hond gromt als je bij voerbak komt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

hond gromt als je bij voerbak komt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 14:51

hoi allemaal, ik heb een probleem.
ik ben zelf 14 (houd er even rekening mee dat ik niet zomaar dingen kan gaan doen :+ )
ik heb een puppy van bijna 1 jaar oud. volgensmij word hij in september 1? maar hij gaat bijna puberen.
maar nu is het probleem dat hij superlief is enzo. hij luistert afentoe niet maar dat is niet erg.
maar elke keer (3x perdag) als mijn moeder hem eten geeft. dan loopt ze even weg en dan loop ik langs (Bijf) en dan gaat hij grommen en dreigen... nou heb ik al op een paar sites gekeken. en aan mn oom gevraagd hoe en wat? maar hij zegt gewoon een trapverkopen en zn voer afpakken. maar daar ben ik niet z'n voorstander voor. wat we nu doen is we pakken hem bij zn nekvel en sleuren hem weg bij zn eten vandaan. totdat hij weer 'normaal' kan doen. daarna geven we hem weer zn eten en aaien we hem en zitten we met onze hand bij zn voerbak. maar vandaag werd mn moeder bijna gebeten dus nu wilt ze hem weg doen. maar dat wil ik niet!!! dus heeft iemand tips? want ik wil echt niet dat hij weg gaat.

het is een heidewachtel. een reu en hij is heeeel groot voor zn ras :=
mijn moeder word een beetje bang voor hem..
pS we hebben al eens een hond gehad is 5 jaar geleden overleden het heeft 4 jaar geduurt voordat we een nieuwe hond gingen doen (het was een jachthond en de pup die we nu hebben word ook voor jachthond getraind)
wie kan er helpen??

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:55

jitskenienke schreef:
hoi allemaal, ik heb een probleem.
ik ben zelf 14 (houd er even rekening mee dat ik niet zomaar dingen kan gaan doen :+ )
ik heb een puppy van bijna 1 jaar oud. volgensmij word hij in september 1? maar hij gaat bijna puberen.
maar nu is het probleem dat hij superlief is enzo. hij luistert afentoe niet maar dat is niet erg.
maar elke keer (3x perdag) als mijn moeder hem eten geeft. dan loopt ze even weg en dan loop ik langs (Bijf) en dan gaat hij grommen en dreigen... nou heb ik al op een paar sites gekeken. en aan mn oom gevraagd hoe en wat? maar hij zegt gewoon een trapverkopen en zn voer afpakken. maar daar ben ik niet z'n voorstander voor. wat we nu doen is we pakken hem bij zn nekvel en sleuren hem weg bij zn eten vandaan. totdat hij weer 'normaal' kan doen. daarna geven we hem weer zn eten en aaien we hem en zitten we met onze hand bij zn voerbak. maar vandaag werd mn moeder bijna gebeten dus nu wilt ze hem weg doen. maar dat wil ik niet!!! dus heeft iemand tips? want ik wil echt niet dat hij weg gaat.

het is een heidewachtel. een reu en hij is heeeel groot voor zn ras :=
mijn moeder word een beetje bang voor hem..
pS we hebben al eens een hond gehad is 5 jaar geleden overleden het heeft 4 jaar geduurt voordat we een nieuwe hond gingen doen (het was een jachthond en de pup die we nu hebben word ook voor jachthond getraind)
wie kan er helpen??


Ga een cursus volgen en leer met dit gedrag om te gaan op een correcte manier.

Een hond heeft net als een kind duidelijke leiding nodig.
Jouw moeder heeft jou ook niet weggedaan toen je wel eens stout was toch?
Weg doen is niet alleen oneerlijk, maar ook wel erg makkelijker van je moeder.

Dus huppetee, zoek een goede hondenschool in de regio, leg ze het probleem voor en ga aan het werk.
dat is vast zo verholpen!

