Vreemde vogel gevonden bij de paarden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Vreemde vogel gevonden bij de paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 11:19

Gister zat er een knal gele vogel op de wei,hij zat in het gras en was gras aan het eten.De verzorgster dacht eerst aan een Kanarie,maar ik zag dat het een Parkiet soort was.Hij was vrij groot,maar toch herkende ik deze soort niet.Hij had overduidelijk honger,een parkiet eet normaal geen gras.
Toen ik hem wilde vangen,vloog hij een stukje in de bomen.Trappetje gehaald en na een poosje had ik hem te pakken.Gauw in een klein broedkooitje gedaan [had ik mee genomen] en later mee naar huis genomen.Op FB advertentie's gezet en aangemeld bij Amivedie.Het blijkt een Kakarikie Parkiet te zijn en ze komen uit Nieuw Zeeland.Hij is echt knal Geel en heeft vuurrode wangetjes en een vuurrode vlek op zijn kopje.Ik had helemaal geen kooi en voer in huis,heb hem een stukje brood gegeven,een Kers en een bakje water.De Kers en het brood had die helemaal op gegeten,alleen het Kersenpitje lag er nog. :)
Water dronk die ook,en daarna ging die slapen.
Helaas geen reactie's via FB,dus vanmorgen de Dieren Ambulance gebeld,en die kwamen hem na 1½ uur ophalen.
Als er geen eigenaar zich meld dan gaat hij naar de Tropische Vogelopvang in Soest.Komt die bij soortgenoten in een grote kooi.
Gelukkig kon ik hem vangen,er lopen veel katten op het weiland die regelmatig vogels vangen daar.

In het gras.
Afbeelding

In de boom.
Afbeelding

Thuis in een proffesorisch kooitje.
Afbeelding

Filmpje met Fyanne,die toch echt zeker wist dat Matilde [verzorgster] een klein stukje brood in haar hand had. Fyanne kwam zich er ook mee bemoeien. :D
View My Video

Legoblokje

Re: Vreemde vogel gevonden bij de paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:22

Wauw, tis wel een mooi opvallend beestje! Je zou toch zeggen dat iemand m kwijt is!
Succes ermee!

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:27

Wauw, wat een goede actie van je zeg! En een bijzonder verhaal want dit maak je dan weer niet zo vaak mee natuurlijk. Goed dat de opvang zn best doet om de eigenaar te achterhalen en het beestje nu in elk geval in goede handen is. :) (Y)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:29

Die is vast ergens ontsnapt. Heeft 'ie geen ring om zijn pootjes? Officieel moeten ze dat hebben geloof ik en daar kun je meestal de eigenaar (of fokker?) wel mee vinden... Toch?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 11:30

Ja die is vast ergens weg gevlogen.Hij was niet helemaal tam,hij beet me wel toen ik hem vast had.Maar dat kan ook door de angst komen natuurlijk.

Idd. Aartje,dit maken we zeker niet vaak mee.Ik heb wel een keer een Rode poes gevonden op de wei,liep er al enkele dagen en die was erg aanhankelijk.Toen ook de dieren ambulance gebeld,en die namen hem mee.Mijn weiland ligt naast het spoor,vind het eng als daar dieren lopen die er al enkele dagen lopen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 11:30

Nu je het zegt Leffroi, normaal zijn ze idd. geringd.Maar deze is niet geringd.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:39

gohya schreef:

Erg jammer. Ik weet verder niet of deze dieren legaal gehouden mogen worden? Misschien is dat de reden dat hij niet geringd is, maar dat is slechts speculatie. Hoop dat hij toch weer bij zijn baasje terecht komt. Krijg jij daar nog bericht over of is het een afgesloten zaak?

Kaulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:43

Dat is een kakariki! Miss even op amivedi plaatsen, waarschijnlijk weggevlogen

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:45

Mijn vogel :oo

Oke nee grapje sorry..

Ik heb geen idee welk soort het is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:50

Wauw, wat een bijzonder beestje!
Knap dat je hem hebt weten te vangen. :j
Die had anders vast niet lang meer geleefd.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:53

Wat goed dat je hem te pakken hebt gekregen! :)
Hopelijk wordt zijn baasje nog gevonden, en anders krijgt hij een goede plek in de opvang!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:56

Dit zijn zo ongeveer de meest ontsnappende volierevogels die er bestaan. Ze zijn vliegensvlug. Ik heb er zelf ook 5 in mijn voliere en ze kunnen heel tam worden. Echt hele leuke beestjes.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:01

Dat is inderdaad een Kakariki, ik zou hem zeker even opgeven bij Amivedi. Deze worden vaak in koppels gehouden dus iemand zal hem zeker missen. Of je vind morgen vogel nr 2 als die ook ontsnapt is. :P

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:03

Deze vogel is al aangemeld bij Amivedi, dat staat in de openingspost en daar staat er ook in dat het een kakariki is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:20

Wauw wat een mooi dier! Ik heb ook weleens zo'n gekleurde vogel gezien maar die kreeg ik niet te pakken en vloog dus weer weg. Ik weet niet of ze een kans maken in de natuur met de roofvogels hier. Ik vermoed van niet. Wat goed van je dat je hem hebt weten te vangen! Jammer dat hij niet geringd is, nu zal het wel moeilijk zijn om de eigenaar te vinden.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:30

Hmm, onze kakariki is twee jaar geleden ontsnapt en had een ring, dus dat is hem dan waarschijnlijk niet. Fantastische dieren zijn het! <3
Als onze voliere omgebouwd is komt er vast weer een koppeltje.
Goed dat je hem gevangen hebt en dat hij naar de opvang gaat; de winter zou hij waarschijnlijk niet hebben overleefd.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 12:48

Michellkuh schreef:
Deze vogel is al aangemeld bij Amivedi, dat staat in de openingspost en daar staat er ook in dat het een kakariki is.

Idd. _/-\o_

Ik weet niet of ik nog te horen krijg of de eigenaar gevonden is.
Maar ik kan dat wel vragen aan Amivedie,ik ken die vrouw redelijk goed.
Miss. had die de regen en kou die er afgelopen nacht en nu is ook niet overleefd? hij had sowieso erge honger.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:22

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 19:24

Hij was tegen me aan het 'praten' als ik wat zei tegen hem.Echt heel lief.Maar ik wilde hem niet houden,ten eerste is er vast een eigenaar die hem heel graag terug wil,en ten tweede heb ik totaal geen verstand van dit soort vogels.Iemand op FB wilde het beestje wel overnemen,nou dacht het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:07

Leffroi schreef:
gohya schreef:

Erg jammer. Ik weet verder niet of deze dieren legaal gehouden mogen worden? Misschien is dat de reden dat hij niet geringd is, maar dat is slechts speculatie. Hoop dat hij toch weer bij zijn baasje terecht komt. Krijg jij daar nog bericht over of is het een afgesloten zaak?

Deze vogels mogen gewoon gehouden worden, worden zelfs heel veel gekweekt in necdrland. Of ze geringd worden is afhankelijk van de kweker, maar het is zeker niet verplicht.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 21:17

Ow oke,dat wist ik niet. Thnx. voor de uitleg.