Hond(en) op de weide waar ik niet woon?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Galathil

Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:24

tamary schreef:
Metaxa schreef:


Dit, daarom raad ik niet levende beveiliging aan, als apparatuur :j

Gezien het doel van TS en de vermoedelijke economische waarde van de paarden denk ik niet dat dat een probleem is. Het gaat om makkelijke "prooi" en dat zijn deze paarden dan niet meer. Bedrijf met materiaal ter waarde van x miljoen dat moeilijk herkenbaar en makkelijk transporteerbaar is, heb je idd niks aan honden daarom. Hier gaat het om het afschrikken van zieke geesten die een mes of hun slurfje ergens ongewenst in willen steken, dieren willen stelen, dingen stuk maken of er op willen rijden. Die gaan allemaal wel een wei verder kijken als ze een stel flinke glimmende tandjes tegen komen.


Gaan ze met dat mes geen hond te lijf dan?

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Hond(en) op de weide waar ik niet woon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:26

Ik denk niet dat iemand die zin heeft om zijn leuter ergens in te steken een rottweiler te lijf gaat om dat te kunnen doen. Een goede waakhond schrikt wel af en 'men' zoekt dat niet vrijwillig op.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 00:06

Maar goed... hier een dorp of twee verderop heeft een waakhond wel bijna het leven gelaten na aanval met mes door indringers....
Dus wat dat betreft zou ik daar ook niet te stellig in zijn..

Daarnaast moet je wel de tijd em energie die je aan de honden kwijt bent niet onderschatten... doordat ze niet aan huis zitten moet je train en aandacht sessies wel goed incalculeren en uitvoeren

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Hond(en) op de weide waar ik niet woon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 00:11

Zeker ben je nooit, risico is er altijd ;)
Hond kost je idd veel tijd, daarom zou ik ook voor ganzen gaan als het je echt om het waken/afschrikken gaat. Een hond moet je alleen aan beginnen als je een hond leuk vind en het waken als leuke bijkomstigheid zien.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Hond(en) op de weide waar ik niet woon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 02:00

Je "zou" voor ganzen gaan. Je hebt dus zelf geen ganzen ter bewaking. Ken je iemand die deze vogels gebruikt voor het bewaken van paarden?

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 13:33

Ik ken mensen met ganzen en we hebben ze zelf ook gehad. Jij ook?

Edit; en zoals ik zei 'ik zou' dus als we de ruimte hebben komen er hier ganzen ter bewaking en geen hond ;)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 17:06

Hoi ik lees even mee.

Waar ik de paarden heb staan is wat verderop enkele moestuintjes van buitenlandse mensen. (turken/marokanen ofzo iets) ie hebben daar 2 honden aan een ketting liggen. Dit zijn grote honden (anatolische herder). Waken erg goed ze blaffen al wanneer ze een mens zien aankomen (dus nog niet op hun terrein).

Dat een hond alleen het gebied zou bewaken waar hij op loopt klopt ook geen bal van.
In het huis waar ik ben opgegroeid zaten de honden in een ren omdat de tuin niet volledig afgemaakt was.
Van het moment er vreemden de oprit op kwamen begonnen ze al te blaffen. Hun ren lag minstens 50m verder en ze konden de oprit ook niet zien. Ik zeg je, als we de honden zouden lossen zouden ze de vreemden ook echt aangevallen hebben ookal kwamen ze nooit op de oprit en is dat dus ook niet "hun territorium".
Mijn huidige hond (een middensla poedel) komt alleen buiten om zijn behoefte te doen. Maar hij blaft al wanneer hij wandelaars ziet voorbij komen of wanneer hij tegenover bij onze overburen beweging ziet.

Ik ben er van overtuigd dat een hond dus ook alarm zal slaan wanneer hij niet tussen de paarden kan lopen en er wel iemand vreemd de wei betreed.

Mijn kennissen zijn ook aan het nadenken om 2 honden op de wei te zetten. Overdag is er altijd iemand op de wei, alleen snachts zouden ze dan alleen zijn.
een lijst met de beste waakhonden voor kuddes
http://www.worldexplorer.be/kuddebewakers.htm
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 10-07-15 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Hond(en) op de weide waar ik niet woon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 17:13

hier waakt de hond voor ons, de buren aan weerszijden en de beide overburen :+

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Hond(en) op de weide waar ik niet woon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 17:19

