Topic voor ezel en muildier-eigenaren!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Topic voor ezel en muildier-eigenaren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 17:39

Al zoekende op bokt naar informatie , viel het me op dat er geen topic is voor mensen met ezels of muildieren en er zijn toch best wat bokkers met ezels.

Lijkt me leuk om een topic te hebben waar we onze intresses en intressante dingetjes kunnen delen.
Wie weet een HK.

Ik heb zelf sinds ruim een half jaar een muildierveulen, Tika genaamd, een molly(merrie).
Afbeelding

In mijn onderschrift staan meer foto's.

merelj93

Re: Topic voor ezel en muildier-eigenaren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:14

Ook ik meld mij hier! Sinds 3 jaar ben ik in bezit van mijn ezelruintje Iejoor van 11 jaar!

Hij staat samen met mijn paarden merrie Winnie op de wei en dat gaat super goed samen.

Wanneer ik met Winnie ga rijden gaat Iejoor balken en gek doen, en wanneer ik met Iejoor ga wandelen of mennen gaat Winnie keihard hinniken en rondcrossen!

In mijn profiel staat veel over Iejoor en de bijzondere dingen die wij samen gedaan hebben met foto's natuurlijk!

Ik ga hier lekker meelezen, ben benieuwd naar jullie ezels/muiltjes :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 19:21

Welkom merel, gezellig!

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:47

merelj93 schreef:
Ook ik meld mij hier! Sinds 3 jaar ben ik in bezit van mijn ezelruintje Iejoor van 11 jaar!

Hij staat samen met mijn paarden merrie Winnie op de wei en dat gaat super goed samen.

Wanneer ik met Winnie ga rijden gaat Iejoor balken en gek doen, en wanneer ik met Iejoor ga wandelen of mennen gaat Winnie keihard hinniken en rondcrossen!

In mijn profiel staat veel over Iejoor en de bijzondere dingen die wij samen gedaan hebben met foto's natuurlijk!

Ik ga hier lekker meelezen, ben benieuwd naar jullie ezels/muiltjes :D

Een ezel en paard samen op de wei is niet verstandig. Ezels hebben een wormsoort waar de paarden aan overleiden als dit in het weiland komt.

merelj93

Re: Topic voor ezel en muildier-eigenaren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 21:55

Bij deze de uitleg achter de fabel dat ezels en paarden niet samen kunnen staan:

(Bron; http://naturalhorsemo.com/weetjes!.html)

Ezel en paard samen?

Kan een ezel en paard samen in de wei staan.
Vele denken van niet omdat een ezel de voor paarden fatale longworm kan dragen. Vroeger zou dit inderdaad een risico zijn geweest maar in deze tijd is er goed te ontwormen. Zorg in eerste instantie voor een goede ontworming van beide voordat ze bij elkaar gezet worden. Een regelmatig mestonderzoek is wel aan te raadde gezien de ezel geen uiterlijke symptomen laat zien van longworm.
Let op dat je voor zowel de ezel als het paard een apart ontwormingsschema voert. Ezels moeten gemiddeld om de twee maanden ontwormt worden terwijl dit voor het paard teveel zou zijn i.v.m. resistentie van de wormen voor het middel. Raadpleeg altijd even je dierenarts.
Schep de mest iedere dag uit de wei en verplaats ze na vier tot zes weken. Wanneer je de mogelijkheid hebt laat schapen achter het paard/ ezel aan grazen. Schapen zijn de stofzuigers van de weide. Ze eten alle besmetting wel.
Al deze punten zijn ook voor alleen voor paarden van toepassing, behalve om de twee maanden ontwormen.
Heb je een paard dat sober moet staan bijvoorbeeld omdat hij aanleg heeft voor hoefbevangenheid, dan zou een ezel een leuk maatje zijn gezien deze ook sober moeten leven.