Hond bijt hond en overlijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
piekertje_20
Berichten: 29
Geregistreerd: 03-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 23:18

anneliesdj schreef:
Een herder is wat opvliegend van karakter en een staff heeft een wat hogere grens maar als je daarover gaat en hem procoveert dan is het ook mis. Die combi kan lastig zijn, denk dat je gewoon pech hebt gehad op dat moment.


Denk het ook. Dit topic heeft me wel enorm geholpen om het van me af te zetten. :j

dorien1998
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-12-12

Re: Hond bijt hond en overlijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 23:22

Ik heb het hier ook wel eens. Herplaatsertje Aussie, eerste jaar geen problemen, maar uit de honeymoon period krijgt ze toch ook wel eens last van kuren. Helaas zijn wij wel wat hardleerser geweest en hebben een paar keer meegemaakt dat hond de straat over vloog. Nu is ze alleen nog los in het bos en park en gaat ze vast zodra er een hond langskomt. Ik snap je probleem, een hond aan een lijntje haalt voor mij de lol er ook wel een beetje af :(

Quiir
Berichten: 424
Geregistreerd: 06-11-12

Re: Hond bijt hond en overlijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 23:26

Oeff, wel heel naar. Ik snap het idd ook, maar dreigbrieven gaan een beetje te ver. Jij hebt het zelf netjes afgehandeld, ookal zit je er nog erg mee.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 00:00

Heyhey,

wat een naar verhaal... Ik heb gelukkig nooit hetzelfde mee gemaakt maar ik heb voldoende gelijksoortige situaties mee gemaakt in een uitlaatservice op locatie waar de hekwerken nog niet goed in orde waren.
Zoals ik jouw verhaal hoor gaf de Maltezer aan dat hij niks moest hebben van jouw hond, het feit dat de eigenaar al zo paniekerig doet laat bij mij eigenlijk al de alarmbellen rinkelen.

Honden zijn hele gevoelige dieren, als er iets niet oké is met een hond dan zullen ze daar hoe dan ook op reageren. Als een hond dus onterecht een snauw geeft (wat vanaf hier moeilijk te beoordelen is, wat ik dus op maak uit het feit dat de eigenaar al roept dat de hond normaliter bijt, wat abnormaal is) dan reageert, afhankelijk van het karakter van de andere hond met onderdanig (vaak puppies/angstige honden) gedrag, ontwijkend gedrag (beetje de middenmoot) of door terug te bijten (honden die ofwel angstig dominant zijn ofwel dominant zijn of hun mannetje kunnen staan). Aan de hand van jouw verhaal denk ik dat jouw hond gewoon zijn mannetje heeft gestaan en zoiets heeft gehad van, ja hallo, dit pik ik niet! Ik pak jou wel even terug! En ja, dan is een (zeker een oudere) Maltezer al snel de l*l.
Je moet hier niet denken in termen van groot tegen klein, zo denken honden niet in zo'n situatie, het is actie reactie en, zover ik je verhaal heb gelezen (beginpost) is het gewoon een banketstaaf situatie en is jou door meerdere mensen een hoop schuldgevoel aangepraat.

Echter ben ik wel benieuwd (ik hoop dat ik nieuwe vragen stel):
-Mocht je hond daar los? (Zo ja, dan vind ik dat die man geen poot heeft om op te staan, hij had een veiligere omgeving moeten zoeken waar honden niet los mogen of de hond moeten muilkorven in dat gebied.)
-Beet je hond alleen of maakte hij ook schuddende bewegingen met zijn kop? (In het laatste geval gaan ze echt voor de kill).

Tigress

Berichten: 8942
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 00:06

Xyris schreef:
Heyhey,

Echter ben ik wel benieuwd (ik hoop dat ik nieuwe vragen stel):
-Mocht je hond daar los? (Zo ja, dan vind ik dat die man geen poot heeft om op te staan, hij had een veiligere omgeving moeten zoeken waar honden niet los mogen of de hond moeten muilkorven in dat gebied.)
-Beet je hond alleen of maakte hij ook schuddende bewegingen met zijn kop? (In het laatste geval gaan ze echt voor de kill).

1: staat in de OP :)
Citaat:
Alles ging zn gangetje. Na een 4 maandjes gingen we hem af en toe los laten in het bos ( waar honden los mogen).

