Onverwachts mini ezeltjes kado..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maia

Onverwachts mini ezeltjes kado..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 15:29

Over een week of twee verhuizen we naar een oude familie boerderij om daar de boel te onderhouden. Het oude koppel dat er woonde is vorig jaar vertrokken en in de tussentijd zijn de twee overgebleven dieren, twee mini ezeltjes (merrie en ruintje), tweemaal daags verzorgd door een buurman die er voor betaald kreeg.

Nu wij er heen verhuizen krijgen we de ezeltjes er bij kado. Hartstikke leuk, maar ik heb geen ervaring met ezeltjes en zie wel dat er wat dingen moeten veranderen. Hun hoefjes zijn te lang (hoefsmid wordt gebeld), ze zijn veel te vet en ik vraag me af of ze ontwormd zijn in het afgelopen jaar. Ze lopen op een enorme weide waar het gras veel te hoog staat, krijgen tweemaal daags een schep haver en hooi naar overvloed. Ze hebben grote inloop stallen waar beton op de grond ligt, geen stro, en staan heel het jaar lekker buiten. Het water wordt dagelijks ververst.

Een paar dingen die ik graag zou willen weten (ik heb wat ezel sites bekeken, maar hoor ook graag de mening van mensen met ervaring):

-ezels lijken me dieren die vooral niet al te lang rijk gras nodig hebben. Zal ik het hele veld korter maaien zodat ze een schalere grond hebben? Of eventueel een helft en later in het seizoen de andere helft? De weide is enorm, ik denk niet dat ze gebruik van alle ruimte maken.

-ik zal een veearts laten komen voor een check-up en een wormen kuur, en eventueel tetanus en influenza shot (klopt het dat dit 1x per jaar nodig is?), maar zo ver ik het kan zien zijn ze veel te vet. Hoekig zoals ezeltjes zijn maar met een ronde buikjes waar een tweeling in past (en eentje is een gecastreerd mannetje :D ) Hoe kan ik het beste met hun voeding omgaan? Hebben ze hooi nodig in dit zomer seizoen, en kan ik de haver helemaal afbouwen? Er is geen liksteen, is dat nodig gedurende de zomer?

-het hooi wordt nu op de grond gemikt, volgens de buurman eten ze niet uit het net wat er hangt, ook niet als het sneeuwt in de winter en ze geen gras hebben. Eten ezels hier lastiger uit, en hoe kan ik een net ontwerpen dat makkelijker eet voor ze?

-Het stikt hier van de coyotes en beren. Tot dusver is dit dus goed gegaan, iemand ervaring met roofdieren en ezels?

-Met welke dieren kunnen ezels goed samen staan? Kan ik schapen of geiten in de zelfde wei zetten? Heeft dit invloed op de wormenkuren die ze moeten krijgen? En met paarden, zijn daar enige aanpassingen voor vereist?

Andere tips zijn meer dan welkom!

Bedankt!

enamorada

Re: Onverwachts mini ezeltjes kado..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 15:35

Over dat met roofdieren: Ezels zijn geen vluchtdieren zoals paarden! Heb onlangs gelezen dat ze blijven staan en de roofdieren zelfs proberen op te jagen. Correct me if I'm wrong hoor! Ik denk dus niet dat je je hier veel zorgen over hoeft te maken. Verder heb ik niet zo veel verstand van ezeltjes :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 15:35

Haha...ik schrok even toen ik je post las...'' het stikt hier van de coyotes en beren...'' ik dacht huh?? :? En toen zag ik dat je in de usa woont :D
Heb verders weinig verstand van ezeltjes, maar heel erg leuk dat jullie voor ze gaan zorgen ! :j Denk dat er hier op Bokt wel meerdere '' ezel-experts '' zitten die je goede raad kunnen geven!
Misschien het grasland hooien ?
Enne...beeldmateriaal is altijd welkom :o , lijkt mij een geweldige plek waar jullie gaan wonen !

maia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 15:38

Bedankt voor de reacties!
Ik ken hier iemand die ezels gebruikt om z'n kippen te beschermen tegen de coyotes. Dat zijn alleen flinke dieren en deze hier..zijn zo schattig :D

Ik weet niet of het land het waard is om te hooien, ik denk dat dat pas later in het seizoen zou kunnen, en ten tweede is het niet echt onderhouden en groeit er van alles naast gras. Maar tips hier over zijn zeer welkom!

Juliette61

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 15:44

Ik zou me niet erg veel zorgen maken over de roofdieren.
Heb namelijk eens iets gehoord over een dode hond die aangevallen was door een ezel, en ze dachten dat een troep wolven de daders waren.

