Wij zouden eigenlijk een kitten (half main coon) kopen maar helaas ben ik mijn baan kwijt geraakt en hebben we hier vanaf moeten zien. We hadden al wel een aanbetaling gedaan van 50 euro, deze kregen we niet meer terug. Dat leek ons ook vrij logisch.
Vandaag werd ik gebeld door de eigenaar van het kitten, bij hun heeft er een kat nies ziekte gehad. De kat in kwestie moet een operatie krijgen om het oog te laten verwijderen. De twee kittens hebben er ook last van, degene die ik zou krijgen heeft alleen een ontstoken oogje, de eigenaar geeft aan dat het met een zalfje/druppels opgelost moet zijn, deze krijgen we ook van haar. ze geeft aan dat het oogje nog te zien is en alleen licht ettert.
Mijn man is bang dat wij straks met een kat zitten die geopereerd moet worden en het alsnog in de kosten loopt. Of dat onze hond of andere kat aangestoken zou kunnen worden. Volgens de eigenaar is die kans niet aanwezig, maar wij vragen ons af of dat wel zo is. Dat kunnen we nu natuurlijk niet gebruiken, we zouden haar mogen ophalen voor alleen het aanbetalingsbedrag.
Wat denken jullie hierover?
Casarell
Geplaatst: 12-06-15 10:57
Ik begrijp het niet.. je hebt van de koop afgezien staat in je eerste regel.. dus de koop gaat niet door. Wat is dan het probleem?
Laat het kitten lekker bij zijn baasje blijven.. want geheid dat als je het mee neemt, dat je nog een hoop extra kosten gaat krijgen.. het is nl een virus dat wél overdraagbaar is..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 12-06-15 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Nou er is niet echt een probleem, ze belt mij op en vraagt of ik haar wil. Omdat ze nu voor het welzijn van het kitten een ander plekje zoekt. Uiteraard wil ik het kitten graag maar vraag me af of het kitten niet een oog ofzo zou verliezen of onze andere dieren aansteekt.
De koop ging niet door omdat we op dit moment het hele aankoopbedrag niet konden betalen. Nu hoeven we slecht het aanbetalingsbedrag te betalen en mogen we haar overnemen.
Ik zou het over laten gaan.. Heb zelf ook zo'n situatie gehad en heeft een hoop gekost.. vooral bij mijn andere katten (die ik dus al enige jaren had)..
Ik zou het voorbij laten gaan. Wij hebben 2 katten met chronisch niesziekte en 7 dragers, het is echt niet altijd feest... Als je andere kat(ten) besmet wordt, dan wordt hij ook levenslang drager. Ik zou ze die 50 euro laten houden en met de tijd naar een gezond kitten kijken.
Anoniem
Geplaatst: 12-06-15 11:06
Als je geen geld hebt voor de medische kosten bij zo'n risicodiertje, zou ik het ook zeker niet doen. Want wat als ze het wel krijgt en wel geopereerd moet worden? Wat moet je dan?
Sleeper
Geplaatst: 12-06-15 11:07
Ik zou mij vraagtekens zetten bij het feit dat ze het kitten nu gratis wegdoet en niet eerst zelfs zorgt dat het diertje helemaal hersteld is. Dan weet ze of het kitten er wel of niet wat aan overhoudt. Nu zou je beginnen aan een diertje wat wel of niet helemaal hersteld hiervan. Geen erkende fokster vermoed ik
Niesziekte is niet overdraagbaar op honden. Als je huidige kat gewoon gezond is en is gevaccineerd, is de kans ook miniem dat hij/zij het krijgt.
Verder is niesziekte in een vroeg stadium echt niets engs, (werkende!) antibiotica + oogzalf en hup, opgelost.
Als er een oog verwijderd moet worden, sleept de niesziekte al heel erg lang en onbehandeld aan...
Ik heb jaren opvangkittens opgevangen aan de lopende band, en ongeveer 80% kwam binnen met niesziekte. Zolang het in een beginstadium is, heb ik er nooit problemen of blijvende gevolgen mee gehad.
Ik zou de behandelende dierenarts willen spreken voor ik ja zou zeggen, is het echt met een zalfje te verhelpen of toch erger dan de verkoopster doet vermoeden. Daarna pas beslissen wat je doet
Sassieja
Geplaatst: 12-06-15 11:36
Na laten kijken door een onafhankelijke arts en daarna beslissen.
jorika1986
Geplaatst: 12-06-15 11:51
Zoals vele voorgangers al aangeven, niet doen! Ze moeten er ''ineens'' vanaf nu het beestje ziekjes is. Grote kans dat je je een heleboel ellende op de hals haalt met bijkomende kosten.
Er zijn meer kittens dan kerken in Nederland, dus verkijk je er niet op (ah, hij is zo sielugh...)
Ik bel vanavond met de arts, deze heeft ze gisteren gezien. Wij kennen de dierenarts wij gaan daar zelf ook altijd heen met onze dieren. We wachten even af wat de dierenarts te zeggen heeft.
Maar dan nog, houd wel in je achterhoofd dat het (flink) geld kan gaan kosten. Wij hebben een jonge poes met niesziekte (ze dénken chronisch), ze heeft 2 antibioticakuren gehad die niet hebben aangeslagen en binnenkort gaan haar snottebellen op de kweek en wordt er gekeken of verder behandelen zinvol is. Voor Prednison vinden ze haar te jong (en verkort ook behoorlijk de levensduur), wat ik begrijp. We zijn 2 maanden verder en zijn eigenlijk niets wijzer geworden in die tijd, alleen maar armer (bij wijze van dan).
Maar ik heb het over een gevonden zwerfpoes, ik zou dus nooit bewúst een (ras)kat aanschaffen met niesziekte.
Zou idd even met die da praten. Die weet wel waar je dan aan toe bent met de kitten.
Rebel_Jits
Geplaatst: 12-06-15 15:56
Niesziekte is iets rottig. Het is superbesmettelijk en in sommige gevallen zelfs chronisch. Ik heb een kat met chronische niesziekte en pff... Ik vind continue snotters (van geel tot rood), op m'n deuren, muren en de grond. Ik moet dagelijks z'n neusje en ogen schoonmaken, omdat het vol hangt. En eens in de zoveel tijd is hij er flink ziek van en moet ik naar de DA voor medicijnen. Elke keer die zorgen als hij niet wilt eten en met moeite kan ademen. Ik wist dat hij chronisch was toen ik hem ophaalde. Ik heb dus bewust gekozen voor alle extra kosten en zorgen, alles voor m'n kleine baby Hij verdient ook een mooi leven ipv een koud hokje in een asiel.
Als er een kat bij de fokster loopt die een oog moet missen is er rijkelijk laat ingegrepen lijkt me? Als je op tijd erbij bent is niesziekte goed te behandelen. Als je DA zegt dat het idd meevalt kun je het overwegen maar je hebt kans dat het een kwakkelkatje blijft en daar zit je met een smalle beurs niet op te wachten natuurlijk.