Hond valt andere hond aan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Evaa_

Hond valt andere hond aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 16:23

Wij zitten met een probleem thuis.

Sinds 3 jaar ben ik weer bij mijn moeder komen wonen met mijn hond. Mijn moeder had al een hondje (kruising maltezer).

In het begin ging het eigenlijk wel goed, ze speelde soms samen en werden samen uitgelaten. Mijn hond kan eigenlijk met alle honden alleen die kleine kan dat niet. Maar samen ging het altijd wel goed. Af en toe viel de kleine hond mijn hond aan, maar vooral als er eten op tafel stond oid.

Maar sinds een paar maanden gaat het steeds slechter. Die kleine valt soms 3x! per dag uit het niks mijn hond aan. Het begint met grommen en vervolgens vliegt ze er op af. Mijn hond is een stuk groter dus gaat er boven staan en zelfs als die kleine op der rug zit blijft ze doorgaan. Als wij ingrijpen hangt de kleine in je arm of been, dat doen we dus niet meer. En hoe harder wij schreeuwen, hoe harder die hond door blijft gaan. We laten het nu dus elke keer maar gaan.

Maar ik ben het zat. Mijn hond doet echt helemaal niks, maar durft zich vaak amper te bewegen omdat uit het niks die hond begint uit te vallen.

Ik heb al voorgesteld aan me moeder dat ze naar de DA gaat om te kijken of het niks medisch is maar dat wilt ze niet want dat kost geld en ze heeft het idee dat psychisch is.
Dus dan naar een goede gedragstherapeut, maar dat kost al gauw een paar honderd per keer en dat heeft mijn moeder gewoon niet.

Ik ben al maanden opzoek naar nieuwe woonruimte maar dat gaat niet zo makkelijk, dus tot die tijd zou het fijn zijn als ze toch samen in huis kunnen blijven.

Iemand misschien een idee, of tips?

Ik weet het namelijk echt niet meer en ben het echt zat!

Alvast bedankt,

alice0cullen

Re: Hond valt andere hond aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:28

Jou hond moet gewoon signalen afgeven. Ze vallen elkaar niet ineens aan. Dat grommen is dus al een voorteken dat er iets gaat gebeuren. Corrigeer dit meteen, niet de kans geven om te escaleren.

Schreeuwen heeft nooit zin, blijf zelf rustig.

Valt hij aan en houd hij dan vast of hoe zit dit er uit. De aanval is eigenlijk een uitkom van iets anders. Wat voor type hond heb je zelf.

Wat wij altijd doen mocht er een flinke ruzie zijn is de desbetrefende honden allebei bij het nekvel optillen wachten tot ze elkaar loslaten en dan de aanstichter corrigeren, honden moeten goed uit elkaar gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:35

Als je pas gaat corrigeren als hij aanvalt ben je al te laat..
Grommen is een eerste teken, dan hoor je al in te grijpen. Met schreeuwen bereik je niks, je jut ze alleen maar verder op.. Als jullie niet meer ingrijpen gaat het van kwaad tot erger natuurlijk, je zal toch iets moeten doen.. Als jullie niet meer durven en jou hond reageert niet dan heeft hij dus elke keer succes, wel logisch dat hij er mee door gaat dan.
Zijn het geen bepaalde situaties waarin hij aanvalt? Dat het nu net zoals met het eten gewoon een andere situatie is?

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:41

Je geeft te kennen dat de kleine hond vooral gromt als er eten op tafel staat?
Komen beide honden in de ruimte als jullie aan het eten zijn?
De situatie is dan heel simpel op te lossen, claim je afstand en wees heel consequent.
Niet meer toestaan dat de honden bij de tafel komen als jullie aan het eten zijn.

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 16:55

missverynice schreef:
Je geeft te kennen dat de kleine hond vooral gromt als er eten op tafel staat?
Komen beide honden in de ruimte als jullie aan het eten zijn?
De situatie is dan heel simpel op te lossen, claim je afstand en wees heel consequent.
Niet meer toestaan dat de honden bij de tafel komen als jullie aan het eten zijn.

Nee het gebeurt nu niet meer alleen met eten maar echt te pas en onpas. De honden liggen gewoon in de mand als we gaan eten.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:24

Ik ziu absoluut niet gaan schreeuwen of corrigeren als je niet weet waarom een hond aanvalt en met welke reden, je gaat anders het gedrag alleen maar verergeren en wellicht komt het dan nooit meer goed.

