Duif gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Annettu_

Duif gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 21:32

Mijn moeder heeft net buiten een duif gevonden.. Ze zag hem gister al rondslenteren maar kreeg hem niet te pakken. Nu heeft ze hem gevangen en in een kooi gedaan met water en eivoer. Maar hij zit doodstil.. Moeten we hem voeren nu hij al misschien paar dagen niks gegeten heeft ? Dierenambulance wilt hem niet ophalen..

Anoniem

Re: Duif gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:32

Jonkie of ouder?

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 21:34

Zit wel helemaal in de veren en hij is best groot. Tussen de veren komen wat witte haren uit. Volgens mij is het een houtduif

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:34

Raar dat de dierenambu hem niet op wil halen.
Zit er een vogelopvang in de buurt? Anders is dat nog een optie.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:36

Water aanbieden uiteraard en...

Heb je vogelvoer voor vogeltjes in de tuin?
Anders wat meusli of granenmix proberen zitten wel dingen in die ze eruit pikken.
Stukjes brood gaan bij duif ook goed.

Wat voor duif, houtduif, postduif, tortelduif, duifduif? Jonge of volwassen duif?

En DA zal hem morgen over dag vermoedelijk wel op willen pikken.
Had laatst zelf egel van de straat geplukt, zelf nacht onderkomen geregeld en volgende ochtend gebeld kwamen ze netjes halen, maar snap wel dat de vrijwilligers niet nu aan komen rennen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:38

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:38

Nachtje over laten zitten en morgen weer vrij laten.
Hij heeft geen ring om?

Ik heb gister een duif kunnen pakken, duidelijk een jong maar vermoeid dier.
Met ring, eigenaar kunnen achterhalen maar die komt m niet halen (rruim een uur rijden hiervandaan).
Alleen die wil niet meer weg, vanmorgen losgelaten, maar hij vliegt me letterlijk achterna.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:39

Hout duiven vreten zich zelf ook wel eens overvol en komen dan ook niet meer echt van de grond.
Dat zou je moeten kunnen voelen aan een hele volle krop.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 21:40

Nee die zeggen laat hem weer los maar als we hem neerzetten blijft hij gewoon zitten.. Vogelopvang heb ik nog niet naar gekeken. Maar hij kan op zn vroegst pas morgen avond weggebracht worden.. Ik wil hem graag in leven houden.. Kan ik wat eivoer en afkoeld heet water een papje van maken en hem dat voeren met een spuitje?

Het is een jongvolwassen houtduif
We hebbem zelf kakarikievogels en nestjes gehad dus ik heb Australische dwergpapagaai voer liggen en eivoer

oudaccountx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:40

Wij hebben toen ook meerdere duifjes gered.. Dierenambulance komt daar niet voor.. :( Gewoon wat te eten geven en wat water, proberen elke dag opnieuw vrij te laten. Hij zal vast wel terug komen, omdat die weet waar die eten kreeg.. Laat hem dan even zitten, hij vliegt vanzelf weg.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:41

heeft hij een ring om? (heb zelf postduiven vandaar)

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 21:44

Hij heeft een hangende vleugel en als zijn veren zitten door de war.

Hij heeft geen ring om

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:46

heeft hij knal rode poten? zoals dit klinkt is hij ziek.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 21:54

Nee gewoon Grijze.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:54

De dierenambulance neemt vaak geen vogels meer aan omdat veel erover gebeld word...
Niet erg slim maar goed... is een welbekend probleem met ze overal in nederland.

Vogelopvang in de buurt ook geprobeerd? Of via facebook? Vaak kan dat gedeeld worden en wie weet.. Als hij donkere pootjes heeft zou hij zeker ziek kunnen zijn... ze zijn eigenlijk nooit slap omdat ze normaal gesproken gewoon rond vliegen en wegvliegen van de mensen...

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 22:00

Ik kan hem morgenavond pas brengen... Wat kan ik hem voeren

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:02

Zou even bakje lauw water doen, kan zijn dat die wat koudig is omdat die zich niet fijn voelt, en als je vogelvoer heb is alles eigenlijk tot morgen wel even goed, soms is eitje bakken en af laten koelen en dan eigeel geven ook wel oppepper. Wilde houtduiven eten eigenlijk van alles wat mensen buiten zetten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:03

Wat stukjes brood, ik heb wel houtduiven in de tuin en die lusten het wel.
eventueel wat nat brood en verder zou ik hem gewoon even met rust laten tot je het naar een opvang kunt brengen

JSeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:09

Ik heb ook eens een vogel gevonden die ook wat liep te slenteren, maar makkelijk er bovenop te helpen viel. Dierenambulance gebeld, maar ook ik kreeg te horen dat ze hem niet op wouden komen halen. Ik heb ze toen verteld dat ik dat wel heel waardeloos vond. Die vrouw die ik aan de telefoon sprak zei dat het heel normaal is want vogels die er wat slechter aan toe zijn, gaan dood. Oké, dat is mogelijk maar het hoeft niet was mijn antwoord. Na een discussie heeft ze de hoorn erop gegooid. Ik was het daar niet mee eens en heb ze net zolang gebeld tot ze hem op kwamen halen. Is me dan ook wel gelukt na een uur een aantal keren bellen. Toen heb ik één of ander persoon van de dierenpartij gemaild en het verhaal verteld. Zij vond het niet kunnen en heeft contact opgenomen met die dierenambulance. De rekening van het bellen heb ik maar naar hen toegestuurd, want dat was toen niet gratis (ik weet niet of dat nu wel zo is). Paar dagen nadat zij contact met hen opgenomen had kreeg ik een telefoontje van de dierenambulance. Ze boden hun excuses aan en hebben zowaar de belkosten vergoed. Kreeg ook te horen dat het goed ging met de vogel.

Oké, ik denk niet dat dit echt geholpen heeft maar ik vond het wel even leuk om te vertellen :')

En wat je hem kunt voeren.. Tja, wij hadden op dat moment vogels dus ook vogelvoer. Ik zou niet weten wat je hem kunt voeren. In ieder geval succes ermee! :)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:27

Een houtduif is een graaneter, dus kippengraan kan prima. Ik zou hem morgen gewoon weer buiten zetten. Je moet het gewoon aan de natuur over laten, hoe het verder gaat. En inderdaad een houtduifborstje is erg lekker

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:42

Niet voeren met een spuitje hoor! Laat hem zelf maar eten en drinken. Ik hoop dat het morgen beter gaat.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:01

Wij halen zo laat op de avond ook geen vogels meer op,wij kunnen ze dan nl. niet meer naar de vogelopvang brengen.
Alleen als ze ernstig gewond zijn mogen we ze nog na 9 uur nog brengen.
Wij halen ze dan de volgende ochtend op en brengen ze dan naar de vogelopvang.
Wij komen voor alle vogels!
(ik werk op de dierenambulance)

Beestje op een rustig plekje houden met voer en water,en morgen nog eens bellen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:36

@colunder dan heb ik nog een vraag? Als je bij de dierenambulance werkt, en zegt halen vogels altijd op, is dat in elke regio? Want onlangs had iemand een sierduif gevonden, is maar 1 kweker/fokker van deze soort in nederland, en dierenambulance pikte hem niet op. Beestje was duidelijk verzwakt en er niet goed aan toe en erg mager, maar nee hoor dierenambulance zegt gewoon "we halen geen vogels meer op omdat er al teveel opgevangen worden,gewoon loslaten". Beestje kon niet eens vliegen, was mager en alles. Uiteindelijk naar n bekende hier om de hoek gebracht, maar vond erg apart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:05

Ik antwoord even op je vraag: nee, niet alle dierenambulances blijken dezelfde regels te hanteren.
"Onze" ambu haalt wel vogels op:als ze vast zitten. (uitgezonder reiger of aalscholver die vangen ze zelf ivm gevaar van pikken)

Zieke,gewonde, jonge vogels worden opgehaald.
Wij zouden nooit zeggen dat er 'al teveel worden opgehaald'.
Wel is het zo dat veel mensen bellen omdat een vogel niet kan vliegen;blijkt dan soms een jong te zijn die het nog moet leren.
Als je die allemaal gaat ophalen kan je wel 24/7 door blijven rijden, dat is ook wel een beetje natuur dat ze leren vliegen met vallen en opstaan.
Maar als ze echt iets mankeren komen ze zeker wel.

edit: Ook zijn de medewerkers vrijwilligers. Meldkamer en ambu personeel doet dat vrijwillig(althans,bij ons en de ambu;s die ik ken).

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:18

Onze Ambulance haalt alle vogels op,alleen niet als de ouders in de buurt zijn en het jong niks mankeert.
Wij rijden 24 uur per dag ('s nachts alleen voor spoedgevallen).
In deze tijd is het dus extra druk met alle jonge vogels,laatst 13 vogels in 1 dienst.

Hoe is het nu met de duif?