Jong Zwaluwtje(?) Wat te eten geven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:22

Insekten kun je toch overal vinden? Vliegen, wormen ed zitten in elk huis en tuin.
Of anders gehakt ofzo.

Hikarii

Berichten: 2959
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Jong Zwaluwtje(?) Wat te eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:26

Kattenvoer weken in water, en dan insecten. Hier kon ik een tijdje geleden (levende) maden krijgen, 100 gram voor 50 cent bij de dierenwinkel.
Heb een tijdje terug 2 jonge koolmeesjes grootgebracht, en met geweekt kattenvoer, maden en een weekje weinig slaap heb ik ze uit kunnen zetten.

kimmekuh

Berichten: 211
Geregistreerd: 09-07-07
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:29

Helemaal goed. Ik zou hem nu vanavond maar niet meer voeren. Morgenochtend als de zon op komt pas weer. Moeder vliegt snachts ook niet (uurtje of 5 eerste voerbeurt) dan ieder uur een beetje. Als je vragen heb kan je PB'en

Bubbleee

Berichten: 874
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 23:31

kimmekuh schreef:
Helemaal goed. Ik zou hem nu vanavond maar niet meer voeren. Morgenochtend als de zon op komt pas weer. Moeder vliegt snachts ook niet (uurtje of 5 eerste voerbeurt) dan ieder uur een beetje. Als je vragen heb kan je PB'en


Prima, dankjewel!

floorsil

Berichten: 2643
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:55

Ik zou morgen gelijk maaar de vogelopvang gaan. Hebben hier gisteren een jonge Gierzwaluw gehad. En die is echt super enthousiast en goed op gevangen. Kunnen wij als leken echt niet tegen op.

gezienanas

Berichten: 215
Geregistreerd: 28-08-14

Re: Jong Zwaluwtje(?) Wat te eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 00:11

Wij hebben ook eens een zwaluwtje groot gebracht. Die kreeg inderdaad ook ongekruid gehakt en geweekte katten brokjes. En we renden met het hele gezin als gekken achter insecten aan :') en bij jonge valkparkieten is het zo dat je ze niet moet dwingen te eten, door bijvoorbeeld met een spuitje in de bek te spuiten omdat het dan in de longen kan komen. Dus gewoon zelf laten eten van bijvoorbeeld de achterkant van een lepeltje. Succes er mee!

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 00:19

Hoi voor insecten onder bloempotten kijken of aan de rand van je gazon gras omhoog trekken voor wormen. Je kan ook een hark in de grond zetten en daar mee tegen tikken zidat er wormen omhoog komen. En kattenvoer blik kan ook wel.

Bubbleee

Berichten: 874
Geregistreerd: 23-04-11

Re: Jong Zwaluwtje(?) Wat te eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 07:13

Dank jullie wel voor de tips! Heb even gegoogled voor een vogelopvang in de buurt, maar kan niets dichterbij vinden dan Soest, en dat is voor mij niet te doen qua afstand. Ik ga straks het dierenasiel bellen en vragen of zij (vast wel) een adresje dichterbij weten.

Toen ik vanochtend bij hem ging kijken dacht ik echt dat hij al dood was, maar toen ik het licht aan deed begon hij een hoop kabaal te maken, haha.

Hij is eigenlijk continu (behalve als hij slaapt uiteraard) geluidjes aan het maken. Ook wil hij gelukkig goed eten, wat mij echt verbaasd voor zn klein vogeltje! Ik zal straks een foto maken :)

_Milo

Berichten: 631
Geregistreerd: 08-01-15
Woonplaats: Oosterwolde

Re: Jong Zwaluwtje(?) Wat te eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 07:30

Waar woon je?

En niet over voeren hoor, dan krijgen ze kropverzuring en gaan ze dood. Hoevaak voer je?

jomaro
Berichten: 1028
Geregistreerd: 27-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 07:35

liekensancho schreef:
Op facebook kwamen al de waarschuwingen dat vanwege de enorme hitte zwaluwjongen e.a. jongen het nest te vroeg zouden proberen te verlaten en eruit zouden kukekelen. Men moest geen water met een pipetje geven, beestje in de schaduw houden/ koele ruimte en de vogelopvang bellen stond er :-).





Heb in onze stal ook een zwaluwnest en de drie jonge zwaluwe zijn ook te vroeg het nest uit gekomen. Ze leven nu op de grond tussen de hooibalen verder. Vader en moeder zwaluw komen ze gewoon eten geven. Voor mij is het nu even goed opletten waar ik mijn voeten neerzet ;) Ze zitten daar verder veilig dus laat ik ze met rust en hoop ik dat ze binnenkort wegvliegen. Vogelopvang bellen leek met dan ook niet nodig.

