Alleen gehouden goudvis legt eitjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Agossie

Alleen gehouden goudvis legt eitjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 13:05

Ik heb de goudvis van mijn broertje te logeren en ik weet dat ze absoluut niet ideaal wordt gehouden, maar ik doe mijn best en het is natuurlijk niet mijn vis.

Nu heeft ze in het aquarium eitjes gelegd. (Daardoor weet ik dat ze een "ze" is). Ze wordt alleen gehouden, dus de eitjes zijn niet bevrucht, maar zo zien ze er wel uit. Ik heb gelezen dat niet bevruchte eitjes zwart zijn, deze zijn allemaal doorzichtig.

Ook heb ik gelezen dat ik ze moet opruimen omdat ze kunnen gaan schimmelen, maar als ze dus wél levensvatbaar zijn, vind ik dat eigenlijk heel sneu.

Ik heb zelf dus weinig verstand van goudvissen, dus hoop hier wat meer te leren en hoe ik het best kan handelen.

Bij voorbaat dank voor de informatie.

Temeraire

Re: Alleen gehouden goudvis legt eitjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:10

Ik zou de eitjes toch weghalen :j
Het is heel lastig om jonge goudvisjes te laten opgroeien, en het kost je enorm veel tijd en water (dagelijks veel water verversen).
Ook het voeren komt heel nauw. Jonge visjes hebben meerdere keren per dag speciale voeding nodig.

Ook als je de eitjes wil laten uitkomen (wat in dit geval niet kan omdat ze niet bevrucht kunnen zijn?) moeten ze in een aparte bak.

Maar ik begrijp dat het niet jouw vis is en dat de vis al niet optimaal gehouden wordt (goudvissen hoor je eigenlijk met minimaal 2 te houden en de bak zal ook wel niet minimaal 50L bevatten), dus ik zou dan niet teveel gaan uithalen.

Voorzichtig je broer vertellen dat de vis niet optimaal gehouden wordt is geen optie?
Succes in ieder geval :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:14

Bij (de meeste) reptielen is het zo dat als ze ooit bij een man hebben gezeten de het sperma ''op kunnen slaan''. Voor later gebruik.. Is dat bij Vissen misschien ook zo? Want dan kunnen ze dus wel bevrucht zijn..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:23

Kiwi.. bij sommige vissen gebeurt dat ook (heb ik onlangs vernomen).. maar geen idee of de goudvis dat ook kan.. :o

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:26

Ja ik heb niks met vissen, maar als een reptiel het kan, zullen er wel meer zijn toch?:p

Knackebrod

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:30

Sommige vissen kunnen inderdaad sperma opslaan.. guppen kunnen dit.
Goudvissen echter niet. De een legt de eieren en de ander bevrucht ze later.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:24

Weer iets geleerd. Dus dan zijn de eieren van ts hoe dan ook onbevrucht toch?