Hond van 8 maanden leren komen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Hond van 8 maanden leren komen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 13:43

Ik heb nu een herder van 8 maanden.

En ze luisterd goed. Maar zodra ze een hond ziet is ze weg. Als de andere hond niet wilt spelen, dan met paar keer roepen komt ze keurig terug, uiteraard beloon ik dit gedrag. Maar zodra de andere hond mee wilt spelen en de eigenaar door loopt (en haar hond mee loop,dan loopt (spelend) mijn hond ook met die hond mee). Dan kan ik roepen wat ik wil ze hoort of ziet me niet. Ik moet haar dan gaan halen.

Dus nu ben ik op zoek na tips zodat ook al komt ze ook een andere hond tegen die wilt spelen en de eigenaar van de andere hond duidelijk door wilt lopen, haar weer terug?

Dit alles gebeurt in een loslooppark. Ik kan enya wel vast doen maar zo leert ze het nooit.

Ze mag van mij best even spelen maar als ik door loop of haar roep wil ik dat ze komt.

Commentaar van je hoort je hond onder appel te hebben, heb ik op dit moment niks aan. Ze is 8 maanden en in de pubertijd. En jonge honden zijn lastiger om onder appel te krijgen omdat ze alles moeten leren.

Puppycursus heb ik met haar gedaan ze kent dus commando komen. Ook train ik 2x per week bij een Duitse herder vereniging. Maar ze is nog jong en snel afgeleid, ik vraag nu om tips zodat ze uiteindelijk wel mee komt en dat ik niet achter aan moet hollen.

Blijven stil staan of door lopen heeft bij haar dan geen zin, de hond is vele malen leuker dan ik.

maralyn

Re: Hond van 8 maanden leren komen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 13:46

Straf jij haar, als ze eerst niet komt, en uit eindelijk wel? Na een minuut of 3 tot 5?
Nadat hij dus 100 x hier!! hebt geroepen?
En hoe roep jij haar tot je orde??

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 13:48

Hoe goed is haar terugkom reactie in een gebied met minder prikkels? Is dat nog voor verbetering vatbaar? Zo ja dan is dat de plek waar je gaat verbeteren. Dat kun je dan steeds meer uitbreiden naar gebieden met meer prikkels en meer honden.

Verder is in mijn ogen naast een puppytraining een basistraining ook echt een must, gewoon om alle commando's nog even te bevestigen. Martin Gaus hondenscholen hebben ook een speciale 'terugkom-cursus' waar de focus echt op het terugkomen ligt.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 13:48

tsja, ze is jong, puberend en die andere hond is veel leuker dan de baas. Wat verwacht je? Welke hond heeft hier geen last van?

Ik denk dat je het lekker even moet aanzien. Laat haar nog een paar maandjes gaan, en daarna gaat ze het echt wel leren.

Mocht je al iets willen doen: misschien kun je jezelf "verstoppen" als ze aan het spelen is. Bij onze hond werkt dat om zijn aandacht te krijgen. Hij is heel aanhankelijk, en o zo bang dat hij je kwijt raakt. Als hij ongehoorzaam is ga ik dus wel eens achter een boom staan ofzo, wachten tot hij naar me toe komt. Vaak komt hij dan op een holletje en focust daarna beter op mij. Stel je namelijk voor dat hij me echt kwijt zou raken! xD

Dit gaat natuurlijk wel alleen als je zeker weet dat je hond dan wel naar jou komt zoeken. En niet te moeilijk verstoppen he ;) Evt van achter een boom kun je je hond zelf ook wat in de gaten houden.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 13:49

Niet er achter aan gaan vangen, want dat zien ze als een spelletje.

Wat ik deed is klein maken, armen open en heel lief 'kom hier' roepen. Dus op de hurken en armen openen. En uitbundig belonnen. En nooit straffen als ze uit eindelijk wel komt, ookal heb je al 100 keer geroepen. Ook dan gewoon uitbundig belonen. En geduld... heeeeeeeel veel geduld :D

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 13:52

Zodra ze komt beloon ik haar met een aai of balletje. Straffen als ze niet komt doe ik niet want krijg haar niet te pakken, ik negeer het,

Ik roep haar met haar naam, of commando hier!. Maar ze hoort of ziet me dan echt niet in soms rent ze wel 50 meter of meer met de andere hond mee, ze gaat helemaal op in t spel. Met honden die niet mee willen spelen komt ze uiteindelijke terug en beloon ik haar of ze de jackpot gewonnen heeft. Maar met honden die mee spelen maar keurig met hun baas mee lopen, en ik dan andere kant op loop, reageert ze niet op mij.

