help... baby konijntjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DinkyOmie

help... baby konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 11:02

Hallo,

Ik ga het proberen kort te houden.
3 weken geleden heb ik een konijn gevonden en opgevangen (in een ander topic al besproken).
Ik ben met dat konijn naar de veearts geweest om het geslacht te bepalen. Het was een gecastreerd rammetje! Dat was ideaal, kon ik bij de opvang een voedster gaan halen om erbij te zetten.
Afgelopen zaterdag ben ik de voedster gaan halen in de opvang, en ik heb haar nu 1 week op proef.

Gister kwam ik thuis, was Frits (mijn gecastreerde ram) een nestje aan het maken. na heel het internet te hebben afgestruind blijkt dat rammen dat eigenlijk nooit doen.
Er werd mij geadviseerd om de 2 konijnen even apart te zetten voor het geval Frits toch een voedster is en misschien ook wel zwanger. Gelukkig heb ik dat gisteravond gedaan.
Vanmorgen lag er een verassing in de ren... kleine baby's :?
Dus mijn gecastreerde ram is een voedster en nu ook nog eens bevallen...

Ik ga zaterdag de anders voedster (die ik nog op proef heb) terug brengen naar de opvang. Ik vind het heel vervelend maar dat is nu gewoon beter. :(

Alle tips over kleine baby konijntjes zijn welkom... Want ik heb hier helemaal geen ervaring mee.
Moet ik een nest controle doen op dode konijntjes? zo ja hoe precies?
vanaf welke leeftijd gaan ze lopen? moet ik extra bijvoederen nu? en wat dan?

Alle tips zijn welkom!!

DinkyOmie

Re: help... baby konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 13:57

niemand??

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:02

Nico_lette

Oh jeetje haha, dat zelfs de DA het fout heeft :? Maar ik heb geen ervaring, kun je niets op google vinden?

Marie_v

ik vind het een beetje vreemd dat de dierenarts zich zo vergiste... Ik denk dat de kleintjes nu niet veel extra nodig hebben aangezien ze nu melk drinken maar misschien moet de moeder iets bij krijgen...(ik weet niet zeker of dat wel nodig is :? ) gewoon hok schoon houden en voldoende water en eten.

hier staat ook veel informatie op: http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... boren.html
Laatst bijgewerkt door Marie_v op 11-06-15 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:03

Ik denk dat de opvang je daar ook wel bij kan ondersteunen :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:04

Je wil niet weten hoe vaak ook een dierenarts zich hierin vergist ;)

Ik heb hier nog een artikel waar je je in kunt lezen;

http://www.bunnybunch.nl/informatie/cat ... ht-nestje/

En verder raad ik je echt aan om dit even op Bunnybunch te vragen..
Welke opvang ben je overigens geweest?

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:39

Vooral niet aankomen! Als je echt nestcontrole wil doen, eerst je hand goed door de poephoek.

En als de konijntjes straks wat ouder zijn, geniet ervan! Want kleine konijntjes zijn echt geweldig :D

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 14:51

opvang is massenhoven, Belgie.
Ik heb net afgesproken dat ik de voedster terug ga brengen...
uit het nestje wil ik dan 1 ram houden en voor de rest zal ik een goede thuis moeten vinden!

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:02

Ik zak je wel even helpen aangezien ik zelf ook konijnen opvang en ook nestjes heb gehad van gedumpte zwangere voedsters.

Ten eerste het nest de 1e 5 dagen echt met rust laten. Mochten er dode jongen in het nest liggen dan haalt moeder ze er zelf uit.
Verder gaan de oogjes met ongeveer 10 dagen open. En dan zullen ze ook wat meer levendig worden. Het voordeel met het warme weer is dat de voedster het nest bloot legt omdat het te warm word. Als het savonds weer afkoelt dekt ze de jongen zelf toe.
Voedester wel bijvoeren aangezien ze nu voor de jongen moet zorgen. Andijvie hooi etc hooi moet ze trouwens ten alle tijden bij kunnen.
De jongen zullen rond de 3 weken proberen mee te eten met moeders.
Verder kunnen de jongen met 8 weken bij de moeder weg.

Wil je verder nog wat weten?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:08

Heb je haar in een bos ofzo gevonden?
Want dan is de kans groot dat ze gedekt is door een wild konijn... dan heb je dus half-wildjes.

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 08:10

Bedankt voor de info! Heb ik echt wat aan.
Ik zag gister idd dat het nest wat open lag en vanmorgen lag het wat dichtstopt.
Hoe kan ik weten of ze haar jongen voedt? door de dag ben ik werken en 's nachts lig ik in bed :)
Moet ik de babykes controleren? Of ik eventueel zou moeten bijvoeden?
Ik heb ze gister geteld en het zijn er 8, er lag 1 dode in (langs) het nest die heb ik er wel uitgehaald.

Wat is goed om de moeder te geven?
Ze krijgt nu onbeperkt korrel, dan nog 2 x per dag een bak met witlof, appel, sla, komkommer en banaan. Ze is echt best dun geworden, en heeft zichzelf helemaal kaal geplukt :(.
Maar gelukkig eet ze wel goed!

Alle tips zijn welkom...

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:34

Je moet ze NIET bijvoeren want dan stoot de moeder ze af. Moeder voert de jongen zelf alleen zul je dat niet zien. Ze doet dat maar een paar keer per dag eventjes. Zolang de jongen bewegelijk in het nest zijn is get goed.