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 14:58

Ninx schreef:
jitskenienke schreef:
hoi allemaal, ik heb een probleem.
ik ben zelf 14 (houd er even rekening mee dat ik niet zomaar dingen kan gaan doen :+ )
ik heb een puppy van bijna 1 jaar oud. volgensmij word hij in september 1? maar hij gaat bijna puberen.
maar nu is het probleem dat hij superlief is enzo. hij luistert afentoe niet maar dat is niet erg.
maar elke keer (3x perdag) als mijn moeder hem eten geeft. dan loopt ze even weg en dan loop ik langs (Bijf) en dan gaat hij grommen en dreigen... nou heb ik al op een paar sites gekeken. en aan mn oom gevraagd hoe en wat? maar hij zegt gewoon een trapverkopen en zn voer afpakken. maar daar ben ik niet z'n voorstander voor. wat we nu doen is we pakken hem bij zn nekvel en sleuren hem weg bij zn eten vandaan. totdat hij weer 'normaal' kan doen. daarna geven we hem weer zn eten en aaien we hem en zitten we met onze hand bij zn voerbak. maar vandaag werd mn moeder bijna gebeten dus nu wilt ze hem weg doen. maar dat wil ik niet!!! dus heeft iemand tips? want ik wil echt niet dat hij weg gaat.

het is een heidewachtel. een reu en hij is heeeel groot voor zn ras :=
mijn moeder word een beetje bang voor hem..
pS we hebben al eens een hond gehad is 5 jaar geleden overleden het heeft 4 jaar geduurt voordat we een nieuwe hond gingen doen (het was een jachthond en de pup die we nu hebben word ook voor jachthond getraind)
wie kan er helpen??


Ga een cursus volgen en leer met dit gedrag om te gaan op een correcte manier.

Een hond heeft net als een kind duidelijke leiding nodig.
Jouw moeder heeft jou ook niet weggedaan toen je wel eens stout was toch?
Weg doen is niet alleen oneerlijk, maar ook wel erg makkelijker van je moeder.

Dus huppetee, zoek een goede hondenschool in de regio, leg ze het probleem voor en ga aan het werk.
dat is vast zo verholpen!


daar zeggen ze presies het zelfde als mijn oom...
dus dat wil ik niet :P

Flux

Berichten: 2493
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:00

Helemaal eens met bovenstaand. Zijn jullie al op puppycursus met hem geweest? Zeker als je moeder bang voor hem wordt op cursus gaan, dan gaat het vast beter.

Edit: Een hondenschool die zegt de hond te schoppen en voer afpakken? In welke regio zit je want dat is echt niet hoe het werkt.

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 15:02

Flux schreef:
Helemaal eens met bovenstaand. Zijn jullie al op puppycursus met hem geweest? Zeker als je moeder bang voor hem wordt op cursus gaan, dan gaat het vast beter.

Edit: Een hondenschool die zegt de hond te schoppen en voer afpakken? In welke regio zit je want dat is echt niet hoe het werkt.


ja we zijn al bij puppy curses geweest. dat is tog het zelfde? :D
maar ik zal nog eens een keer tegen de vrouw zeggen waar we zitten, want zij was de genen die zei dat we hem echt moesten aanpakken anders deed zei het. ik was toen echt boos geworden op mn moeder.
maar ik heb nu wel een site gevonden waar ik het wel mee eens bent dus ik ga het zo aan mn moeder laten lezen.. en ja mn moeder is met hem naar puppy curses geweest.
Laatst bijgewerkt door jitskenienke op 09-07-15 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:03

Citaat:
hij luistert afentoe niet maar dat is niet erg.

Ik denk dat dit een groot deel van het probleem is ... hij ziet jullie niet als leider.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:03

Vind je het gek dat een hond gromt als ie aan zijn nekvel bij zijn voer weg gesleurd wordt? :roll:

Wanneer heeft dit gedrag zich ontwikkeld ts? Hebben jullie m van pup af aan?

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:03

Elke hondenschool die zegt 'verkoop maar een trap en pak zijn voer af' is een waardeloze toestand en ik geloof daar eigenlijk niet zo in dat ze dat zeggen.

Wat een baggerslecht advies van je oom zeg. Vraag die maar niks meer.

Wat jullie nu doen gaat ook niet helpen. Zo zal die hond alleen maar meer gefixeerd worden op zijn eten als ie elk moment met grof geweld weggesleurd kan worden en zijn eten afgepakt wordt.

Hoe blij zou JIJ daar van worden?