Bij onze wei wordt er ook toezicht gehouen door 1 van de mensen die naast de weides woont. Maar die is niet altijd thuis.
Snachts gelukkig wel en heeft al enkele keren de politie gebeld ivm hangjongeren die zelfs de weides betreden en ook recht op de paarden af stappen. Heb zelf een groepje uit een wei verjaagt omdat ze in de wei van de merrie zaten en gewoon de merrie aan het strelen waren. Is niet hun grond dus moeten ze er af blijven.

noor14

Berichten: 747
Geregistreerd: 23-10-08
Woonplaats: Limburg

Re: Hond(en) op de weide waar ik niet woon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 17:57

Mijn paard is overleden doordat iemand ganzen in zn wei had....
Dusja, erg veilig voor omstanders is het niet.
Ik zou voor een hond kiezen.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 18:33

MaricoGraphy schreef:
Waar ik de paarden heb staan is wat verderop enkele moestuintjes van buitenlandse mensen. (turken/marokanen ofzo iets) ie hebben daar 2 honden aan een ketting liggen. Dit zijn grote honden (anatolische herder). Waken erg goed ze blaffen al wanneer ze een mens zien aankomen (dus nog niet op hun terrein).


Ik geloof niet dat nou zo'n goed voorbeeld van een hondwaardig bestaan vind, aan een ketting -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 18:38

noor14 schreef:
Mijn paard is overleden doordat iemand ganzen in zn wei had....
Dusja, erg veilig voor omstanders is het niet.
Ik zou voor een hond kiezen.


Huh, daar snap ik niks van. Als ik ganzen in de wei zou laten zou ik eerder verwachten dat onze territoriale terrorpony ze direct in de pastei draait. Wat is er gebeurd dan?

Ik zou eerder naar ganzen neigen dan naar een hond. Tenminste: als het enkel om lawaai maken gaat. Want dat kunnen honden en ganzen natuurlijk allebei. Maar ganzen lijken me wat praktischer. Al is het maar omdat ze doorgaans geen twee meter hoge omheining nodig hebben.

Het enige grote nadeel van ganzen vind ik dat ze flink wat gras eten. Persoonlijk bewaar ik dat liever voor de paarden. :D Anderzijds: een hond kost met gemak €1000,- per jaar. Twee honden dus het dubbele.


sallandval schreef:
MaricoGraphy schreef:
Waar ik de paarden heb staan is wat verderop enkele moestuintjes van buitenlandse mensen. (turken/marokanen ofzo iets) ie hebben daar 2 honden aan een ketting liggen. Dit zijn grote honden (anatolische herder). Waken erg goed ze blaffen al wanneer ze een mens zien aankomen (dus nog niet op hun terrein).


Ik geloof niet dat nou zo'n goed voorbeeld van een hondwaardig bestaan vind, aan een ketting -O-


Nee, ik ook niet. Dat is ook altijd mijn bedenking bij dat soort dingen. Het is wel een dier, geen ding. Koop dat gewoon een alarminstallatie voor dat geld... Met een aggregaat of accu.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 19:29

Een erfhond kost geen 1000€/jaar.
Je laat hem elke jaar of elke 3 jaar enten (afhankelijk van of je lepto ent of niet), dat kost 50€. Daarnaast geef je hem een middenklasse voer zoals carocroc. Dat kost 2€/kg. Een hond van 30kg eet 1/3e kg per dag. Dus ongeveer 120kg per jaar. Dat is 240€. Dan geef je hem een seresto halsband tegen vlooien/teken van 30€ en ontworm je hem 4x per jaar met milbemax, 40€.

Dat komt neer op 360€/jaar per hond (bij ieder jaar enten) en dan heeft je hond een prima basisverzorging. Alles daarboven is extra.

Aan de ketting vind ik geen eerlijk bestaan. Maar dagelijks een half uur lopen met daarnaast echt ruimte om los te bewegen, een aantal uur een mens om zich heen en een hondenmaatje als je kiest voor een passend ras? Ik denk dat er een groot aantal honden voor zoiets zouden tekenen. Een hoop honden mogen het doen met 8 uur 's nachts in de bench en 10 uur overdag in de bench, die hebben 6 uur een mens om zich heen (als die niet alsnog weg moet en de hond dus weer in de bench moet) en meer dan de helft van de honden in Nederland loopt nog geen 30 minuten per dag met de hond, waarbij een groot deel ook nog niet los of aan een lange lijn mag en dus eigenlijk nooit hondeninteractie heeft. Zelfs als deze honden niet in de bench gehouden worden maar in de woonkamer, gaat het dan toch maar over een oppervlakte van 50-100m2.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 19:38

Mizora schreef:
Aan de ketting vind ik geen eerlijk bestaan

Is dat ook niet simpelweg illegaal in nederland?