Je moet de moeder wel goed bijvoeren. Wat ik al eerder zei ze moet namelijk melk aanmaken voor haar jongen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:53

http://www.catootjeskonijntjes.nl/Dejongen.htm

Hier staat op zich ook goede info.ik heb konijnen gefokt, bleef altijd de eerste week bij het nest weg.
ik gaf de voedsters altijd veel groenvoer, appel, en gras,paardenbloem etc..
maar in die link staat heel veel nuttige info :j

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:02

Nathas schreef:
Ik zak je wel even helpen aangezien ik zelf ook konijnen opvang en ook nestjes heb gehad van gedumpte zwangere voedsters.

Ten eerste het nest de 1e 5 dagen echt met rust laten. Mochten er dode jongen in het nest liggen dan haalt moeder ze er zelf uit.
Verder gaan de oogjes met ongeveer 10 dagen open. En dan zullen ze ook wat meer levendig worden. Het voordeel met het warme weer is dat de voedster het nest bloot legt omdat het te warm word. Als het savonds weer afkoelt dekt ze de jongen zelf toe.
Voedester wel bijvoeren aangezien ze nu voor de jongen moet zorgen. Andijvie hooi etc hooi moet ze trouwens ten alle tijden bij kunnen.

Dit is dus niet meteen waar, bij collega fokkers gezien dat de voedster de dode jongen liet leggen met made tot gevolg.

Hier controleer ik gewoon iedere dag de nesten. Nog nooit mijn hand door de poephoek gehaald, mamma ruikt ook niet naar ontlasting. Ik aai de voedster altijd geef haar wat lekkers en controleer het nest. Nog nooit afgestote jongen gehad.

Oogjes moeten na 10 dagen open, anders met afgekoeld gekookt water en een schone doek een beetje helpen. Konijntjes waarvan de ogen te lang dicht blijven zitten kunnen blind worden.

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:56

Tiffany schreef:
Nathas schreef:

Dit is dus niet meteen waar, bij collega fokkers gezien dat de voedster de dode jongen liet leggen met made tot gevolg.

Hier controleer ik gewoon iedere dag de nesten. Nog nooit mijn hand door de poephoek gehaald, mamma ruikt ook niet naar ontlasting. Ik aai de voedster altijd geef haar wat lekkers en controleer het nest. Nog nooit afgestote jongen gehad.

Oogjes moeten na 10 dagen open, anders met afgekoeld gekookt water en een schone doek een beetje helpen. Konijntjes waarvan de ogen te lang dicht blijven zitten kunnen blind worden.

Staat er bij mij dat je je handen door de poep moet halen nee, en afstoting bij konijnen komt vaak voor als je niet weet wat je doet.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:05

Wij laten het nestje de eerste week zo veel mogelijk met rust. Na die week openen we voorzichtig de bovenkant van het nest om zo een schatting van het aantal jongen te kunnen maken en te kijken of alles 'levendig' is. In onze ervaring verwijderen de moeders zelf de kleintjes die dood of ziek zijn uit het nest.

Zorg voor de moeder voor voldoende water (meestal drinken ze meer) en voer. Vanaf het moment dat de kleintjes zelf gaan lopen controleren we wat vaker en kunnen we ook een preciezere telling doen. Op dat punt zal je ook gaan merken dat ze met moeders mee gaan eten en drinken. Het is dus zaak om er dan voor te zorgen dat je een voerbakje en drinkflesje hebt waar de kleintjes ook bij kunnen.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat de konijnen bij ons niet 'handtam' hoeven te zijn dus voor ons heeft veel in de hand zijn geen enkele toegevoegde waarde.

De kale plekken zijn trouwens normaal. De voedster gebruikt haar vacht om een nestje te maken. Dit groeit vanzelf weer aan.
Zorg vooral ook voor genoeg ruwvoer.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:27

Hooi, ruwvoer dus, moeten konijnen sowieso altijd onbeperkt hebben ;)

Als ze vermagert, inderdaad bijvoeren met wat extra biks of groenvoer. Let wel op dat de ontlasting goed blijft

Nestcontrole is prima,controleer op dode jongen en verwijder deze uit het nest. Door de keutels hoeft niet, konijnenbaby's ruiken ook niet naar ontlasting. Even de moeder aaien en dan is het prima.

Als de jongen goedgevulde en dus bolle buikjes hebben gaat het goed. Moeders voedt enkele keren per dag

Als de jongen zelf uit het nest komen mag je ze voorzichtig hanteren. Ze zullen ook vanzelf met moeders mee gaan eten

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:42

Nathas schreef:
Staat er bij mij dat je je handen door de poep moet halen nee, en afstoting bij konijnen komt vaak voor als je niet weet wat je doet.

Dat was een reactie op een eerdere post had ts ook kunnen lezen ;)

Afstoting komt helemaal niet zo vaak voor en al helemaal niet van een nest controle.. Vaker zijn dat andere factoren die meespelen.

5 dagen niet naar het nest omkijken is ook gewoon niet zo slim. Zo zie je helemaal niet wat er gebeurd met je jongen en kun je een hoop narigheid voorkomen ;)

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:48

Tiffany schreef:
Nathas schreef:

Dat was een reactie op een eerdere post had ts ook kunnen lezen ;)

Afstoting komt helemaal niet zo vaak voor en al helemaal niet van een nest controle.. Vaker zijn dat andere factoren die meespelen.

5 dagen niet naar het nest omkijken is ook gewoon niet zo slim. Zo zie je helemaal niet wat er gebeurd met je jongen en kun je een hoop narigheid voorkomen ;)

Mij is altijd gezegd dat je je hand door te poep moest halen := Weer wat geleerd haha :P

Ik heb overigens geen nestcontrole gedaan :)