Hond plast bloed, geen blaasontsteking?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lovecappie

Hond plast bloed, geen blaasontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 18:05

Hallo!

Ik open dit topic even voor tips en ervaringen, misschien weet hier iemand iets over dit probleem, want het zit me niet echt lekker :n

Zo'n 4 weken geleden (even opgezocht, zaterdag 6 juni was het) deed ik nog even snel een rondje met mijn hond voor dat ik ging stappen. Het is een Bordercollie en rondom haar achterkant is haar vacht wit. Doordat ze het huis in liep en ik bij de voordeur bleef staan zodat ik gelijk door kon gaan zag ik dat het plukje haar rondom haar plasser rood was, dus toch nog even mee naar binnen gegaan om het even goed te bekijken, gevoeld en het was nat. Ze plast dus bloed? Tijdens het uitlaten heb ik niks opgemerkt. Ik mijn moeder opgebeld en zij was ook verbaasd, haar was ook niks opgevallen en ze zou er tijdens het avondrondje opletten. Uiteindelijk heeft ze die avond geen bloed geplast. We zouden het even aankijken en in de gaten houden, die week heeft ze regelmatig bloed geplast, maar niet elke dag/uitlaatbeurt.

Maandag de 15e toch maar langs de DA gegaan, en binnen 5 minuten was de diagnose gesteld: Blaasontsteking. Ze kreeg antibiotica en een medicijn om de bacterie te remmen(even de naam kwijt).
Na een week moesten we haar plas weer laten controleren, maar wat we al vermoeden aangezien ze nog steeds bloedplaste, de ontsteking zat er nog steeds. Nog een week aan de medicijnen dus.

Nu zijn we weer bijna een week verder, maar er komt nog altijd bloed mee naar buiten, en het lijkt wel erger te worden. Maandag moeten we dus weer haar plas afgeven en als het dan nog niet weg is gaan ze foto's maken. Nu weet ik wel zeker dat het nog niet weg is aangezien er net een straaltje bloed langs haar achterbenen liep. Zelf lijkt ze er weinig last van te hebben, maar of ze gewoon niks aangeeft of dat ze echt niks voelt? Ik heb geen idee. Ze heeft nog nooit eerder dit soort klachten gehad, dus ik weet niet hoe ze met pijn omgaat eigenlijk.

Nou weet ik dat een blaasontsteking behoorlijk pijnlijkis, maar er is voorderest niks aan haar te merken. Het is ook alleen aan het bloed te zien dat er wat mis is, want zelf is ze nog net zo vrolijk, speels en waaks als eerst. Je kan dr ook nog steeds overal aaien, mag gewoon aan dr buik zitten etc. Merk eigenlijk helemaal niks anders aan dr. Dus wat het dan is? Betwijfel ook of het wel echt een blaasontsteking is, aan de ene kant komt er wel uit het urine onderzoek echt duidelijk dat het een blaasontsteking is(door 2 verschillende artsen naar gekeken en stond er zelf bij), maar aangezien ze al 2 weken medicijnen heeft hiervoor.. Of komt het vaker voor dat dat wat langer duurt voordat dat geneest? Ik heb het eigenlijk zelf nog nooit gehad, dus geen ervaring mee. En wat zou het eventueel anders kunnen zijn?

Alvast bedankt, want het zit me zoals ik al zei niet echt lekker :(:)

Edit: Het bloed komt vooral bij het laatste beetje plas zegmaar. Ze plast meerdere keren tijdens een rondje en meestal de eerste keer komt er niks mee, maar bij de daarop volgende plasjes komt er eigenlijk vrijwel alleen maar bloed uit.
Laatst bijgewerkt door lovecappie op 26-06-15 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 18:08

misschien blaasstenen?
Mijn paard heeft 2 jaar geleden ook bloed geplast (ja er is vast een verschil tussen paarden en honden, maar benoem het toch) en hij bleek blaasstenen te hebben
Laatst bijgewerkt door Lis_Ol op 26-06-15 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 18:11

Ik zou eerder denken aan blaasstenen lis, dat is iets wat met enige regelmaat voorkomt bij honden. Die zijn niet op te lossen met medicatie dus ook de reden dat ze bloed blijft plassen.

geerke

Re: Hond plast bloed, geen blaasontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 18:13

heeft ze geen beschadiging binnenin?Omdat ze verder in goede doen is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 18:14

Is ze gesterriliserd? Misschien dat ze momenteel loops is? Maar dan snap ik de uitslag van de blaasontsteking weer niet....moeilijk dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 18:21

Ik zou ook aan blaas-stenen denken, wij hebben een poes met blaasontsteking gehad (geen hond ik weet het) en die krijste het uit als ze moest plassen. Denk dat dat bij een hond niet anders zal zijn, een blaasontsteking is echt een gemene pijn..

