Algeneter (albino) terretoriaal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Algeneter (albino) terretoriaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 22:15

Al een aantal topics geopend over mijn aquarium.. Inmiddels aardig de smaak te pakken! Helaas is er 2 weken geleden iemand tegen mijn automatische voeder aangelopen en heb ik dit niet gezien (uiteraard net bijgevuld). Kwam hier pas achter toen hij enorm begon te stinken.. Nog maar 4 levende vissen en mijn algeneter. Aquarium helemaal leeg getrokken, vissen in een lading oud water en stukje bij beetje schoon water, aquarium weer gevuld, oude filters erin.. Paar dagen laten draaien en alles zwemt weer vrolijk rond inclusief nieuwe vissen! Tot nu toe geen nitriet piek gehad, en controleer dagelijks de waardes.

Ooit een keer 2 algeneter gekocht. Er werd mij verteld dat ze wel wat groter zouden worden. (Via bokt geleerd dat als het 2 mannetjes zouden zijn dit uiteindelijk niet goed zou gaan en mijn aquarium eigenlijk te klein was voor 2 algeneter) een tijd geleden heeft de andere algeneter het loodje gelegd. Was al op zoek naar een ander 'huisje' voor hem, maar helaas, zoals bokt voorspeld had.. Bleef er niet genoeg voor hem over en is hij overleden. Inmiddels is mijn algeneter al bijna 10 (!!!) Cm groot. Zit nu op 7/8 cm en duidelijk een mannetje. Enorme 'horens' heeft hij. Wat me nu op valt is zodra een van de kleinere vissen (rasbora Galaxy's) wat meer over de bodem struiken, hij er op af vliegt. Mijn vraag; is dit terretoriaal gedrag, of jaagt hij dan echt op de vis? (Wat me niet logisch lijkt).

Verder nog maar gelijk een vraagje; ik heb een prachtige kempvis (moon dinges, naam kwijt) en 3 vrouwtjes. Op aanraden van de visspeciaal zaak zodat hij toch soortgenoten heeft. Kan het zijn dat, mochten ze eitjes leggen (ik weet niet hoe dit werkt bij vissen), deze op de bodem liggen? Zie de vrouwtjes namelijk vaak echt met de buik over de bodem gaan, over de steentjes heen.. (gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid!)

Anoniem

Re: Algeneter (albino) terretoriaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:18

Over de algeneter kan ik je niets zeggen, maar over de kempvis (Betta Splendens) wel.

Kempvissen maken schuimnesten en leggen geen eitjes op de grond. Het mannetje blaast allemaal belletjes tussen drijfplanten/planten die tot de oppervlakte reiken en hier komen de eitjes in. Vervolgens jaagt hij alles wat in de buurt komt weg ;). Als ze schuren kan dit een teken zijn van een bacteriële of parasitaire infectie.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 22:21

Bedankt! Daar ga ik dan even op letten. (Hoe zou je dit op kunnen lossen mocht dit t geval zijn?) Zou dat wel raar vinden, komen bij een goede betrouwbare zaak vandaan, maar kan altijd gebeuren natuurlijk.
Neem aan dat ik de andere vissen dan ook in de gaten moet houden?
Helemaal omdat de vrouwtjes nieuw zijn in mijn aquarium!

Oh! En mochten er ooit eens baby kempvisjes zijn, tot hoelang gaat dit dan goed met in elk geval t mannetje? Of is dit zoals met alle visjes dat zodra er kleintjes zijn ze worden opgegeten?

Ik stuur in elk geval een berichtje naar de zaak waar ze vandaan komen ter info wbt het 'schuren' zodat zij er vanaf weten en mij eventueel verder kunnen helpen of iets. Al eerder een Galaxy mee gekregen (zijn vrij duur!) omdat ik een klein schooltje had gekocht waarbij er 1 na een uur al dood was en de rest nergens last van had, dus is echt een hele fijne zaak wat dat betreft! Geven ook altijd goed advies

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:37

een mannetjes kempvis....heb je wel gevraagd of hij bij de rest van je vissoorten kan? Ze kunnen namelijk erg agressief reageren tegen bepaalde vissoorten is mij ooit verteld. En welke algeneter heb je precies?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 22:54

Ja natuurlijk heb ik dat gevraagd haha. Sterker nog, nadat ik de kempvis had aangeschaft heb ik mijn aquarium erop aangepast omdat ik hem erg graag erin wilde hebben. Zo had ik nog guppen, die ik er toen uitgehaald heb en heb weggebracht naar de visspeciaalzaak. Zitten nu alleen vissen in die erbij kunnen. Geen lange staarten etc. Wel 2 blackmolly's maar ik heb sinds dag 1 geen agressief gedrag gezien, ze zeiden toen dat ik even moest aankijken of dit goed ging, en dit gaat perfect.

