Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Anders kun je idd laten opereren, maar daar zijn ook weer risicos aan verbonden natuurlijk, dus aps t niet nodig is zou ik gewoon bijknippen
) maar de olifantstanden had als gevolg van een onderbeet.Shettepret schreef:Mijn konijn heeft een olifantstanden en die laat ik slijpen door mijn dierenarts.
Heb hem verder helemaal laten nakijken door een konijnenkundig arts (röntgenfoto's ed). Het kan namelijk ook zijn dat de olifantstanden komen door slechte kiezen waardoor de voortanden niet recht op elkaar zitten en daardoor niet slijten.
Daar was bij mijn ram geen sprake van (sterker nog da vertelde dat hij zeer zelden zulke nette kiezen had gezien bij een konijn) maar de olifantstanden had als gevolg van een onderbeet.
Heb het er toen over gehad met de arts om zijn tanden helemaal te laten verwijderen.
Uiteindelijk besloten om het niet te doen omdat hij bij mijn eigen arts rustig zit als zijn tanden geslepen moeten worden (doet nog net zijn bekkie niet open). Hij ondervind er geen stress onder en het kost me slechts €9,- per keer.
Ik zou er dus voor naar de dierenarts gaan en het zeker niet zelf doen. Bij knippen is het risico heel groot dat de tand splijt en dan ben je zoveel verder van huis!
Kijk hoe je konijn reageerd op het slijpen. Is ie iedere keer mega gestresst dan zou ik overwegen om de tanden alsnog te laten verwijderen.
Eoweyn_x schreef:Waarom laten jullie ze dan niet gewoon verwijderen..?