Sproeiene kater!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Sproeiene kater!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 21:29

We hebben een probleem...
Onze gecastreerde kater heeft een vriendje gemaakt... Een wilde kater..
Hij is nog mensenschuw. Maar dit gaat steeds beter, hij durft al in de tuin als hij ons binnen ziet. Dichter durft hij nog niet te komen.
Hij krijgt ook buiten eten van ons.

Als we niet thuis zijn staat onze achterdeur altijd open. Aangezien onze katten dan gans de dag binnen en buiten kunnen.
Maar de wilde kater komt dus nu ook binnen als we niet thuis zijn, en sproeit overal. %) :r

We zijn sowies van plan eens hij zich laat aanraken en vertrouwen heeft ermee naar de dierenarts te gaan, kijken als hij gechipt is, zoniet dan laten we hem castreren en chippen op onze naam. En dan mag hij buiten blijven en blijven we hem eten geven. En als hij iets voorheeft zullen wij hem wel de nodige zorg geven.

Maarja ondertussen kunnen we onze deur niet open laten, terwijl het hier ook echt te warm wordt overdag zonder achterdeur open.

Wie kent huis tuin keuken middetjes om hem niet te laten sproeien? Zonder dat onze katten daarvan last zouden ondervinden, zoals kattenwerende middeltjes.

MamaMiesje

Re: Sproeiene kater!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:30

Kattenluikje met een chiplezer die alleen reageert op het halsbandje en chip van jullie kat???

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:39

Misschien is het handiger om een vangkooi te lenen/huren en hem zo snel mogelijk te laten helpen, chippen enz.
Iets tegen het sproeien is er volgens mij niet echt, heeft hij vaste plekken of sproeit hij echt overal?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:42

Als hij geen eigenaar heeft en je wilt hem houden, zou ikzelf hem zo snel mogelijk 'hakkie tjakkie, weg met het zakkie' doen :P

saskia_drost

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:44

Bij onze katten hielp helaas letterlijk niks tegen het sproeien. Het hele huis werd onder gesproeid (door zowel de katers als poezen allen gecastreerd en gesteriliseerd)
Dit heeft heel wat jaartjes geduurd maar toen ze uiteindelijk zelfs tegen ons gingen aan sproeien (stonden naast je en terwijl je ze aaide sproeide ze tegen je aan) zijn we helaas met de dierenarts tot 1 laatste oplossing gekomen en hebben we de laatste 2 katten die we toen nog hadden laten inslapen.
Een zeer moeilijke en dubbel besluit, want opzich waren het gewoon gezonde katten van 6 en 7 maar na vanalles te hebben geprobeerd, meerdere mensen om advies gevraagd, zelfs het asiel gevraagd maar die wouden ze niet eens hebben als ze dat deden. Dus dit was voor ons gewoon de enigste oplossing.
Wij hebben nu weer 3 katten na meerdere jaren geen katten te hebben gehad. (Moeder en 2 zoons)
Moeder kat komt wel buiten maar de 2 katers kunnen alleen in de tuin en er kunnen verder geen andere katten in en uit de tuin.
Ik ben van mening, en ook de dierenarts, dat het bij ins toen der tijd is begonnen doordat er vreemde katten in de tuin en later zelfs in huis kwamen en dat onze katten dus territorium drift kregen.
De een sproeit ergens tegen aan om zijn/haar territorium af te bakenen en de ander sproeit er weer over heen en ga zo maar door.

Ik vind het dus heel moeilijk ook een passend advies te geven, behalve dat ik echt 100x zal nadenken om deze kat in huis te nemen. Ik ben bang dat ie dat niet meer af gaat leren, ook niet na castratie. En als ik kijk voor hoeveel duizenden euro's (ja echt waar, gaat zeker wel richting de 3/4 duizend euro) wat onze katten toen d'r tijd hebben vernield zou ik het zeker niet doen...

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 22:00

Vergeten bij te zetten, met de tijd komt een vliegenraam met onderaan een plank, met daarin een kattenluik die werkt met chip. Maar die moet nog worden gemaakt.
Want ook na zijn castratie mag hij niet binnen. Maar we hebben wel een hok waarin zijn eten staat en waarin hij zit, en onze katten in de winter als we niet thuis zijn en ze waren niet op tijd binnen voor we weggaan. Die zullen we wat aankleden met dekens enzo. Hij mag daar fulltime vertoeven indien hij wil.
Maar binnen willen we niet, het is een wilde kat, en sproeien zal hij waarschijnlijk blijven doen. Hij mag buiten blijven maar wij gaan wel instaan als hij medische zorg nodig heeft en dergelijke. Verder mag hij gewoon wild blijven, en zijn gewone gangetje gaan. Maar zonder nieuwe zwerver kittens bij te maken.

Een vangkooi, dat is een idee! Even bekijken waar ik die zou kunnen halen.
Hij sproeit overal, ook buiten zie ik hem constant sproeien. Tegen elk takje muurtje...

Saskia. Wat sneu dat je je katten hebt moeten inslapen! :(:)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:06

Feliway :j
zoek maar es op google

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 22:11

ellepel schreef:
Feliway :j
zoek maar es op google

Hebben we een hele tijd gehad, omdat de kater atrose heeft en hem steeds bedreigt voelde door andere katten, omdat hij zich niet meer goed kan verdedigen en daardoor de ganse dag liep te mauwen te snauwen en te blazen, kon zijn eigen reflectie niet meer verdragen.
Heeft goed geholpen! Heeft zelfs een vriendje nu... Juist ja de sproeiende kater :+

Misschien wel een idee om terug binnen te hangen, misschien als hij per ongeluk binnen komt dat hij minder de neiging heeft.