We hebben ook 4 katten in huis, waaronder Maine Coons, dus we hebben een behoorlijk groot XXL kattenluik, wat tevens kan fungeren als luik voor kleine honden. Denna, de pup, moet gedacht hebben dat ze daar inderdaad ook onder valt, want zonder nadenken - en alsof ze het al jaren doet - is ze het luikje ook gaan gebruiken
We zijn er nu vrijwel zeker van dat ze ook 's nachts nu naar buiten gaat om in de (nu wel echt echt goed afgezette
) tuin te poepen. Plasjes doet ze helaas nog wel binnenshuis.Dit klinkt wellicht ideaal en superbraaf er is echter wel iets waar ik me zorgen om maak en dat is het moment straks dat ze er niet meer doorheen past. Dan is het "vanzelf snel klaar", maar het levert misschien wel gevaarlijke situaties op. Bovendien raakt ze nu gewend aan de vrijheid dat ze naar buiten kan door het luikje en ik verwacht een behoorlijk gefrusteerde hond die misschien urenlang bij het luikje gaat blijven proberen om binnen te komen. En dat natuurlijk ten nadele van de katten.
Tot nu toe heb ik haar weleens in de tuin gelaten en het luikje ingesteld op "niemand mag naar binnen". (om even wat op te ruimen zonder haar erbij) en dan begin ze al flink aan het luikje te krabben dat ze echt naar binnen wilt. Dit heeft ze nog niet andersom gedaan met het naar buiten gaan.
Het luikje is van SureFlap en werkt met het systeem van een chiplezer. De katten zijn er dus ingeprogrammeerd en vreemde buurtkatten kunnen niet naar binnen. Echter is dit luikje wel altijd zo dat alle dieren altijd naar buiten kunnen. Er is dus geen mogelijkheid om in te stellen dat de ene kat wel naar buiten kan en de hond bijvoorbeeld niet. Inmiddels is de hond dus ook ingeprogrammeerd dat hij ook naar binnen kan, aangezien hij ook naar buiten kan.
Er is een luikje met DualScan, dus dat je ook kan instellen dat bepaalde beesten niet naar buiten kunnen. Echter is deze niet beschikbaar in een XXL variant en dus geen optie in ons huishouden.
Nu vraag ik me dus af of iemand hier ook weleens zoiets meegemaakt heeft, of enig inzicht hierin heeft. Het is onze allereerste hond, dus ik vind het wel moeilijk te voorspellen hoe dit zich gaat ontwikkelen en wat ik eventueel kan verwachten. Ook ben ik natuurlijk benieuwd of iemand misschien wat tips heeft om hiermee om te gaan. Of denken jullie dat het niet zo snel problemen op zal leveren en zodra ze er niet meer doorheen past, dat ze het dan wel leert en het ook niet meer zal proberen?
Alvast heel erg bedankt!