Wat zoek ik? kipjes!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Wat zoek ik? kipjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 13:08

Goedemiddag!

Sinds november hebben wij een nieuw huis met de paarden aan huis. Nu hebben wij dus ook plek voor kippen. Mijn vader wil heel graag Kippen, daarom heeft hij voor vaderdag een hok gekregen.

Dit is gewoon een normaal hok met ren van 2 meter, echter gaan wij wel een deel op het terrein omtoveren tot uitloop/ren (dat wordt zo'n 2 meter breed en 10 meter lang. Met een binnenstal van 3 bij 4 waar het hok s'winters naar kan verkassen) de kippen zullen dus altijd in de grote uitloop kunnen alleen word deze pas over een week of 3 a 4 gebouwd. De ren zal aan de bovenkant ook worden afgesloten voor onze lieftallige katten en eventuele roofdieren.

Toch wil ik al kijken naar welke kippen er bij ons zouden passen. We zijn nog echte beginners en nu dus druk aan het inlezen. Het kiezen van wat voor ras wij willen is echter nog moeilijk. Ik wil de kippen wel een beetje tam hebben, ik heb hier 3 half wilde katten lopen en merk hoe moeilijk dat is als ze eens iets hebben. Daarom kreeg ik het idee dat het verstandig was om jongere dieren te nemen maar; hoe jong? en hoe weet je dan dat het hennetjes zijn? :7

Nu weet ik dat er op bokt vast wat mensen met verstand van kippen zitten en daarom de schreeuw om hulp! Wat moet ik eigenlijk zoeken kwa kippen?
Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen!

tamary

Re: Wat zoek ik? kipjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:09

KaiKarine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:14

Wij waren ook kippenbeginnelingen en hebben gekozen voor Franse Faverolles krielhennetjes. Superleuk en tam ras! Ze leggen goed, ook winters door!
Dit ras staat bekend om zijn tamheid, rustigheid en zijn niet lawaaiig, leggen goed.
Ze zien er superleuk uit, Google maar eens.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:17

Heb je iemand met een broedmachine of een broedservice in de buurt? Dan zou ik gewoon een partij broedeieren kopen van een ras dat je leuk vind, en ze zelf in huis onder een warmtelamp opfokken.
Elke dag een poosje op de hand nemen, aaien, knuffelen enz. Heb ik ook gedaan, en zeker als je een ras kiest dat van nature rustig/tam is krijg je dan hele leuke kippen. De orpingtons hier lopen ondertussen een paar weken buiten, maar kan je gewoon op de arm nemen, dan blijven ze heerlijk relaxt zitten. De Brahma's die als kuiken net zo veel op de hand zijn geweest zijn niet zo makkelijk meer te pakken, maar lopen je wel gewoon om/op de voeten.

Over het algemeen zijn krielkipjes wat feller dan de grotere maten, en tussen rassen onderling zit ook heel veel verschil. Van te voren dus goed uitzoeken wat aan je eisen voldoet. :)

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:20

Behalve op maat kip kun je ook nog selecteren op eikleur: Wit, gebroken wit, groen, beige, donkerbruin, dat zijn de soorten die mijn kipjes leggen.. Wel is het voor je groep fijner om dezelfde maat kip te houden, en hetzelfde temperament. Kippen zijn niet erg lief voor elkaar namelijk....

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:22

Wij hebben dit jaar voor het eerst kippen, 20 stuks van 3 verschillende rassen. Met deze rassen kan ik mijn ervaring wel delen!

Toen wij besloten kippen te willen was het een belangrijk punt dat ze goed eieren zouden leggen. Zo zijn we bij 15 Barnevelders gekomen, wel in drie kleuren, gewoon dubbelgezoomd, blauwdubbelgezoomd en zilverdubbelgezoomd. We liepen rond bij deze kippenfokker en zagen ook Australorp kippen, ook deze leggen goed eieren dus ook drie van meegenomen.

En toen... Kwamen we bij bruin-zwarte Vorwerkhoentjes. Ook twee van meegenomen. Deze hoentjes zijn zonderveel moeite echt tam, komen bij je op je arm zitten. Hele gezellige kipjes. De Barnevelders en Australorp zijn drukker en niet meer zo makkelijk te pakken, maar nog steeds redelijk tam, veel aandacht aan besteden! Als je bij ze gaat zitten komen ze wel op schoot zitten, dat doen ze wel :)

Wij hebben kuikens uit een broedmachine en met een dag oud opgehaald. Thuis onder de warmtelamp binnen gezet. Wij hebben mazzel, van de 20 kuikens hebben we een haantje of 6. Kan ook andersom zijn natuurlijk. Dan moet je kuikens van een week of 10 kopen als je het zeker wilt weten, of volwassen kippen :)

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:22

Wyandotte kriel.
Heb ze ook, geweldige kippen.
Leggen goed, zijn tam.
Veel leuke kleuren

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:31

Wij hebben ook kippen. Gewoon de huis-tuin-keuken kip. Vroeger had ik zelf 2 kippen en die konden van allee! Was echt leuk! Ik zou zelf de eieren gaan broeden (met een broedmachine). Dan kan je ze meteen tam maken als ze uit het ei komen. En ik kan je verzekeren als je 4 kippen hebt die alle 4 leggen dan kan je heel veel eieren opeten. Wij geven ze zelfs weg aan familie zo veel eieren. ;) :D

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:49

Mijn favoriete kippensoort is de Lakenvelder, heel erg leuk! Oud-Hollands ras met erg mooie kleuren. Ze leggen ook veel en voordeel is dat ze over het algemeen niet heel broeds zijn. Zijn gezellige kipjes die graag loslopen en lekker scharrelen, leggen ook leuk eitjes.
We hebben overigens nog wel kuikens van ong. 5 weken, die hoeven niet meer onder de lamp. Ze zijn gesekst en gesorteerd, dus we weten precies welke de hennetjes zijn en welke de haantjes ;) .

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:50

Wij hebben Ukkelse baardkrielen duizendkleur.
Zijn enorm tam en hebben erbijna niks mee gedaan.
We hebben ze gekregen toen ze 15 weken oud waren toen hebben ze bij iemand los in de tuin geleefd gaan niet weg. Deze kipjes zijn ook heel leuk voor de kinderen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 18:16

Kleur eitjes maakt niet uit, als ze maar goed tam te maken zijn dat is voor ons het belangrijkste, ik heb nu in ieder geval iets beter idee welke kippen daarvoor in aanmerking zouden komen.

Elise, woon jij waar je profiel zegt dat je woont? Dat is bijna 100kilometer hier vandaan dus wel heel lang rijden..

Hier in de buurt zitten heel veel mensen met heel veel kippen, juist daarom had ik totaal geen idee wat ik moest zoeken.

Bedankt voor alle tips! Helpt mij absoluut :)!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 18:28

Wat leuk dat je kipjes gaat houden. Ik wil er ook weer een paar aanschaffen.

Ik heb tig jaar geleden eens een eitje uitgebroed van een gewone bruine legkip en dat was echt een enorm tamme en slimme kip :D luisterde naar dr naam, kon een paar kunstjes, en kwam heel graag bij je op schoot zitten om gekriebeld te worden :D
Binnenkort wil ik een paar kippen redden uit een legbatterij. Dat lijkt me zo mooi, om zo'n zielig hoopje zonder veren te zien uitgroeien tot een mooie en vrolijke kip :D