Verder heb ik geen ervaring met ezels, heel veel plezier, ezels lijken me erg leuk :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 15:46

maia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 16:01

Ik gebruik geen facebook, maar mocht ik er niet uitkomen kan ik dat altijd nog doen, bedankt! Wat een dotje is jouw muildierveulen zeg!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:06

Ik dacht ook "Beren en coyotes?", maar toen zag in NY staan, haha. Wel goed dat je het gelijk zo serieus neemt en ze helemaal laat checken en je je er in verdiept. Kan je verder niet helpen, geen ervaring met ezels, maar wilde dat even zeggen.

Misschien dat je bokker Fiffill een berichtje kan sturen, ik weet dat zij eerst een pony verzorgde die met ezels stond en zag ook wel eens de ezels voorbij komen, misschien dat zij antwoord heeft op je vragen :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:08

Kennen ze in de USA ook slowfeeders? Dat is misschien voor jouw ezeltjes wel een oplossing.
Top dat je je over hen wilt ontfermen!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:24

vraag Shirley ook eens al zal die wel ook in dit topic belanden

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 18:19

Ik heb twee ezels gehad. Na elkaar dat wel. Helaas nu niet meer. Heerlijke beesten en zo anders dan paarden.
Ze hebben in ieder geval beschutting nodig. Ze kunnen niet tegen de regen daar is hun vacht niet tegen bestand zoals bij paarden. Ze kunnen niet in de modder staan. Dus een stuk bestraat als je geen droge plek hebt is heel handig. En een natte plek bij de waterton bijv ook. De hoeven drogen snel uit.

De hoeven hebben ook een andere stand als paarden en groeien ook anders dus je hebt wel een goede smid nodig die ervaring heeft met ezels. Een paarden hoefsmid is dus niet een goede.

Ezels worden snel dik. Onbeperkt grazen op volle wei is niet goed. Ook onbeperkt hooi is niet nodig. In de zomer hebben ze voldoende aan gras. Ik voerde ze een handje brokjes bij om ze tam te houden.

Ze zeggen dat ezels vaak niet samen gaan met kleinere dieren omdat ze die verjagen of opjagen. Ik had er twee pony's bij en twee geitjes. Die werden wel eens opgejaagd maar dat doen de pony's ook. Dus bij mij ging dat goed.
Maar de geiten konden wel op zo'n klimrek springen. Lol.

Maar ik ben geen expert en er staat vast heel veel op internet.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 18:31

zet paarden en ezels NIET samen.
er zijn genoeg ziektes (wormen en bacterien etc) die een ezel geen kwaad doen en die ze bij zich dragen, die een paard zeker schade kunnen opleveren.

Zet ze kleiner, ze kunnen het beste op vrij scharige grond met per dag een kleine periode op de wei.
ruwvoer mag wel veel, maar niet onbeperkt.
een hooinet eten ze prima uit.. ze moeten het alleen even 'inzien" laat ze in ieder geval maar rustig knabbelen.. slowfeeders is een goede inderdaad. maar zorg er wel voor dat je ezel het echt snapt!

de hoeven zijn anders als dat van ezels, dus maak het zeker dat je hoefsmid bewust is van ezel hoeven en ze niet bekapt zoals een paard! een hoefsmid met kennis van ezels is beter!!

ezels in groepen kunnen zich vrij goed verweren tegen een roofdier.. ze bijten en trappen erg hard als nodig..
eigenlijk dezelfde afweer als een paard zou hebben..
voor een coyote en/of beer zou ik niet zo bang zijn.. maar zorg wel voor een stalletje..toch veiliger ;)
desnoos een inloopstal die overdag open staat en savonds toch dichtgaat :)
met een paddock overigens makkelijk te doen.. en dan gewoon maar 1 a 2uurtjes op de wei :)

zelf zou ik er eigenlijk ook geen schapen of geiten bij zetten.
ik ken een ezel ruin die deze gewoon vermoorde, gaat gewoon fout omdat ze niet hetzelfde communiceren etc.
een ezel en paard onderling verstaan elkaar ook niet goed.. oa door de grote oren en toch andere manier van communicatie die wij zelf niet zo opmerken qua verschillen..
dezelfde ezel heeft ook wel eens een shetlander tot moeten laten inslapen geholpen..helaas..
(niet mijn ezel he!)

voorkom inderdaad dat ze constant nat blijven staan maar zorg wel voor een plek waar ze eventueel met hun voeten in het water kunnen staan.
tegen regen kan hun vacht niet echt, dus schuilen moet altijd kunnen als ze er 3uur+ staan.

bouw het haver af en doe deze lekker inwisselen voor een vitamine + mineralen rijke brok die je 1x per dag geeft. + 2x per week lijnzaad door het voer heen :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:03

Bij goed ontwormingsbeleid kunnen paarden en ezels prima samen, eventueel in overleg met je dierenarts.

