Ruwharige jack russel tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Juudith

Ruwharige jack russel tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 20:16

Hallo allemaaal
Ik hoop dat dit goed staat, anders mijn excusses! =D

Mijn vriend en ik zitten er aan te denken om een ruw harige jack russel te kopen.
We hebben als eens lopen zoeken op internet, maar zijn vrij leek op dit gebied.

Nu vroeg ik me af als er mensen zijn die ervaring hebben met deze hondjes qua opvoeden, maar ook waar ze vandaan te halen of tips of iets hebben.
Is het slim om iets meer te betalen en dan een hond met stamboom te hebben of maakt dat niet zo veel uit?

We willen graag een puppy en willen wel dat hij uit een goed nestje komt. Dat alles op de juiste manier gaat en de mensen niet zomaar wat gedaan hebben zegmaar.

Alle tips zijn welkom =D

Murthul

Re: Ruwharige jack russel tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:19

LZP >> BB

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:21

Afbeelding
Ik heb een ruwhaar en korthaar, qua opvoeding niks verschillend....

Moeder en zoon, beide super lief, luisteren ook goed, kunnen loslopen, behalve als de buurman zijn kippen los heeft lopen op straat :Y) blijven natuurlijk wel jachthonden ;)

Mijn ruwhaar moet wel elk half jaar naar de trimster om geplukt te worden, maar hij verhaard dan ook nauwelijks.

Edit, die van mij komen bij mijn schoonmoeder vandaan, zonder stamboom, dus daar kan ik niet mee helpen ;)

_Juudith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 20:25

Leuk! merkt je qua karakter ook verschil?
Ik lees her en der dat ruwharige wat minder vel zijn?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:26

Wil je een hoog (parson) of laagpotige russel? Ik zou zelf via de rasvereniging op zoek gaan. Ruwharigen zijn lastiger te vinden dan de kortharige versie. En je kunt nog kiezen tussen de ruwharigen en broken coated versie. Voordeel via de rasvereniging is dat de reu en teef getest zijn op patella problemen en oogafwijkingen. Twee dingen die vrij vaak voorkomen in het ras, en waar helaas papierloos ook veel mee gefokt wordt,p.

Wij hebben lang geleden een parson gehad, wilden een ruwharige en hebben lang moeten zoeken voor we een goede fokker gevonden hadden. Madam bleek uiteindelijk alleen als enige in het nest broken coated te worden ipv echt ruwharig.

De echte ruwhaar heeft een plukvacht waarmee je zeker 2 keer per jaar meelangs een trimmer moet tenzij je het zelf gaat leren. De broken coated verhaard als een korthaar, alleen hebben zij wel het stugge van de ruwhaar alleen de lengte van de korthaar en ontbreekt vaak de ondervacht. Hiermee moet je met heel veel regen maar vooral kou rekening houden omdat ze sneller nat tot de huid of koud worden.

Kwa karakter hadden we destijds het idee, wat ook is gemeld door de rasvereniging toen dan de ruwharen wat minder neurotisch en opgefokt zijn dan de kortharigen en de hoogpotigen ook rustiger zijn dan de laagpotigen. Onze dame was erg pittig in karakter maar niet nerveus of extreem druk.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:29

Mijn beide Jackie's zijn heel rustig, tuurlijk als er een balletje komt of iets anders leuks zijn ze erg aanwezig en enthousiast , maar klaar is klaar en daarna gaan ze ook rustig liggen slapen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:29

Ik zou zeker gaan voor een hond met stamboom, er is namelijk ontzettend veel ongecontroleerde fok bij Jack Russels, waarvan een groot deel niet eens (volledig) Jack Russel blijkt te zijn of juist broer x zus combinaties te zijn (of andere grote hoeveelheden inteelt).

Bij Jack Russels is testen op Patella Luxatie belangrijk, voor mij moet een pup uit 2 PL-vrije ouderdieren komen en daarvan wil ik de testpapieren zien (er wordt wel eens geroepen dat ze vrij zijn terwijl ze dan niet officieel getest zijn, maar ooit eens bij een pup-check het niet op viel). Ook de ECVO-test, testen op oogproblemen, is belangrijk, hierbij moeten ze ook volledig vrij zijn. Distichiasis (haren die in de ogen groeien) weet ik niet zo goed van hoe breedverspreid het is bij de JR, dat zou je nog even na kunnen zoeken. Als dat erg breed verspreid is, zou daar de keuze voor slechts 1 ouder vrij niet echt een probleem zijn, mits die ouder er niet echt last van heeft.

_Juudith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 20:34

We wouden wel een laagpotige.
Thanks voor je tips Karuna! hier hebben we wat aan!

Zo'n vermoeden had ik al dat er heel veel ongecontroleerd gefokt word!
Thanks Mizora!

Ik ga eens even zoeken op internet naar de rasvereniging! =D

JoviManoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:35

Wij hebben n ruwharige jack! N damentje, ze kan flink dr eigen wil hebbrn maar is een vriend voor mn leven

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:03

Saskiaojan niet om flauw te zijn :o maar je twee russels zijn een typisch voorbeeld van geen raszuivere exemplaren. De volledig bruine kleur mag niet voorkomen binnen het ras en de kromme voorpoten zijn ook niet rastypisch. Ze zullen er niet minder lief door zijn maar raszuiver zijn ze niet.

Veel black en tam russels worden verkocht als jack russel maar zijn dat niet. Vaak zijn dit duitse jachtterriers of kruisingen ervan en veel feller dan een echte russel. De kleureisen zijn voor de hoogpoten maximaal 10 % kleur waarvan een ring om de staartwortel, lijfvlekken en kopkleuren voor mogen komen in zwart of bruin. De laagpoot mag maximaal 20 % kleur hebben.

Rechte pootjes, knoporen die netjes naar voren geknikt moeten zijn en aan de voorkant ook naar beneden hangen. Ook zaken die bij kruisingen en wildfok veel voorkomen.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:37

Heb ik ergens gemeld dan dat ze raszuiver waren?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:47

Je zegt enkel zonder stamboom, niet dat ze niet raszuiver zijn. Jack Hussels zijn vast ook leuk zijn, maar niet waar er (in principe) naar gevraagd wordt.

bumblebijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:13

neem eens contatc op met kennel merza

super lief mens met heel veel verstand van ruwharige jacks !!!

_Juudith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 11:38

bumblebijtje schreef:
neem eens contatc op met kennel merza

super lief mens met heel veel verstand van ruwharige jacks !!!

Thanks ik ga eens kijken!

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:49

Hebben ook ruwharige gehad. Weinig last van het haar en gewoon makkelijk op te voeden hoor ;-)

bumblebijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:28

moet je zeker doen !!!
zij kan je er alles van vertellen.
en ze heeft een paar uber cute hondjes zitten...
iemand met hart voor haar dieren. en wat ik belangrijk vind.. verstand van waar ze mee bezig is .