Chronische niesziekte bij katten

Moderators: Essie73, MirandaT, Ods, Warboel, Duhelo

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Eline91

Chronische niesziekte bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-15 09:21

Een 8-tal maanden terug heb ik 2 katjes uit het asiel geadopteerd, ze waren toen ongeveer 4 maanden oud dus ondertussen zijn ze ongeveer een jaar. Ze kwamen uit hetzelfde nestje.

Toen ik de katjes adopteerde waren ze ingeënt, en ik volg zelf ook de entingsschema's van de dierenarts heel netjes op. Er werd mij gezegd dat één van de katjes wel wat last had gehad van niesziekte, maar ze hadden antibiotica gekregen en waren er vanaf.

Ondertussen blijft één van de katjes heel regelmatig (1 x per maand / per 6 weken) terug een opstoot krijgen van de niesziekte.

Het katje is echter niet handtam en naar de dierenarts gaan is telkens een hele klus. Tegenwoordig maak ik alvast een afspraak met de huisarts om hechtingen te gaan halen na mijn afspraak bij de dierenarts :')
Waarom het katje zo moeilijk blijft is voor ons ook een raadsel, want het andere katje is net heel sociaal.

Zijn er nog mensen die ervaring hebben met chronische niesziekte? Is er een kans dat dit toch nog beter wordt?

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017

RaafSmits

Re: Chronische niesziekte bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 09:30

Denk dat het karakter van je katje niks te maken heeft met de chronische niesziekte.
Mogelijk heeft hij net even iets meer vervelende ervaringen met mensen/ dierenartsen gehad door zijn niesziekte dan zijn nestgenootje.
Daardoor kán hij minder makkelijk te handelen zijn.

Niesziekte blijft altijd aanwezig bij dit soort katjes, alleen hoe meer als de weerstand wordt opgebouwd en hoe lekkerder hij in zijn vel zit, hoe beter dat het gaat.
( stress is ook een factor waardoor de weerstand keldert )

Je zou even kunnen opzoeken wat aangeraden wordt om bij katten de weerstand te kunnen verhogen, vaak zijn dat al huis tuin en keukenmiddeltjes die je gewoon bij de drogist kan krijgen.
Hoe beter de weerstand wordt van dit katje hoe minder vervelende zaken hij hoeft te ondergaan.
Hoe minder stressvol zijn leefomgeving hoe langer dat een nieuwe uitbraak van niesziekte weg blijft.

Ik heb ook katten opgevangen met gedragsproblemen en chronische niesziekte ( + herpes ) en heb altijd de ervaring gehad dat rust, geduld en regelmaat een hele goede invloed op deze dieren hebben.

Vergelijk hem niet met zijn vrijere leukere(??) nestgenootje maar steek wat extra energie en vooral tijd in deze drommel.
Vaak krijg je dat in viervoud terug!!
Heel veel succes!!!

Ik kom wel eens lomp over, maar de bedoeling is goed!

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 09:46

Helaas na jaren blijven proberen de niesziekte onder controle te krijgen heeft de dierenarts mij aangeraden mijn kat (perzische kater)te laten inslapen. Hij is zo getraumatiseerd en wantrouwend geworden door alle 'medicatie verkrachtingen' die hij heeft moeten doorstaan, dat hij geen vertrouwen meer heeft in de mens. De groene snot komt steeds terug en het is, nu er ook nog een baby op komst is (die weinig weerstand heeft), niet meer te doen, ik wil mijn kindje ook beschermen, maar vind dit echt een vréselijke keuze |(

Ik lees dus ook nog even mee, hopende op de oplossing waar ik nog niet aan gedacht heb....

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 09:57

Niesziekte kan lang aanslepen.
1 van onze vorige katten had chronische niesziekte. Opgelopen als kitten en had constant een tranend oog. Het hinderde hem verder niet echt maar dat ene oogje bleef gevoelig/vies.
Tot z'n 7 jaar, was het ineens over en nooit meer teruggekomen.

We hebben hem er nooit uitgebreid voor behandeld, enkel oog wat schoongehouden.

Je kat is nog jong. Elke keer naar de DA slepen zal hem niet aaibaarder maken.
Als de niesziekte niet te ernstig is zou ik eerder zorgen voor goede voeding, veel tlc en weerstand versterken.
Ze kunnen er uit groeien.

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 10:00

Pilletjes echinea door natvoer prakken, is om de weerstand op te krikken. Llysine+B6 van de groene os ook door het voer.

En verder tsja, hier bij de wisseling van de seizoenen altijd een dipje. Maar met bovenstaande makkelijk op te vangen.

Onze kerel is als kitten ook zijn oog verloren door de niesziekte. Te erg ontstoken .
Afbeelding

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-15 10:11

RaafSmits schreef:
Vergelijk hem niet met zijn vrijere leukere(??) nestgenootje maar steek wat extra energie en vooral tijd in deze drommel.
Vaak krijg je dat in viervoud terug!!
Heel veel succes!!!

Bedankt voor de tips! Het is echter heel moeilijk om er energie in te steken omdat ik gewoon niet in haar buurt kan komen. Eerst kwam ze nog als ik eten gaf, maar sinds de laatste dierenarts visite doet ze dat ook niet meer. Ze komt helemaal niet meer binnen in huis zelfs ;(
Als ik geluk heb zie ik haar af en toe eens in de hooischuur zitten bovenop het hooi, maar soms zie ik haar dagen na elkaar helemaal niet. En als ze dan eens in de buurt is lijkt ze soms gewoon gezond, maar vaak ziet ze er echt heel belabberd uit.

Lienboon, wat balen dat het zo slecht gaat met je kater ;( Hopelijk vinden jullie toch een oplossing...

Thioro, hopelijk groeit mijn katje er ook gewoon uit :o

Interessant Milo, ik zal het eens bekijken van die middelen :)

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:33

Zijn er niet meer mensen met ervaringen?

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:06

Hier ook een kat met chronisch nies ziekte. Hij zat regelmatig aan de antibiotica maar omdat ik dat zelf niet zo'n fijn idee vond (ivm resistentie) en de dierenarts het met mij eens was, ben ik enisyl-f gaan geven als ondersteuning. Op het moment dat ik daar mee begon had hij ook weer een opleving van niesziekte. Vrij vlug daarna ging het beter, ik heb hem nog 2x horen niezen en zijn neus klonk al snel niet meer "verstopt".

Hij krijgt 2x per dag een pompje van dat spul (smeer ik op zijn pootjes) en tot nu toe ben ik er erg tevreden over. Hij krijgt het nu ongeveer een maand.

“Reizen is naar jezelf kijken tegen een andere achtergrond.”
Mijn Blog She-Travels.nl

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie