Help/hoera? Puppy gaat door het kattenluik naar buiten!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marlien5

Help/hoera? Puppy gaat door het kattenluik naar buiten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 09:21

Zo'n 2,5 week geleden hebben wij een Australian Shepherd puppy in huis gehaald en nu zitten we met een "probleempje". Ze heeft namelijk het kattenluik ontdekt :')

We hebben ook 4 katten in huis, waaronder Maine Coons, dus we hebben een behoorlijk groot XXL kattenluik, wat tevens kan fungeren als luik voor kleine honden. Denna, de pup, moet gedacht hebben dat ze daar inderdaad ook onder valt, want zonder nadenken - en alsof ze het al jaren doet - is ze het luikje ook gaan gebruiken :D

We zijn er nu vrijwel zeker van dat ze ook 's nachts nu naar buiten gaat om in de (nu wel echt echt goed afgezette :+ ) tuin te poepen. Plasjes doet ze helaas nog wel binnenshuis.

Dit klinkt wellicht ideaal en superbraaf er is echter wel iets waar ik me zorgen om maak en dat is het moment straks dat ze er niet meer doorheen past. Dan is het "vanzelf snel klaar", maar het levert misschien wel gevaarlijke situaties op. Bovendien raakt ze nu gewend aan de vrijheid dat ze naar buiten kan door het luikje en ik verwacht een behoorlijk gefrusteerde hond die misschien urenlang bij het luikje gaat blijven proberen om binnen te komen. En dat natuurlijk ten nadele van de katten.

Tot nu toe heb ik haar weleens in de tuin gelaten en het luikje ingesteld op "niemand mag naar binnen". (om even wat op te ruimen zonder haar erbij) en dan begin ze al flink aan het luikje te krabben dat ze echt naar binnen wilt. Dit heeft ze nog niet andersom gedaan met het naar buiten gaan.

Het luikje is van SureFlap en werkt met het systeem van een chiplezer. De katten zijn er dus ingeprogrammeerd en vreemde buurtkatten kunnen niet naar binnen. Echter is dit luikje wel altijd zo dat alle dieren altijd naar buiten kunnen. Er is dus geen mogelijkheid om in te stellen dat de ene kat wel naar buiten kan en de hond bijvoorbeeld niet. Inmiddels is de hond dus ook ingeprogrammeerd dat hij ook naar binnen kan, aangezien hij ook naar buiten kan.

Er is een luikje met DualScan, dus dat je ook kan instellen dat bepaalde beesten niet naar buiten kunnen. Echter is deze niet beschikbaar in een XXL variant en dus geen optie in ons huishouden.

Nu vraag ik me dus af of iemand hier ook weleens zoiets meegemaakt heeft, of enig inzicht hierin heeft. Het is onze allereerste hond, dus ik vind het wel moeilijk te voorspellen hoe dit zich gaat ontwikkelen en wat ik eventueel kan verwachten. Ook ben ik natuurlijk benieuwd of iemand misschien wat tips heeft om hiermee om te gaan. Of denken jullie dat het niet zo snel problemen op zal leveren en zodra ze er niet meer doorheen past, dat ze het dan wel leert en het ook niet meer zal proberen? 8)7

Alvast heel erg bedankt!

NAIWHL

Re: Help/hoera? Puppy gaat door het kattenluik naar buiten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:52

Onze beiden honden (golden retrievers) zijn als pup door het kattenluik van mijn ouders gekropen. Vraag niet hoe, want het is een gewoon standaard maat kattenluik :')

Op gegeven moment ging dat echt niet meer en dat hadden ze zelf ook echt wel door.
Heeft bij ons geen gevaarlijke situaties opgeleverd gelukkig. We konden altijd horen als het gebeurde, want het ging niet zachtzinnig. En toen ze te groot werden probeerden ze het ook niet meer.

Nu achteraf vraag ik mij nog wel regelmatig af hoe ze dat voor elkaar kregen :')

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 09:56

Hahaha, kijk dat vind ik nou heel fijn om te horen! Thanks! :-D

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:57

Onze lab ging als pup bij de fokker ook altijd door het kattenluikje xD De rest van het nest nam dan gewoon de deuropening. Meneer moest waarschijnlijk toen al speciaal zijn ;)
Nu hebben wij geen kattenluikje thuis en heeft hij daar dan weer nooit een probleem van gemaakt.

