Welke botten geven voor stralend gebit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 04:28

parouscha schreef:
Ja maar de grote rassen zijn niet te vergelijken met de kleintjes moniek21.


De grote honden hebben 9 van de 10 keer een stralend gebit. In tegenstelling tot de kleintjes, die hebben altijd gebits problemen. Het is allemaal heel nauw en krap en alles blijft er achter hangen


Dat wist ik niet ... Ik dacht dat je met een kluifje de tanden goed hield ook bij de kleintjes .. Niet dus , over hoe klein hebben we het dan ?

Anoniem

Re: Welke botten geven voor stralend gebit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 05:53

pensbeentjes helpen bij een schoon gebit

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Welke botten geven voor stralend gebit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 07:54

Met acana zit je op zich ook zeker in de goede richting, dus ik zou dat eerst op voeren. Orijen adult hebben ze inderdaad bij zooplus, maar niet de Freeze dried ( http://www.food4pets.be/webshop/17927-orijen-hond , deze site is betrouwbaar en is vaak goedkoper dan zooplus, heeft ook de 6.8kg zakken orijen). Voer je al zijn hele leven al acana? Of heb je eerder op bijvoorbeeld Royal Canin gestaan?

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 08:05

Onze hond kluift graag op de afgesneden stukken hoef van de paarden als de hoefsmid geweest is. :')

tiwi1969

Berichten: 7649
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 08:14

Ik heb hier ook een hond met beginnende aanslag op haar hoektanden. De andere tanden en kiezen zijn schoon.

Het gaat om een Border Collie van 1 jaar en 3 maanden.

Het eerste jaar heb ik altijd brokken, Nutro Lam Rijst, gevoerd en toen is me nooit opgevallen dat ze vieze tanden heeft.
Nu staat ze een paar maanden op KVV van Kivo.
Verder krijgt ze vanaf het begin, gedroogde pens, bullepezen en buffelhuid. Trainingssnoepjes droog ik zelf kleine stukjes vlees en vis.

Het lijkt erop dat ze haar hoektanden niet gebruikt met kluiven.

Mijn Buldog is 10 jaar en mankeert niets aan haar gebit en eet hetzelfde als de Collie. Dus ook sinds 3 maanden op Kivo en daarvoor brokken.

Terug naar brokken wil ik niet ivm de langzame vertering daarvan wat niet handig is bij de training van mijn BC

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 08:16

Ik heb verschillend gevoerd. Ik heb idd Royal Canin gehad, dog chow(slecht) Royal Canin is overigens ook niet zo best.
Biofood en geperste brok( van die staafjes) en ook Smuldier( geen fan als je vegetarisch bent )

Heb ook een tijd de normale orijen gevoerd, pro plan noem maar op. Maar de laatste jaren probeer oo wat bewuster te voeren. Gezien ik mij 400€ in het jaar aan da kosten liever bespaar...

En granen en rijst en al die troep zoveel mogelijk wil vermijden, want granen en al die troep schijnt de boosdoener te zijn..
We hebben het overigens over chihuahuas, rond de 2kg
Laatst bijgewerkt door parouscha op 08-07-15 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 08:17

Wortels schijnen ook heel goed te werken tegen tandsteen, maar dat moet ze wel lusten :)

assie

Berichten: 9488
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 08:20

Een kennis van mij zweert inderdaad bij wortels. Gewoon stukje winterwortel geven in de avond, dat schijnt iets te bleken en ook te 'schrobben'.

Mijn eigen hond geef ik regelmatig een lapje rauwe, vuile pens. Stinkt als een malle, dus ik voer het buiten, maar werkt heel goed voor zijn tanden :) . Daarnaast is pens vrij 'mager' vlees, zitten weinig calorieën in, dus het zet niet meteen enorm aan wanneer je het geeft.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 09:20

Ik heb een hondje met een enorme dikke behaarde kraag. Maar gaat die geur daar niet als een bezetende in zitten meuren ? Als je dus die pens voert

assie

Berichten: 9488
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Welke botten geven voor stralend gebit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 09:28

Mijn hond heeft ook een hele volle vacht. Ik merk er meestal niets van.

Anoniem

Re: Welke botten geven voor stralend gebit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 11:02

Je hebt ook gewoon pensstaafjes. Daar stinkt hun adem wel even van, maar komt normaal niet in de vacht :)

assie

Berichten: 9488
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Welke botten geven voor stralend gebit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 11:28

Pensstaafjes zijn gedroogd, dat werkt wat minder als tandenborstel dan de lappen pens waar ze echt stukken afknagen en scheuren ;) .
Trouwens de eerste keer wel even de lap pens vasthouden om te zorgen dat er niet in één keer een enorm stuk naar binnen wordt geslobberd.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Welke botten geven voor stralend gebit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 11:30

Mijn grote en kleine honden krijgen de zelfde grote botten die ik bij de marktslager koop. Van die grote knoesten.
Allemaal nu mooie schonen gebitten en blije honden.