Kan een hondenpaspoort verlopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AnimalFriend

Kan een hondenpaspoort verlopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 18:19

Hallo Bokkers,
ik ga binnenkort met mijn hond op vakantie naar het buitenland.
Ik heb natuurlijk een paspoort maar die is al best wel oud, kan een dierenpaspoort verlopen? En na hoelang moet je een nieuwe kopen?
Ik heb in het paspoort gekeken of dat er in stond maar heb het niet gevonden, het hele paspoort is in het Spaans namelijk :=

Michellette

Re: Kan een hondenpaspoort verlopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:22

het paspoort niet, de entingen wel en daar zal de controle op gericht zijn (naast chipnr).

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 18:28

Michellette schreef:
het paspoort niet, de entingen wel en daar zal de controle op gericht zijn (naast chipnr).

Bedankt! Dus behalve de entingen hoef je het paspoort nooit te vervangen?!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:31

Je moet er inderdaad voor zorgen dat de inentingen up-to-date zijn. Hou er rekening mee dat sommige entingen al een aantal maanden voor de reis gegeven moeten zijn of nog een aantal maanden na de reis geldig moeten zijn.

Chip is verplicht en sommige landen willen een gezondheidsverklaring. Je dierenarts moet dit allemaal wel weten.

En als je naar zuid europa gaat: hou dan rekening met hartworm. Dit is niet verplicht maar je bespaard de hond en jezelf veel ellende.

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 18:43

Palmera schreef:
Je moet er inderdaad voor zorgen dat de inentingen up-to-date zijn. Hou er rekening mee dat sommige entingen al een aantal maanden voor de reis gegeven moeten zijn of nog een aantal maanden na de reis geldig moeten zijn.

Chip is verplicht en sommige landen willen een gezondheidsverklaring. Je dierenarts moet dit allemaal wel weten.

En als je naar zuid europa gaat: hou dan rekening met hartworm. Dit is niet verplicht maar je bespaard de hond en jezelf veel ellende.

Bedankt! Ik ga naar Tsjechië en heb niet echt het idee dat ze heel erg hier mee bezig zijn, maar toch, als ze het een keer controleren wil ik wel alles op orde hebben :)
Ik heb is in het paspoort gekeken welke vaccinaties ze heeft gehad en wanneer, alleen snap ik er helemaal niks van... :') Dus ga ik van de week maar is langs de dierenarts denk ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:48

Het paspoort verloopt inderdaad niet.
Bij de entingen staat als het goed is wel wanneer deze herhaald moet worden.
Houd er ook rekening mee dat je op tijd de rabiës-enting haalt.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:49

Heb je tussendoor niet zelf de hond laten enten?

Wat staat er op de pagina's bij de inentingen? Heb je een groen of blauw boekje?

Blitz22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:51

Als het goed is kan je bij je dierenarts een nieuwe kopen, zou ik even doen want daar staan dingen ook in het engels op als het goed is. ( is wel handig als je naar het buitenland gaat en waar ze geen spaans kunnen )

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:04

Het moet een internationaal paspoort zijn met chipnummer en entingen met geldige basisenting en een gezondheidsverklaring. Dat is basis. Voor sommige landen is een ontworming en een teken behandeling ook verplicht in de pas maar naar dit land meen ik niet.

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 19:34

Ik heb mijn hond nu bijna een jaar en heb dus zelf geen entingen laten doen, ik wou dit sowieso al een keer laten controleren, ook als ik niet op vakantie ging. Nu is het dus wel even heel belangrijk dat ik dat doe :)

Ik heb een blauw boekje, met de Europese vlag dus lijkt me wel internationaal :P Bij de pagina´s van de entingen is een stickertje geplakt met Rabia (hondsdolheid dus), twee data en een stempel/handtekening wat denk ik van een dierenarts is. Veder op in het paspoort is nog iets geschreven wat een enting moet zijn, is niet te lzen wat daar staat, wel staan er weer data bij en een stempel/handtekening. Ze is wel netjes gechipt en er is ook een chipnummer in het paspoort te vinden :)
Stom van me dat ik dit allemaal zo slecht weet, toen ik de hond kreeg, kreeg ik een hond met paspoort in mijn handen gedrukt, foto´s voor op de website en dat was het... Dus geen enkele toelichting over het paspoort enzo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:41