Misschien kan het helpen om de hond te leren dat hij niet in de tuin mag poepen/plassen? Die van ons ziet de tuin echt als onderdeel van "zijn nest/huis" en houd dat absoluut schoon. Zelfs als hij echt heel heel nodig moet, zal hij nog snel naar de overkant van de straat rennen.
Consequentie is natuurlijk wel dat je zolang je pup klein is er 's nachts uit moet om hem uit te laten.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:00

Tsja hier kan ik je niet in helpen, wij hebben een lifesize hondenluik(voor een New Foundlander, dit houd dus in dat de halve deur een luik is lol) voor onze hond, zodat we niet tien keer op een uur op hoeven te staan om hem naar buiten/binnen te laten en de katten tenminste binnen kunnen blijven :')

Ik denk dat het inderdaad wel stopt als hij er echt niet meer door heen past, en anders zorgen dat hij (tijdelijk) niet meer bij de deur kan komen(katten natuurlijk wel in dit geval) zodat hij het nu al afleert?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:17

Ik zag dit net nog toevallig voorbij komen :')
Afbeelding

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:23

Wij hebben ook zo´n sureflap kattenluikje die op de chips van onze katten werkt. Wij hebben 2 gecastreerde katers die wel naar buiten mogen, en onze Maine Coon kitten mag dat nog niet. Wij hebben het luikje dan ook ingesteld dat hij wel open gaat voor onze katers, maar niet voor de kitten. Van buitenaf kunnen ze er wel alle drie in (voor het geval dat ze toch een keer mocht ontsnappen).

Dus jouw kattenluikje zou dat ook moeten kunnen, toch? Niet voor de hond open gaan, zegmaar?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:25

Celine_Famke schreef:
Wij hebben ook zo´n sureflap kattenluikje die op de chips van onze katten werkt. Wij hebben 2 gecastreerde katers die wel naar buiten mogen, en onze Maine Coon kitten mag dat nog niet. Wij hebben het luikje dan ook ingesteld dat hij wel open gaat voor onze katers, maar niet voor de kitten. Van buitenaf kunnen ze er wel alle drie in (voor het geval dat ze toch een keer mocht ontsnappen).

Dus jouw kattenluikje zou dat ook moeten kunnen, toch? Niet voor de hond open gaan, zegmaar?

Jij hebt dus zegmaar je kattenluikje omgedraaid? Alle katten kunnen naar binnen (evt ook de buurkatten), maar alleen geselecteerde katten kunnen naar buiten?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:28

Ik denk dat je je eerst moet afvragen of het wenselijk is dat je pup (en later grote hond) in de tuin gaat wanneer hij wil. Zo ja dan zou ik eerder op zoek gaan naar een hondenluik met chiplezer waar je katten ook doorheen kunnen. Een aussie is nou ook weer niet zo enorm dat je daar een halve deur voor moet uitzagen.

Als je niet wil dat ie dit gedrag gaat vertonen als hij groter is dan zou ik dat inderdaad nu al ondervangen zoals je al zijn andere niet wenselijke gedrag ondervangt. :)

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:31

mirriezz schreef:
Celine_Famke schreef:

Jij hebt dus zegmaar je kattenluikje omgedraaid? Alle katten kunnen naar binnen (evt ook de buurkatten), maar alleen geselecteerde katten kunnen naar buiten?

Dat kan je vaak instellen :j
4 richtingen kan je dan op:
- in en uit
- alleen in
- alleen uit
- helemaal niet.

Per chip kan je dat dus instellen
Laatst bijgewerkt door Leprycorn op 23-06-15 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:32

mirriezz schreef:
Celine_Famke schreef:

Nee dat kan je instellen! Hij zit gewoon 'goed' om. Onze drie katten kunnen naar binnen. Andere katten niet. En twee van onze katten kunnen naar buiten, de kitten niet.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:34

Mijn pup kon ook door het kattenluikje.
Maar ze werd al snel te groot en heeft er dan ook niet lastig over gedaan.. dus ik zou met niet teveel zorgen maken.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:15

Mijn Beagle heeft op deze manier al heel wat kattenluikjes gesloopt.
Tegenwoordig heb ik mijn kattenluikje zo staan dat ze er alleen door naar binnen kunnen.
Ik heb nu ook chihuahua's en die kunnen er natuurlijk ook door naar buiten ,en gaan dan buiten lopen blaffen.
We moeten nu de katten dus zelf naar buiten laten,maar dat is dan niet anders,naar binnen kunnen ze dus wel.

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 09:14

Je hebt 2 verschillende van SureFlap, eentje die beide kanten op een chiplezer heeft en de XXL variant, die maar 1 kant op (naar binnen) een chiplezer heeft. Alles kan altijd naar buiten. Tenzij je instelt dat NIETS naar buiten kan. Je kunt dus niet selectief zijn en zeggen dat 1 beest niet naar buiten kan en de rest wel.

Als ze het luikje wat beide kanten op kan scannen ook in de XXL variant hadden, dan was het probleem opgelost.

Wel vind ik het prettig om te lezen dat het - bij de mensen die het ook daadwerkelijk hebben meegemaakt - bj de meesten vanzelf is opgelost toen ze er niet meer doorheen konden.

Gelukkig doet ze het ook niet aan de lopende band, dus we kijken het nog eventjes aan en ik zal hem af en toe ook al gewoon dicht zetten, zodat ze leert dat ze er niet altijd door kan gaan.

permanent dicht zetten wil ik niet doen ivm de katten :-)

In ieder geval heel erg bedankt voor alle reacties!