2: van wat ik begrijp uit TS haar reacties is er niet gegaan voor de kill, maar heeft ze de maltezer wel uit de kaken moeten bevrijden :j

piekertje_20
Berichten: 29
Geregistreerd: 03-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 00:14

Xyris schreef:
Heyhey,

wat een naar verhaal... Ik heb gelukkig nooit hetzelfde mee gemaakt maar ik heb voldoende gelijksoortige situaties mee gemaakt in een uitlaatservice op locatie waar de hekwerken nog niet goed in orde waren.
Zoals ik jouw verhaal hoor gaf de Maltezer aan dat hij niks moest hebben van jouw hond, het feit dat de eigenaar al zo paniekerig doet laat bij mij eigenlijk al de alarmbellen rinkelen.

Honden zijn hele gevoelige dieren, als er iets niet oké is met een hond dan zullen ze daar hoe dan ook op reageren. Als een hond dus onterecht een snauw geeft (wat vanaf hier moeilijk te beoordelen is, wat ik dus op maak uit het feit dat de eigenaar al roept dat de hond normaliter bijt, wat abnormaal is) dan reageert, afhankelijk van het karakter van de andere hond met onderdanig (vaak puppies/angstige honden) gedrag, ontwijkend gedrag (beetje de middenmoot) of door terug te bijten (honden die ofwel angstig dominant zijn ofwel dominant zijn of hun mannetje kunnen staan). Aan de hand van jouw verhaal denk ik dat jouw hond gewoon zijn mannetje heeft gestaan en zoiets heeft gehad van, ja hallo, dit pik ik niet! Ik pak jou wel even terug! En ja, dan is een (zeker een oudere) Maltezer al snel de l*l.
Je moet hier niet denken in termen van groot tegen klein, zo denken honden niet in zo'n situatie, het is actie reactie en, zover ik je verhaal heb gelezen (beginpost) is het gewoon een banketstaaf situatie en is jou door meerdere mensen een hoop schuldgevoel aangepraat.

Echter ben ik wel benieuwd (ik hoop dat ik nieuwe vragen stel):
-Mocht je hond daar los? (Zo ja, dan vind ik dat die man geen poot heeft om op te staan, hij had een veiligere omgeving moeten zoeken waar honden niet los mogen of de hond moeten muilkorven in dat gebied.)
-Beet je hond alleen of maakte hij ook schuddende bewegingen met zijn kop? (In het laatste geval gaan ze echt voor de kill).


Het was ook een klote situatie. Echt pech. Ja ik heb heel wat over me heen gekregen. Als ik alle mensen moest geloven had ik hem al 10 keer moeten laten inslapen.

In dat gebied mocht mijn hond los.

Hij schudde wel met zijn kop.
Eigenlijk heb ik meteen zijn mond opengetrokken.
Laatst bijgewerkt door piekertje_20 op 06-07-15 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 00:14

Naar verhaal. En imo had jij inderdaad schuld. Je mag natuurlijk nooit je hond los laten lopen als ie niet luistert naar je. Een keer terugroepen had nl. moeten volstaan. Deze mensen hebben hun huisdier welke ze 12 jaar lang lief en leed mee gedeeld hebben moeten missen op een manier die niet nodig was geweest. Dat hun hond andere honden beet, is vervelend maar door hem aangelijnd te houden hebben ze imo genoeg gedaan . Maar dit is geen reden om jou dreigbrieven te sturen. Zo ga je niet met elkaar om.

Goed dat je je hond niet meer los laat lopen. Je hebt alle materiële zaken betaald.... En meer kun je niet doen. Fijn dat dit topic je helpt het te verwerken.

Tigress

Berichten: 8942
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 00:15

Oeh, toch wel? :oo Ik begreep gewoon uit de kaken bevrijd. Verklaard de grotere schade tot overlijden wel meer (ik had eerst gewoon ongelukkige plaatsing van de tanden in gedachte)

piekertje_20
Berichten: 29
Geregistreerd: 03-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 00:17

Tigress schreef:
Oeh, toch wel? :oo Ik begreep gewoon uit de kaken bevrijd. Verklaard de grotere schade tot overlijden wel meer (ik had eerst gewoon ongelukkige plaatsing van de tanden in gedachte)


Ja klopt ook uit de kaken bevrijd. Eigenlijk direct.

