Kat wil niet in reismandje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lonni

Kat wil niet in reismandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 17:31

Hoi!
Ik heb een kitten van 1 jaar, en sinds ze gesteriliseerd is wil ze absoluut niet meer in dat gevaarlijke reismandje! We hebben er een kussentje ingelegd, maar daar plast ze alleen maar op, speeltjes hebben geen zin, voer ook niet. Het is elke keer zo'n gedoe om haar erin te krijgen, ik zet hem altijd al een dag van tevoren klaar maar dan is het geen probleem maar als ze er dan ingedaan wordt dan wordt ze helemaal gek -O-
Weet iemand de gouden tip hiervoor? _/-\o_

Azmay

Re: Kat wil niet in reismandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:33

Heb je verschillende groottes/ types geprobeerd? Kan zijn dat hij te donker is of juist te open, te krap of juist niet knus genoeg..

Liselot

Ik zet de reismand op de achterkant zodat de opening omhoog staat. Dan kat in het nekvel en erin laten zakken.
Dat is de enige manier die hier werkt

Goof

Kat erin proppen en meenemen?
Zo vaak zal je (hopelijk) niet naar een DA moeten dus die enkele keer dat ze het vervelend vindt overleeft ze ook wel weer.

Vjestagirl

Kat grijpen, mandje op z'n kont zetten (dus met de opening naar boven), kat met 2 handen bij de poten vasthouden (achterpoten in 1 hand, voorpoten in 1 hand, lichaam tegen je aan) en dan kont-first in het mandje laten zakken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:34

Even goed schoonmaken, de lucht van het steriliseren en de da praktijk zal er nog aan hangen. En dan reismand op z'n kant, kat er in laten zakken en dicht doen. Ze word snel genoeg rustig.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:36

Wij zetten het mandje gewoon open in de huiskamer, kunnen de poezen hem helemaal verkennen enzo. Gewoon af en toe in huis zetten zonder dat je ergens heen wil gaan, ze zal er vanzelf aan wennen :)

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 17:37

Azmay, we hebben niet de mogelijkheid om 15 verschillende mandjes uit te proberen naar wens van de Diva helaas :')

De volgende keer dat het nodig is zullen we eens proberen hem van boven erin te stoppen :) Bij de DA aangekomen is het echter geen probleem, dan voelt ze zich zo thuis (kennismaking was daar ook wel prettig voor haar)

En ik las ergens anders dat je haar moet negeren als ze miauwt? Vind het zo zielig klinken dus ervoor was ik haar altijd aan het 'troosten' als het ware :Y)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:39

Kat erin doen, wachten tot ze kalmeert, bak weer open en weer vrijlaten. Herhalen, herhalen, herhalen, herhalen. Als dat probleemloos gaat, bak in de kat, kat in de auto, laten staan tot ze kalmeert, bak weer mee naar binnen, deurtje open, kat vrijlaten. Herhalen, herhalen, herhalen, herhalen.
Als dat goed gaat, klein stukje rijden, maar gewoon weer naar huis.

Het is geen wonder dat de gemiddelde kat niet in een reismand wil, over het algemeen is het niet voor iets leuks. En dus moet ze leren dat het niet altijd voor iets vervelends gebruikt wordt, maar dat het gewoon iets is wat bij het leven hoort.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:41

Waarom de kat er steeds in proppen? Je kan toch gewoon het poortje open zetten en poes zelf laten onderzoeken? Kan je er misschien zelfs nog wat brokjes oid erin, en gewoon het deurtje open laten.
Onze katten gingen er uiteindelijk gewoon uit zichzelf in :)
Edit: typo

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:42

Dag van te voren is ook wel ietwat laat...
Hier staat hij altijd open in huis met kussentje erin, kan kat altijd in of uit.
Dan betekend mandje niet meteen stresssssss, dierenartssss!!!!
Dus thuis uitgebreid laten wennen, af en toe eens dicht weer eens open etc.

