Mijn eerste baby uiltje..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Azara71

Mijn eerste baby uiltje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 10:10

Ik moet dit even van mij afschrijven ...

Woensdag avond, rond 9 uur, ben ik nog even naar mijn paarden geweest. Een uurtje gebleven, hond is mee geweest, heb nog even rond gelopen en toen begon het te schemeren en ben dus rond 10 uur weer naar huis gegaan.

Ik woon dus in Frankrijk op het platteland, mijn paarden staan ergens achteraf bij een vakantie huisje van Engelsen. Zij zijn er maar af en toe dus veel rust, veel ruimte, en veel wilde dieren.

Vorig jaar heeft mijn hond al een nestje jonge konijntje gevonden, één dood gemaakt en de andere heb ik toen terug gezet. Dat is toen verder allemaal goed gegaan. Dit jaar loopt er ook weer een konijntje rond die vast weer een nestje heeft.

Maar goed, ik schrijf nu over mijn baby uiltje, die ik dus gevonden heb woensdag avond toen ik weer richting huis ging. Zag een Klein pluizig bolletje op de weg zitten (dacht eerst nog dat het een egeltje was), toen draaide hij zich langzaam om en bleek het een uiltje te zijn.

Ik uit de auto gestapt en rond gekeken of ik nog een andere zag, nog even geluisterd maar niks gezien of gehoord. Op gepakt en hij nestelde zich helemaal tegen mij aan ... Stond ik daar met het jonkie in mijn handen, hond in de auto ... Wat nu ??

Toch maar mee genomen naar huis, en toch maar weer terug gezet 10 minuten later, in de bosjes. Op internet stond dat de ouders in de buurt bleven en ze vanaf de grond ook Voeren.

Toen ben ik maar weer naar huis gegaan, in de hoop dat het goed zou gaan.

Volgende avond terug gegaan om toch nog even te kijken of hij er zat. Hij zat 1 kleine meter verder op maar had het jammer genoeg niet gehaald... |(

Nu voel ik mij super schuldig ! De vorige avond nog levend in mijn handen gehad, zich lekker tegen mij aan genesteld maar toch terug gezet in de kou, en de volgende dag dood |(

Gister avond laat nog een keertje geweest omdat ik bang was nog weer een kleintje te vinden maar dat was gelukkig (?) niet zo. Hoorde wel volwassen uilen roepen ...

Nu blijf ik mij afvragen wat er mis is gegaan ?? Was hij al ziek en zat hij daarom midden op de weg ? Heb ik mijn geur op hem achter gelaten en wilden de ouders er niks meer mee te maken hebben ??
Als ik hem toch bij mij gehouden had, had hij het dan wel overleefd ?

En wat als ik er nou weer eentje vind ? Het risico weer nemen of toch maar lekker mee naar huis nemen ??

Vjestagirl

Re: Mijn eerste baby uiltje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:15

Je geur heb je sowieso niet op hem achter gelaten, vogels ruiken helemaal niet zo goed, dus daar heeft het niet aan gelegen :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:15

Tsjah je weet nooit waar je goed aan doet, het zal me niets verbazen als het beestje niet goed was/ ziek was, maar snap dat je je er rot door voelt. Ik denk dat ik afhankelijk van de fitheid van zo'n beestje zou overwegen om wel/niet mee te nemen. Een duidelijk ziek of verzwakt dier zou ik meenemen, maar anders zou ik hem denk ik ook terug zetten

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:18

Misschien kun je de volgende keer een roofvogelopvang bellen? Ik weet trouwens niet zeker of je die in Frankrijk ook hebt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:59

Als jonge uilen nog niet compleet in de veren zittend op de grond worden gevonden kan je ze beter naar een opvang brengen. :) deze zijn meestal uit een nest gevallen en worden dan niet meer gevoerd.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 13:31

Ik heb nog even op internet gekeken en het bleek een klein steen uiltje te zijn.

Afbeelding

Dit is een foto van internet maar zo zag hij er dus uit, pluisig |(

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:32

Ja die kunnen nog niks. Heb ze hier ook al een paar keer opgevangen.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 13:47

Als ik nou wat beter naar mijn instinct had geluisterd ... :'(

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:50

Waarschijnlijk uit het nestje gevallen, want uiltjes vliegen uit en zo pluizig kunnen ze nog niet vliegen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:55

Azara71 schreef:
Als ik nou wat beter naar mijn instinct had geluisterd ... :'(

He, een mens kan niet alles weten he.. Wat je zegt in je OP; als ze bij pa en ma uil in de buurt blijven heb jij gedaan wat je kon doen. Je kan moeilijk al het leed van de wereld op je nemen ook al is dat best moeilijk bij die pluizige jonkies; het is natuur. Sommige houden het lang vol, sommigen weer totaal niet...

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 13:59

Nee dat weet ik... Maar ik had z'on voor gevoel dat er iets niet klopte, maar mijn ouders drongen er op aan dat de ouders nog wel in de buurt waren om hem eten te geven ...

Daar baal ik gewoon van ! Maar de volgende die ik ooit (hoop het niet) vindt zal ik redden ;)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:07

Ik denk dat ie in de steek gelaten is door de ouders, waarschijnlijk was er iets niet goed met hem. Als ze nog zo pluizig zijn kunnen ze niet vliegen en zijn ze dus normaal nog in het nest. Ze vliegen samen uit met de ouders.

Wij hadden er laatst een bij de vogelopvang, die hebben we gevoerd met kleine muisjes, in het begin elektrolyten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:13

Steenuiltjes vallen redelijk vaak uit het nest en als dat te vroeg gebeurd dan hebben ze haast geen overlevingskans daar de ouders op de grond niet voeren.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 11:08

Ik heb mij zo schuldig gevoel over dat kleine beestje, steeds in mijn hoofd "kon ik nou maar een tweede kans krijgen ..."

Kom ik vrijdag avond thuis (7 uur) loopt er een klein egeltje alleen op straat, hartstikke koud natuurlijk maar liet zich nog niet zo makkelijk op pakken (rolde meteen op en begon te kreunen).

Mee genomen naar huis, en eerst aan gekeken.

volgende morgen niks gegeten, we maakten ons zorgen dat hij het niet zou gaan redden !

Ik snel naar de winkel gegaan om katten vlees en melk te kopen. Bleek dat hij nog niet zelfstandig kon eten ! Met pipetje om de 2 3 uur gevoerd plus een warm kruikje in zijn nestje en nu is hij helemaal happy !

Komt nog niet veel aan (15 gram in twee dagen) maar hij begint nu zelfstandig een lekker papje van vlees en melk te eten. Letten wel op dat hij goed aankomt, dat hij het niet koud krijgt en als het moet nog een pipetje met melk voeren.

Ben zaterdag nacht en afgelopen nacht nog twee keer er uit geweest om hem te voeren en de kruik op te warmen.

Ben ik toch wel een dierenliefhebber ! :)

Fiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:47

Jammer van het uiltje, maar zoals al gezegd, misschien was hij echt wel ziek en had het verder ook niet uitgemaakt!

Wel goed dat je het egeltje nu onder je hoede hebt!
Als je wel zo blijft verder gaan kan je binnenkort zelf een opvang starten! :')