Belachelijk manier van werken.

(sorry hoor maar kan hier zo slecht tegen, ga me niet vertellen dat jullie ook zijn snuit door de poep halen als ie wel eens in huis poept?)

Gewoon een fatsoenlijke cursus gaan doen en eventueel een gedragsdeskundige erbij halen want het is WEL gedrag dat afgeleerd moet worden.

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 15:05

Guinevere schreef:
Citaat:
hij luistert afentoe niet maar dat is niet erg.

Ik denk dat dit een groot deel van het probleem is ... hij ziet jullie niet als leider.


oke! daar zal ik aan gaan werken!

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:05

Een trap verkopen is natuurlijk wat overdreven, maar ik zou het zeker corrigeren. Gewoon rustig en duidelijk ' nee' zeggen. Grommen kan gaan escaleren naar bijten.

Wordt jullie hond erg enthousiast als je met het voer aankomt? Wacht dan met het geven van de voerbak totdat hij tot rust komt en niet meer gefocused is op het voer.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 09-07-15 15:06, in het totaal 2 keer bewerkt

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 15:06

Amaris schreef:
Elke hondenschool die zegt 'verkoop maar een trap en pak zijn voer af' is een waardeloze toestand en ik geloof daar eigenlijk niet zo in dat ze dat zeggen.

Wat een baggerslecht advies van je oom zeg. Vraag die maar niks meer.

Wat jullie nu doen gaat ook niet helpen. Zo zal die hond alleen maar meer gefixeerd worden op zijn eten als ie elk moment met grof geweld weggesleurd kan worden en zijn eten afgepakt wordt.

Hoe blij zou JIJ daar van worden?

Belachelijk manier van werken.

(sorry hoor maar kan hier zo slecht tegen, ga me niet vertellen dat jullie ook zijn snuit door de poep halen als ie wel eens in huis poept?)

Gewoon een fatsoenlijke cursus gaan doen en eventueel een gedragsdeskundige erbij halen want het is WEL gedrag dat afgeleerd moet worden.


nee dat niet hoor. ik ben ook echt tegen.. maarja als ik er iets van zegt word het tog niet gedaan. dus ik zal wel met mn pa gaan praten.

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 15:06

8nnemiek schreef:
Een trap verkopen is natuurlijk wat overdreven, maar ik zou het zeker corrigeren. Gewoon eustig en duidelijk ' nee' zeggen. Grommen kan gaan escaleren naar bijten.

Wordt jullie hond erg enthousiast als je met het voer aankomt? Wacht dan met het geven van de voerbak totdat hij tot rust komt en niet meer gefocused is op het voer.


ja hij word best enthousiast. bedankt voor de tip!

Bucha
Berichten: 164
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:06

Wat een rottig probleem, ik hoop dat je iets aan mijn tip hebt...

Waarom mag hij zijn voer niet verdedigen? In deze situatie vind ik het eigenlijk best logisch dat hij dit doet.. het is hem aangeleerd... misschien niet bewust maar door het weg sleuren aan het nekvel is dit wel zo ontstaan vermoed ik..
Ik zou ook het in het nekvel pakken niet meer doen, dit is een hele agressieve handeling van mens naar hond en je kunt hier angst(agressie) mee veroorzaken.. Het hoeft ook niet nodig te zijn...

Wat je beter kunt doen, is goed kijken naar zijn gedrag en signalen.. hij is nog geen 1 jaar.. dat grommen doet hij met een reden...

Je kunt misschien beginnen met hem niet meer in het nekvel te pakken en weg te sleuren, dat is sowieso geen goede manier van correctie vind ik.. je stem gebruiken en je lichaamshouding is vind ik beter gepast bij de opvoeding van een pup.

Voerbaknijd kan worden afgeleerd door te laten zien dat je zijn voer niet afpakt en hem niet weghaalt bij "zijn" voer... Hij hoeft het dan niet meer te verdedigen..

