drachtige hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

x_Nadia

drachtige hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 20:59

Hallo.

De vriendin van mijn broer heeft drachtige hond thuis en ik wil graag andere bokkers vragen hoe jullie de dracht en bevalling hebben ervaren?

De hond is al op het einde en geeft nu ook al melk en het drupt er ook uit, is dit normaal?

Verder is haar vulva alwel wat 'slap' maar er komt nog geen slijm uit.

Alle tips en tricks zijn welkom.
Voor zowel hun en hond eerste nest.
ik zal bij de bevalling aanwezig zijn

Alvast bedankt

Anoniem

Re: drachtige hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:04

Jammer dat er niet van tevoren gekeken is naar wat er allemaal bij komt kijken bij een bevalling....anyway: Zorg dat je het telefoonnummer van de dienstdoende dierenarts bij de hand hebt. als de bevalling niet op gang komt na bijv. het eerste pupje moet je bellen. Er mag maar een max aantal tijd tusen de eerste en tweede zitten. Verder een werpkist met een anti doodlig rand zodat moeders niet op de pups gaat liggen. een weegschaaltje zodat je elke pup erop kunt wegen bij de geboorte, ook verschillende kleuren bandjes zodat je de pups goed uit elkaar kunt halen. Zorg dat als er een pup geboren is dat je die even bij de teef voorhoudt zodat ze de navelstreng en buikje kan schoonmaken, dit geeft gelijk een band bij moeder en pup......pfff maar er zijn dus nog zoveel meer dingen die je van tevoren moet regelen. Ik zou zeggen: doe navraag bij en erkende kennel bij de vriendin van je broer in de buurt. Die kunnen hun uitstekend opweg helpen!

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 21:15

Bedankt!
Ik ben nog vergeten te melden dat ze is ontsnapt en dus blijkbaar zwanger is terug gekomen.
Was dus totaal niet gepland en dus pas gemerkt toen het al te laat was voor het weghalen.

Bandjes e.d word geregeld en een werp kist heeft ze ook al.
De dierenarts staat ondersnel toets bij mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:24

Kan altijd gebeuren maar dan snap ik niet dat ze niet eerder is gaan kijken wat er allemaal bij komt kijken bij de bevalling. je kunt er veel van vinden op internet ;)

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:37

Ik zou eens gaan beginnen met te temperaturen. Als de temperatuur daalt dan komt de bevalling binnen 24 uur op gang. Mijn ouders fokken al 25 jaar labradors dus weet er wel het een en ander van.

Een teef vooral niet tijdens de bevalling in slaap laten vallen, dan krijg je ze nooit meer op gang. Verder een bevalling is niet zo makkelijk als het lijkt. Als de puppies geboren zijn droogwrijven, moeder niet te ver de navelstreng laten doorbijten anders blijft het bloeden.
Advies help de pups uit het vlies vandaan, vrij "ruig" droogwrijven en laat moeders daarna likken, houd een apart krat bij de hand om ze puppies in te doen als ze er nog eentje krijgt. Door de pijn van de weeën kan moeders lelijk doen tegen de puppies. Is niet de bedoeling!

Leg ze tussen de persweeën door bij moeders aan de melkbar, zo houd je de weeën ook komen. Mocht er te lang tussen zitten voor jullie idee absoluut niet twijfelen en meteen naar de dierenarts ermee! Aangezien jullie geen ervaring hebben zal ik niet adviseren zelf bij moeders te gaan voelen van binnen. Mijn vader doet dit wel altijd als hij de indruk krijgt dat er een pup op het "randje" hangt en even hulp nodig heeft.

Is de dierenarts op de hoogte dat ze op punt staat op te bevallen? Dit doen wij wel altijd, zo voorkom je een hoop gedonder op het moment dat het niet wil en kan je meteen terecht. Laatste vraag is er een echo geweest en weten jullie hoeveel erin zitten? Anders kan er wellicht een pup achterblijven.

Onderleggers, uitzuigertjes genoeg handdoeken? Een krat dus met een kruik erin voor tussen de weeën door al aanwezig?

Nog beter ga op zoek naar iemand die al een heleboel bevallingen gedaan heeft! Want echt een bevalling doe je niet zomaar en ik zie het bij onervaren mensen zo vaak fout gaan!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:43

Pfff, serieus?
Mijn mening (en ervaring) vingers ervan af. In de meeste gevallen weet de teef heel goed wat ze doet, en verloopt de zaak gewoon natuurlijk zonder onnodige poespas die hoogstens stress voor de teef betekent.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 22:56

Het is ool niet dat wij ons helemaal niet hebben ingelezen en daar nu pas mee beginnen!
Ik vraag hier puur om eigen ervaringen en een paar handige tips :)

Verder laten wij moeders zoveel mogelijk met rust tijdens de bevalling maar houden wel een oogje in t zeil, een dierenarts zit op 5/10 auto minuten dus daar zijn we snel genoeg als het nodig is :j

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 00:52

Wat je doet met de tips moet je zelf weten. Mijn vader heeft 25 nesten begeleid zonder een dierenarts er aan te pas.

Een teef met een eerste nest kan zomaar eens niet weten wat ze ermee moet dan zal je de zaak toch moeten begeleiden. Het is een utopie en een sprookje dat het altijd maar vanzelf gaat. Het kan zeer zeker hoor. Laatste nest van ons waren er 10 in recordtempo en weinig handelingen, afgezien van pups weg en weer aanleggen om te voorkomen dat moeders erop gaat liggen in de persweeen enzovoorts.

Toch als je iemand kan vinden met ervaring in bevallingen zou ik de kans aangrijpen :-)