Onzindelijke kitten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Onzindelijke kitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 10:27

Onze siamees heeft een nestje van drie kittens, de kittens zijn nu 10 weken en blijven totdat ze 13 weken oud zijn bij hun moeder. Twee van de kittens zijn vanaf dat ze ongeveer zes weken oud zijn al zindelijk, hier hebben we niks voor hoeven doen. Maar één van de kittens blijft onzindelijk, ze plast en poept consequent buiten de bak. Ik probeer haar op die momenten altijd op te pakken en naar de bak te brengen. Maar ik heb het niet altijd door en ze kruipt nu ook onder de bank om haar behoeften te doen waar ik haar niet makkelijk kan pakken.
We hebben inmiddels 4 kattenbakken in huis waarvan drie open bakken met een lage rand speciaal voor kittens. Twee bakken zijn gevuld met houtkorrels en twee met grit. De bakken staan verspreid door de kamer en eentje staat op de plek waar ze graag poept (op het gordijn |o ) maar ze presteert het dan nog om het naast de bak te doen. Ze bakken worden heel regelmatig verschoond.
Ik weet niet zo goed wat ik nog kan doen om haar zindelijk te krijgen... Het staat op de planning dat ze over drie weken samen met haar broertje gaat verhuizen maar ik kan haar op deze manier natuurlijk ook niet mee geven aan haar nieuwe eigenaren want dit is echt niet leuk meer....
Ik hoop dat ik hier op bokt de gouden tip kan krijgen om dit meiske zindelijk te krijgen, het is verder een ontzettend lieve en leuke kitten maar door dit gedrag gaat de lol er wel een beetje af inmiddels...

(De kittens worden volgende week ingeënt en dan zal ik ook bij de dierenarts informeren maar hoe meer input hoe beter lijkt mij)

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 21:33

Op zich vreemd dat maar 1 van de 3 kittens dit gedrag vertoont. Is er wel enig moment geweest dat ze wel op de bak ging? Heeft ze moeite met plassen of diarree?
Kan idd iets medisch zijn, je hebt genoeg bakken in huis zo te lezen. Lastig, want zo zitten de nieuwe baasjes niet om haar te springen waarschijnlijk….


Overigens heb ik er ook wel eens kittens bij waar het kwartje wat later valt. Maar 10 weken is wel erg laat...

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Onzindelijke kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 23:29

Misschien tijdelijk de ruimte beperken waardoor er minder opties zijn om op te poepen of plassen?
Ik heb ook weleens zo'n sulletje gehad, na 2 dagen in een kittenkooi snapte hij het en is het niet meer mis gegaan.

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 23:50

Bedankt voor het meedenken!

Ze is nooit op de bak geweest, het poepen en plassen gaat gewoon goed en geen diarree. Ik dacht eerst ook dat ze misschien wat later was (het is niet zo'n helder licht) maar dit duurt inderdaad wel erg lang...

We hebben een mega bench staan waar ze de eerste weken in hebben gezeten, daarin opsluiten vindt ze echt vreselijk... En als half siamees is de erg vocaal dus het is geen pretje om haar in de bench te hebben. Moeders en broertje en zusje raken dan ook op tilt dus het wordt dan best wel een stressvol en gebeuren dus dat vind ik best wel sneu... Maar ik ben inmiddels best wanhopig dus misschien even door de zure appel heen bijten.

Tamara_089

Berichten: 1026
Geregistreerd: 12-04-12

Re: Onzindelijke kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 23:58

mijn htk-poes deed dit ook maar dat heeft een medische oorzaak.
hoor dit vaker met meer katten als dominantie probleem in en rondom de bak maar dat lijkt me zo jong niet van toepassing en zeker niet binnen 1 kattengezin

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Onzindelijke kitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 00:01

Nee dat lijkt mij eigenlijk ook niet logisch... En met vier bakken op verschillende plekken zou dat ook wel vreemd zijn denk ik?
Medisch lijkt me eigenlijk niet maar ik ga er zeker naar vragen bij de dierenarts. Ze heeft wel haar vaste poep en plas plekjes alleen gaat ze echt niet op de bak...