Komt ze uit het buitenland?
Kan je uit die 2 datums niet halen wanneer ze weer geënt had moeten worden?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:46

Hondsdolheid moet herhaald worden, dus twee data kunnen correct zijn. Die andere entingen zullen wel de standaard entingen zijn vermoed ik. Welke data staat er dan bij?
Sommige DA's hier werken nog steeds met een groen boekje, en menen dat dat niet uitmaakt. Maar de blauwe die je hebt is dus goed.

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 19:48

Ah ja, dat is het natuurlijk! Heb het even in google translate ingetypt en het was geldig tot 6 juni 2015, maar dan hebben we het over de vaccinatie tegen rabiës.
Daarvoor moeten we dus sowieso nog voor naar de DA, en dan kan hij meteen kijken wat voor entingen mijn hond nog meer moet hebben!
Bedankt!!

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 19:54

Palmera schreef:
Hondsdolheid moet herhaald worden, dus twee data kunnen correct zijn. Die andere entingen zullen wel de standaard entingen zijn vermoed ik. Welke data staat er dan bij?
Sommige DA's hier werken nog steeds met een groen boekje, en menen dat dat niet uitmaakt. Maar de blauwe die je hebt is dus goed.

Er staan in de rest van het paspoort: onder het kopje "andere vaccinatie's" vijf stickertjes, twee met Lepto (die zijn ook al verlopen), twee met DHPPi (ook verlopen) en één met KC (nog niet verlopen) en deze heeft mijn DA blijkbaar gedaan (wist ik niet := )
Kan iemand mij vertellen wat dit voor ziektes zijn?

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:55

Let op: je rabiesenting is verlopen, hij moet dus een nieuwe basisenting en die is pas geldig na 21 dagen. Minimaal drie weken voor je vakantie naar de dierenarts dus!

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:58

Lepto is tegen de ziekte van Weil en DHPPi is de grote cocktail (hondenziekte, hepatitis, parvo, influenza). KC is kennelhoest.

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 20:02

Bedankt!
Ik ga kijken of ik ergens deze week nog naar de DA kan voor de entingen, uiterlijk volgende week.
Nu ik eindelijk de inhoud van het paspoort een beetje begrijp zal ik dit beter in de gaten houden :)

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 20:04

En zijn er niet nog speciale entingen die je in het buitenland nodig hebt, zijn dit dus alle entingen (voor naar Tsjechië)?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:05

Heb er even op gegoogled, DHPPI is een inenting voor parvo, influenza, hepatitis en een woord dat "snot" in de vertaling heeft. :+ Wellicht heeft iemand een idee?

Overigens hebben mijn honden (geënt in spanje) ook dat DHPPI stickertje.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:12

Kennelhoest.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:14

DHPPi is een verzwakt, levend vaccin tegen hondenziekte, hepatitis, parvo en paraïnfluenza (kennelhoest).
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 23-06-15 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:14

Aah, oke. Bedankt! :)

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:16

Ts, als je paspoort meeneemt naar stal zaterdag kijk ik er wel even naar :) Een nieuwe boekje in het Engels is denk ik ook wel handig.

De KC is alleen als Mia naar de kennel gaat nodig dus het is niet zo erg als die verlopen is. De L4 is wel vervelend omdat ze ook zoveel buiten in het bos uit plassen drinkt etc. Maar we kijken wel even wat mist en wat er nu allemaal moet!

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 21:05

switt schreef:
Ts, als je paspoort meeneemt naar stal zaterdag kijk ik er wel even naar :) Een nieuwe boekje in het Engels is denk ik ook wel handig.

De KC is alleen als Mia naar de kennel gaat nodig dus het is niet zo erg als die verlopen is. De L4 is wel vervelend omdat ze ook zoveel buiten in het bos uit plassen drinkt etc. Maar we kijken wel even wat mist en wat er nu allemaal moet!

Haha thanks :) Zal het meenemen!