Onverwachts gezinsuitbreiding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Onverwachts gezinsuitbreiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 08:54

Bij onze Catharina parkieten!
Ruim anderhalf jaar geleden kochten dochter en ik een koppeltje Catharina ' s bij een kweker. Een koppeltje mannetjes want we wilden geen jonge vogeltjes. Binnen een maand of 2 ging er eentje dood en 1 is ook maar alleen. Dus waar hasl je zo snel een nieuwe Catharina vandaan? Juist: bij de dierenwinkel. Expliciet gevraagd om een mannetje omdat we geen kleintjes wilden. De vogels zitten in een buiten volière en dat is lastig met kleine vogels aangezien de ouders niet echt tam zijn. Wij een vogel gekocht. So far so good. Het keuvelt vrolijk rond en ongeveer 3 maand geleden werden ze wel heel klef. Het zal wel, lekker laten gaan. Totdat we op een dag een eitje vinden op de grond. WAT??? Broedhok op de grond gezet en het eerste legsel bestond uit 8 eitjes waarvan er in 1 een volgroeid vogeltje zat maar dood. Door weggehaald en na een week begon ze weer te leggen. Nu 5 eitjes. En ja hoor, vorige week maandag op de verjaardag van dochter kwamen de eitjes uit! We hebben nu 4 kleine vogeltjes, klein kaal en lelijk. Dit was niet onze bedoeling, we wilden juist geen kleintjes daarom wilden we 2 mannetjes. Maar goed, ze zijn er nu en eigenlijk vind ik het best grappig. Elke morgen kijk ik even in het hokje. Papa en mama zorgen erg goed voor de kleintjes. Als ze het groot krijgen blijven er twee en de andere twee worden verkocht.
Ik weet hoe ik pups, kittens , kindjes en paardjes groot moet krijgen, maar baby vogels, nee. Als mensen nog tips hebben, wat wel te doen en wat vooral niet, laat horen. Voorlopig doen de ouders het werk. Ik geef ze nu 2x per dag eten want ze vreten echt veel. Ook eivoer. Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat.

nine1987

Re: Onverwachts gezinsuitbreiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 08:56

Pb cayenne eens.. Die heeft weliswaar valkparkieten (meen ik) maar wel veel verstand van kweken..

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Re: Onverwachts gezinsuitbreiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 09:23

Dank voor je advies. Heb ik zojuist gedaan.

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 07:53

Inmiddels is het vogelgrut 3 weken oud. Ze doen het prima, groeien goed, zijn 1 en al dons met het begin van hun echt veertjes waarbij je de uiteindes al ziet kleuren ( groen dus). We hebben ze geringd wat best een heel gedoe was, maar het is gelukt. Elke avond haal ik ze even uit hun hokje en tuttel er mee. De twee grootste worden al aardig handig. Als je ze op je hand zetten, gaan ze op je vinger zitten en zoeken met hun snaveltje ook houvast. Je voelt nu ook dat ze meer kracht krijgen in hun snaveltje; eerst voelde het als gekriebel. Nu pakken ze je velletje iets steviger beet. Nooit geweten dat baby vogeltjes zo schattig kunnen zijn.