Ik zou eerst eens goed observeren. Dat vraagt wel veel tijd maar dan kan je ook veek beter ingrijpen en ook op tijd ingrijpen. Mijn hond had een lange tijd moeite met andere honden maar door steeds heel secuur naar haar houding te kijken ben ik er wel achtergekomen waarom ze op een bepaalde manier reageert. Nu ik daar ook goed op kan inspelen gaat het zo veek beter met haar

Probeer ook het kleine hondje het niet kwalijk te nemen, die reageert vanuit hondengedrag en niet om jouw hond of jou te pesten.

Als je er weinig tijd voor hebt om het op te lossen dan zou ik ze scheiden voordat het van kwaad tot erger gaat.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:33

Tja.. de kleine is overduidelijk de baas in huis.. en staat zelfs boven jullie..
Het wordt dus tijd om orde in deze chaos te creëren, en de kleine te corrigeren.. en daar héél concequent in zijn.
Schreeuwen heeft geen zin; sancties op ongewenst gedrag daarintegen wel.. ;)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:10

Om wat voor rassen gaat het eigenlijk? En zijn het teefjes of reutjes?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:24

Zorg in ieder geval dat het kleintje een lijn in huis aan heeft, dan kan je haar gewoon aan de lijn meenemen in plaats van dat je met je handen in bijtbereik zit. En ik zou haar, zodra ze dit doet, direct even een time-out geven. Dit kan door haar aan de ene kant en jezelf aan de andere kant van de deur met het lijntje ertussen zodat ze zichzelf niet kan gaan vermaken (niet zo strak dat je haar ophangt uiteraard) en dan een 10-30 seconde (even kijken wat voor haar het juiste effect geeft) zo, daarna mag ze opnieuw proberen zich te gedragen. En haar niet met je andere hond laten als jullie er geen toezicht op kunnen houden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:37

Nimfee schreef:
Ik ziu absoluut niet gaan schreeuwen of corrigeren als je niet weet waarom een hond aanvalt en met welke reden, je gaat anders het gedrag alleen maar verergeren en wellicht komt het dan nooit meer goed.

Niet mee eens. Ik zou ongewenst gedrag zeker wel corrigeren.
Dat kleine hondje heeft echt de regels in huis niet te bepalen, dat doen de eigenaren.

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 20:50

Het zijn beide teefjes. Mijne is een 5 jarige heidewachtel windhond kruising die heel goed naar me luistert. Ze is echt heel stabiel en een hele fijne huishond.
Ik heb altijd getraind en ik verdiep me altijd heel erg in het honden gedrag en ik kan van mezelf wel zeggen dat ik aardig wat verstand heb van honden gedrag.

De kleine is een kruising shi-chu (of hoe je dat ook mag schrijven) maltezer. Mijn moeder heeft nooit met haar getraind en ze luistert dus ook slecht. (Mn moeder zegt altijd dat het ras eigen is, ik vind dat onzin) Mn moeder heeft vroeger wel altijd hondentrainingen gegeven en veel getraind met bouviers dus je zou denken dat ze er wel wat verstand van heeft.

Het gedrag van de kleine kan ik alleen echt niet plaatsen.
Voorbeelden:
Ze ligt in der eigen mand en mijn hond staat op om naar mij toe te komen en die kleine begint te grommen of ze valt meteen aan.
Mijn hond was in de gang en ik liep even terug naar de woonkamer om wat te pakken en ze begint naar mij te grommen (Ik denk dus dat ze even dacht dat ik mijn hond was)

Zo erg is het dus al.

Ik kan mijn hond heel goed corrigeren alleen met die kleine lukt het echt niet. Soms als ze begint met staren of grommen en ik corrigeer dan stopt het, soms triggert het haar juist om de aanval in te zetten.

Ik heb zelf inderdaad vandaag voorgesteld om een lijn om te doen in huis zodat ik haar inderdaad beter kan corrigeren zodra ze dit gedrag vertoont alleen mn moeder ziet dat niet zitten aangezien ze bang is dat ze overal achter blijft hangen.

Corrigeren op het moment dat ze aanvalt heeft dus echt geen zin. Er is al meerdere keren voorgekomen dat ze daardoor in iemands hand of been heeft gehangen (bewust of perongeluk, wie zal het zeggen?) maar ik dacht zelf inderdaad aan een riem zodat ik haar wel kan corrigeren.

Een timeout lijkt me niet echt de oplossing. Ik stuur haar vaak naar der mand alleen luistert ze gewoon echt niet. Het maakt me zo boos aangezien mijn hond wel gewoon naar me luistert zodra ik haar naar der mand stuur...

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 20:51

Casarell schreef:
Tja.. de kleine is overduidelijk de baas in huis.. en staat zelfs boven jullie..
Het wordt dus tijd om orde in deze chaos te creëren, en de kleine te corrigeren.. en daar héél concequent in zijn.
Schreeuwen heeft geen zin; sancties op ongewenst gedrag daarintegen wel.. ;)

Ja je hebt helemaal gelijk. Die kleine is echt de baas. Vooral over mn moeder.

