Het houden van (tamme) eendjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMouse

Het houden van (tamme) eendjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 10:02

Hallo, ik heb inmiddels een mooi verblijf gekocht voor mijn beginnende hobby.
Vijvertje is in aanbouw. Ik denk dat mijn voorkeur uitgaat naar een paar loopeenden.
Al vind ik de kleintjes zoals mandarijntjes ook heel erg leuk! Maar die zijn wat minder wintervast en meer in trek bij roofdieren.
Ik neem ook gerust de loopeenden mee als ik ga wandelen.
Ik weet alleen dat de kleintjes minder geluid maken en das ook wel een voordeel.
Kunnen goed opgevoede (koppel) loopeenden alsnog luidruchtig zijn?
Ik zoek dus kuikens/jonkies die ik tam kan maken.

Wie heeft hier ook ervaring met deze hobby en vind dat leuk om uit te wisselen!?
Kom maar op!

Laptopmuis

Re: Het houden van (tamme) eendjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:26

Zelf heb ik geen eenden, maar heb wel op andere plekken ervaringen (o.a. werk :) ).
Eenden zijn leuke dieren, ook erg mooie dieren... maar het zijn ook echte rommelmakers.
Je vijver moet echt groot zijn en goed schoon te maken zijn. Eenden poepen het liefst in het water en in de zomer wordt het snel groen als het geen stromend water is.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:34

Inderdaad, vijvertje is niet genoeg vrees ik :n Wij hebben 2 mandarijneendjes, die zitten in een hele grote buitenvijver. We hebben ze gevonden in het bos, geleeuwiekt gedumpt op een plek waar we er al eerder een dood hadden gevonden. Vrouwtje spierwit ook nog.
Meegenomen, en in de vissenvijver erbij geploempt. Ze zijn erg leuk, maar hoe klein ze ook zijn, en hoe groot onze vijver ook is, dit is wel echt het minimale wat ze nodig hebben. Vaak duiken ze onder water door de vijver heen, en dan sjeezen ze echt de hele bak door. Ook hebben wij het geluk dat we er al een enorm filter op hadden omdat we grote kois hebben, die ook veel zooi maken.

Denk er goed over na. Loopeenden zijn ook leuk, maar denk er aan dat die ook zwemmen. En dat die nog meer water nodig hebben dan die kleintjes.. En maak de vijver ook diep genoeg dat ze onder water sprintjes kunnen trekken..

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 18:59

Bedankt voor de info!
Het geen wat ik heb gehoord van de kenners, is dat loopeenden idd. ook zwemmen, maar voornamelijk actief zijn op t land. Slakken scoren etc. Het zijn geen duikers en schijnen juist de gene te zijn die minder behoefte hebben aan water oppervlak.
Je hebt verder onder de eenden de duikers en zwemmers die zich onderscheiden.
Ik ga binnenkort naar een fokker hier in de buurt om me ook verder voor te laten lichten over de verschillende soorten.
Uiteraard sta ik open voor verdere uitleg en tips!
Deze tips en adviezen zoals op deze site lees ik op de meeste sites!

http://www.teurlings.nl/producten/water ... oor-u.html

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 16:24

MiniMouse schreef:
Bedankt voor de info!
Het geen wat ik heb gehoord van de kenners, is dat loopeenden idd. ook zwemmen, maar voornamelijk actief zijn op t land. Slakken scoren etc. Het zijn geen duikers en schijnen juist de gene te zijn die minder behoefte hebben aan water oppervlak.
Je hebt verder onder de eenden de duikers en zwemmers die zich onderscheiden.
Ik ga binnenkort naar een fokker hier in de buurt om me ook verder voor te laten lichten over de verschillende soorten.
Uiteraard sta ik open voor verdere uitleg en tips!
Deze tips en adviezen zoals op deze site lees ik op de meeste sites!

http://www.teurlings.nl/producten/water ... oor-u.html

je kunt je ook aanmelden op het kippenforum, daar is ook een soort iets waar je al je vragen over eenden kunt stellen ! staat ook veel info op !

naar mijn mening hoeven eenden niet zon grote vijver, wel dat de vijver altijd schoon en ververst water nodig heeft ivm. botulisme.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 16:34

Bedankt HielkeBro