Tigress

Berichten: 8942
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Re: Hond bijt hond en overlijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 00:19

Blijft hoe dan ook een nare situatie :(:)
Fijn voor je overigens dat het wel helpt om van je af te schrijven :j

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 00:21

piekertje_20 schreef:
Het was ook een klote situatie. Echt pech. Ja ik heb heel wat over me heen gekregen. Als ik alle mensen moest geloven had ik hem al 10 keer moeten laten inslapen.

In dat gebied mocht mijn hond los.

Hij schudde wel met zijn kop.
Eigenlijk heb ik meteen zijn mond opengetrokken.

Ach wat een onzin, mensen denken hij bijt dus hij moet dood, zeker als ze groter zijn dan kniehoog.
Maakt niet uit wat de reden van bijten is. Waren zeker hondenkenners die dat zeiden? :(:)
Als het zo zou werken zou mijn hond ook al tig keer ingeslapen zijn.
Ik heb niets tegen inslapen als de hond echt onbetrouwbaar is, maar niet op basis van één incident waarbij hij niet de enige schuldige is en waarbij geen kenner van hondenlichaamstaal aanwezig was.

piekertje_20
Berichten: 29
Geregistreerd: 03-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 00:26

anneliesdj schreef:
piekertje_20 schreef:
Het was ook een klote situatie. Echt pech. Ja ik heb heel wat over me heen gekregen. Als ik alle mensen moest geloven had ik hem al 10 keer moeten laten inslapen.

In dat gebied mocht mijn hond los.

Hij schudde wel met zijn kop.
Eigenlijk heb ik meteen zijn mond opengetrokken.

Ach wat een onzin, mensen denken hij bijt dus hij moet dood, zeker als ze groter zijn dan kniehoog.
Maakt niet uit wat de reden van bijten is. Waren zeker hondenkenners die dat zeiden? :(:)
Als het zo zou werken zou mijn hond ook al tig keer ingeslapen zijn.
Ik heb niets tegen inslapen als de hond echt onbetrouwbaar is, maar niet op basis van één incident waarbij hij niet de enige schuldige is en waarbij geen kenner van hondenlichaamstaal aanwezig was.


Mensen oordelen snel over wat zij zouden doen als hun hond een andere hond dodelijk zou verwonden. " ik zou hem meteen laten inslapen, dat betekend dat hij vals is" Hoe vaak ik dat gehoord heb. Maar ik zou wel eens willen weten wat ze zouden doen als het hen overkomt.
Dit gun je natuurlijk niemand maar er wordt zo snel iets geroepen.

Maar in sommige situaties kun je niet anders...

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Hond bijt hond en overlijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 00:30

Wat nogal makkelijk vergeten wordt is dat een hond van dergelijke grootte wellicht onbedoeld veel schade aanricht aan een kleine hond, zeker als die kleine hond een groot ego heeft en doordramt. Terwijl zo'n kleintje echt agressief kan zijn maar gewoon weinig schade aanricht waardoor gezegd wordt 'ach het is niets'.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 00:30

slimmerik schreef:
Naar verhaal. En imo had jij inderdaad schuld. Je mag natuurlijk nooit je hond los laten lopen als ie niet luistert naar je. Een keer terugroepen had nl. moeten volstaan. Deze mensen hebben hun huisdier welke ze 12 jaar lang lief en leed mee gedeeld hebben moeten missen op een manier die niet nodig was geweest. Dat hun hond andere honden beet, is vervelend maar door hem aangelijnd te houden hebben ze imo genoeg gedaan . Maar dit is geen reden om jou dreigbrieven te sturen. Zo ga je niet met elkaar om.

Goed dat je je hond niet meer los laat lopen. Je hebt alle materiële zaken betaald.... En meer kun je niet doen. Fijn dat dit topic je helpt het te verwerken.


Tot zekere hoogte mee eens, maar niemand is perfect, ook honden niet, ze zijn nooit helemaal 100% gehoorzaam.

Dat schudden is niet echt best, betekend toch dat ze voor de kill gaan (uitzonderingen daar gelaten!), maakt de situatie toch iets moeilijke om te beoordelen.

