Vechtende konijnen en huisvesting

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yellomofoon

Vechtende konijnen en huisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 19:46

Hallo!

Ik wil de meningen van anderen horen vooraleer ik en mijn moeder een besluit nemen wat te doen...
We hebben ons goed ingelezen over konijnen houden en dus hebben ze hier altijd met 2 gezeten, onbeperkt hooi en genoeg plaats om te lopen.

In maart hebben we ons 7 jarig konijntje moeten laten inslapen aan vermoedelijk E. cuniculi. Zij had nog een vriendje, Buzz, die inmiddels 5 jaar was en we zagen dat hij heel stil was nu hij alleen was. We hebben een knuffel bij hem in het hok gelegd nadat hij heeft kunnen afscheid nemen van Nemo. Ondertussen gingen we opzoek naar een oplossing... We wilden graag een leeftijdsgenootje halen uit een konijnenopvang, zo gezegd zo gedaan, en hebben we over de grens in Nederland een meisje gehaald die we Dora hebben gedoopt. Ze waren stapelverliefd op elkaar, elkaar wassen, de hele tijd tegen elkaar liggen, samen worteltjes delen <3

Tot dat Buzz geopereerd moest worden aan zijn teen... Dora was onrustig toen Buzz was weggeweest en was heel erg blij dat hij terug was! Meteen weer knuffelen enz... Na de 5de dag ongeveer was er ineens een stukje oor bij Dora weg, naar de dierenarts ermee en daar zagen we dat ze overal wondjes had. Gevochten dus! We hebben het nog een x geprobeerd en toen had ze een sneetje in haar neus en had ze ook een krab op haar andere oor.

Nu zitten ze gescheiden maar kunnen ze nog wel snuffelen tussen de tralies. We waren van plan om de hondenren die we nu niet gebruiken konijnenproof te maken en dan elk konijntje een stuk te geven (is ongeveer 3x4 meter voor elk), maar dat ze elkaar wel gewoon zien en kunnen snuffelen door de tralies.

Maar is dit wel eerlijk tegenover hen? Dora zou misschien nog wel graag een vriendje willen, en dan heeft ze natuurlijk niet echt sociaal contact op deze manier. 3 konijntjes vinden we eigenlijk ook te veel. En Buzz naar de opvang doen vind ik geen prettig gedacht, hij is al 5 jaar oud, mensen willen over het algemeen toch liever een jonger konijntje? En hij zit bovendien al zijn hele leven (vanaf hij klaar was om het nest te verlaten) bij ons in dit hok. En Dora terug naar de opvang doen vind ik ook "zielig", ze is nu gehavend, stukje van haar oor, is ook al 5 jaar oud en heeft al op minstens 3 plaatsen gewoond in korte tijd. Aan de andere kant ben ik ook bang dat ik haar tekort doe door ze geen vriendje meer te geven.

Sorry voor mijn lange verhaal! Weet er iemand raad?

Laptopmuis

Re: Vechtende konijnen en huisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:49

Heb je ze na de operatie opnieuw gekoppeld op neutraal terrein? Dat misschien weer eens proberen. Dus een ren opzetten of op de badkamer ofzo beide weer samen brengen.

benangelique

Re: Vechtende konijnen en huisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:28

Mijn ervaring is helaas in een soortgelijk geval niet goed. Wij hebben uiteindelijk beide konijnen naar de opvang gebracht, daar aan een andere partner laten koppelen, 2 weken daar gelaten en 1 koppel laten geplaatsten terwijl we 1 koppel mee terug namen