Vanmiddag reed ik richting Capelle a/d IJssel om een studieboek op te halen. Op de terugweg zag ik in mijn ooghoek dan een groepje jongeren iets met een stokje stonden te porren in iets met wit/zwart/roods. Ik vertrouwde het niet en ben omgekeerd.
De jongeren waren ondertussen al weg en terwijl ik mijn auto stop zie ik dat er een gewonde cavia ligt. Heftig ademend met een wond. Een oudere man die daar op de stoep liep komt langzaam naar mij toe en kijkt mee. We kijken elkaar aan en ik begin gelijk de dierenambulance te bellen. Nadat ik door zo beetje 3 keuzemenu's ben geleid, mensen op straat de postcode heb gevraagd werd de verbinding tot 2x toe verbroken. In 10 minuten tijd heb ik 3x geprobeerd te bellen terwijl de cavia lag te creperen in het gras. Zelfs de 3de keer verbinding verbroken en ik zie dat de cavia zijn laatste adem uitblaast. Ik kon geen hartslag meer voelen, de cavia was overleden.
Ik heb de cavia nog goed bekeken, maar naast een kleine wond van onbekende diepte zag ik geen andere trauma's. Ik denk dat het dier interne bloedingen heeft gehad of in shock is geraakt. De meneer heeft mij gezegd dat ik alles heb gedaan wat ik kon en liep weer door. Na een paar minuten ben ik de auto weer ingestapt (die al die tijd met alarm lichten had aangestaan) en ben ik verdoofd naar huis gereden.
Wat ik hiermee wil bereiken? Wat had ik meer kunnen doen om dit dier leed te besparen? Die 10 minuten lijden waren echt niet om aan te zien. De dierenambulance kreeg ik ook niet te pakken. Maar man, wat voel je je machteloos op zo'n moment.