Ezels zijn territoriaal, ze gaan niet op de vlucht voor vijanden, maar gaan de strijd aan wanneer ze dat uitkomt, ook met vijanden die groter zijn dan zijzelf en zijn bijzonder fel in de strijd. Ze worden op sommige plaatsen ingezet om kuddes vee te beschermen tegen roofdieren dus reken maar uit. Verder zijn er heel wat verhalen bekend van ezels die kippen, katten, konijnen, zelfs honden, schapen en/ of geiten gruwelijk vermoord hebben.

Ze hebben weinig eten nodig, worden dik van lucht. Niet onbeperkt bijvoeren dus. Let er zoals Heike ook al zegt goed op dat je een goede hoefsmid zoekt die verstand heeft van ezelhoefjes. Ze zijn inderdaad niet waterdicht, en hebben een windluwe, beschutte plek nodig waar ze kunnen schuilen tegen regen en wind. In de winter vinden ze een dekentje vaak wel prettig. Je kan goed zien of ze te dik worden, dan gaat de manenkam hangen.

Het zijn geen vluchtdieren. Tactieken die je bij paarden gebruikt om te drijven werken bij ezels niet.

Het zijn heerlijke dieren om mee te werken, zolang je ze met respect en geduld behandeld. Doe je dat niet? Dan kan je een stevige kluif hebben aan ze. Let erop dat als ze iets willen, of juist niet willen, ze dat ook menen en ze zijn niet makkelijk van gedachten te veranderen. Ze kunnen trouwens ook zijwaards schoppen en zijn vliegensvlug. Ze hebben ook overal een mening over en uiten die ook.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:19

Eerst had ik een oude ezel. Heel wat anders dan een paard daar kwam ik al snel achter. Maar een enorme goedzak waar je alles mee kon. Ik ben er het bejaardenhuis mee in gelopen om met de ouderen te knuffelen. Alleen de schuifdeuren waren even vreemd. Toen hij overleed een twee jarige ezelin die niets kon.

Ik heb heel wat jonge paarden en pony's in handen gehad. En toen dus een jonge ezel. Echt ik heb in een deuk gelegen. Die blik in de ogen als ik eens wat wilde. Ze kon nog net niet zuchten.

Al mijn kennis kon ik zowat over boord gooien. Grote deuk in mijn ego. Maar wat heb ik geleerd. Gelukkig was ze een hele geduldige leermeester.

Ik denk dat dat het belangrijkste is. Geduld. Een ezel is echt heel anders dan een paard. Al hebben ze overeenkomsten. Maar ze zijn meer verschillend.

De mijne stond trouwens met twee pony's. Dat kan dus wel.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 17:18

zeker kunnen ze met een top ontwormingsbeleid samen.. maar check vaak genoeg dmv mestonderzoeken.. want het doet je paard veel schade!
een ezel heeft van bepaalde wormen veel minder last en krijgt ze 'gemakkelijker'.

samen met pony's kan inderdaad wel.
maar wees bewust dat je pony's niet dominant moeten zijn en de onderdanige rol echt moeten uitoefenen..
als ze iets niet zint zullen ze nooit weggelopen en gaan ze namelijk gemakkelijk in de aanval.

zoals Mick75 al zei, ze zijn anders qua paarden voornamelijk door dat ze geen vluchters zijn, maar enorm territoriaal waar ze voor vechten.
ze zullen je pony dan ook echt de dood in helpen als je pony te dominant is op de weide/in de paddock etc.
(ligt er natuurlijk ook aan hoe groot je ezel is ten opzichte van de dieren die erbij staan)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 17:30

Hier staan de ezels al 29 jaar bij de paarden en alles leeft ook al zo lang. Dus daar voorzie ik geen problemen.

Verder zijn er al veel goede tips gegeven.
Veel plezier met je ezeltjes !!

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 17:35

Zoals al een paar keer aangegeven, geen andere dieren bijzetten.
Ik kwam vaak op een camping waar achter een weiland was met schapen en een ezel of 2, heb vaak genoeg gezien dat een ezel de lammetjes kapot maakt, echt een gruwelijk bloedbad. Ook de volwassen schapen waren niet veilig.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 17:43

Ik zie nog altijd het probleem niet om er ponies of paarden bij te zetten.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:23

omdat een ezel niet hetzelfde gedrag vertoont als een paard.
dat ze grotendeels hetzelfde eruit zien maakt ze geen soortgenoten!
het kan gigantisch misgaan..
zoals hierboven al meermaals genoemd.. een ezel is geen vluchtdier zoals een paard.
ze gedragen zich over het algemeen heel anders en bij elkaar zetten kan voor flink wat problemen zorgen..

twee onderdanige shetlanders zullen inderdaad prima erbij kunnen, maar op het moment dat ze ook maar 1poging gaan doen om wel de baas van 'de kudde' te zijn, kan het gigantisch mislopen tot op misschien wel de dood.heb het vaak gehoord van mensen die ezels met pony's zetten of met inderdaad schapen waar lammetjes en soms ouder dieren gewoon bruut vermoord werden..

