Konijn met olifantentand (?)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thincla

Konijn met olifantentand (?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 19:43

Mijn konijn heeft een tand die de hele tijd snel bijna tot zijn neus groeit. Wij zijn hiermee naar de dierenarts geweest die het weggeknipt heeft, volgens haar kunnen we het zelf om de tijd knippen en desnoods opereren. Ik heb wat op internet gekeken en las dat dit een aangeboren afwijking is al had hij het niet toen we hem kochten. Heeft iemand een konijn die dit ook heeft en wat is het beste om te doen?

(Ik ben van plan om morgen de dierenarts voor meer info te bellen)

Susannah92

Re: Konijn met olifantentand (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:49

Ik heb vroeger ook een konijtje gehad met olifantstanden. Ik ben terug gegaan naar de dierenwinkel, en daar hebben ze z'n tandjes om de zoveel weken netjes bijgeknipt.

Konijntje is uiteindelijk nog best oud geworden, dus als je het netjes bijhoudt hoeft dit geen probleem te zijn.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:54

Als je het bij houd (knippen) hoeft het verder geen problemen Te geven :) Anders kun je idd laten opereren, maar daar zijn ook weer risicos aan verbonden natuurlijk, dus aps t niet nodig is zou ik gewoon bijknippen :j

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:58

Slijpen is beter. Met knippen loop je het risico dat de tanden gaan splijten. Het brengt best veel stress met zich mee waardoor ik zou zeggen; laat de snijtanden verwijderen. Is een keer een dure operatie maar het is veel beter voor je nijntje.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:05

Eoweyn_x schreef:
Slijpen is beter. Met knippen loop je het risico dat de tanden gaan splijten. Het brengt best veel stress met zich mee waardoor ik zou zeggen; laat de snijtanden verwijderen. Is een keer een dure operatie maar het is veel beter voor je nijntje.

Niks meer aan toe te voegen _/-\o_

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:30

Dierenartsen die konijnentanden knippen en dit ook nog eens aanraden moeten direct terug op nascholing! Konijnentanden mogen NIET geknipt worden. Je hebt dan de kans dat de tand splijt en dan ben je veel verder van huis. Als de dierenarts verwacht dat het met een keer goed kort slijpen een blijvend probleem blijft, is het overleggen over het trekken van de tand oppositioneel. Het trekken van snijtanden heeft niet direct voorkeur omdat het gewoon een rotklus is, aangezien de wortels erg lang zijn en de kans bestaat dat de worstel afbreekt tijdens het trekken. Laat dit dan wel doen bij een dierenarts die hier veel ervaring in heeft.

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:32

Ze hebben de afwijking inderdaad vanaf de geboorte.
Ik zou ze laten trekken mits de kiezen in orde zijn anders kan hij niet eten.
Slijpen geeft ook iedere keer stress en hoe vaker je knipt Hoe sneller ze groeien.
Wij hebben het een paar keer laten doen bij konijnen.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 12:12

Mijn konijn heeft een olifantstanden en die laat ik slijpen door mijn dierenarts.
Heb hem verder helemaal laten nakijken door een konijnenkundig arts (röntgenfoto's ed). Het kan namelijk ook zijn dat de olifantstanden komen door slechte kiezen waardoor de voortanden niet recht op elkaar zitten en daardoor niet slijten.
Daar was bij mijn ram geen sprake van (sterker nog da vertelde dat hij zeer zelden zulke nette kiezen had gezien bij een konijn :o ) maar de olifantstanden had als gevolg van een onderbeet.
Heb het er toen over gehad met de arts om zijn tanden helemaal te laten verwijderen.
Uiteindelijk besloten om het niet te doen omdat hij bij mijn eigen arts rustig zit als zijn tanden geslepen moeten worden (doet nog net zijn bekkie niet open). Hij ondervind er geen stress onder en het kost me slechts €9,- per keer.

