Halti

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Valentijn5

Halti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 16:01

Bij mij in de wijk woont een vrouw met een ridgeback die een halti omheeft. Maar hij doet altijd agressief tegen mij die hond. Als die niet vast zat had die me aangevallen. Zijn bazin corrigeert de hond wel altijd en zegt ook vaak dat die bang is maar lost dat het probleem wel op. Gaat het te ver als je zou zeggen dat die beter een muilkorf om zou kunnen hebben.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:00

Wat is precies agressief? Veel honden blaffen naar andere honden als ze aangelijnd zijn. Meestal is dit óf omdat ze zich aan de riem het baasje voelen, gesteund door de baas en dus een beetje stoer gaan lopen doen, óf het is juist omdat ze zich beperkt voelen door de lijn, en daardoor juist onzeker naar andere honden. Meestal blaffen deze honden niet meer zodra ze los lopen.

Hiermee wil ik niet zeggen dat je vraag onterecht is hoor, maar ik bedoel meer aan te geven dat iets wat agressief overkomt niet altijd agressief hoeft te zijn. Wij hebben een herder die aan de riem uit onzekerheid blaft naar andere honden, om ze uit haar buurt te houden, maar als ze los loopt speelt ze met honden, daagt ze uit voor renspelletjes, gaat voor ze op haar rug liggen en aan hun bek likken (=teken van onderdanigheid).

Wat de halti betreft: die is bedoeld om de hond te leren niet te trekken aan de riem, en heeft dus geen enkel verband met een muilkorf. Het is niet een mildere vorm van een muilkorf. Het kan bijten ook niet tegenhouden. Dat de hond een halti draagt betekent dus absoluut niet dat hij anders zou bijten. Het betekent echter ook niet dat hij nu niet kàn bijten ;)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:06

Agressief gedrag zegt weinig. Mijn hond kan ook lelijk uitvallen naar sommige andere honden: blaffen, grauwen, vol in de riem hangen. Maar hij heeft nog nooit een andere hond gebeten en als hij wordt aangevallen loopt hij weg. Aangezien de vrouw het over angst heeft zou deze Ridgeback heel goed angstagressie kunnen hebben, en dan is het goed mogelijk dat zijn reactie vergelijkbaar is met mijn hond. Veel geblaat, weinig wol. ;)

Als deze Ridgeback wél gevaarlijk is omdat hij graag wil vechten dan zou een muilkorf een goed idee kunnen zijn, als extra beschermingsmaatregel. Maar of het ook nodig is kan ik niet zeggen. Immers heeft de hond die halti om, en misschien is de baas 100% zeker dat ze de hond onder controle houdt.

Ik zou je aanraden om eens met haar te praten, liefst zonder je eigen hond erbij. Vraag naar het gedrag van haar hond, hoe groot de kans is dat hij zou bijten als hij de kans kreeg, hoe goed zij oplet. Dan kan jij beter inschatten hoe groot het risico is, en kan je haar eventueel vertellen dat jij je veiliger zou voelen als haar hond een muilkorf draagt. (Maar ik zou mijn hond dus nooit muilkorven als iemand daarom vraagt, omdat ik weet dat hij beslist niet aanvalt.)

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 17:21

Ik heb zelf geen hond. Ik loop gewoon alleen over straat hoor. Die bazin van die hond is een aardige vrouw hoor daar ligt het niet aan ligt alleen aan de hond. Die hond is ook te sterk voor haar, vandaar die halti.

Bowen

Re: Halti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:30

Door de halti kan de hond zijn gewicht en kracht niet tegen de eigenaar gebruiken, hierdoor is de kans dat hij loskomt nihil.
Hoeft de eigenaar niet uit alle macht de hond tegen te houden waardoor het een stressbende wordt waardoor het gedrag alleen maar erger wordt.