Zodra de eigenaar even haar hond vast Houdt en ik haar dan roept, dan komt te uiteindelijk ook. Want tenslotte speelt de andere hond dan niet meer met haar mij.

Ik kan ook enya constant vast doen, maar zo leert ze het nooit. ( of is dat een verkeerde gedachte van mij)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 13:53

Zorg dat je haar lievelingsspeeltje meeneemt. Trek die tevoorschijn zodra haar aandacht verslapt. Train daar ook mee thuis. (Ik ben geen fan van snoep als beloning, maar dat kan je in het begin wel doen samen met een clicker. Daarna kan je overgaan op een speeltje.) Als ze toch weggaat, maar ze komt uiteindelijk zelf terug, nooit straffen. Zij ziet dan dat het terugkomen wordt bestraft en dat wil je niet. Je moet het voor haar dus leuk maken om naar je toe te komen. Wat ook helpt is haar niet meteen aanlijnen "het spelen is voorbij", maar oefenen met "komen" en haar dan weer laten spelen, zodat het voor haar ook niet een gegeven is dat als ze moet komen, het spelen ook gelijk afgelopen is.

Het vergt echt geduld hoor, maar als je consequent bent, moet het uiteindelijk lukken.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 13:55

plutolover schreef:
Zodra ze komt beloon ik haar met een aai of balletje. Straffen als ze niet komt doe ik niet want krijg haar niet te pakken, ik negeer het,

Ik roep haar met haar naam, of commando hier!. Maar ze hoort of ziet me dan echt niet in soms rent ze wel 50 meter of meer met de andere hond mee, ze gaat helemaal op in t spel. Met honden die niet mee willen spelen komt ze uiteindelijke terug en beloon ik haar of ze de jackpot gewonnen heeft. Maar met honden die mee spelen maar keurig met hun baas mee lopen, en ik dan andere kant op loop, reageert ze niet op mij.

Zodra de eigenaar even haar hond vast Houdt en ik haar dan roept, dan komt te uiteindelijk ook. Want tenslotte speelt de andere hond dan niet meer met haar mij.

Ik kan ook enya constant vast doen, maar zo leert ze het nooit. ( of is dat een verkeerde gedachte van mij)

Je kan ook gaan oefenen met haar beste vriend. Gewoon een keer afspreken om met die baas in het park te gaan trainen. Dan boots je de Real Life situatie het beste na.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 13:55

Ga proberen om het uit te leggen hoe ik het doe. Ik kijk altijd tot hoever de "WiFi " van m'n hond werkt en verder mag hij niet. Als het signaal niet meer werkt haal ik hem op. Vraagt wel een hoop concentratie, dus niet gezellig met je vriendin doorlopen of ondertussen je moeder bellen. Zelf verlies ik hem dan geen seconde uit het oog.
Wanneer ik roep en hij komt gelijk krijgt hij een koekje. Moet ik een aantal keren roepen beloon ik hem alleen met stem en een knuffel. Moet ik hem halen dan roep ik hem bij me en dan is het gewoon meelopen. Beetje slimme hond die gek is op koekjes heeft dit snel door.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 13:56

mirriezz schreef:
tsja, ze is jong, puberend en die andere hond is veel leuker dan de baas. Wat verwacht je? Welke hond heeft hier geen last van?

Ik denk dat je het lekker even moet aanzien. Laat haar nog een paar maandjes gaan, en daarna gaat ze het echt wel leren.

Mocht je al iets willen doen: misschien kun je jezelf "verstoppen" als ze aan het spelen is. Bij onze hond werkt dat om zijn aandacht te krijgen. Hij is heel aanhankelijk, en o zo bang dat hij je kwijt raakt. Als hij ongehoorzaam is ga ik dus wel eens achter een boom staan ofzo, wachten tot hij naar me toe komt. Vaak komt hij dan op een holletje en focust daarna beter op mij. Stel je namelijk voor dat hij me echt kwijt zou raken! xD

Dit gaat natuurlijk wel alleen als je zeker weet dat je hond dan wel naar jou komt zoeken. En niet te moeilijk verstoppen he ;) Evt van achter een boom kun je je hond zelf ook wat in de gaten houden.

Ik snap heel goed dat t een puber is, maar niet elke andere hondeneigenaar heeft er begrip voor dat ze nog niet gelijk luisterd. Die Willen dan snel door lopen, maar mijn hond rent vrolijk mee haha.