Ik zou er dus voor naar de dierenarts gaan en het zeker niet zelf doen. Bij knippen is het risico heel groot dat de tand splijt en dan ben je zoveel verder van huis!
Kijk hoe je konijn reageerd op het slijpen. Is ie iedere keer mega gestresst dan zou ik overwegen om de tanden alsnog te laten verwijderen.

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 14:01

Shettepret schreef:
Mijn konijn heeft een olifantstanden en die laat ik slijpen door mijn dierenarts.
Heb hem verder helemaal laten nakijken door een konijnenkundig arts (röntgenfoto's ed). Het kan namelijk ook zijn dat de olifantstanden komen door slechte kiezen waardoor de voortanden niet recht op elkaar zitten en daardoor niet slijten.
Daar was bij mijn ram geen sprake van (sterker nog da vertelde dat hij zeer zelden zulke nette kiezen had gezien bij een konijn :o ) maar de olifantstanden had als gevolg van een onderbeet.
Heb het er toen over gehad met de arts om zijn tanden helemaal te laten verwijderen.
Uiteindelijk besloten om het niet te doen omdat hij bij mijn eigen arts rustig zit als zijn tanden geslepen moeten worden (doet nog net zijn bekkie niet open). Hij ondervind er geen stress onder en het kost me slechts €9,- per keer.

Ik zou er dus voor naar de dierenarts gaan en het zeker niet zelf doen. Bij knippen is het risico heel groot dat de tand splijt en dan ben je zoveel verder van huis!
Kijk hoe je konijn reageerd op het slijpen. Is ie iedere keer mega gestresst dan zou ik overwegen om de tanden alsnog te laten verwijderen.

Dankjewel voor je info! hoe vaak breng je je konijntje naar de dierenarts voor het slijpen? want de tand groeit heel erg snel

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:54

Klopt dat groeit ook heel erg snel. Ik laat Theo 1x per maand doen. Soms iets eerder als het nodig is en soms iets later.
Laat het nooit teveel doorgroeien. Vooral omdat de kans groot is dat het dan het tandvlees of de verhemelte in groeit.
Ik hou Theo ook kort zodat hij altijd lekker kan blijven knagen. Hij is nu ook weer bijna aan de beurt. Over een week (of miss twee) mag hij weer.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:09

Waarom laten jullie ze dan niet gewoon verwijderen..?

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:11

Ik heb een rode nieuwzeelander gehad met olifantstanden. Bij haar heb ik de snijtanden laten trekken. Kostte ons destijds 50 euro en het konijn was ermee geholpen. Ze at gewoon mee met de andere 6 konijnen en het was niet aan haar te merken dat ze geen snijtanden meer had. Slijpen/knippen wilde ik niet aan beginnen omdat dat zoveel stress oplevert bij die beesten.

Het konijn is al een tijdje dood, maar haar tanden heb ik hier nog in het potje bij mijn melktandjes :')

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:17

Eoweyn_x schreef:

Dat dus!

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:27

Eoweyn_x schreef:
Waarom laten jullie ze dan niet gewoon verwijderen..?

Omdat Theo er geen last van ondervind dat ze geslepen worden. Zoals ik al zei, hij gaat er bij de da voor zitten en is in 10 seconden klaar. Zo kan hij dus lekker blijven knagen aangezien hij dat echt graag doet.
Ik neem meneer zelfs zonder mandje mee in de auto en hij gaat altijd heerlijk languit op de bijrijders stoel liggen tukken. Tis echt een makkelijk en lief dier. Lot uit de loterij want niet alle konijnen zijn zo makkelijk.

Mocht het op den duur toch stress gaan opleveren oid dan laat ik ze uiteraard verwijderen.
Voorlopig is daar nog niet echt reden toe.
Was het 1 van mijn voedsters geweest had ik dat wel gelijk gedaan aangezien je die met 5 man in de houdgreep moet houden waarschijnlijk