Ik heb het idee sinds mn moeder hele dagen thuis is (is geopereerd) het veel erger is geworden.

Wat raad jij aan als sancties/correcties?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:16

De time-out: je vraagt haar niet te komen, je neemt haar aan dat lijntje mee en vlot ook (niet rennen, maar stevig doorlopen), ook als ze in de ankers gaat (dan sleep je maar). Dan slinger je haar buiten de deur en sluit je de deur met het lijntje ertussen (maar geen poten, de neus trekken ze zelf op tijd terug). Niet aarzelen en niet zielig vinden, maar ook niet boos worden (overigens ook een gewoon halsbandje gebruiken, geen slip of halve slip).

Edit: Wel duidelijk Nee zeggen (niet schreeuwen) voordat je haar meeneemt, maar maar 1x (dus niet: "Nee... Foei... Niet doen... Kappen nou", maar gewoon "Nee". Niet stoppen met verkeerd gedrag op Nee is op de gang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 04:47

Wat doen jullie overdag met de honden?
Laat je ze samen uit bijvoorbeeld?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 05:28

Die kleine is niet de baas en al helemaal niet over jullie. Dat zijn achterhaalde theorieën en als je die theorieën nog wel zou volgen, dan zou dit hondje zeker niet de baas zijn. Waarom zou een hond die de baas in huis is continu een punt moeten maken? Een hond die 'de baas' is, gaat echt niet meerdere keren per dag aanvallen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 05:44

Je weet dat er een issue is met eten. Dan let je toch op die kleine. Timing is alles. Zodra je merkt dat ze niet gezellig is stuur je haar in de mand of zet je haar de kamer uit. De hond is niet de baas.

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 07:30

Jennyj01 schreef:
Je weet dat er een issue is met eten. Dan let je toch op die kleine. Timing is alles. Zodra je merkt dat ze niet gezellig is stuur je haar in de mand of zet je haar de kamer uit. De hond is niet de baas.

Ik heb nu al meerdere keren gezegd dat eten niet meer de aanleiding is.

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 07:33

Hhilde schreef:
Die kleine is niet de baas en al helemaal niet over jullie. Dat zijn achterhaalde theorieën en als je die theorieën nog wel zou volgen, dan zou dit hondje zeker niet de baas zijn. Waarom zou een hond die de baas in huis is continu een punt moeten maken? Een hond die 'de baas' is, gaat echt niet meerdere keren per dag aanvallen.

Nou geloof me, die hond is echt wel de baas in huis. Iig over me moeder.

Denk inderdaad dat mijn hond boven haar staat maar dat accepteert ze niet. Zodra ze mijn hond aanvalt staat mijne erboven en die kleine blijft op haar rug grommen en bijten.

Ik ben zeker de baas over mijn hond. Ik vind het ook zo vervelend aangezien mijn hond gewoon een fijne stabiele hond is.

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 07:34

dees_daan schreef:
Wat doen jullie overdag met de honden?
Laat je ze samen uit bijvoorbeeld?

Nee we wandelen apart. Een vriend van mijn moeder neemt ze nog wel eens samen mee. En nu me moeder is geopereerd neemt hij ze vaker samen mee.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 07:54

Mizora schreef:
De time-out: je vraagt haar niet te komen, je neemt haar aan dat lijntje mee en vlot ook (niet rennen, maar stevig doorlopen), ook als ze in de ankers gaat (dan sleep je maar). Dan slinger je haar buiten de deur en sluit je de deur met het lijntje ertussen (maar geen poten, de neus trekken ze zelf op tijd terug). Niet aarzelen en niet zielig vinden, maar ook niet boos worden (overigens ook een gewoon halsbandje gebruiken, geen slip of halve slip).

Edit: Wel duidelijk Nee zeggen (niet schreeuwen) voordat je haar meeneemt, maar maar 1x (dus niet: "Nee... Foei... Niet doen... Kappen nou", maar gewoon "Nee". Niet stoppen met verkeerd gedrag op Nee is op de gang.

Precies zo! (Hellevoetsluis, bij Deb en Jeroen getrained Mizora? :D )

Het lijkt erop dat die kleine het er niet mee eens is dat jou hond ook maar iets van aandacht krijgt. Lijntje eraan, goede deur vinden waar ze achter gemikt kan worden, emoties zelf uit en voordat ze los gaat, lijntje pakken en wegzetten. Zo geef je een consequentie aan het ongewenste gedrag en valt vanzelf het kwartje dat alleen weggezet worden een stuk minder prettig is dan in de kamer blijven waar alles gebeurd. Honden zijn roedel dieren en willen niet graag buiten gesloten worden.