Normaal zou ik zeggen, leg er wat extra brokjes bij/in als je dit wilt aanleren maar ik weet niet of de pup dan uit angst/verdediging gaat uitvallen..
Leer hem dat het leuk is als jij langskomt, vraag zijn aandacht voor hij gaat grommen en geef hem een koekje en loop verder...
Als je steeds dichterbij kunt komen, dan kun je er wat bijleggen.. Uiteindelijk zal hij dan stoppen met grommen, hij heeft dan geen reden meer om te grommen..
Zolang jullie hem in het nekvel wegsleuren heeft hij naar mijn mening alle reden om te grommen..

Ik heb vier basenji's, een heel pittig en fel ras, verschillende leeftijden, twee intacte reuen en twee intacte teefjes.. hier gelden duidelijke regels maar ik werk niet met fysieke correcties en ik hoef alleen mijn stem te gebruiken als ik ergens niet van gediend ben.. Eten doen ze naast elkaar en grommen deden ze hier alleen een keer als de pup (die dus in opleiding is naar een volwassen hond) te dicht naar hun voer komt of haar kop erin steekt. Dit hebben ze 1 keer hoeven doen, een grom is een perfecte manier van een hond om aan te geven dat ze iets niet leuk vinden, als waarschuwing.
Grommen is een heel mooi agressieloze manier zoals wij bv ook vocaal boos worden.. (uiteraard heb je hier ook gradaties in)

Honden geven hele mooie signalen af voor ze naar grommen overgaan en in het algemeen..
Gapen, knipperen met de ogen, langs de bek likken, een bocht maken en nog veel meer, zijn allemaal voorbeelden van gedrag om zichzelf, een ander of een situatie te kalmeren.

Dit kun je zelf ook goed gebruiken in de opvoeding..
Rust, regelmaat en respect vind ik sleutelwoorden in de omgang met honden.

Veel succes, en vooral, veel plezier met jullie hondje!

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 15:08

LadyMadonna schreef:
Vind je het gek dat een hond gromt als ie aan zijn nekvel bij zijn voer weg gesleurd wordt? :roll:

Wanneer heeft dit gedrag zich ontwikkeld ts? Hebben jullie m van pup af aan?


we hebben hem gehaald toen hij wegmocht. en ik heb nog een broertje van 4 ik denk dat hij iets gedaan heb ofzo...

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 15:09

Bucha schreef:
Wat een rottig probleem, ik hoop dat je iets aan mijn tip hebt...

Waarom mag hij zijn voer niet verdedigen? In deze situatie vind ik het eigenlijk best logisch dat hij dit doet.. het is hem aangeleerd... misschien niet bewust maar door het weg sleuren aan het nekvel is dit wel zo ontstaan vermoed ik..
Ik zou ook het in het nekvel pakken niet meer doen, dit is een hele agressieve handeling van mens naar hond en je kunt hier angst(agressie) mee veroorzaken.. Het hoeft ook niet nodig te zijn...

Wat je beter kunt doen, is goed kijken naar zijn gedrag en signalen.. hij is nog geen 1 jaar.. dat grommen doet hij met een reden...

Je kunt misschien beginnen met hem niet meer in het nekvel te pakken en weg te sleuren, dat is sowieso geen goede manier van correctie vind ik.. je stem gebruiken en je lichaamshouding is vind ik beter gepast bij de opvoeding van een pup.

Voerbaknijd kan worden afgeleerd door te laten zien dat je zijn voer niet afpakt en hem niet weghaalt bij "zijn" voer... Hij hoeft het dan niet meer te verdedigen..

Normaal zou ik zeggen, leg er wat extra brokjes bij/in als je dit wilt aanleren maar ik weet niet of de pup dan uit angst/verdediging gaat uitvallen..
Leer hem dat het leuk is als jij langskomt, vraag zijn aandacht voor hij gaat grommen en geef hem een koekje en loop verder...
Als je steeds dichterbij kunt komen, dan kun je er wat bijleggen.. Uiteindelijk zal hij dan stoppen met grommen, hij heeft dan geen reden meer om te grommen..
Zolang jullie hem in het nekvel wegsleuren heeft hij naar mijn mening alle reden om te grommen..