Franciee
Berichten: 738
Geregistreerd: 19-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 07:35

Ik had vorig jaar een mereltje, die gaf ik in het begin gekookt ei met beschuit erdoor. Het was zondag en de dierenwinkel hier is op maandag ook dicht, dus het moest maar even zo. Daarna meelwormen gekocht, die eerst in tweeën geknipt (ziet er nogal... apart uit haha) en toen gegeven want ik vond ze zo groot voor zo'n klein vogeltje. Hij vond de meelwormen vanzelfsprekend lekkerder dan het ei en was uiteindelijk na een maand ofzo uit zichzelf weggevlogen. Ik heb zoveel plezier aan dat beestje gehad!

Bubbleee

Berichten: 874
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 07:36

_Milo schreef:
Waar woon je?

En niet over voeren hoor, dan krijgen ze kropverzuring en gaan ze dood. Hoevaak voer je?


Heb hem rond 7:10 gevoerd, wat is de beste tijd om hem weer te voeren? Hij maakt wel een hoop geluid..

Bubbleee

Berichten: 874
Geregistreerd: 23-04-11

Re: Jong Zwaluwtje(?) Wat te eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 07:58

Bij deze een foto:


Afbeelding

_Milo

Berichten: 631
Geregistreerd: 08-01-15
Woonplaats: Oosterwolde

Re: Jong Zwaluwtje(?) Wat te eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 08:15

Elk uur.

Tyrzavm

Berichten: 1626
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Wilp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 08:20

dierenambulance komt hem als het is goed is halen als je ze belt .
Ik heb een paar maanden geleden een aanal vogeltjes onder de boom gevonden die door moeders uit het nest waren gegooid . De dierenambulance kwam ze graag halen!

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 08:22

Kon/kan je hem niet gewoon terug in het nest zetten?

ElCid

Berichten: 9232
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Jong Zwaluwtje(?) Wat te eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 08:38

Dierenambulance bellen, die brengt zo'n diertje naar de dichtstbijzijnde opvang. Gelukkig heb ik een opvang vlakbij zitten en ik ben daar dus regelmatig, week geleden nog met 4 net uitgevlogen pimpelmezen die nog niet zo goed konden vliegen en een egel met ontstoken ogen!
De dierenarts weet ook raad en misschien weet die ook nog wel een opvang die niet op internet te vinden is.

colunder

Berichten: 3547
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Re: Jong Zwaluwtje(?) Wat te eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 08:49

Ik werk bij de dierenambulance en we hebben gisteren 8 zwaluwen opgehaald( 8 verschillende adressen).
Wij komen echt voor elk vogeltje.
Ze eten insecten ed.,geen plantaardig voedsel.

Bubbleee

Berichten: 874
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 08:52

colunder schreef:
Ik werk bij de dierenambulance en we hebben gisteren 8 zwaluwen opgehaald( 8 verschillende adressen).
Wij komen echt voor elk vogeltje.
Ze eten insecten ed.,geen plantaardig voedsel.


Naar de dierenambulance is gebeld, en er werd letterlijk gezegd dat ze niet voor 1 vogeltje kwamen..

@Passorapard, het vogeltje heeft waarschijnlijk al twee dagen op de grond gelegen, en mijn ervaring is dat als het eenmaal in mensenhanden geweest is, de ouders het niet zo makkelijk meer accepteren.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Jong Zwaluwtje(?) Wat te eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 08:59

De ene dierenambu doet het wel en de andere niet, hoor ik hier ook...Zou 't wel toch nog een keer proberen als ik jou was en anders echt goed in blijven lezen, maar ook bedenken wat je met het beestje gaat doen als je hem wel zelf gaat groot brengen, dan moet je er ook zijn als hij groot wordt want inderdaad leert hij zo niet zelf overleven

colunder

Berichten: 3547
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:00

Een zwaluw kan niet vanaf de grond wegvliegen, die moet je,als hij er aan toe is,in de lucht gooien.

Anoniem

Re: Jong Zwaluwtje(?) Wat te eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:24

welke omgeving woon je?

ik weet wel een erg goede opvang in de achterhoek..

Bubbleee

Berichten: 874
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 09:30

Anoniem schreef:
welke omgeving woon je?

ik weet wel een erg goede opvang in de achterhoek..


Ik woon in de bommelerwaard! :)

ElCid

Berichten: 9232
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:33

Anoniem schreef:
welke omgeving woon je?

ik weet wel een erg goede opvang in de achterhoek..


Noah, zeker! Daar breng ik ook altijd mijn gevonden diertjes naar toe!

Anoniem

Re: Jong Zwaluwtje(?) Wat te eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:34

Jazeker!!!