Drie jonge kauwtjes op bezoek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 21:09

Ze zouden pas dinsdag naar de vogelopvang gaan idd. Dus werd er vriendelijk gevraagd of ik ze nog verder kon verzorgen. Ik kijk komende dagen dus nog even aan en hoop dat ze steeds meer voor zichzelf gaan zorgen en ik steeds minder hoef te zorgen

Ik ben om half acht naar buiten gegaan en ze waren er niet. Dat was dubbel. Heel fijn dat ze er niet waren want dan vlogen ze vrij rond en hadden ze hun plekje wel gevonden. En ergens natuurlijk ook jammer want het is zo leuk.

Na een half uur kwamen ze echter aanvliegen. Ik heb ze wat meelwormen gegeven maar ik heb ze maar een beetje geholpen. Al snel gingen ze zelf aan de slag en het meeste kregen ze toch naar binnen.

De tafel was een waar slagveld met allerlei halve meelwormpjes. Zelf eten is veel lastiger dan gevoerd worden. Maar goed. Zelf eten hoort bij opgroeien.

Ik wil ze nog niet teveel gaan voeren. Als ze honger krijgen hebben ze natuurlijk meer stimulans om zelf naar voer te gaan zoeken. Als ze alles van mij krijgen dan gaan ze natuurlijk nooit op zoek en blijven ze gewoon bij mij zitten. Daarom zet ik ook geen bakje voer neer.

Ze hebben hier iig genoeg ruimte en er zitten genoeg kauwen. Dus ik hoop dat ze het zelf gaan overnemen.

Zoolgangster

Berichten: 9617
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Drie jonge kauwtjes op bezoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 22:09

Als ik het zo lees, denk ik dat ze heel binnenkort zichzelf wel weten te redden, en is de opvang helemaal niet meer nodig...

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Re: Drie jonge kauwtjes op bezoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:14

Idd, ik zou de opvang laten voor wat het is :j

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Re: Drie jonge kauwtjes op bezoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:53

Goed dat je ze niet tam maakt! Hebben mijn buren bij het ouderlijk huis ook eens gedaan, die kauw was zo brutaal en vloog gewoon naar binnen om allemaal lekkere dingen te pikken, zelfs de katten waren bang van hem. Speciaal een hordeur gekocht om dat beest buiten te houden, maar toen ging die het ook bij andere huizen doen, die is toen met de buks doodgeschoten, dus goed dat je hem dat lot bespaard! Wel leuk gezicht zo, schattige vogels!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 21:05

Nog even een update. Het gaat heel goed met de jonge kauwen. Zo goed dat ze vanaf morgen nog maar één keer per dag eten krijgen. Dit nog enkele dagen en dan is ook dat buffet afgelopen. Ik heb het idee dat ze het best zelf kunnen. Maar voor het geval dat ze echt in de problemen komen wil ik ze nog wel wat aanbieden. Kan ik ze nog even checken.

Ik ben de hele dag weg geweest dus heb ik ze vanochtend wat gegeven. Maar buurman heeft ze overdag wat gegeven. Wat eigenlijk niet de bedoeling was, maar goed....buurman vind ze erg leuk.

Dus die heb ik instructies gegeven ook echt niet te voeren. En heel duidelijk gezegd dat ze echt niet op de schouder/hoofd etc mogen gaan zitten. Dat is natuurlijk ook wel heel erg leuk. Maar ze kunnen maar beter meteen leren dat dat niet de bedoeling is.

Bij mij gaan ze dus niet op de schouder zitten. Dat mochten ze namelijk niet. Ze schijten de hele boel onder. Grinnik. Maar hij zou het ook echt niet meer toelaten en gaat ook naar binnen als ze bij hem komen en niet weg willen gaan.

Vanavond wel buiten gezeten en ze hebben wat bij ons rond gehangen. Hopelijk wordt dat ook minder als ze merken dat er niets meer te halen valt.

Maar ook wel weer heel leuk, drie van die jonge vogels die met elkaar aan het spelen zijn en die de hele tijd aan het klieren zijn.

Enne.....ik wilde ze gevarieerder eten geven. Maar daar waren ze niet echt van gedient. Fruit vinden ze helemaal niets....alleen watermeloen wilde ze wel eten. Had nog van duivenvoer en dat kotste ze uit.... Heel erg dankbaar..

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Drie jonge kauwtjes op bezoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 21:09

komt morgen de dierenambulance ze nog ophalen? Of blijf je ze zelf gewoon (een beetje) voeren?

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Re: Drie jonge kauwtjes op bezoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 21:19

ik heb nog even gebeld en ik kan ze beter laten zitten waar ze zitten. Ik woon in een buitengebied met veel kauwen. Dus ze hebben aansluiting. Bij een vogelopvang worden ze ook uitgezet in een buitengebied. En ze lijken zich goed te redden. Dus verder ingrijpen lijkt niet nodig. Het is nu belangrijk dat ze het zelf gaan overnemen. Op dit moment is er genoeg eten te vinden dus moet dat ook lukken.

Dat eten vinden dat gaan ze zelf doen. Ze hebben geen ouder nodig die het voor moet doen. En deze periode is er voldoende voer.

Natuurlijk worden ze liever gevoerd. Want dat vinden ze wel makkelijk. Als ik ze blijf voeren dan zullen ze steeds terug blijven komen. Het liefst worden ze gevoerd. Het zijn wat dat betreft luie beesten.

Och ja. Zo leer je steeds weer bij.