Maar anyways, het is een samenloop van omstandigheden geweest, het was een banketstaaf situatie, de trigger was de Maltezer die abnormaal gedrag vertoonde en zonder die trigger was er niks aan de hand geweest. Dat je hond terug beet is normaal, dat schudden dan weer niet maar dat hoeft ook weer niet per definitie met als doel het doden van de Maltezer te zijn geweest. De Maltezer was klein en ziek, jouw hond groter, tsja, alles bij elkaar een recept voor ellende. Jouw hond luisterde op dat moment niet: Sh*t happens, dat gebeurt de beste trainers en je had geen enkele reden om te vermoeden dat er iets mis zou gaan. Je had de hond al langer en er had zich nooit een incident voor gedaan zover ik begrijp. Je moet jezelf niks verwijten, het is gewoon puur pech hebben. Ik snap dat je je banketstaaf voelt omdat mensen al hun conclusie hebben getrokken en de dreigbrieven ook niet bepaald hebben geholpen.
Houd in gedachten dat mensen graag negatieve verhalen horen over anderen en daardoor ook sneller geneigd zijn een negatief verhaal aan te nemen voor waar (en van 1 kant).
Bijtincidenten gebeuren en soms heb je geluk, soms heb je pech, jij hebt gewoon stomme pech gehad en je hebt daarna adequaat gehandeld, je hebt voor een goed alternatief gezorgd (hond aan de lijn maar wel de gelegenheid geven om toch hond te zijn, je hebt genoeg mensen die de hond alleen nog aan een kort lijntje uit laten en het verder niks meer laten doen) je bent correct geweest naar de eigenaar, dus zelfs als er enige schuld is van jouw kant dan heb je het dubbel en dwars "terug betaald" met de acties die je daarna hebt ondernomen. Het is vervelend dat je er nog steeds mee geconfronteerd wordt, maar zet het van je af. Mensen zijn af en toe nou eenmaal kortzichtig en als het om dingen gaat die ze niet helemaal begrijpen geven ze je moeilijk een tweede kans. Laat ze lekker kortzichtig zijn en geniet van je wandelingen met je hond, hij verdient het en jij ook.

Nynke1
Berichten: 4320
Geregistreerd: 27-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 00:32

slimmerik schreef:
Naar verhaal. En imo had jij inderdaad schuld. Je mag natuurlijk nooit je hond los laten lopen als ie niet luistert naar je. Een keer terugroepen had nl. moeten volstaan. Deze mensen hebben hun huisdier welke ze 12 jaar lang lief en leed mee gedeeld hebben moeten missen op een manier die niet nodig was geweest. Dat hun hond andere honden beet, is vervelend maar door hem aangelijnd te houden hebben ze imo genoeg gedaan . Maar dit is geen reden om jou dreigbrieven te sturen. Zo ga je niet met elkaar om.

Goed dat je je hond niet meer los laat lopen. Je hebt alle materiële zaken betaald.... En meer kun je niet doen. Fijn dat dit topic je helpt het te verwerken.


En wie bepaald dat?? Dus als mijn hond na 1 keer roepen niet binnen no time naast me staat dan mag die niet los? Ik snap werkelijk waar niet waarom je met een bijthond naar een losloop gebied gaat. Zoiets zou echt nooit in mij opkomen als ik zo'n hond zou hebben. Dan verwacht ik dus al dat ándere mensen hun hond aan de riem doen omdat mijn hond bijt? Don't think so, mijn probleem en niet die van anderen dus dan loop ik wel ergens waar ik minder kans heb om een loslopende hond tegen te komen. In mijn ogen zoek je dan gewoon echt de confrontatie op, je kan er op gaan zitten wachten dat dat dus een keer fout gaat. Ik vind dus dat TS netjes gehandeld heeft in deze situatie door voor alle kosten op te draaien.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 00:34

Nynke1 schreef:
Ik snap werkelijk waar niet waarom je met een bijthond naar een losloop gebied gaat. Zoiets zou echt nooit in mij opkomen als ik zo'n hond zou hebben. Dan verwacht ik dus al dat ándere mensen hun hond aan de riem doen omdat mijn hond bijt? Don't think so, mijn probleem en niet die van anderen dus dan loop ik wel ergens waar ik minder kans heb om een loslopende hond tegen te komen. In mijn ogen zoek je dan gewoon echt de confrontatie op, je kan er op gaan zitten wachten dat dat dus een keer fout gaat. Ik vind dus dat TS netjes gehandeld heeft in deze situatie door voor alle kosten op te draaien.


