Tanden verwijderen konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LiindseyV

Tanden verwijderen konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 20:52

Hoi allemaal,
ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met deze situatie.

Ik heb een hangoor konijn zitten vanaf die klein was , hij word nu bijna 4.
Nooit iets aan de hand gehad, maar een paar maanden terug kreeg hij ineens last van zen tanden, en met name 2 kiezen aan de rechterkant.
Hij at moeilijk en vermagerde.
Ik heb hem dus binnen gedaan en ze hebben geslepen en was weer in orde.
Nu zijn we weer zo ver, ik ben terug gegaan en zei er is weer iets mis want hij eet slecht etc.

Ze hebben nu een foto genomen en blijkt dat aan die twee kiezen de tandwortels doorgroeien , langs onder dus ... Dat gaat dus pijn doen en als het zo gelaten word gaan ze zelfs door de kaak duwen ...

Ik wil echter mijn vriendje nog lang bij me houden en dacht er dus aan deze twee kiezen te laten verwijderen , helemaal dus. Hij zou dan gewoon wat aangepast voer moeten krijgen nadien .

Iemand hier al ervaring mee? Eventueel prijzen ofzo? Ik bel morgen zowiezo om alles na te vragen :) !

Hoppit

Re: Tanden verwijderen konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:58

T niet laten fixen is duurder :-) in NL kost dat een paar 100 euro, België is een stuk goedkoper. Wel handig om bij iemand te gaan die vaker konijnen plat legt, anders kunnen ze heel tricky uit de narcose komen.
en je gaat wss een tijdje moeten dwangvoeren, laatst eentje gehad die 3wkn niet zelfstandig heeft gegeten hmpf

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 21:00

Oh ja oke , waar ik zou gaan die man heeft mijn konijn wel al 2x verdoofd voordien , 1x voor de tanden en 1x om te castreren :)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 05:44

Dan zul je de tegenoverliggende tanden ook moeten trekken. Tanden groeien levenslang door namelijk en als er onder niets meer zit om aan af te slijten zullen de bovenkiezen te lang worden.

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 11:38

ja het zijn de bovenste die weg zouden moeten, heb daarstraks gebeld en ze gaan overleggen ... Zo niet , dan zal ik mijn vriendje moeten laten gaan :(

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:00

Mijn vakantiekonijn heeft dit ook, eigenaar wist zich ook geen raad ermee. Op mijn advies is deze geopereerd en die heeft nu ook geen tanden meer, het veroorzaakt verder geen problemen en konijn is weer gelukkig. Het enige wat je echt moeten laten doen na de operatie is zijn kont scheren. Doordat de eerste dag zacht, vloeibaar en nat gegeten moet worden is de poep week en dat gaat verkleven.

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 19:38

Ja ze hebben overlegd en besloten dat het in deze situatie niet doenbaar is ... Zowat de hele rechter bovenkant van de kaak zou weg moeten en om eraan te kunnen moeten ze dan heel de wang opensnijden enzo ... Ze zien dat niet zitten en zal heel duur worden ook ...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:51

Ik zou andere praktijken bellen en hier naar vragen!

Edit: een met meer ervaring met konijnen?

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 14:08

Ik heb gebeld naar 3 praktijken hier waaronder een expect in tandheelkunde en volgens haar is dit zinloos en zou het me 500??!! euro kosten...
Dan hou ik hem maar bij mij tot het moment daar is ...