Tamara_089

Berichten: 1026
Geregistreerd: 12-04-12

Re: Onzindelijke kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 00:06

probeer het eens met kranten ipv grit of korrels :)

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Onzindelijke kitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 00:07

Goede tip, ga ik meteen proberen! Zou super zijn als het werkt.

trollenranch
Berichten: 136
Geregistreerd: 14-11-08
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 00:47

Ik heb hier al heel veel opvangkittens gehad in alle leeftijden, en heel soms zit er 1 tussen die niet bakzindelijk wil worden. Je moet het kitten even resetten zogezegd. Op alle plekken waar hij consequent gaat zitten leg je kranten neer. Dat doe je een paar dagen, en als dat goed gaat zet je een kattenbakje(een laag bakje) neer op die plekken met een krant erin. Gaat dat ook goed dan doe je een handje grit op de krant in de bak, kijken of dat goed gaat. Doet hij het daarin ga je de hoeveelheid grit opvoeren. Als hij weigert op het grit te zitten, probeer dan wat verschillende gritsoorten uit. In principe heb je hier een kleine week voor nodig. Dan heb je hem wel "geherprogrammeerd". Succes!

speurneusc

Berichten: 5375
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 01:13

met elkaar in de bench zetten bv snachts met een klein kattebakje erin en een dekentje, wat water en brokjes. Juist snachts want dan is het rustig in huis. Zo wennen ze aan de ruimte en dat ze daar kunnen slapen, eten drinken en op de bak kunnen, overdag de bench een kiertje open zetten zodat ze als ze willen terug kunnen, doordat ze in de kleine ruimte zijn leren ze makkelijker van de anderen die wel op de bak gaan dat de bak daarvoor is. Merk je na een paar dagen geen verbetering, dan 1 malig 24 uur in de bench, niet alleen maar met elkaar.

_Milo

Berichten: 631
Geregistreerd: 08-01-15
Woonplaats: Oosterwolde

Re: Onzindelijke kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 01:33

Staan de bakken niet te ver uitelkaar? Dat ze het net niet haalt?

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 10:31

Bedankt voor het stappenplan trollenranch, dat ga ik proberen! Vannacht heeft ze het helaas toch weer onder de bank gedaan...
Gister hebben we de kittens samen opgesloten in de bench toen we het huis gingen luchten speurneusc dat was geen succes -O- het horen en zien verging je, ze klimmen luid mauwend door de hele bench heen en moeder liep en ook nog eens omheen te gillen. Moeder erbij hielp ook niet, ze blijven kabaal maken, proberen te ontsnappen, gooien het water, voer en de kattenbakken om...
We hebben 1 grote kattenbak in de keuken, één klein kattenbakje bij het gordijn waar ze vaak poept en plast en in elke hoek van de bench eentje. Best heel verspreid door het huis dus... Ook als ik haar in de bench opsluit als ik er op tijd bij ben poept of plast ze naast de bak terwijl ik haar daar dan wel op zet...

speurneusc

Berichten: 5375
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 12:24

das gewoon een kwestie van wennen hoor ze zijn nu eenmaal gewend om los te lopen en hun zin te doen, ff volhouden en daarom zei ik al gewoon snachts aan beginnen en ff doorzetten, je bent er dan niet bij dus voor hun ook geen aanleiding om te smeken of ze eruit komen dan geven ze het eerder op dan wanneer je in de buurt bent

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Onzindelijke kitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 12:43

Ja ze zijn het inderdaad zo gewend dus ik vind het niet heel ethisch om ze ineens op te sluiten... Als het echt niet anders kan wil ik het wel overwegen maar ik probeer het liever eerst op een andere manier. Ik ben geen groot fan van dieren tegen hun zin in opsluiten in kleine ruimtes :o

speurneusc

Berichten: 5375
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 13:21

doel heiligt de middelen, een kat 15 jaar hebben die het altijd naast de bak doet (denk niet dat iemand dat waardeert, zit ie zo in het asiel) of hem nu een paar dagen opsluiten om het verkeerde gedrag goed te krijgen.......

en hoe langer dat ie het naast de bak (kan) doen des te moeilijk is het te corrigeren

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Onzindelijke kitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 13:38

De methode van trollenranch spreekt mij meer aan en dat gaan we nu eerst proberen. Mocht dat niet werken kan ik dingen nog eens gaan heroverwegen.
Haar nieuwe eigenaren zijn op de hoogte van het probleem en willen het toch proberen. Mocht dit probleem blijven bestaan komt ze terug bij ons en mag ze blijven of zoeken we een buitenplek voor haar. Ze is bij ons geboren en dus onze verantwoordelijkheid, ze zal dus nooit in het asiel terecht komen.

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Re: Onzindelijke kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 22:09

Hoe gaat het met het zindelijk maken van de kitten TS?

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Onzindelijke kitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 22:16

Ik durf het bijna niet te zeggen maar met de methode van trollenranch en nog wat tips via PB lijkt het nu helemaal goed te gaan! Ze gaat nu netjes op het bakje met kranten en een klein laagje grit! Nu heel hard duimen dat het zo goed blijft gaan.