Ik heb vier basenji's, een heel pittig en fel ras, verschillende leeftijden, twee intacte reuen en twee intacte teefjes.. hier gelden duidelijke regels maar ik werk niet met fysieke correcties en ik hoef alleen mijn stem te gebruiken als ik ergens niet van gediend ben.. Eten doen ze naast elkaar en grommen deden ze hier alleen een keer als de pup (die dus in opleiding is naar een volwassen hond) te dicht naar hun voer komt of haar kop erin steekt. Dit hebben ze 1 keer hoeven doen, een grom is een perfecte manier van een hond om aan te geven dat ze iets niet leuk vinden, als waarschuwing.
Grommen is een heel mooi agressieloze manier zoals wij bv ook vocaal boos worden.. (uiteraard heb je hier ook gradaties in)

Honden geven hele mooie signalen af voor ze naar grommen overgaan en in het algemeen..
Gapen, knipperen met de ogen, langs de bek likken, een bocht maken en nog veel meer, zijn allemaal voorbeelden van gedrag om zichzelf, een ander of een situatie te kalmeren.

Dit kun je zelf ook goed gebruiken in de opvoeding..
Rust, regelmaat en respect vind ik sleutelwoorden in de omgang met honden.

Veel succes, en vooral, veel plezier met jullie hondje!


super bedankt voor de tip! ik heb hier echt veel aan!

Bucha
Berichten: 164
Geregistreerd: 26-05-13

Re: hond gromt als je bij voerbak komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:12

Heel graag gedaan, het kan zo ontzettend leuk zijn om samen te leven met een jonge hond.. en een heidewachtel is ook de makkelijkste niet maar zo ontzettend leuk en vrolijk!

Wat ook erg belangrijk is, is dat er duidelijke regels zijn, consequent zijn en de juiste dingen belonen. Laat maar zien dat jullie trots zijn als hij iets goed doet!
En vooral als heel gezin diezelfde regels toepassen, wat nee is is nee en niet bij de ene ja.

Een goede cursus is heel belangrijk, eentje die zulke vreemde adviezen geeft zou ik ook niet meer naartoe gaan.. Zoek een goede cursus die werkt met vertrouwen en positiviteit! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:13

Je leert hem nu dus dat hij inderdaad zijn eten moet verdedigen omdat het niet leuk is als jullie bij de voerbak komen.. Ik zou dat dus echt niet doen.. Zorg er juist voor dat hij ziet dat het juist goed is dat je bij de bak komt.

Je kan beginnen met een heel klein deel (paar brokjes als je brokjes voert) in zijn bak te doen, heeft hij die op dan pak je zijn bak weg en leg je er weer wat brokken in, dat kan je in 3 of 4 keer verdelen. Zo ziet hij dat je geen eten afpakt als je bij zijn voerbak komt en dat hij dus geen reden heeft om zijn bak te verdedigen.
Als dat goed gaat kan je het in 2 keer verdelen en uiteindelijk in 1 keer.
Zo maak je het leuk als je bij de voerbak komt ipv dat je je hond fysiek gaat corrigeren (in zijn nekvel grijpen en een trap geven kan ik eigenlijk niet eens meer corrigeren noemen in dit geval..)

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:14

Ik zou inderdaad een vervolgcursus volgen. Dat is niet alleen om de hond het een en ander bij te brengen, maar ook om jullie (en dan vooral je moeder) meer zelfvertrouwen te geven als ze met hem bezig is. Zorg dan wel dat je bij de hondenschool aangeeft dat jullie je willen focussen op het grommen bij het eten, dan weten ze dat.

En natuurlijk een hondenschool zoeken die met diervriendelijke trainingsmethoden werkt... :n

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Re: hond gromt als je bij voerbak komt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 15:15

bedankt allemaal!!

Bucha
Berichten: 164
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:16

dees_daan schreef:
Je leert hem nu dus dat hij inderdaad zijn eten moet verdedigen omdat het niet leuk is als jullie bij de voerbak komen.. Ik zou dat dus echt niet doen.. Zorg er juist voor dat hij ziet dat het juist goed is dat je bij de bak komt.