Amen

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 00:57

TS ik denk dat je alles gedaan hebt wat je kon doen en het moet afsluiten.
En bedenk dat je hond nu ouder en hopelijk wat wijzer is.

Wij hadden een dwergpoedelteefje met een groot echo.
Ze ging op de stoel staan en was zo net zo groot als de grote honden.
De windhonden vonden haar gedrag geen probleem maar toen namen we een Spaanse Mastin uit het asiel.
Het ging even goed en toen ineens was ze het beu en corrigeerde het poedeltje door een enorme grauw.
Zag het gebeuren, poedeltje met koppie bijna verdwenen in de bek van de Mastin.
Natuurlijk Mastin afgebonjourd naar een andere ruimte en met poedeltje richting DA want ze lag behoorlijk open achter haar oor in haar nek.
Poedeltje had haar lesje geleerd en dimde in bij haar en de Mastin heeft het nooit meer nodig gevonden om zo lelijk te doen.
Eigenlijk was en is de Mastin een schat van een hond die lief is voor de kleinste kitten/hond/kuiken maar vers uit het asiel pikte ze gedrag van dat truteefje even niet.

Wat ik wil zeggen, je bent zoveel jaar verder en hij heeft zich sindsdien goed gedragen dus blijf ook je hond dit incident niet eeuwig nadragen.
Laat hem los met een snuitje zodat hij niet kan bijten maar wel lekker kan bewegenen train hem verder op commando's zodat hij in de toekomst wel gelijk komt als je roept.

Imala
Berichten: 410
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Hond bijt hond en overlijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 01:26

Heel vervelend wat er gebeurd is maar om nu je hond aangelijnd door het leven te laten gaan vind ik ook sneu.
Het is de omgekeerde wereld. In een losloopgebied met je bijtende Keffer eisen dat mensen hun hond aanlijnen.
Mensen met loslopende honden eisen toch ook niet dat jij je hond los laat lopen?

Hallo meneer, kunt u u hond los laten? Mijn hond houd niet zo van aangelijnde tegenliggers

piekertje_20
Berichten: 29
Geregistreerd: 03-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 01:31

Imala schreef:
Heel vervelend wat er gebeurd is maar om nu je hond aangelijnd door het leven te laten gaan vind ik ook sneu.
Het is de omgekeerde wereld. In een losloopgebied met je bijtende Keffer eisen dat mensen hun hond aanlijnen.
Mensen met loslopende honden eisen toch ook niet dat jij je hond los laat lopen?

Hallo meneer, kunt u u hond los laten? Mijn hond houd niet zo van aangelijnde tegenliggers


Ik denk dat ik weer op cursus ga. Dan misschien weer eens los als hij goed luistert, maar wel met een snuitje om.

Het is wel zo dat hij erg gefixeerd is op wild... betwijfel of ik er dat ooit uit krijg..

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 01:38

Nynke1 schreef:
En wie bepaald dat?? Dus als mijn hond na 1 keer roepen niet binnen no time naast me staat dan mag die niet los?


Inderdaad.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 01:51

Imala schreef:
Heel vervelend wat er gebeurd is maar om nu je hond aangelijnd door het leven te laten gaan vind ik ook sneu.



Maar deze hond valt dus uit als een ander ui valt. Dan is het de vraag of het handig is om hem los te laten bij andere honden. Stel, je komt een hond tegen die snapt, en de jouwe valt weer aan... Wat dan?
Tuurlijk zouden snappende/bijtende/whatever honden niet los moeten, maar die garantie heb je niet. En dan krijgt je hond staks een reputatie en dan heb je pas echt een probleem.

Ik heb het al vaker gezien. Hele lieve honden, maar ineens komt er een groep aan, of een hele grote hond en dan vinden ze het toch eng. De groep/grote hond is enthousiast, en het bange hondje bijt van zich af uit angst. Dan wil je toch niet dat de jouwe zijn tanden erin zet?
Zo is mijn hond een keer aangevallen door een hond die niet tegen blaffende honden kon. Dat kreng liep gewoon los. Het zou niet moeten mogen, maar je komt ze tegen. Helaas was mijn hond ook niet erg handig en die zette de tegenaanval in. De schade van de honden viel mee, mede omdat ik mijn hand ertussen had gestopt toen die hond mijn hond wilde bijten...