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hond(en) op de weide waar ik niet woon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 19:50

Op het moment durf ik dat niet met zekerheid te zeggen. Raamwet Dieren moet nog ingevuld worden. Eerder gold het Waak- en heemhondenbesluit en daarin stond dat honden aan de ketting gehouden mogen worden mits de ketting minimaal 2 meter lang is, niet meer dan 300g/m weegt en de schakels niet groter dan 20mm zijn. Deze wet is officieel niet meer van toepassing, maar er wordt, zolang er nog geen duidelijke vervangende wet is, nog wel gebruik van gemaakt (door justitie).

http://wetten.overheid.nl/BWBR0002394/g ... 01-06-2014

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Hond(en) op de weide waar ik niet woon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 20:18

En ik zie dat die ketting aan een looplijn van tenminste 10 meter moet zijn verbonden.
Interessante link Mizora.
Momenteel wordt hier (IJsland) wordt ook aan een nieuwe regelgeving gewerkt.
Ze zijn van plan de zweedse wetgeving over te nemen (vind ik persoonlijk een slecht idee).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 20:47

Mizora schreef:
Een erfhond kost geen 1000€/jaar.
Je laat hem elke jaar of elke 3 jaar enten (afhankelijk van of je lepto ent of niet), dat kost 50€. Daarnaast geef je hem een middenklasse voer zoals carocroc. Dat kost 2€/kg. Een hond van 30kg eet 1/3e kg per dag. Dus ongeveer 120kg per jaar. Dat is 240€. Dan geef je hem een seresto halsband tegen vlooien/teken van 30€ en ontworm je hem 4x per jaar met milbemax, 40€.

Dat komt neer op 360€/jaar per hond (bij ieder jaar enten) en dan heeft je hond een prima basisverzorging. Alles daarboven is extra.


Ik neem aan dat je geen Milbemax voor een pekinees gaat kopen voor je erfhond. ;) Wil je een dosering voor een zware hond dan ben je rond de 20 euro per keer kwijt. Seresto-band werkt 8 maanden tegen vlooien en teken, dus heb je er aan 1 per jaar niet genoeg.

Maar de meeste kosten komen als er iets mee is. Was het maar zo dat de meeste honden tot aan hun dood geen dierenarts nodig hebben.... Vooral als ze ouder worden en kwalen krijgen. Gebitsbehandeling, diabetes, keertje oorontsteking, nierproblemen, artrose en andere gewrichtsproblemen... Misschien geef je dan nog steeds geen duizend euro per jaar uit als je het over het hele leven de de hond bekijkt, maar dat soort dingen tikken aardig aan hoor! En ik neem aan dat dat niet valt onder "alles daarboven is extra" -O- .

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hond(en) op de weide waar ik niet woon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 22:24

Ik zou sowieso niet jaarrond tegen vlooien en teken behandelen maar alleen in het seizoen. Dus half maart gaat hij om en eind december gaat hij af (aan het einde werkt hij minder, maar doet hij nog wel iets).

Voor 50kg hond ontwormen ben je 10€ kwijt.

http://www.brekz.nl/carocroc/carocroc-2 ... -plus.html (2x15kg, 4x per hond)
http://www.brekz.nl/ontworming-hond/mil ... -hond.html (8 tabletten, 1 per hond)
http://www.brekz.nl/antivlo-en-teken/se ... onden.html (1 band, 1 per hond)

Voor dit soort dingen is shoppen heel handig.

Ik zou voor een erfhond kiezen voor een ras dat niet zo gevoelig is voor kwalen, mogelijk een kruising. Dus een hond die niet te zwaar gebouwd is (en niet te vet gevoerd), rechtopstaande oren en geen beruchte problemen (sommige rassen hebben bijvoorbeeld veel last van tandsteen). Maar inderdaad, er kunnen dierenartskosten bij komen. Maar een hoop honden worden inderdaad niet behandeld voor artrose etc. zeker als ze niet veel lopen en niet veel stilliggen, valt het vaak niet op. Maar shoppen voor pijnstilling scheelt opnieuw veel in de kosten.

speurneusc

Berichten: 5386
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 00:36

je benoemd de hond waar jij het over hebt goed ERF-hond.. maar een weiland is geen erf en er is geen toezicht meeste tijd, in Nederland is dit niet toegestaan.

en die ketting van 2 meter is de ketting van de looplijn naar de halsband. die looplijn is ook aan regels gebonden.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hond(en) op de weide waar ik niet woon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 08:47

Erfhond is makkelijker schrijven. Het gaat om waak- en heemhonden. Ik heb de wet nogmaals doorgelezen (ik had het even tussendoor gedaan) maar er staat nergens dat er toezicht moet zijn.