Mensen snappen niet dat ze qua gedrag heel anders zijn.. puur omdat ze ook vier hoeven hebben, een staart, twee oren, soort gelijke bouw en praten met de oren..
maar hun gedrag is NIET paard-achtig en misverstanden tussen soorten zoals paarden en geiten zorgen voor fixe problemen..
een paard zal er van weg lopen of misschien 1x trappen.. zijn vluchtgedrag, loopt de irritatie uit de weg etc.
een ezel zal aanvallen tot dat hij er vanaf is..

ze staan gezellig met zijn tweeën, laat dat lekker zo :)
het kan soms jaren goed gaan en ineens mis.
ze verstaan elkaar gewoon niet en zolang ze elkaar uit de weg gaan kan het soms prima lopen.. maar op het moment dat ze elkaar 'geforceerd' tegenkomen zoals op een paddock waar ze eten moeten delen of in een stalletje etc. gaat het gewoon niet goed.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:20

Natuurlijk snap ik dat een ezel geen paard is.
Maar dat wil niet zeggen dat het niet goed kan gaan.

Nogmaals het gaat hier niet voor niets al 29 jaar goed...

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 20:09

Heb je daar persoonlijke ervaring mee? KingYasFenn? Hier wel persoonlijke ervaring. En hier ging het ook prima.

Trouwens wel persoonlijke ervaring dat een paard een ander paard dood trapte.

Wat maar bewijst dat een algemene regel niet altijd opgaat.

maia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 21:37

Wat een hoop geweldige tips! Hartstikke bedankt allemaal.

Ik heb ondertussen contact met de lokale veearts die ze in het verleden heeft behandeld, ik zal gelijk beginnen met ontwormen dat ook longworm aanpakt voor het geval ze later met of in de buurt van paarden komen te staan. Een hoop goede tips over ezels met andere dieren samen, bedankt. Ze hebben met paarden gelopen en waren ook lief voor de pauwen, maar zag ze aardig dreigend kijken naar de hond die met grote interesse voor het hek stond te kijken. Goed om rekening mee te houden. Ze zijn echt inieminie, dus maak me niet al te veel zorgen dat ze te dominant over een flink paard zouden zijn, maar het is goed om te weten!

Ik ga naar slowfeeders en hooinetten kijken. Is er verschil tussen verschillende netten, de grootte van de gaten bijvoorbeeld, of is er een standaard?

Ik ga ook op zoek naar een hoefsmid die ervaring met ezels heeft. Ik hoop er snel een te vinden, mogelijk via de veearts, want deze hoefjes zijn veel te lang.

Haver afbouwen en in plaats daarvan een handje brok per dag dus. Nog tips door iemand over weide management? Het gras staat nu veel te hoog, het plan is om het korter te maaien en ze daar van te laten grazen en het hooi voor nu af te bouwen tot na de zomer. Hooien heb ik niet te veel vertrouwen in, er staat zoveel anders tussen het gras in. Volgens mn vriend is het arm gras, maar hij heeft kennis van ander vee dan ezels en heeft daarom misschien een andere standaard van 'arm gras'.

En tenslotte.. ik heb ze van de week een halstertje omgehangen en wilde er eentje mee laten lopen naar een ander deel van de wei. Daar zag ze duidelijk geen reden toe, en liep geen stap mee. Hoe kan ik dit het beste stap bij stap aanpakken? Ze hoeven verder niets, maar het zou wel handig zijn als ik ze eens kan verplaatsen als de hoefsmid komt of we de weide aanpakken. Duidelijk een ander verhaal dan met een paard!

Ik plaats als we verhuizen de foto's van de vetzakjes <3 !

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 21:54

Als ze echt te vet zijn en je wilt ze laten afvallen, dan moet dat bij ezels heel voorzichtig! Ze mogen niet meer dan 2 kilo per maand afvallen anders kunnen ze bloedvervetting, een soort stofwisselingsziekte krijgen en daar aan sterven. Voor mini's misschien maar 1 kilo per maand.

maia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 21:59

Goed om te weten! Dan zal ik voor nu het haver rustig afbouwen, er staat nog genoeg voor de komende weken/maanden, en zorgen dat ze wel nog genoeg weide hebben en ondertussen misschien hun hooi halveren gezien er genoeg te grazen staat. Hoe klinkt dat?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 22:02

Prima! En lang gras is niet erg, daar zit minder voeding in dan kort gras wat weer gaat groeien na het maaien.