Je kan beginnen met een heel klein deel (paar brokjes als je brokjes voert) in zijn bak te doen, heeft hij die op dan pak je zijn bak weg en leg je er weer wat brokken in, dat kan je in 3 of 4 keer verdelen. Zo ziet hij dat je geen eten afpakt als je bij zijn voerbak komt en dat hij dus geen reden heeft om zijn bak te verdedigen.
Als dat goed gaat kan je het in 2 keer verdelen en uiteindelijk in 1 keer.
Zo maak je het leuk als je bij de voerbak komt ipv dat je je hond fysiek gaat corrigeren (in zijn nekvel grijpen en een trap geven kan ik eigenlijk niet eens meer corrigeren noemen in dit geval..)


Ja dat vind ik ook wel een hele goede!
Die houdt ik hier ook in mijn achterhoofd voor evt opvangers!
Je creëert meteen vertrouwen en een band in één!

speurneusc

Berichten: 5372
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:18

zeker niet weghalen, eerder op toilet bv eten geven bak neerzetten hond erin en deur dicht.

andere manier is 2 bakken nemen, liefst andere dan nu zijn voerbak ik, immers die bak verdedigd ie nu, op de bank gaan zitten 1 bak met zijn eten aan de ene kant en hond met andere bak aan de andere kant, en telkens 1 brokje in de bak doen, de eerste paar stuk voor stuk er snel in gooien, dus erin en hand weg, en daarna steeds langer wachten met brokje laten vallen in de bak, als ie dat allemaal accepteerd, geen stap verder doen wanneer de stap waar je mee bezig bent goed gaat, dus kan je het brokje in je handen houden terwijl je hand in de bak is dan laat je brokje los, gaat ie dan al grommen dan een stapje terug doen totdat dat stapje goed gaat.

dit zal je zeker een maandje moeten volhouden waarbij je steeds langer bij de voerbak bent tijdens het eten, dan pas geef je zijn bak met eten op de plaats die daarvoor bestemd is dan draai je je gelijk om en gaat weg. niemand verder in de buurt laten van de bak want dan stimuleer je weer om te grommen

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:19

Het probleem van het grommen moet in mijn ogen wel opgelost worden, maar het is in mijn ogen ook niet goed om het gedrag uit te gaan lokken door juist er heel veel mee te gaan oefenen.

Laat de hond de komende paar keren in rust zijn eten op eten. Zet hem op een rustige plek met zijn voerbak en als dat niet kan, gewoon even wachten met voorbij gaan tot hij het eten op heeft. Hij moet zijn vertrouwen weer terug krijgen in jullie. En daar gelden bij mij thuis met de honden hele duidelijke regels voor.

De etensbak is van hun. Die hoeven ze niet te verdedigen, want ik zal er nooit eten uit halen. Als ik er bij in de buurt moet komen terwijl ze eten, dan is dat puur en alleen om er eten bij te stoppen. (De kliekjes van het avondeten). Dat heeft als resultaat dat ik in geval van nood het eten ook prima weg kan halen.

En ze moeten eerst zitten en wachten totdat ik gezegd heb dat ze daadwerkelijk mogen gaan eten. Dit houdt de rust er in dat er niet als een gek geschranst wordt.

Wat opvoeding betreft, ga naast dat je naar de puppycursus bent geweest ook naar de vervolgcursussen. Heidewachtels zijn super lieve honden, maar het zijn ook jachthonden die uitgedaagd moeten worden. Niet luisteren kan best een keertje voorkomen. Gebeurt hier zo nu en dan ook nog wel eens als ze die watten in hun oren stoppen, maar in 99% van de tijd moet het gewoon goed gaan. En iets leren aan de hond moet positief zijn.

Een hond is een opportunist. Ze zullen altijd kiezen voor datgene wat hun het beste uitkomt. Als hij dan kan kiezen voor luisteren zonder beloning en iets anders doen wat hem beter uitkomt, dan zal hij altijd wat anders gaan doen. Zorg dat je met positieve dingen aan de slag gaat. Ben je bekend met clicker training? Wellicht eens leuk om je in te verdiepen. Kies een moment op de dag waarop je gewoon even nieuwe dingen gaat oefenen. Van pootjes geven tot af-liggen. En elke keer als hij het goed doet... belonen. Dan wordt luisteren opeens een stuk leuker!