Met korf is een halti een lastig iets. Het is vaak beter te kiezen voor de halti waardoor alles veel rustiger kan blijven dan een korf en je aan een lantaarnpaal vast moeten houden en bidden dat je de hond kan houden die steeds erger wordt in gedrag omdat je geen controle in kalmheid kan hebben.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:32

Wat doet die hond dan exact naar jou? Hoe staan zijn oren en zijn staart hierbij en hoe is zijn houding?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:34

Oh, wat stom! Ik ging er helemaal vanuit dat je bedoelde dat hij agressief tegen een hond deed, omdat dat wel vaker voorkomt. Mensagressie is wel even iets anders. In dat geval zou ik je alsnog aanraden met haar te gaan praten, want misschien kan zij je angst wel wegnemen en uitleggen dat de hond niemand kwaad doet, maar alleen fel of overdreven enthousiast reageert. Hij hóeft helemaal niet gevaarlijk te zijn. Of weet je echt zeker dat hij mensen bijt als hij de kans krijgt?

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 17:35

Nou ja ik loop liever een straatje om als ik die hond zie dan dat ik hem tegen hoef te komen. Die vrouw heeft wel verstand van honden hoor maar voor mij als voor die hond is het niet leuk om elkaar tegen te komen.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 17:37

MaricoGraphy schreef:
Wat doet die hond dan exact naar jou? Hoe staan zijn oren en zijn staart hierbij en hoe is zijn houding?

Hij kijkt niet blij, blaft en wil springen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:38

Definineer 'niet blij', als je wil? Hoe zie je dat hij niet blij is?

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 17:39

Dani schreef:
Oh, wat stom! Ik ging er helemaal vanuit dat je bedoelde dat hij agressief tegen een hond deed, omdat dat wel vaker voorkomt. Mensagressie is wel even iets anders. In dat geval zou ik je alsnog aanraden met haar te gaan praten, want misschien kan zij je angst wel wegnemen en uitleggen dat de hond niemand kwaad doet, maar alleen fel of overdreven enthousiast reageert. Hij hóeft helemaal niet gevaarlijk te zijn. Of weet je echt zeker dat hij mensen bijt als hij de kans krijgt?

Nee hij heeft me nog nooit gebeten hoor. Maar die hond wordt wel gelijk gestraft als die zo naar me doet.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 17:40

Dani schreef:
Definineer 'niet blij', als je wil? Hoe zie je dat hij niet blij is?

Aan zijn ogen. Van die andere honden van haar heb ik geen last.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:40

Kwispelt de hond of houd hij zijn staart omlaag of juist omhoog, staan zijn oren naar voor of legt hij ze in de nek? Hoe is zijn houding?
Voor de ene mens is een blaffende hond "agessief" voor een ander is een hond die zijn tanden ontbloot en echt pogingen tot bijten onderneemt agressief. En dat laatste is idd agressie.
Ik heb een poedel gehad met angstagressie. Die beet mij in de kuiten als er een andere wandelaar of fietser langs kwam en hij er niet aan kon.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 17:42

Ik kan hierover ook rustig met die vrouw praten hoor. Het is alleen jammer dat die hond zo doet.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:42

Maar is de hond dan gevaarlijk of niet? Wat zegt de vrouw daar zelf over? Zegt zij dat hij je zou bijten?

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 17:44

Nee zij zegt alleen dat die bang is en daarom blaft.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 17:45

Maar aangezien ik ze nog wel regelmatig tegen zal komen zou ik wel willen dat het goed gaat. Ook om mezelf niet bang te maken.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:50

Arabelle schreef:
Dani schreef:

Nee hij heeft me nog nooit gebeten hoor. Maar die hond wordt wel gelijk gestraft als die zo naar me doet.

Het feit dat de hond elke keer gestraft wordt als hij zulk gedrag vertoont, verklaart wellicht waarom hij zo blijft doen... Ondertussen zal de hond andere mensen met straf associëren en dan maar op voorhand al proberen andere mensen weg te jagen (om zo een straf te voorkomen). Zeker als de hond al bang is, heeft het totaal geen zin te straffen... Beter zou zijn om te bekijken waar de grens ligt, d.i. vanaf welke afstand ziet de hond jou (of eender welke andere onbekende mens) als potentieel gevaarlijk? Dan is het belangrijk door middel van beloning deze afstand telkens korter te maken. Met straffen los je dit probleem echt niet op...