Ik heb zo'n gele. (Albino word hij ook wel genoemd)

Afbeelding

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:58

Deze vraag heb je vast al een keer gehad maar, hoe groot is je aqaurium?

Uit je post maak ik namelijk op dat de bak waarschijnlijk te klein is om betta mannen en vrouwen te houden.

Waarschijnlijk heb je een albino ancistrus dolichopterus. Leuke beestjes maar ze zijn nogal aanwezig en absoluut niet bang aangelegd. Echt territoriaal zijn ze niet maar ze zijn niet bang om een vis weg te jagen. Ook deze klinkt groot voor in je bak.

Er zijn een tal van medicijnen te verkrijgen voor je vissen, dit kan je helpen met je schuur probleem. Je hoeft je aquariumzaak er niet op aan te kijken, dit gebeurt nu eenmaal wel eens. Net zoals een hond vlooien kan krijgen of bijvoorbeeld wormen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 23:03

Heb de jubel 600, dus 63 liter. Heb met alle aankopen navraag gedaan bij de visspeciaal zaak, dus het zou moeten kunnen wat er in zit.

En ik zou ze er zeker niet op aan kijken hoor! :) kan een keer gebeuren, maar kan ze wel om advies vragen, en als het zich uitspreid en is begonnen bij hun vissen is het natuurlijk fijn om een goed contact hierover te hebben met ze. Ik zou toch wel mn spulletjes kopen! (Goh dit klinkt heel raar! Maar lastig te verwoorden haha)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 23:25

Okay die kunnen volgens mij erg groot worden. ik vind een 63 liter eigenlijk nog wat klein voor de algeneter, dus mischien vandaar toch zijn gedrag?. En fijn dat ze je zo goed kunnen helpen bij die zaak en je zo ook een visbestand rond je kempvis hebt kunnen maken. +:)+
hmm en dat schuren.....ik heb altijd een flesje medicijntjes staan die je in het water kan doen, is voor algemene visziekten. Mischien kun je dat er eens in proberen?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 23:40

Lianne schreef:
Okay die kunnen volgens mij erg groot worden. ik vind een 63 liter eigenlijk nog wat klein voor de algeneter, dus mischien vandaar toch zijn gedrag?. En fijn dat ze je zo goed kunnen helpen bij die zaak en je zo ook een visbestand rond je kempvis hebt kunnen maken. +:)+
hmm en dat schuren.....ik heb altijd een flesje medicijntjes staan die je in het water kan doen, is voor algemene visziekten. Mischien kun je dat er eens in proberen?

Ik zou er niet zomaar iets ingooien omdat er iets zou kunnen zijn... liever geen spul in je bak die je systeem in de war kan schoppen, tenzij natuurlijk het duidelijk is dat je een parasiet o.i.d. hebt.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 06:29

Ik ga zeker even contact met de winkel opnemen voor advies!

Edit; berichtje verzonden! Nu wachten op antwoord! In elk geval weer bedankt voor de reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:51

Esha2000 heeft bij mij geholpen om het schuren te verminderen, maar ik blijk ook flagellaten te hebben waar ze nu tegen behandeld zijn.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 15:18

Ben langs de vis speciaal zaak geweest. Mijn nieuwe kempvis had ik vorige week vrijdag gekocht en lag maandag op zn rug. Over alle punten contact opgenomen met de zaak. Kon sws langskomen met wat water. Deze hebben ze gecontroleerd en mijn waardes waren perfect. Aangezien de kempvis een gevoelige vis is dacht ik eerst aan een aankomende nitriet piek maar de waardes waren zo perfect dat ze niet denken dat ik die nog krijg. Aquarium draait overigens al een week dus ik zou die dan al gehad moeten hebben. Ze hebben mij voor minder dan de helft van de prijs een nieuwe kempvis mee gegeven om het goed te maken, dus ben weer meer dan te vrede! (Lees; minder dan je voor de gemiddelde vis betaald.) Wbt het 'schuren' hoeft het niet meteen wat te zijn. Moet het even in de gaten houden, maar in mijn water zit het in elk geval niet. Even in de gaten houden dus en anders moet ik het even aangeven.