Een hondje erbij.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BailyKarlos

Een hondje erbij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 22:52

Hoi Bokkers!

We zijn het aan het overwegen om een hondje erbij te nemen en omdat wij paardenliefhebbers ook vaak hondenbezitters zijn leek het mij makkelijk om mijn vragen hier te stellen.

We hebben al een hondje. Een bijna 6 jarige Boomer reu die NIET gecastreerd is. Het is een schat van een dier en het hele gezin is dol op hem (inclusief opa, oma en nichtje van 2 die hier bijna dagelijks over de vloer komen). En omdat we zoveel liefde te geven hebben en omdat onze hond zijn aandacht over zoveel mensen moet verdelen lijkt het ons fantastisch om een 2e hond erbij te nemen.

Nu is het natuurlijk niet de bedoeling dat onze hond ongelukkig word. Buiten is hij moeilijk met andere honden. Hij is in het verleden 2 keer aangevallen door andere honden terwijl hij aan de lijn vast zat (en de aanvallende hond los liep of een veel te lange lijn had) en sindsdien snauwt hij naar drukke honden, grote honden en dominante honden en als ze zich echt opdringen bijt hij. Los van de lijn gebeurt dit niet.

We hebben wel eens op de hond van een vriendin gepast en die accepteerde hij zeer goed in zijn huis. Hij vond het zelfs geen probleem als die hond op schoot bij "zijn baas" zat. Dit is wel een oudere hond die niet heel druk is.

Omdat we hier een peuter hebben lopen willen we graag een pup.

Mijn vragen:
Hoe zouden jullie dit aanpakken? En wat zou je het beste bij een ongecastreerde reu kunnen zetten?
Wat gaat beter 2 mannetjes of een reu en een teef (en dan chemische castratie totdat het teefje gesteriliseerd kan worden).
En kan je je hond meenemen als je een nestje gaat bekijken als deze gewoon goed is ingeënt, ontwormd en ontvlooid?

Met onze hond hiervoor hebben we slechte ervaringen met een hond erbij nemen. Dat was ook een wat oudere hond. Een gecastreerde reu. We hebben er toen een teefje bij genomen, maar dat klikte totaal niet. De oude hond werd erg ongelukkig en het teefje hebben we weg moeten doen. Gelukkig wilde mijn oom de hond graag hebben.

Daarom willen we ons nu goed voorbereiden, want vaak gaat het natuurlijk wel heel leuk tussen 2 honden.

Volgende week hebben we een andere oppashond die wat jonger is om te kijken hoe dat gaat.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 23:42

Het hangt af van de honden zelf, het karakter.
Hier hadden we een 12 jarige gecastreerd reutje, een heel eenkennig klein hondje.
Daar kwam een pup bij, een reu van een veel groter ras.
Dit is vanaf het begin af aan goed gegaan, terwijl deze keuze niet logisch zou zijn.
Maar het heeft toch heel goed uitgepakt.

Dit komt ook omdat de "pup" (nu ondertussen al anderhalf jaar jaar :) ) een heel goedmoedig karakter heeft.
Hij is een intacte reu maar hij trekt zich van het oude hondje weinig aan, als die fel of grommig is.
Ze lopen zelfs vaak buiten in het weiland samen op, dan lopen ze te snuffelen en gaan samen het hele weiland door.

MISTRAL94

Re: Een hondje erbij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 13:36

Jaren geleden hebben wij ons teefje meegenomen toen wij zijn wezen kijken bij een andere hond. Dit was een herplaatser, hoewel dit hondje niets had met andere honden ging het gelukkig goed en is die hond uiteindelijk bij ons gekomen. Het oude teefje wat wij nu hebben is ook een hondje wat erg op mensen gericht is en niet op andere honden. Toen onze jonge teef erbij kwam is dat heus wel even gemopper geweest van het oude hondje. Sinds wij de reu erbij hebben richt de jonge teef zich op hem en ze laten beide het oude hondje met rust. Zeker een pup zal heus wel een keer een snauw krijgen, maar daar is ook niets mis mee ze moeten toch leren dat niet elke hond gediend is van spelen of nauw contact. Vaak zijn oudere dieren wel wat gemoedelijker tegen een pup. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen, maar ik zou mij er niet te druk over maken.