En de stalkatten.. zelfs die heb ik laten wennen aan mandje (Staat er ook 1 wordt regelmatig wat lekkers in gelegd), zodat ook die mee te nemen zijn in geval van nood.
Heb het 2 x gebruikt 1 x bij castratie en 1x nadat ik per ongeluk voor op de trailer op mijn menwagen een Henkie had ontvoerd naar de rijverenging, dag later is hij gevonden, gelokt en snel in mandje gepropt. (en ja, toen begon het krijs concert!, maar hij kon wel weer herenigd worden met zijn broer op stal) Zijn half wilde katten.
Daarna weer met mandje getraind dus is nu weer niet eng.

En andere optie is heel simpel, proppen!!! Als ze echt mee moeten, omdat ze wat acuuts hebben en ze niet aan het mandje gewend zijn. Maar dan vinden ze de volgende keer echt het mandje niet toffer...

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:43

Ik heb mijn reismand altijd open staan, ook als ik helemaal niet van plan ben om hem te gebruiken, bij ons wordt hij gewoon gebruikt als mandje, springkussen en wat je maar kan bedenken. Ze gaan er soms uit zichzelf in liggen en slapen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:43

Lalidan schreef:
Kat erin doen, wachten tot ze kalmeert, bak weer open en weer vrijlaten. Herhalen, herhalen, herhalen, herhalen. Als dat probleemloos gaat, bak in de kat, kat in de auto, laten staan tot ze kalmeert, bak weer mee naar binnen, deurtje open, kat vrijlaten. Herhalen, herhalen, herhalen, herhalen.
Als dat goed gaat, klein stukje rijden, maar gewoon weer naar huis.

Het is geen wonder dat de gemiddelde kat niet in een reismand wil, over het algemeen is het niet voor iets leuks. En dus moet ze leren dat het niet altijd voor iets vervelends gebruikt wordt, maar dat het gewoon iets is wat bij het leven hoort.

Iets zeg me dat die kat niet gaat kalmeren als je die bak erin propt... _/-\o_

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:46

Mariett schreef:
Waarom de kat er steeds in proppen? Je kan toch gewoon het poortje open zetten en poes zelf laten onderzoeken? Kan je er misschien zelfs nog wat brokjes oid erin, en gewoon het deurtje open laten.
Edit: typo

Idd voer erin en je krijgt vanzelf honger. Hoor na paar dagen dan gaan ze wel... en dan ook paar keer per maand blijven voeren daar of snoepje/ vleeswaren in leggen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:48

Mariett schreef:
Waarom de kat er steeds in proppen? Je kan toch gewoon het poortje open zetten en poes zelf laten onderzoeken?

Die van mij ook, maar als ze dat niet zouden doen hebben ze pech. Als ze mee moeten moeten ze mee, daar hebben ze weinig over in te brengen lijkt me zo :+

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:48

Wat voor mand heb je?
Wij hebben deze: http://www.zooplus.nl/shop/katten/trans ... xie/471807
Kat wil er al in voordat hij is opgezet terwijl ze de auto en DA haat..
En als ze plast kun je onderin een plastic zak leggen met de randen wat omhoog er daarop een kussentje en misschien helpt het ook wel als de kussen de geur van de kat heeft weet niet of dit zo is? Wij doen altijd om het kussen nog een doek en daar zitten allemaal haren -> geur van de kat op :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:33

Een wasmand met een deksel en dicht plakken met duct tape.Werkt zelfs met een half wilde kat met scherpe klauwtjes.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:35

Liselot schreef:
Ik zet de reismand op de achterkant zodat de opening omhoog staat. Dan kat in het nekvel en erin laten zakken.

