Help baby kip

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kashmino

Help baby kip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 12:14

Hallo,

Ik zit met een probleem, we hebben een kuikentje (Brahma) die nu zonder moeder is. Hij komt niet uit een broedmachine oid maar gewoon van de kip en is vannacht uit het ei gekropen. We hebben het kuikentje laten uitbroeden door een krielkip, maar die verstoot hem nu (andere kuikens zijn vannacht helaas doorgepikt door de moeder, dit kuiken leefde vanmorgen nog. ) Terug onder de kip leggen heeft geen zin, het kuiken wordt echt hard gepikt.

Mijn vraag is, wat nu? Nu zit hij in een emmer onder een warmtelamp met een doek, bakje water en kuikenmeel. We hebben deze situatie nog nooit eerder meegemaakt, alleen dat we soms even een kuiken moesten laten opknappen als het gevallen was oid, de kuikens werden dan niet verstoten als je ze teruggegeven onder de kip.

Heeft iemand tips wat we nu moeten doen? Het kuiken kwam ook al 6 dagen te laat uit het ei, heeft dat nog gevolgen? Heeft het kuiken nog kans te overleven?

Alvast bedankt!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 12:16

Warmtelamp, kuikenmeel en water (let erop dat ze er niet in kunnen verzuipen) is genoeg nu. Al mijn kuikens zijn zo groot geworden: vanuit de broedmachine onder de warmtelamp. Let er wel op dat het niet te warm gaat worden en diertje ook onder de lamp weg kan als ie dat wil.

Kashmino

Re: Help baby kip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 12:30

Oké, het kuiken kan weg van de lamp wanneer hij wil en in het water bakje kan hij niet verzuipen. Is een soortgenoot is ook niet nodig?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 12:36

Kan wel erg fijn zijn, ze kruipen dan veilig samen weg en houden ze zichzelf ook knus en warm.

inge_aryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 12:42

En om ze te leren eten en drinken kan je met je vinger of met een stokje in het voer en water pikken. Dan doet hij dat na.

Kashmino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 12:46

Oké bedankt voor de tips! Het kuiken kan wel drinken van een klein (ongebruikt) verfkwastje, die doen we in het water en daar drinkt het kuiken uit. Ik zal eens kijken of hij ook uit het waterschaaltje wil drinken.
Eten doet hij gelukkig al wel gewoon

Gonda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 12:53

Hoi, ik heb ook een kuiken alleen gehad. Ook de lamp erboven met voer en water erin. We hadden nog een oude theemuts in de vorm van een kip, daar heb ik mijn hand ingedaan en kippengeluidjes gemaakt. Ik gaf dus aan dat het kuiken moest eten en drinken dat deed ze zelf ook. Die theemuts gebruikte ze ook om lekker op wegte kruipen. Daarna ging ik op de grond zitten en zat ze op mijn been, gewoon, een beetje ermee omgaan. En dat ze niet de hele dag alleen zit.Toen ze groter werd heb ik haar meegenomen naar het kippenhok om langzaam te wennen aan de andere kippen (ze zat vaak op mijn knie naar beneden te kijken naarde anderen) Iedere dag even. Later heb ik haar in het kippenhok gelaten, maar wel met haar eigen hokje en knuffel. Een heel lang verhaal maar misschien heb je er iets aan. :)