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 17:56

Arabelle schreef:
Bij mij in de wijk woont een vrouw met een ridgeback die een halti omheeft. Maar hij doet altijd agressief tegen mij die hond. Als die niet vast zat had die me aangevallen. Zijn bazin corrigeert de hond wel altijd en zegt ook vaak dat die bang is maar lost dat het probleem wel op. Gaat het te ver als je zou zeggen dat die beter een muilkorf om zou kunnen hebben.

Dat heb ik hier dus ook al in uitgelegd. Dat straffen niet altijd helpt. Ik zal volgende keer wel weer met haar praten. Liep nu door terwijl ze tegen die hond praatte en hem corrigeerde. Ik hoorde haar wel praten en zag dat die hond zich gestraft voelde. Maar die vrouw wil alleen maar het beste voor mij.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:56

Ik zal nog een ervaring delen met je.

Heb van mijn 14e tot mijn 20e een alaskan malamute "gekend". Deze had ook een halti omdat die erg sterk was.
Baasje zei me dat hij durft bijten en ik hield dus afstand. Maar omdat ik hen bijna dagelijks in het bos tegen kwam begon ik meer en meer met de eigenaar te praten en zodoende kwam de hond rustig aan mij snuffelen. Het is zover gekomen dat ik de hond zelfs kon aaien onder de kin (nooit boven het hoofd aaien bij vreemde honden is mij aangeleerd).

Je mag echter niet laten zien dat je bang bent, praat een beetje met de eigenaar, die hond zal dan merken dat jij geen kwaad wil doen. Uiteraard mag de eigenaar ook niet meteen straffen, de hond zou eigenlijk de kans ook niet mogen krijgen om te springen. Aan blaffen kan je helaas niet veel doen.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 18:01

Het is me wel een keer gebeurt hoor dat een hond me hapte omdat ik achter hem aan liep en hij me greep in mijn jas. Ben toch wel heel lang bang geweest.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:05

Beste wat je kan doen is inderdaad het blaffen negeren. Onze hond kan ook erg lelijk doen, maar eens hij even kan snuffelen, is het voorbij. Belangrijk is dat je niet meteen zelf contact zoekt met de hond. Zoals MaricoGraphy al zei, laat de hond rustig met je kennis maken (op zijn tempo!), en laat hem aan je handen ruiken. Je handen niet wegtrekken of verstoppen, maar gewoon rustig laten hangen. En dan inderdaad onder de kin of zijkant van de hond aaien. Hand over ogen zien heel veel honden als een bedreiging en dan kunnen ze uit schrikreactie 'snappen' (echt bijten wil ik dat niet noemen, maar het is wel schrikken natuurlijk!)

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 18:10

Hij zal wel blijven blaffen tegen mij omdat die mij misschien niet leuk vind. Als ik van een afstand blijf kan hij wel blaffen maar zou hij me niks doen maar nu wou hij me op me af komen en bleef blaffen. En ik ben nogal klein dus kan mezelf niet goed verweren tegen grote honden. Maar moet maar vertrouwen op die bazin.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:18

Als een hond bang is gaat hij 3 opties af: flee fight freeze. Vluchten kunnen ze niet aan de riem dus gaan heel veel honden snel blaffen/uitvallen aan de riem. Maar als ze bijvoorbeeld loslopen met alles goed om kunnen gaan. :)

Wat ik ook vaak zie, en zelf met mijn eigen hond heb, is dat hij in eerste instantie gaat blaffen maar als ze eenmaal door hebben dat het goed is en veilig is ze al een heel stuk kalmeren.

Ik zou de hond negeren als je haar tegen komt en als het baasje er aan wil werken rustig met het baasje praten en de hond wat vertrouwen geven door hem in het begin te negeren. Dan ziet hij in dat jij geen bedreiging bent en niks van hem wilt.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:34

Waarschijnlijk straal je onbewust toch ook iets uit wat de hond voelt. Zou idd eens kijken of je samen met de eigenaresse er wat aan kan doen.