Wat tevens erbij kan helpen, zorg ervoor dat die kleine ook wat voor heeft om het goed te doen. Zet haar op 'werken voor voer', dit betekend geen standaard ontbijt en avondeten, maar krijgt enkel eten uit jou hand, wanneer ze zich op moeilijke punten gedraagt. Dus laat ze werken voor haar eten, dit geeft een extra drive (honger) en nee dit is niet zielig, een hond is een jacht dier en is gewend voor zijn eten te werken en soms een dag geen eten te krijgen.
Dus stel ze begint te grommen, jij zegt nee, ze stopt, hopplaaa lading eten erin en de hemel inprijzen, stopte ze niet, lijntje pakken en achter een deur zetten. Erna weer terug, proberen zelfde situatie te creeren en opnieuw handelen. Zo ga je het probleem gedrag shapen in de richting die wel gewenst is.
"Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg" veranderen van aanpak en niet terug vallen in geschreeuw en gepor en getsss.
"Making the wrong thing hard and the right thing easy" is ook een leuke om over na te denken :)

Succes ermee iig!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:52

In de OP heb je het er over dat het voor je moeder te duur is om naar de DA te gaan of om naar een gedragsdeskundige te gaan, maar hoe zit het met jouw eigen financien? Ik bedoel je woont er nu eenmaal bij in huis, jij bent degene die last heeft van de hond, kan je niet zelf met het diertje naar een cursus? Of wellicht samen met je ma, als ze dat leuk vind.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:00

Schreeuwen werkt alleen maar averechts, hoe meer jij schreeuwt hoe erger de hond gaat reageren.

Is de kleine hond de baas in huis ? Daagt jouw hond de kleine niet uit met bepaalde bewegingen of blikken? Hoevaak worden de honden per dag uitgelaten? En komen ze dan ook moe terug of hebben ze dan nog enorm veel energie ?

Hoe meer de hond werkt, hoe meer hij moet doen voor zijn eten en hoe meer energie ze kwijtraken.

Ik zou kijken als jij wel de financien hebt om te zien of je een trainer erbij kan halen, iemand die precies kan zien aan een blik al hoe de hond gaat reageren. Dan kan je het probleem vinden en dat aanpakken.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:19

Als de 1 gaat corrigeren en de andere ( moeder) blijft hetzelfde gedrag vertonen dan helpt het niet. Dat heb ik hier met een dalmatierteefje.
Ik heb hier een roedeltje van 3 met 1 heel dominante kruising waardoor de dalmatier ook best bitchy is maar tot knokken komt het niet.
Als de oliebol bijvoorbeeld bij moeder op de bank mag of andere hond, niet doen, alles laag houden. Met uitlaten, eerst zelf door de deur, dan de honden. Lange wandelingen met de honden samen, dan pas eten.
( ook een soort werken voor eten).

ik heb enorm veel geleerd van een hondentrainer aan huis paar jaar geleden, toen had ik een teef die enorm uitviel naar wat voor hond ook ( en lag aan mij en niet aan de hond, na wat aanpassingen, o.a. de hierbovenstaande... was het een wereldhond...).
http://www.packleader.nl/

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:15

Hhilde schreef:

Precies dit. Dat kleine hondje is niet de baas, die is schijnbaar weinig echt dingen aangeleerd en er is nooit goed op haar gereageerd waardoor ze dit laat zien. Dit hondje kan eigenlijk helemaal niets doen aan deze situatie...

Wat ik vooral bedoel met niet gaan corrigeren als je niet weet waar de oorzaak ligt is omdat je het echt alleen maar erger maakt.
Om een vb te noemen... mijn hond wilde de nieuwe kat echt niet accepteren. De kat mocht niet spelen, niet druk zijn, eigenkijk mocht het een standbeeld zijn en verder niets. Mijn hond was zo gefocust op de kat om de kat constant te willen 'corrigeren' voor zijn gedrag. Nu kon ik wel mijn hond gaan zitten corrigeren en moeilijk gaan zitten doen. Heb ik niet gedaan. Ik wist waar haar gedrag vandaan kwam en met welke reden zij dit deed. Ik hield mijn hond nauwlettend in de gaten. De kat uiteraard ook, zodra de kat wilde spelen dan zei ik ak tegen mn hond dat ze zich er niet mee hoefde te bemoeien. Natuurlijk reageerde mijn hond toch, staat ze dan ineens boven mij? Lijkt mij niet want na een aantal weken kunnen de kat en kinn hond door 1 deur. Simpel genoeg door op tijd te reageren maar vooral te reageren op een manier wat bij mijn hond past en de tijd ervoor te nemen. als ik me had hezig gehouden met rangorde e dat soort onzin dan waw dit helemaal niet gelukt.