Sterker nog, de wet begint letterlijk met dit:
Het is de eigenaren of gebruikers van erven, landerijen of andere terreinen verboden daarop een hond te houden, die aan een ketting of op andere wijze is vastgelegd, indien niet is voldaan aan de in artikel 2 gestelde eisen.

Een weiland valt zeker onder andere terreinen en op deze wijze benoemen, wijst er al naar dat dit geen erf of landerij hoeft te zijn (verplicht toezicht is dus ook niet logisch). Maar als ik me vergis en je een wetsartikel kan aanwijzen waar staat dat minimaal 12 uur per dag toezicht gehouden moet worden, dan zie ik dat graag. Ik leer graag bij.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Hond(en) op de weide waar ik niet woon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 12:52

Qua dierenwelzijn kan er wel van alles in de wet staan, maar handhaving is wat anders.
In praktijk komt het erop neer dat wanneer je hond er goed uitziet en over voer en water beschikt, er niets aan gedaan wordt. Iets als schuilmogelijkheden of aan een ketting liggen, wordt pas iets mee gedaan wanneer dat echt aantoonbaar op lange termijn een probleem is.

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 12:57

KingYasFenn schreef:
@tamary.. lees mijn post.. dat doet een hond niet die niet op het gebied zit dat bewaakt moet worden...
Zieke geesten kunnen met een hond die de paardenwei zelf niet als territorium ziet, gewoon lekker hun gang gaan.. terwijl de hond lekker op zijn eigen territorium ligt toe te kijken...
snappen mensen nou echt de natuur van een waakhond niet?


Toch niet bij alle honden zo. Mijn buren hebben een hond en wij huren een stuk wei van hen (ligt een straat tussen de huizen en de wei). Reken maar dat de hond (rottweiler kruising) tekeer gaat als wij op "zijn" wei bezig zijn. Hij komt ook dagelijks op die weide en rekent dat bij z'n territorium, ook als hij gewoon in z'n eigen tuin zit.

TS ik zou ganzen nemen of niets.... ik spreek vanuit mijn eigen honden, maar die zouden doodongelukkig zijn dat ze niet met de baas mee mogen en moeten achterblijven...

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Hond(en) op de weide waar ik niet woon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 12:59

Zeker als je de honden loslaat en ze lopen met je mee over het land wanneer je er bent, dan zien ze dat wel als 'van hun'. Zowieso zien ze hun baas bezig met de paarden, dus dan maakt dat het ook al eigen.
Was het maar zo makkelijk dat je tegen een hond kon zeggen 'dit is de grens, vanaf hier mag je niet meer waken'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 12:07

speurneusc schreef:
je benoemd de hond waar jij het over hebt goed ERF-hond.. maar een weiland is geen erf en er is geen toezicht meeste tijd, in Nederland is dit niet toegestaan.

en die ketting van 2 meter is de ketting van de looplijn naar de halsband. die looplijn is ook aan regels gebonden.


Citeer dan die wet even. Dan kunnen we dat even nalezen... :o

speurneusc

Berichten: 5386
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 12:41

uitleg gebruik hond volgens de Wpbr

Gebruik van honden bij de beveiliging
Zodra een beveiligingsorganisatie een hond laat lopen op een terrein, al dan niet met een begeleider, met het kennelijke doel dit terrein te beveiligen, wordt dit gezien als beveiligingswerkzaamheden en valt dit onder de werking van de wet. Het uitgangspunt van artikel 17 van de regeling is dat de vergunning impliceert dat er bij de uitvoering van beveiligingswerkzaamheden gebruik mag worden gemaakt van een hond.
De hond en de begeleider moeten, voordat daarvoor vergunning kan worden verleend, voldoen aan een aantal eisen. In de verstrekte vergunning aan de betreffende beveiligingsorganisatie dient dus expliciet vermeld te zijn dat het gebruik van een hond is toegestaan.

Zoals het hier staat, zou je ook nog een punt hebben, ze hebben het hier over een beveiligingsorganisatie maar hoe zou dat zijn als een particulier dat doet hoe dat benoemd wordt?

Over het vastzetten van een hond op een terrein kan ik even niets terugvinden. Jaar of 15 gelden zijn wij er als bedrijf mee bezig geweest waar dit naar voren kwam, maar nu kan ik dat even niet vinden, ben nog wel aan zoeken.