Gecastreerde cavia

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

amy495

Gecastreerde cavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 16:30

Hoi,

Bijna 5 weken geleden zijn mijn 2 cavia's gecastreerd. Nu vroeg ik mij af wanneer ze bij de vrouwtjes kunnen. Ze zitten nu namelijk in een kleinere kooi en buiten kunnen ze dan los in de tuin met de dames maar, ik wil geen kleintjes.
Iemand die dat zeker weet wanneer? De ene zegt namelijk 3 weken en de ander 6.

Alvast bedankt voor de hulp :)

Pluttersput

Re: Gecastreerde cavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 16:41

Ik heb altijd geleerd en gehoord 6 weken :j

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:29

Ja ik heb zelf ook 6 weken aangehouden bij mijn cavia's. Zou voor de zekerheid gewoon nog even een weekje wachten. :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:37

Zes weken ja, maar je kan wel geen 2 castraten bij een groep houden. Normaal 1 castraat met dames.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:38

Oh daar had ik helemaal overheen gelezen, inderdaad twee beren bij een groep zeugen wordt knokken.. :=

amy495

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 20:12

Dankje voor het antwoord. Dan wachten we nog een week. 1 van de beertjes gaat waarschijnlijk weg ja tenzij er helemaal niks gebeurd als ze bij elkaar zitten.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:25

Ik ga mee met de antwoorden hierboven ;)

Het ligt helemaal aan je cavia's of het goed gaat of niet. Als een mannetje zich gelijk al heel onderdanig opstelt naar de ander toe, is er een kans dat het goed gaat. Echter, dit is geen garantie, de rangorde wordt regelmatig opnieuw bepaald in groepen, omdat er cavia's zijn die 'naar boven willen'. Het is niet gezegd dat het automatisch goed blijft gaan als het in het beginstadium wel goed gaat. Meestal gaan twee beren in een groep fout, aangezien ze beide 'de man' willen zijn.
Ik zou het goed in de gaten houden en anders inderdaad op zoek gaan naar een nieuw thuis voor één van de beertjes ;)

amy495

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 19:28

Laura_x_ schreef:

Het ligt helemaal aan je cavia's of het goed gaat of niet hoor. Als een mannetje zich gelijk al heel onderdanig opstelt naar de ander toe, is er een kans dat het goed gaat. Echter, dit is geen garantie, de rangorde wordt regelmatig opnieuw bepaald in groepen omdat er cavia's zijn die 'naar boven willen'. Het is dus niet gezegd dat het automatisch goed blijft gaan als het in het beginstadium wel goed gaat. Meestal gaat zoiets fout. Ik zou het goed in de gaten houden en anders inderdaad op zoek gaan naar een nieuw thuis voor één van de beertjes ;)

Staat er al 1 te koop :). Zijn 2 onderdanige cavia's en 2 totaal niet. Grote kans dat dat verkeerd gaat dus ja dan moet er helaas een weg.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:29

amy495 schreef:
Laura_x_ schreef:

Het ligt helemaal aan je cavia's of het goed gaat of niet hoor. Als een mannetje zich gelijk al heel onderdanig opstelt naar de ander toe, is er een kans dat het goed gaat. Echter, dit is geen garantie, de rangorde wordt regelmatig opnieuw bepaald in groepen omdat er cavia's zijn die 'naar boven willen'. Het is dus niet gezegd dat het automatisch goed blijft gaan als het in het beginstadium wel goed gaat. Meestal gaat zoiets fout. Ik zou het goed in de gaten houden en anders inderdaad op zoek gaan naar een nieuw thuis voor één van de beertjes ;)

Staat er al 1 te koop :). Zijn 2 onderdanige cavia's en 2 totaal niet. Grote kans dat dat verkeerd gaat dus ja dan moet er helaas een weg.

Goed dat je voor het welzijn van je dieren kiest :j
Een stabiele groep is erg fijn, zo heb je ook niet constant die rangorde bepaling.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:57

ik zou het met 5 weken aandurven. Als ze echt de ruimte hebben en meerdere schuilmogelijkheden, kan je een groep echt houden met meerdere castraten. Een andere voorwaarde is dan wel dat er ook zeker per castraat een 3-5 zeugjes zijn, meer is nog beter.

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:46

Liever 6 weken wachten, anders kunnen ze tog nog vruchtbaar zijn.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:51

Die van mij zijn er na 2 weken bij gegaan. Zonder zwangere dames. De opvang hier in de buurt zet ze na 3 weken bij zeugjes.