En ik weet niet hoe verder regels bij jullie in huis zijn, maar een andere regel die hier geldt is dat als de hond zich terug trekt om te slapen, dan moet hij ook met rust gelaten worden. Een hond heeft ook behoefte aan zijn eigen rustige plekje :j

muzzy17

Berichten: 619
Geregistreerd: 15-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:20

Voorbij zou voerbaknijd geen rede zijn om weg te doen. Met goede begeleiding Is dit goed af te leren.

Wat hierboven gezegd werd maal er iets positiefs van dat jullie langs komen door middel van extra brokjes/wat lekkers in de bak te gooien. Gezien hij dus al flink gromt zou ik wel voor veiligheid kiezen en een verlengstuk maken. Bv een stok met bekertje aan het einde dan zijn je handen ten alle tijde veilig.

In de nekvel grijpen, wegslepen, trap verkopen bevestigt zijn gegrom. Hij gromt omdat hij bang Is zijn eten kwijt te raken en dat gebeurt dus ook. Dat hij later weer mag eten leggen de meesten de link niet.

Heb zelf ook een jonge hond en hij moet altijd luisteren dus een keer niet luisteren accepteer ik niet. Denk dat als je bij de basis weer begint het al veel scheelt hij moet respect hebben voor jullie. De roedelleider Is baas over het eten en dat Is bij jullie dus niet het geval. Ik kan bij die van mij oneindig vaak zijn kluif/eten weg halen hij vertrouwd mij dat hij geen honger hoef te leiden :+

Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:21

Wij hebben (meerdere keren) een hond tijdelijk opgevangen die o.a. ook dit gedrag thuis vertoonde. Bij ons deed hij dit eerst ook maar wij hebben dit kunnen oplossen door de baas te zijn in huis. Klinkt heel simpel maar de basis is ook vrij simpel;

Hond moet zitten totdat wij het commando 'toe maar' gaven om te eten. Als hij dan begonnen was haalden wij zijn bak weg. Let op, ben je bang dat jouw hond je bijt gebruik dan een tennisracket of een helperhand (worden door ouderen veel gebruikt) om de bak te pakken. Hij kreeg de bak pas terug als hij weer rustig en ontspannen ging liggen. Maar het gaat niet alleen om het eten, je moet er ook voor zorgen dat jij (en dus ook je moeder) de baas bent. Gaan jullie wandelen ga jij als eerste door de deur en daarna de hond pas, ga je weer naar binnen, ga jij eerst en dan pas de hond.
Komt de hond ook op de bank? Dan ga jij zitten waar de hond altijd zit, hij moet plaats maken voor jou.

Ik adviseer zeker om een cursus te volgen of een trainer thuis te vragen die jullie hiermee kan helpen. Iedere hond en iedere situatie is anders. Vergeet niet dat iedereen het ook weer anders doet en er misschien in een middenweg een oplossing zit voor jullie.
Slaan is geen oplossing, krijg je geen respect mee van je hond maar creëer je angst mee. Een keer in zijn nekvel pakken is voor mij geen probleem maar je moet dit wel op de juiste manier doen en op het juiste moment. Daarom nogmaals > zoek een goede (erkende) trainer

Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:23

dees_daan schreef:
Je leert hem nu dus dat hij inderdaad zijn eten moet verdedigen omdat het niet leuk is als jullie bij de voerbak komen.. Ik zou dat dus echt niet doen.. Zorg er juist voor dat hij ziet dat het juist goed is dat je bij de bak komt.

Je kan beginnen met een heel klein deel (paar brokjes als je brokjes voert) in zijn bak te doen, heeft hij die op dan pak je zijn bak weg en leg je er weer wat brokken in, dat kan je in 3 of 4 keer verdelen. Zo ziet hij dat je geen eten afpakt als je bij zijn voerbak komt en dat hij dus geen reden heeft om zijn bak te verdedigen.
Als dat goed gaat kan je het in 2 keer verdelen en uiteindelijk in 1 keer.
Zo maak je het leuk als je bij de voerbak komt ipv dat je je hond fysiek gaat corrigeren (in zijn nekvel grijpen en een trap geven kan ik eigenlijk niet eens meer corrigeren noemen in dit geval..)


Voor mij heeft een andere techniek altijd gewerkt maar deze ga ik ook zeker onthouden! +:)+