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 18:28

Ik heb er even een edit bijgezet!

Valt gruis onder galsteen? Ik dacht van wel, maar ik kan er naast zitten. Op gruis is ze wel getest en dat zit er niet.

En ze is wel gesterriliseerd ja, maar al zo'n 6 jaar geleden, en het is voor het eerst dat ze zoiets heeft.. En is 4 weken loopsheid niet wat lang dan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 18:29

blaasgruis is iets anders dan galstenen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 18:31

mja misschien is 4 weken wat lang. maar ook raar dat ze geen enkele pijn heeft al die tijd....ben benieuwd wat de DA ervan zegt nu het nog steeds niet over is.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 18:35

dit is misschien het ergste scenario.
Maar mijn ervaring met mijn border is niet goed.
Zij deed dit ook en liet ook geen pijn zien.
Toen we het zagen onmiddellijk naar de dierenarts.
Was blijkbaar een tumor? In de blaas. Ter grootte van een dicht gedrukte vuist

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 18:37

Ook blaasstenen en zelfs gruis kan al zeer pijnlijk zijn. Het mag dan een teef zijn, maar dat voelen ze vaak wel. Is er al wel eens wat op kweek gezet? Kan zijn (het blijft een border collie) dat ze niet reageert op het soort antibiotica. Vraag eens om een speedbiogram. Hierin kunnen ze zien voor welke antibiotica ze wel en niet resistent is.

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 18:38

geerke schreef:
blaasgruis is iets anders dan galstenen :D

Okee weer wat geleerd haha :) Dan zou wellicht dat het kunnen zijn... Zal het maandag wel voorleggen aan de DA!

Lianne schreef:
mja misschien is 4 weken wat lang. maar ook raar dat ze geen enkele pijn heeft al die tijd....ben benieuwd wat de DA ervan zegt nu het nog steeds niet over is.

Ben ook zeker benieuwd ja.. En helemaal om het feit dat een blaasontsteking inderdaad pijnlijk is maar dat ze zelf totaal niks aangeeft, zelfs tijdens het plassen lijkt ze geen pijn te hebben :?

kimz_angel schreef:

Daar kwam mijn moeder inderdaad ook mee.. Dat er misschien wel een gezwel kom zitten. In haar kwam ook op dat er misschien iets met haar nieren is? Ik heb eerlijk gezegd weinig ervaring met dit soort dingen, so correct me if i'm wrong :)

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 18:40

Leffroi schreef:
Ook blaasstenen en zelfs gruis kan al zeer pijnlijk zijn. Het mag dan een teef zijn, maar dat voelen ze vaak wel. Is er al wel eens wat op kweek gezet? Kan zijn (het blijft een border collie) dat ze niet reageert op het soort antibiotica. Vraag eens om een speedbiogram. Hierin kunnen ze zien voor welke antibiotica ze wel en niet resistent is.

Ik zal het maandag eens vragen! :D

RomyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 18:44

Is ook de baarmoeder gecheckt?

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 18:51

RomyJ schreef:
Is ook de baarmoeder gecheckt?

Nog niet, omdat er direct uit het urine onderzoek kwam dat ze een blaasontsteking had (toen de DA nog bezig was met de standaard lichamelijke controle riep de assistente het al) en er werd ook direct een verdikking van de blaaswand gevoeld, dus daar gingen ze eigenlijk gelijk vanuit.. En bij de 2e controle was mijn hond niet mee, dat was niet nodig volgens hun. Alleen de urine afgeven en dat werd direcht nagekijken, nog een strip met precies dezelfde medicijnen mee (dus ook geen andere antibiotica) en we moeten maandag inprincipe weer alleen urine afgeven. Maar ik neem mn hond gelijk mee, want ik kan wel raden wat er uit het onderzoek komt -O-

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 18:56

kimz_angel schreef:

Hier helaas zelfde soort ervaring.

Dus misschien toch een echo oid laten maken.

