Mini Dwergkonijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Casmihra

Mini Dwergkonijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 14:47

Hallo iedereen, ik heb even een vraag over een hok voor mini dwergkonijntjes. Ik heb op internet zitten speuren voor een binnen hok en kwam het volgende tegen:

http://www.winkelme.nl/a-23333924/cavia ... medium=cpc

Wat vinden jullie hiervan, het is voor 2 konijnen. Ik wilde vragen of jullie dit een geschikt hok vinden, ook aangezien ik zeker wil weten dat ze rond kunnen huppelen. Ik laat ze er vaak genoeg uit, hier hoef ik geen discussies over. :D

Nathas

Re: Mini Dwergkonijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:48

Persoonlijk vind ik het veels te klein voor 2 konijnen en mini dwerg bestaat niet onder de konijnen wel gewoon dwerg.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:49

Ik vind het te klein. Als ze ook nog een grote ren erbij krijgen is het wel goed.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:51

Erg klein voor konijnen, zeker door die plateaus...
Zou zelf kiezen voor een gewone van 120cm lang met ren, als binnenhok :)

Casmihra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 14:52

Casmihra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 14:53

Okee, duidelijk.. Ik dacht het al wel, maar wilde het toch even zeker weten

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:54

Zo klein konijn? Da's toch niet gezond?
Wist niet dat zelfs konijnen zo extreem klein werden gefokt...

Hebben ze nergens last van?

Casmihra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 14:56

Die van mij hebben nooit ergens last van gehad, altijd vrolijk en nooit echt kwalen.

Casmihra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 14:58

EskeGirl schreef:
Zo klein konijn? Da's toch niet gezond?
Wist niet dat zelfs konijnen zo extreem klein werden gefokt...

Hebben ze nergens last van?

Ik zou trouwens ook nooit dieren nemen als ik weet dat ze door de fok kwalen kunnen krijgen, zoals de King Charles spaniel met z'n hoofdpijn.. Een aantal door gefokte chihuahua's en dergelijke, maar dat is een andere discussie. Ik snap je punt wel, maar nee..Zover ik weet hebben ze nergens last van -die van mij tenminste niet zover ik weet-

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:58

Ontzettend schattig zijn ze, maar ik kan me niét voorstellen dat zoiets gezond is.... Hetzelfde als die teacup hondjes en varkentjes.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:59

Die kooi is idd wat klein, de plateau's zullen ze niet goed op passen :P Beter gewoon een hok met een nachthokje en een mooie (flinke) ren.

Op die site staat het er ook bij: 'De term minikonijntjes is natuurlijk NIET officieel en wordt hier alleen gebruikt om aan te geven dat het om ECHTE kleinblijvende DWERGKONIJNTJES gaat. (ongeveer tussen de 800 en circa 1000 gram).'

Mini dwergen bestaan inderdaad niet, zijn gewone dwergjes :)

Mits van een goede fokker hebben dwergjes voor zover ik weet ook niet standaard kwalen door hun soort.
Laatst bijgewerkt door melody7 op 23-06-15 15:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:00

Ik had deze voor mijn hamster en vond dat al aan de kleine kant. Met andere woorden, voor konijnen VEEL te klein. Ga je alsjeblieft goed verdiepen in de behoeften van een konijn.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:02

Ik heb nog nooit van mini-dwergkonijn gehoord.
Maar aan de foto's op de website te zien lijken het me gewone dwergkonijntjes.
Maar over de kooi, ik vind ook de kooi te klein voor 2 dwergkonijnen.
Vind het overigens wel een mooi hok, misschien een idee om hem na te maken alleen dan groter?

Casmihra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 15:03

Babbelientje schreef:
Ik had deze voor mijn hamster en vond dat al aan de kleine kant. Met andere woorden, voor konijnen VEEL te klein. Ga je alsjeblieft goed verdiepen in de behoeften van een konijn.

Ik heb niet echt goed inschattingsvermogen van cm en m. Vandaar dat ik het navraag. Ik heb nu een groot hok met een grote ren eraan vast. Ik vraag het niet voor niks hier, dus alsjeblieft vraag me niks over hoe ik mij verdiep.

Casmihra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 15:04

amy_luna schreef:
Ik heb nog nooit van mini-dwergkonijn gehoord.
Maar aan de foto's op de website te zien lijken het me gewone dwergkonijntjes.
Maar over de kooi, ik vind ook de kooi te klein voor 2 dwergkonijnen.
Vind het overigens wel een mooi hok, misschien een idee om hem na te maken alleen dan groter?

Ja, ik heb het waarschijnlijk ook verkeerd uitgelegd, mijn excuses. Maar het laten namaken in een grote variant zou op zich een leuke optie zijn. Ik vind het echt een prachtig hok en heb genoeg ruimte om hem te laten bouwen.. Bedankt voor de tip, leuk!

