Met oudere hond beginnen aan hondentraining?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Met oudere hond beginnen aan hondentraining?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 13:41

Hoi,

Zoals jullie zien in de titel, zou het een verstandig idee zijn om met een al wat oudere hond te beginnen aan een hondentraining? Ik heb nog niet bedacht welke training, maar het lijkt me leuk om met haar aan de slag te gaan. :)

Het betreft een jackrussel teefje van nu 9 jaar oud. Maar ze gedraagt zich zeker niet naar haar leeftijd! Ook altijd als mensen haar zien, zouden ze haar zeker niet op deze leeftijd schatten. Ze rent altijd nog rond als een dolle, en is altijd super enthousiast om met je te spelen, of te wandelen. Hele stukken aan de fiets meerennen= geen probleem. Je zult fysiek als geestelijk gezien dus echt niet denken dat ze al 9 is.

Het is wel een hond met een gebruiksaanwijzing, zo kan ze bij speeltjes erg bezitterig zijn en een beetje agressief naar andere honden toe. Maar we hebben haar pas op latere leeftijd gekregen en weten niet wat haar achtergrond is.

Zou ik het gewoon proberen? Ik denk wel dat ze nog kan leren. Het is dus wel iets lastiger dan met een jonge hond maar lijkt mij toch erg leuk :D

_Milo

Re: Met oudere hond beginnen aan hondentraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:43

Gewoon doen!
De 9 jarige berner kruising van men moeder hebben we vorig jaar nog geleerd om naast de scootmobiel te lopen omdat mijn moeder erg slecht ter been is.

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:47

Ik zou het ook gewoon doen. Veel mensen halen een hond uit het asiel en doen dan ook cursussen. Naast dat je hond dingentjes leert vind ik het altijd leuk om met ze bezig te zijn en het is goed voor de band. Waarom zou een oudere hond niet met zijn baas kunnen/mogen trainen :) de honden worden er ook vaak blij van.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 13:49

Oke :) Ik twijfel zelf tussen zo'n training dat je hond over hindernissen moet springen of gewoon een training met trucjes leren. Want naja de hond kent eigenlijk alleen het commando ''zit'' haha. Op zich loopt ze wel goed met je mee, maar niet echt op commando ''hier'' oid.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:01

Bij de meeste scholen begin je met basiscursus en een vervolgcursus voordat ze naar behendigheid/speuren/gehoorzaamheid(=gg) mogen. Dus zit, lig, blijf, hier en naast of aandachtsoefeningen gaat ze sowieso wel leren.

Onze hond van 7 is sinds kort ook weer naar cursus. Die heeft, tot 1 jaar, wel veel getraind maar daarna nooit meer. Voor hem is het werken tussen andere honden zijn eigenlijke oefening. En hij wordt helemaal blij als hij daar is (nog blijer dan normaal). Maar ook herplaatsers zie je in deze cursussen langskomen van verschillende leeftijden die het nog allemaal moeten leren.

Een oude hond kan je nog zat nieuwe trucjes leren, dus laat je daar vooral niet door afremmen.

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:02

IsaCalixa schreef:
Oke :) Ik twijfel zelf tussen zo'n training dat je hond over hindernissen moet springen of gewoon een training met trucjes leren. Want naja de hond kent eigenlijk alleen het commando ''zit'' haha. Op zich loopt ze wel goed met je mee, maar niet echt op commando ''hier'' oid.

Zou eens gaan informeren bij een hondenschool wat ze aanbieden. Bij ons heb je bv combifun dat Is gehoorzaamheid en behendigheid tegelijk. Misschien kan je proeflessen mee lopen. Het kan dat je hond behendigheid niet leuk vind maar helemaal wild Is van flyball. En ze moet het fysiek wel aan kunnen uiteraard.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 14:50

Bedankt voor jullie tips! Is dus toch een fabel dat oudere honden niet meer kunnen leren. :) Hmm ja, nu je het zo zegt Mizora, klinkt dat inderdaad wel logisch (eerst de basis doen). Ik zal eens kijken of er in de buurt hondenscholen zijn. Heb al wat gezien, maar meeste zijn toch een eind weg. Mocht iemand nog iets in de buurt van Haren weten ;)

Fysiek kan ze volgens mij haast alles nog wel. Daar zal het niet aan liggen :P Rennen, springen, allemaal zonder moeite. Ze vind het erg leuk om de frisbee te apporteren. Heb behendigheid nog niet echt geprobeerd.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:54

Oude honden kunnen misschien niet meer álles leren, maar waarom zouden ze niet meer kunnen leren? Daarnaast schept het een band en is het nog leuk ook :)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:29

Gewoon doen hoor. Een hond is niet uitgeleerd. Mijn hond van 9 kan ik ook nog van alles aanleren.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:30

Gewoon doen! Ik doe met mijn gepensioneerde politiehond (12jaar) nu mee aan een GG cursus.
Mijn hond vind het super leuk om bezig te zijn en leeft er helemaal van op ;-)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 17:16

Leuk om te horen dat die oudjes ook nog lekker aan het trainen zijn! *\o/*

Aankomende zondag ga ik bij een hondentraining meelopen. :D (Ze gaan dan eerst even kijken wat voor soort hond ik heb qua gedrag, en welke training daar het beste bij past)

Haar lieve koppie :D

Afbeelding

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 00:13

Ik zie de meeste oudjes juist helemaal opleven als ze iets nieuws gaan doen. Het hoeft fysiek niet belastend te zijn als de leeftijd dat niet meer toelaat, maar ze vinden het nog steeds leuk om te ontdekken!