Soms laat ik haar gaan en dan hopen dat ze uiteindelijk mij gaat zoeken. Achter een boom staan of verstoppen heb ik al geprobeerd, maar als ze andere hond ziet, is dat natuurlijke vele malen leuker hahah.

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:01

Wij deden het ook met snoepjes, uitgebreid belonen en 'verstoppen'. En nu ze 6 is nog steeds wel eens, want ze vind het nog steeds een leuk spelletje, al is haar neus zo goed dat je niet lang verstopt zit. :+

En natuurlijk hebben ze dagen dat ze sneller afgeleid zijn en je lucht bent, maar daar is je pup nog een pup voor. Heel veel geduld hebben dus, succes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:04

Puberitis, dan zijn ze inderdaad alles kwijt. Observeer je hond heel goed en roep haar al terug als ze begint te denken aan een andere hond. Zit ze eenmaal in speelmodus, ben je veel te laat, op 2 dingen tegelijk letten is ook voor een hond erg moeilijk.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:15

Wat je nu doet werkt niet, wanneer je een hond traint is het altijd belangrijk om wanneer de hond het niet snapt of niet doet wat je wilt een stapje terug te doen. Je hond komt niet terug bij honden bij dit huidige commando, dat is duidelijk.

Ik raad je aan om opnieuw te beginnen: je geeft aan dat je meerdere keren naar je hond roept en dat ze niet komt. Dat is al fout: je moet een keer roepen, en dan moet ze komen, punt. De commando's die je nu gebruikt om haar te laten komen moet je dus niet meer gebruiken. Bovendien moet je je hond niet meer de fout in laten gaan, want iedere keer dat ze dit voor jouw ongewenste gedrag kan uitvoeren wordt het versterkt.

Beste manier is dus om een lange lijn van 15 meter te gebruiken tijdens het uitgaan. Dan kan ze los lopen, maar zodra ze niet komt kan je op de lijn gaan staan. Zo kan ze al niet meer de fout in gaan.

Verzin een nieuw commando en leer het hierkomen weer helemaal opnieuw. Train in kleine sessies en iedere keer als ze terug komt, is het feest voor haar. Komt ze niet of langzaam? Dan krijgt ze geen beloning. Begin hierbij in een omgeving zonder afleiding en breid dit langzaam uit. Gebruik het nieuwe commando NIET bij honden omdat je wéét dat ze dan niet zal luisteren. Versterk het in allerlei andere omgevingen zodat het een gewoonte word om meteen te komen bij dat commando. Dan kan je het oefenen in de aanwezigheid van honden. Komt ze niet? Dan sta je gewoon op die lange lijn .

Verder zou ze dit niet doen als je interessanter dan de omgeving bent. Dus oefenen tijdens het wandelen om aandacht op jou te houden. Zoek op Youtube Kikopup op, zij heeft hier een hoop tutorials voor. Af en toe wegrennen en verstoppen is inderdaad een goede manier om je hond scherp te houden.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:33

Ik volg eventjes, hebben hier tussen een husky guppenkop welke compleet doof wordt wanneer er andere honden in de buurt zijn :+

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:41

plutolover schreef:

In dat laatste kan ik je inderdaad geen gelijk geven.. De aller beste manier om het te leren is nl een lange lijn er aan (speurlijn of longeerlijn) die aan het eind vastpakken zodat je hond altijd de ruimte heeft, de rest sleep dus over de grond, geen druk op de hond.
Je oefent je commando "hier" eindeloos en je hond kán gewoon de fout niet in gaan (het leuke van het gedrag wat ze laat zien is dat het heeeeel zelf belonend is, hoe vaker ze beloond word hoe moeilijker af te leren)
Je breid het steeds meer uit naar uiteindelijk de situatie die je nu heel moeilijk vind, nl met andere honden in het zicht. Als ze meteen terug komt staat er een giga beloning tegenover, ga op je kop staan, doe trek spelletjes, gooi de bal, geef een frikandel maakt me niet uit. Maar belangrijk is dat je dit overal oefent! Dus niet alleen in deze moeilijke situatie maar begin klein, blijkbaar is je "hier" commando nl nog niet overal goed bevestigd

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 14:48

Bedankt voir de tips. Ik heb ern speurlijn dus die kan ik gebruiken. Ik ga de commando beter oefenen met de aangegeven tips.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:14

Jou hond vind het spelen met andere honden dus leuker dan dat jij bent.
Als je er achter kan komen wanneer jij het allerleukst bent, denk aan speeltjes, gedroogde kip, worst etc, dan is het daarna een stuk makkelijker trainen!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 07:55

Idd rosanne,
En ts, een aai is eeeecht niet leuker dan een andere hond ;) dus trek alles uit de kast!