Maar goed, die mensen wisten dat die hond uitviel naar blaffende honden. Die kan dus gewoon niet los. Hetzelfde geld IMO voor honden die bewust proberen een andere hond dood te maken. En een hond die schudt, die probeert iets dood te maken...

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Hond bijt hond en overlijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 02:07

Die van ons komt nooit van de lijn. Vind het wel jammer maar ik weet gewoon dat als ze iets ziet, ze gewoon alles negeert.
Hebben haar als zesdehans hond binnen gekregen, Ze is zelf al een keer flink gegrepen door een hond die losloopt, en het heeft haar probleem echt wel verergert. Ze is lief maar gewoon vreselijk lomp en te enthousiast.

Wat betreft de situatie, kan gebeuren ligt schuld bij beide. Je hebt betaald dus ik zou het loslaten.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 07:01

Ts super vervelend dit. Jij zit hier duidelijk nog erg mee. Het nadeel van het type hond wat jij hebt is dat hij altijd de schuldige is als het mis gaat. Ook al was het niet zijn schuld. Voor honden maakt grote niet uit. Een kleine hond heeft een ego wat net zo groot is als dat van jou hond. En daardoor komen ze vaker in de problemen. Ze hebben niet het fysieke gestel om dat op te vangen en veel eigenaren zijn zich hier niet genoeg van bewust.
Zoals ik het lees is het een ongelukkige samenloop van omstandigheden met alleen maar verliezers. Misschien is het wat om een muilkorfje om te doen tijdens het loslopen. Daarmee dek je jezelf in en kun je je hond ook goed observeren en trainen op gehoorzaamheid. Want goed luisteren tijdens het loslopen leer je niet aan de riem.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 07:42

Dit is een vervelend ongeluk, waarbij de combinatie jij+jouw hond de schuld heeft, mits de andere hond alleen snapte en niet echt beet (dat lees ik niet duidelijk terug, maar maakt voor de hondentaal wel heel veel uit). Jouw hond heeft niet gecorrigeerd, die heeft echt aangevallen om dood te maken. Schudden is om dood te maken en veroorzaakt ontzettend diepe wonden.

Eigenlijk is het ook typisch stafford-gedrag wat jouw hond heeft laten zien. Hij was met zijn ding bezig, zijn lol, en hoe waagde de andere hond iets van zijn gedrag zeggen. Ja, ik zou ook omlopen als ik dit te horen krijg van jouw hond, zelfs al heb ik jouw versie te horen gekregen. Want dit was geen banketstaaf uitgepakte correctie.

Kleine losloopveldjes/speelveldjes waar jouw hond al losloopt is een ander verhaal. Maar op alle andere plekken is het simpel. Los is los, vast is vast. Waarbij de eigenaar van de hond die vast zit, leidend is (oftewel, hij bepaalt of hij zijn hond losgooit of jij je hond aan moet lijnen/bij je moet houden). Pas nadat iemand met een vaste hond vertelt heeft dat het snuffelen wel mag, laat je jouw hond er naartoe gaan. Als deze hondenetiquette gewoon netjes uitgevoerd zou worden, zou het een hoop hondenleed schelen en was ook dit ongeluk niet gebeurd.

Ik heb een kleine hond die vrij snel uitvalt, zeker aan de lijn. Weet je waarom? Omdat er een aantal buurtende honden zijn geweest die, terwijl hij aan de lijn zat (en zij dus los), naar hem uitvielen. En omdat er een aantal honden waren die beuken als spelletje zien, wat leuk is voor een hond die dat ook als spelletje ziet, maar bij mijn hond al een hoop pijn heeft opgeleverd, incl. een heup die uit de kom schoot. Dat is dus geen dominant gedrag, maar angst. En hij heeft geleerd dat als hij de andere hond weg snauwt, hij minder kans op pijn heeft. Voor hem zijn die honden namelijk niet te lezen. Ze zeggen dat ze willen spelen, maar ze doen hem pijn.
Toch loopt hij 90% van de tijd los, want hij luistert behoorlijk goed en ik lijn hem, zodra ik een andere hond zie, aan en ik verwacht dan inderdaad dat de ander hetzelfde doet of een hond heeft die niet komt buurten. Ik lees hier regelmatig dat mijn hond dan niet in een losloopgebied zou mogen zijn, terwijl hij wel degelijk duidelijke hondentaal spreekt. Een speelveldje met andere honden heeft hij inderdaad niets te zoeken. Maar het is best fijn om hem eens los te hebben lopen zonder kans op een boete.

