Dier niet kunnen redden, wat had ik kunnen doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Dier niet kunnen redden, wat had ik kunnen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 13:06

Ik ben boos/teleurgesteld en vooral verdrietig.

Vanmiddag reed ik richting Capelle a/d IJssel om een studieboek op te halen. Op de terugweg zag ik in mijn ooghoek dan een groepje jongeren iets met een stokje stonden te porren in iets met wit/zwart/roods. Ik vertrouwde het niet en ben omgekeerd.

De jongeren waren ondertussen al weg en terwijl ik mijn auto stop zie ik dat er een gewonde cavia ligt. Heftig ademend met een wond. Een oudere man die daar op de stoep liep komt langzaam naar mij toe en kijkt mee. We kijken elkaar aan en ik begin gelijk de dierenambulance te bellen. Nadat ik door zo beetje 3 keuzemenu's ben geleid, mensen op straat de postcode heb gevraagd werd de verbinding tot 2x toe verbroken. In 10 minuten tijd heb ik 3x geprobeerd te bellen terwijl de cavia lag te creperen in het gras. Zelfs de 3de keer verbinding verbroken en ik zie dat de cavia zijn laatste adem uitblaast. Ik kon geen hartslag meer voelen, de cavia was overleden.

Ik heb de cavia nog goed bekeken, maar naast een kleine wond van onbekende diepte zag ik geen andere trauma's. Ik denk dat het dier interne bloedingen heeft gehad of in shock is geraakt. De meneer heeft mij gezegd dat ik alles heb gedaan wat ik kon en liep weer door. Na een paar minuten ben ik de auto weer ingestapt (die al die tijd met alarm lichten had aangestaan) en ben ik verdoofd naar huis gereden.

Wat ik hiermee wil bereiken? Wat had ik meer kunnen doen om dit dier leed te besparen? Die 10 minuten lijden waren echt niet om aan te zien. De dierenambulance kreeg ik ook niet te pakken. Maar man, wat voel je je machteloos op zo'n moment. :(

MissBmx

Re: Dier niet kunnen redden, wat had ik kunnen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 13:09

Uh klap in zijn kunnen geven? heel vervelend maar je hebt echt alles gedaan wat je had kunnen doen.
Je had misschien die jongeren om de oren kunnen slaan dat ze niks gedaan hebben maar die waren al weg begreep ik.

Mallow

Re: Dier niet kunnen redden, wat had ik kunnen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 13:11

jezelf niets verwijten, hoe rot het zicht ook geweest moet zijn :(:)

Of die gasten dit gedaan hebben kan je ook niet zeker weten, wie weet lag het beestje daar al zo. Is het gegrepen door een kat.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 13:12

Afgezien van een stevige klap in de nek had je weinig kunnen doen vermoed ik. Een dierenambulance kan een beest dat stervende is ook niet meer redden. :(
Wel erg slordig dat het zo veel moeite kost om ze te bereiken, je zou zeggen dat iets als de dierenambulance er voor zorgt dat ze bereikbaar zijn.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 13:13

Oh, ik ben de gek die zelf met het dier naar een dierenarts gereden zou zijn.

Maar je hebt inderdaad gewoon gedaan wat je kon. Misschien later nog eens de dierenambulance bellen en aangeven wat er gebeurd is en dat zij dus misschien even de telefoonlijnen moeten laten nakijken.

Ik lees nu al de suggestie om het ter plekke af te maken, maar ik zou dat dus ook echt niet kunnen. Ik kan geen dieren doodmaken (oké, muggen en dazen met liefde) en kan dus ook niet die klap geven, ook al weet ik dat het soms nodig is. Vandaar dat ik dus voor een dierenarts zou gaan.

Overigens, het diertje lijdt nu niet meer. Gelukkig.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 13:15

Ohh wat naar! Lopen er nog wilde cavia's rond? Of was dit een tamme? Als het een tamme is zou je nog kunnen proberen om de cavia te omschrijven en het baasje te zoeken om te vertellen dat hij dood is. Y;(
Verwijd je zelf niks! Jij kon er niks aan doen. Je hebt idd gedaan wat je kon

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 13:15

Pff, wat had je nog meer kunnen doen? Meid, je hebt heel goed gehandeld door het niet te vertrouwen en om te keren! Super dat je je hebt ingezet en iets hebt geprobeerd! Misschien voelt het nu ook nog heel naar omdat de beelden nog door je hoofd spoken?

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 13:26

Ook zo fijn dat het enige dat dat stelletje jongeren doet is een beetje porren in het beestje. Echt sommige mensen...

Maar jij had niks anders kunnen doen. Je hebt gedaan wat je kon.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 13:26

Als die jongeren er niks mee te maken hadden (wat kan) vind ik het wel heel erg dat ze weg zijn gegaan want het beestje leefde dus nog duidelijk. Jij hebt je best iig gedaan!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 14:00

Er gaan meerdere gedachten door mijn hoofd. Of het dier ontsnapt was, gedumpt was en/of aangereden. Er klopt gewoon iets niet aan de situatie. Iemand moet wel de moeite hebben genomen om het dier wel in het gras naast de stoep te hebben gelegd. Hij was relatief duidelijk zichtbaar vanaf de weg zeker door de 3-kleur die hij had. Of het een wilde cavia was, geen idee, maar omdat hij niet mager was en behoorlijk aan de maat verwacht ik zelf van niet.

Ik heb de ballen niet om het dier zelf uit zijn lijden te kunnen verlossen. Je moet namelijk wel weten wat je doet zodat het in 1x klaar is en ik weet niet of ik dat kan.
Ik het via Facebook een bericht gestuurd naar de dierenambulance in hoop dat ze het lezen. Nu was dit dier misschien wel ten dode op geschreven. Maar ik moet er niet aan denken dat je ze niet goed kan bereiken in situaties waarin het misschien wel het verschil tussen leven en dood kan maken.

Maar die doodstrijd van het beestje krijg zit nog op mijn netvlies gebrand.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 14:06

Het enige wat de dieren ambulance had kunnen doen is het dier naar de dierenarts brengen...De ambulance wordt gereden door vrijwilligers die vaak niet medisch onderlegd zijn. In dergelijke situaties is het dier zelf naar een dierenarts brengen sneller. Wel ontzettend sneu voor de cavia. ..:(