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:05

melody7 schreef:
Die kooi is idd wat klein, de plateau's zullen ze niet goed op passen :P Beter gewoon een hok met een nachthokje en een mooie (flinke) ren.

Op die site staat het er ook bij: 'De term minikonijntjes is natuurlijk NIET officieel en wordt hier alleen gebruikt om aan te geven dat het om ECHTE kleinblijvende DWERGKONIJNTJES gaat. (ongeveer tussen de 800 en circa 1000 gram).'

Mini dwergen bestaan inderdaad niet, zijn gewone dwergjes :)

Mits van een goede fokker hebben dwergjes voor zover ik weet ook niet standaard kwalen door hun soort.

Dit idd het zijn normale dwerg konijntjes. En idd een goede erkende fokker zou het beste zijn...

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:06

Gezien de andere rassen die ik lees.. Zo'n fijne broodfokker. Hoop dat je nijntjes gezond zijn maar ze zijn zo doorgefokt om dat kleine formaat te krijgen dat ik dat betwijfel.

Ik zou voor een kooi/hok gaan met een ren eromheen. Hok wat je laat zien is te klein. Ook als ze deels losmogen. 2 konijnen hebben minimaal 2m2 nodig op en oppervlakte. Hoe groter hoe beter.

Casmihra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 15:13

Oke, ik hoef geen opmerkingen of reacties over de konijnen, ik heb een vraag over het hok en wil het graag on topic houden. Dus aub graag alleen antwoorden over het hok en verder kunnen jullie anders altijd even een ander topic voor jezelf aanmaken :D

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:22

Okee, wil je een duidelijk antwoord? Konijnen hebben minimaal zo'n 15 vierkante meter nodig. Dat is dus ongeveer 5x3 meter, of 6x2,5, of 4x3,5. Permanent, dus. En dan is het fijn als ze nog af en toe los kunnen lopen zodat ze écht kunnen sprinten.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:28

Babbelientje schreef:
Okee, wil je een duidelijk antwoord? Konijnen hebben minimaal zo'n 15 vierkante meter nodig. Dat is dus ongeveer 5x3 meter, of 6x2,5, of 4x3,5. Permanent, dus. En dan is het fijn als ze nog af en toe los kunnen lopen zodat ze écht kunnen sprinten.

Minimaal 15? :wow:

Op de meeste sites (bunnybunch, dierenbescherming, opvang) wordt minimaal 2m2 aangeraden. En dat is echt minimaal.
Mijne zater eerst op 2m2 (2x1), dat was net wat te klein, nu zitten ze op 1.70x2 met een nachthok van 1×0.70: kleiner zou ik ook niet aanraden.

Afbeelding
Dat witte monstertje op de foto is heel actief en kan z'n energie ook kwijt. De andere is veel minder actief en ligt het liefst languit.

De ren is nu overigens wat leuker ingericht :).

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:31

Eskegirl, ik vind dat toch vrij klein hoor. Een konijn zou lekker moeten kunnen rennen, in zo'n rennetje lukt dat amper..

15m2 is eigenlijk gewoon nodig voor de levensbehoeften van een konijn, alleen hebben weinig konijnen dat ook echt helaas.
Voor dwergjes zal iets minder misschien genoeg zijn hoor, volgens mij zitten die van mij op +/- 15 en dat is voor hun lekker ruim. Een Hollander en een iets grotere.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:33

deze konijnen zijn volgens mij pooltjes die zijn wel zo klein

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Sweetgirl1 op 23-06-15 15:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:34

Ik moet bij die konijntjes uit je link een beetje denken aan van die teacup varkentjes of extreem kleine chihuahua's, niet gezond..

Verder ga ik mee met Babbelientje haar advies :j

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:35

Mijn konijn kan aardig rondrennen, hij heeft met regelmaat z'n gekke 5 minuten en scheurt dan ook rond. Als ik al zei: dit is voor mij ook het minimale, kleiner moet je een konijn niet houden. Ik heb momenteel alleen helaas de mogelijkheid niet om groter te gaan. Los in de tuin durf ik niet aan omdat hier veel katten rondlopen en de tuin heel moeilijk volledig af te sluiten is.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:35

Smee__ schreef:
Ik moet bij die konijntjes uit je link een beetje denken aan van die teacup varkentjes of extreem kleine chihuahua's, niet gezond..

Verder ga ik mee met Babbelientje haar advies :j

Vind eigenlijk geen duidelijke rasbeschrijving op die site, maar ga inderdaad uit van ongezond fokken eigenlijk :o

15 vierkante meter vind ik wel erg groot, onze konijnen konden prima weg met een "standaard" nachthok met een ren van 8 vierkante meter. Veel kleiner dan 6 zou ik niet aan beginnen.