Als je op een keer besluit om toch weer te gaan voor loslopen, kies alstublieft een muilkorf in plaats van een snuitje. Met een snuitje kunnen ze nog wel nippen (en daarmee huid losscheuren als ze vast blijven houden) en ze kunnen er niet mee hijgen. Een muilkorf ziet er niet zo vriendelijk uit, maar kunnen ze echt niet mee bijten, maar juist wel hijgen. Voor de honden is het dus vriendelijker. En uiteraard in zeer overzichtelijke gebieden waarbij je hem, bij het zien van een andere hond, direct terugroept.

Het gebruiken van een 15m-lijn is buiten tot die tijd erg fijn, uiteraard met een halsband die hij niet kapot kan trekken. Als je naar een watersportwinkel gaat en daar fatsoenlijk touw uitkiest (treksterkte van minimaal 6x gewicht hond), gecombineerd met een karabijnhaak die een SWL (safe working load) heeft van minimaal 4x gewicht hond, dan kan hij semi-los en kan je ontzettend goed oefenen met het hierkomen.

Je hebt voor deze keer gedaan wat je kon, gebeurd is gebeurd. Je hebt je zo te lezen correct opgesteld naar de slachtoffers. Meer kan je niet doen, anders dan er goed lering uit trekken. En dat heb je zo te horen gedaan.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 08:03

Hoi,
Heb niet elke pagina gelezen, maar wil even laten weten dat je je nu niet meer schuldig hoeft te voelen hoor. Je hebt netjes de kosten betaald en ook al luistert een hond nog zo goed, soms gaan ze over op instinct en dan horen ze je toch niet meer.
Jammer dat het gebeurd is, en ook erg jammer dat dat kleine hondje nadien moest worden ingeslapen. Maar dat heb jij niet moedwillig veroorzaakt. Je hond heeft in een bepaald moment gereageerd volgens instinct en daar had je op die moment geen invloed op.
En ja honden horen te luisteren, maar het zijn nog altijd beesten.
Ook grand prix paarden kunnen schrikken, wegrennen of een keer bokken of steigeren.

Ik heb zelf een Jack Russell, die ik overigens ooit via bokt heb geadopteerd. Hij is nu 10 jaar en altijd al moeilijk geweest in omgang met andere honden. Met onze eigen honden ging het altijd goed, maar bij anderen gaat hij heel snel in de aanval. Dat weet ik, en ik hou er rekening mee. Ik laat hem niet los lopen bij andere vreemde honden. Ik waarschuw ook anderen, moest hun hond te dichtbij komen. En als het echt dreigend wordt, zou ik hem nog eerder optillen (ja dat is ook niet goed, maar beter dan gebeten te worden).
Hij is trouwens al 2x gebeten. Een keer door een golden retriever van de vorige buren, en een keer door onze rottweiler. Beide keren heeft hij het zelf uitgelokt en heeft hij gewoon pech gehad. Zo'n klein hondje tov een grote hond, dat is gewoon sneller dat er gewonden vallen. En altijd de kleinste uiteraard.
Nu heeft hij beide keren gewoon geluk gehad en was het een stukje huid dat wat open is. Met wat nietjes was het opgelost.
En nee de rottweiler gaat er niet uit omwille van dit incident. Ze liggen nu trouwens gezellig naast elkaar te slapen hier op de terras. Ze zijn de hele dag samen en alles gaat goed. Maar als die kleine aanvalt, en het wordt de grote teveel.. De kleine heeft ondertussen ook door wat de grens is.

Wel erg dat die mensen trouwens dreigbrieven gestuurd hebben. Dat is echt niet normaal!
Kan me wel voorstellen dat je je nog schuldig voelt, maar nogmaals, jij hebt dat hondje niet gebeten en je hond ook niet het commando gegeven. Dus het was niet jouw schuld.
Je kan altijd denken, wat als dit en wat als dat. Maar goed, het is gebeurd en het hondje komt er toch niet mee terug. Als hij al ziek was, waren er vast complicaties waardoor het sneller mis ging. Erg jammer.