Inderdaad zo doe ik het ook. Anders kan ik het ook vergeten.
En bij de dierenarts wil ze er niet uit :+

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:37

linnie050 schreef:
Liselot schreef:

Inderdaad zo doe ik het ook. Anders kan ik het ook vergeten.
En bij de dierenarts wil ze er niet uit :+

Hahaha hier hetzelfde. En daar rennen ze zo ongeveer het mandje weer in.
Hoef ze gelukkig bijna nooit mee te nemen, dus dat scheelt :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:39

Zelfs mijn cavia probeerde bij de dierenarts terug in het mandje te klimmen...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:45

Mijn ouders hebben de kattenmand al jaren gewoon met deksel eraf als speelmandje in de kamer staan. Alle balletjes, muizen etc gaan erin en de katten liggen er regelmatig in te spelen. Op die manier kennen ze het als iets leuks en veiligs.
Wanneer ze naar de DA moeten zet mams ze erin, deksel erop en hoppa.
Nooit last van gehad. Ze doen het al 30 jaar zo. Alle katten gaan er moeiteloos in en uit.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:55

bij ons was het ook altijd een gevecht. Tot dat we een mini bench kochten, je weet wel, zo'n "kooi". Dan kunnen den katte om zoch heenkijken en dat vinden ze niet erg!
En echt met liefde erin doen, ze moeten het leuk gaan vinden, niet eng. Beetje eten erin misschien?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:23

Vjestagirl schreef:
Lalidan schreef:
Als dat probleemloos gaat, bak in de kat, kat in de auto, laten staan tot ze kalmeert, bak weer mee naar binnen, deurtje open, kat vrijlaten.

Iets zeg me dat die kat niet gaat kalmeren als je die bak erin propt... _/-\o_

_O- Sorry, maar hier ging het drinken toch wel weer even van over het scherm heen.

Ik zweer zelf bij 'bovenladers' (http://static3.vergelijk.nl/fotos/183x1 ... 471963.jpg). Klep open en dan kat er in mikken. Lukte zelfs bij een kat die altijd spontaan tienpotig en driestaartig werd als ie naar de DA moest. Het nadeel van de doorsnee 'voorladers' vind ik dat poeslief bij die nog altijd teveel afzetmogelijkheden heeft en bovendien, als je pech hebt, krijg je ze er wel in maar er niet meer uit. Eén keer 'Tienpoot' met een voorlader moeten brengen. We hebben nog net niet de mand ondersteboven gehouden en geschud maar het scheelde erg weinig...

Overigens staat de mand hier ook altijd gewoon open en bloot open. Poeslief zit er geregeld in, het is een heerlijk speelhok en ze slaapt er zelfs weleens in. Mand wordt hier dus al lang niet meer gezien als het Voorgeborchte van de Hel. Zelfs na een visite aan de DA (wat poeslief absoluut niet waardeert en dat is nog heel zachtjes uitgedrukt := ) springt ze bij thuiskomst zo weer in de mand.

Troosten doe ik trouwens ook wel een beetje. Even een handje er in door de gaatjes, zeggen dat je er nog bent en zo. Geen flauw idee of ze het kan waarderen of niet maar minder is ze er nog niet van geworden, ze laat zich braaf laden en ze gedraagt zich voorbeeldig bij de DA. Mevrouw heeft niet voor niets 'Keurig poesje, erg lief' in haar entingsboekje staan. <3

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:31

Lukkie (inmiddels overleden) lag altijd in zijn reismandje. Die stond op de kast en was zijn favoriete slaapplek. Maar oh wee als die mand naar beneden kwam. Dan wist hij het al en moest ik hem idd vangen met de handdoek en dan met handoek en al in de mand stoppen.(proppen)

Eenmaal thuis lag hij 's avonds gewoon weer in dat mandje.

Dus hij had echt geen hekel aan dat mandje. Maar wel een hekel aan naar de dierenarts gaan....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:37

Jackie wilde eerst toen ik bij mijn ouders woonde ook niet in de mand. Toen ik op mijzelf ging wonen had ik niemand die me wilde helpen. Ik heb de kattenmand op bed gezet met de opening naar boven, voordat mevrouw door had wat de bedoeling was heb ik haar opgepakt en in het mandje gezet... simpel en snel