Ze lijken ook niet meer zo'n honger te hebben. Eerst vielen ze je zowat aan voor voedsel. Nu is er meer ruimte voor spel. Dus ik neem aan dat ze genoeg te eten hebben.

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Drie jonge kauwtjes op bezoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 21:23

Maakt het dan echt uit als je ze eten geeft? Wij geven 's winters ook de vogeltjes eten in de tuin, maar op een gegeven moment komen ze gewoon niet meer omdat het niet meer hoeft? Puur een vraag uit nieuwschierigheid hoor, geen kritische noot!

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 21:45

wat een beauty's.
Ik heb zelf dit jaar nog een kauwtje van de zolder gehaald (die was anders gestorven van de honger daar hij niet zelfstandig naar buiten kon)

buiten op een katveilige plek gezet en toen ik thuis was gaan kijken of hij er zat. Dit was het geval *deze was btw goed gevoed en gezond*
Vervolgens eten voor m gemaakt in de hoop dat hij dat vind en leert eten of anders mag moederlief het gebruiken voor de jongen :)
Toen ik hem weer wat meer beschut wilde zetten omdat hij vrij uitstak (katten in de buurt) toen schrok hij van me en vloog 3 daken verder naar meer kauwtjes. Waarschijnlijk zn familie :)

Vorig jaar is me eentje naar binnen gekomen, nog kaal op het hoofd en slecht in de veertjes en te vroeg uit het nest, hij was ziek dus niet buiten gelaten. Ik heb hem toen verzorgt (lees om het uur voeren overdag etc) ook mee naar de dokter geweest, medicatie gekregen etc.
Helaas had ik pas later een adres voor een echte vogeldokter en wou ik er dinsdag ochtend heen gaan met hem daar hij wel even de goede kant uit ging maar een terugval kreeg. Helaas is hij die nacht overleden en heeft hij de dokter nooit gehaald, ik denk dat het toch luchpijpmijt was (waarom ik in eerste instantie ook naar de dokter ging)
T was een geweldig dier :) moet eerlijk bekennen dat ze sowieso onwijs leuk zijn. Deugnietjes, erg actief maar tevens ook heel gezellig en leuk om bezig te zien :)
veel plezier met ze. Wellicht toch handig ze bij jou te laten, meestal verblijven ze in een kolonie of zodra ze kunnen vliegen vinden ze er normaal 1, zoeken hun partner rond de 6maandjes en vormen dan paartjes voor het leven.
Zolang jij niet teveel met ze bezig bent buiten het noodzakelijke (zodat ze zich binden aan een andere kauw en niet aan jou) heb je daar hele leuke diertjes van zolang als ze leven :)
toch leuk om bezig te zien zo in de wei :D

in ieder geval succes!

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Drie jonge kauwtjes op bezoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 21:47

leuk heike, best kans dat ze elk jaar terug komen rond jou wei of wellicht vergeten ze je ook wel :) het is leuk zolang het duurt.
Daar zit sowieso hun familie die ook hun dialect spreken (ze hebben net als mensen andere dialecten) dus daar laten zitten als het goed gaat lijkt mij ook het beste voor de diertjes)

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Re: Drie jonge kauwtjes op bezoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 22:00

Maartje ze moeten nu leren zelf eten zoeken. Honger is een grote stimulans om zelf eten te gaan zoeken. Als ik ze het nu blijf voorschotelen dan hoeven ze het dus niet te leren. Dat is iets anders dan vogels in de winter wat extra voer geven.

Ik kan ze dus eten geven maar dan worden ze geheel afhankelijk van mij. En dat is niet goed. Ze moeten onafhankelijk worden. Als goed voor zichzelf kunnen zorgen dan is het niet zo erg als ze even iets komen halen. En dan zijn ze van harte welkom!

Daarom mogen ze ook niet op mijn schouder of hoofd. Want als ze dat bij mij mogen dan gaan ze dat misschien ook bij andere mensen doen. En misschien denken die 'leuk!' En stoppen hem in een kooitje. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Dat is een beetje mijn gedachtegang.

Dus hoe leuk ik het ook vind. Ik bedoel ik heb ze graag de hele tijd om me heen want ze zijn echt enorm grappig en zo schattig. Voor hun is dat niet het beste.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Drie jonge kauwtjes op bezoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 10:38

als ze eenmaal zelfstandig zijn is het weer geen probleem om af en toe het tafelkleed buiten uit te schudden en op die manier wat te snacken aan te bieden.

maar idd wat Heike zegt, ze moeten eerst voor zichzelf leren zorgen, anders is zo'n snack iets waarvan ze afhankelijk zijn..

in de winter heb je te maken met zelfstandige vogels die zelf hun kostje bijeen kunnen scharrelen op voorwaarde dat er ook iets is om te eten.. bijvoederen in de winter is daarom ook geen enkel probleem, zodra hun natuurlijke voer er weer is schakelen ze weer net zo vrolijk over.

daarom zijn de ouders ook gestopt met het voeren van de jongen, en werden de jongen wat magertjes..
de drive van honger hebben, zorgt ervoor dat ze leren om voedsel te zoeken.. Een jong dat het niet leert, zal heel cru gezegd 'van de honger omkomen'. maar dat is de natuur.. het voedsel is voorhanden, als hij het niet te pakken kan krijgen, is het ook maar de vraag of het verstandig is dat hij onderdeel blijft van de evolutie ;). zwakkeren vallen weg zodat de sterkere/gezondere dieren zich kunnen voortplanten..