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 08:04

ik lees dat je haar beloond met een speeltje of aai, die motivatie is nu dus niet voldoende. Neem het allerlekkerste snoepje mee voor haar (wel ruim natuurlijk). En bij elke keer komen, geef je haar een stukje, ook in de makkelijke situatie. Ze legt waarschijnlijk al heel snel de link, hier komen is jammie. De motivatie om te komen is dan een stuk groter. Werkt dat ook niet, dan zou ik haar voorlopig alleen loslaten als er geen andere honden zijn. Ook die link leggen ze snel. Niet komen, betekent niet los. Netjes komen als de baas roept is spelen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 08:34

Vraag het ook regelmatig. Niet alleen in situaties dat het echt moet, maar ook zomaar tijdens de wandeling, als er niets bijzonders gebeurt. Dan is de kans veel groter dat ze ook direct komt, en hoe vaker zij meteen komt als je roept, hoe meer dat ook een gewoonte wordt voor haar. En inderdaad, kies voor een superbeloning. Kaas, slagroom, blokjes Rodi-worst (in de supermarkt te vinden, soort leverworst voor honden), Frolic-brokjes (vinden de meeste honden erg lekker als beloning). Iets speciaals.

Mijn hond had trouwens feilloos door dat er een verschil zat tussen een lange lijn of echt los. Hij wist dat ik niets kon doen als hij los liep en niet luisterde. Tegelijk vindt hij loslopen héél fijn, dus dat ben ik gaan inzetten als beloning. Ik roep hem twee keer. Komt hij bij de eerste keer? Grote beloning en hij mag los blijven. Pas bij de tweede keer roepen? Kleinere beloning, en even aangelijnd. Iets verderop mag hij weer los en proberen we 't nog een keer (en als hij dan opnieuw pas in tweede instantie komt blijft hij aan de lijn). Als hij er na twee keer roepen niet is ga ik hem halen. Niet boos, maar ik lijn hem aan en dan blijft hij een tijdje aan de lijn (soms de rest van de wandeling, soms een paar minuten, dat is afhankelijk van zijn gedrag). Komt hij het laatste stukje alsnog zelf naar me toe, al is het maar drie stappen, krijgt hij wél een kleine beloning.

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 08:44

Een pup gaat mee om te oefenen aan een lange lijn. Zodra ik iemand zie (wandelaar, hond, fiets) ga ik op de hurken en tover een super lekkere snack te voorschijn voor pup. Al snel wordt de link gelegd dat als iemand komt, er bij de baas jets superlekkers te halen is. Heeft die persoo een betrouwbare hknd bij zich, vraag ik of de pup even naar de hond toe mag. Dan krijgt de pup toestemming om naar de andere hond te gaan. Even spelen en met het super lekkers lokken. Als de pup het lekkers komt halen, zeg ik pas mijn commando. Vaak komt de andere hond ook op het lekkers af en leert pup zo spelenderwijs dat komen super leuk is. Mijn volwassen honden liggen op zo'n moment eenmeter of 4 van het gebeuren af, zodat het echt de pup met een vreemde hond is. Maar als ik met allemaal ga, e er komt iemand, en de volwassen honden komen terug, volgt de pup vaak snel.

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 10:37

Er zijn al heel veel tips gegeven dus ik ga geen giga verhaal schrijven..
Wat je nog zou kunnen doen is een fluitje intrainen. Ik zeg bewust intrainen want dit werkt niet na 1 keer proberen. Koppel het fluitje aan iets MEGA lekkers, ik gebruik hiervoor knakworst. Dit lekkers krijgen ze nooit op een ander moment, alleen bij het fluitje..
Het principe werkt het zelfde als de clicker: fluitje = knakworst. als je de hele oefening uitgeschreven wilt moet je me maar even een PB sturen...

Buiten een duidelijk commando en geweldige beloning is je timing heel erg belangrijk. Ga niet roepen als je hond nog volop in het spel zit maar wacht op het 'aard' momentje. Dan staan beide honden even stil en lassen ze een korte pauze in ( soms maar een paar seconden). Precies op dat moment moet je roepen/ fluiten anders komt het niet aan... Ik zou ook sowieso vragen of de andere eigenaar even wil wachten zodat jij de kans krijgt om je hond terug te roepen...