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 19:11

ukje schreef:

Gaan we zeker laten doen... En is het bij jullie honden wel goed gekomen? Hoe is de behandeling gegaan etc? Kans op genezing? Toch handig om me hier op voor te bereiden..

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 20:39

lovecappie schreef:
Gaan we zeker laten doen... En is het bij jullie honden wel goed gekomen? Hoe is de behandeling gegaan etc? Kans op genezing? Toch handig om me hier op voor te bereiden..

Ik mag me gelukkig prijzen dat ze er nog is, had weinig gescheeld. Bij mijn hond is de tumor middels een operatie verwijderd.
Binnen twee weken was ze weer de oude. Maar denk dat, dat per dier verschilt hoelang het genezigsnsproces duurt.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 20:49

Is er een kweek gemaakt van de urine?? Zo kun je zien welke bacterie er vervelend bezig is en welke antibiotica je moet geven. Er zijn nl veel soorten antibiotica voor blaasontsteking

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:34

lovecappie schreef:
ukje schreef:

Ik haar helaas niet meer terug meer naar huis kunnen nemen.
Was al veel te groot, en ze was al 14 jaar

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 22:15

ukje schreef:
Ik mag me gelukkig prijzen dat ze er nog is, had weinig gescheeld. Bij mijn hond is de tumor middels een operatie verwijderd.
Binnen twee weken was ze weer de oude. Maar denk dat, dat per dier verschilt hoelang het genezigsnsproces duurt.

Dat is opzich positief.. Dat de tumor in ieder geval verwijderd kon worden en dat ze het natuurlijk heeft overleefd! Naja hopen op het minst erge natuurlijk.. Ben benieuwd maandag.

kimz_angel schreef:
Ik haar helaas niet meer terug meer naar huis kunnen nemen.
Was al veel te groot, en ze was al 14 jaar

Dat is minder leuk zeg! :( Ik weet niet hoelang het geleden is, maar sterkte nog! Blijft vervelend en pijnlijk om afscheid te nemen van je maatje..

Kan me nog wel herinneren zo'n 10 jaar geleden dat onze poes ook aan een tumor ergens in dr buik was geopereerd (Staat me niet meer bij waar die precies zat, ik was toen een jaar of 7/8). Die tumor was indd ook zo groot als een handpalm, hebben ze operatief het grootste deel kunnen verwijderen. Maar alsnog 2 weken later haar in laten slapen, de wond heelde niet goed, kreeg daardoor allerlei infecties en ontstekingen, en ze was ook al 14. Is dat dan wel geen hond, maar toch. Mijn hond is wat dat betreft dan wel 'nog maar' 7, is ook niet meer de jongste maar tegenover 14 nog vrij jong.

Maar ach, misschien is het wel heel wat anders! :D We zullen het maandag wel horen..

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 22:16

roekes schreef:
Is er een kweek gemaakt van de urine?? Zo kun je zien welke bacterie er vervelend bezig is en welke antibiotica je moet geven. Er zijn nl veel soorten antibiotica voor blaasontsteking

Nee.. Dat zei mijn stiefvader ook al inderdaad

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 22:21

Maak je niet te druk door alle verhalen om je heen! De dierenarts is echt niet gek. Gelukkig staat tumor niet gelijk op nummer 1 bij deze differentiaal diagnose.

Je kan misschien wel aandringen op extra onderzoeken, dat je dit graag wilt. Er zit weinig tot geen verbetering in tot nu toe toch? Dan lijkt het me sowieso slim om eens te kijken of de huidige antibiotica wel werkzaam is tegen de kiem die in de blaas zit en of er idd niet andere zaken aan de hand zijn.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 22:42

Echo laten maken van urinewegen en baarmoeder (of restant ervan).
Rofo is ook een optie of combi.

Kan echt van alles zijn, van blaasontsteking tot poliepen in blaas, tot iets wat mis is in restant van geslachts apparaat als je hond gekastreerd is.

Overigens als een hond blaasstenen/nierstenen kan ook nog... heeft hoeft hij geen gruis te hebben.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 23:17

Bedenk wel dat een blaasontsteking soms heel hardnekkig kan zijn wat betreft behandeling. Dat is bij mensen ook zo. Helemaal als het een ecoli is.
Ik zou ook laten kweken en goed laten controleren of er niet ook gruis/struviet of ander soort steentjes in zit!