Poes plast in huis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Taat_

Poes plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 18:25

Hallo allemaal,

Ik heb al een jaar of 6 twee poezen. Heb ze vanaf kitten af aan en ze zijn uit hetzelfde nest.
Ze gunnen elkaar alleen het licht in de ogen niet. -O-

Nu is de een een stuk dominanter dan de ander en dat laat ze ook graag zien.

Sinds een jaartje ongeveer plast die 'dominante' poes dus in het huis. Het begon dat er 's ochtends wel eens een plasje in de gootsteen lag, als ze de hele nacht binnen waren geweest. (er staat geen kattenbak)

Maar op een gegeven moment plaste ze ook op een zak krentenbollen die op het aanrecht lag en vanaf dat moment moesten we echt oppassen waar we dingen neerlegde. Al kwam je soms de kamer binnenlopen rook je het gewoon en kon je dus doodleuk gaan zoeken.

Eerst twijfelde we dus wie het was, omdat we het nooit zagen, maar op een gegeven moment begon ze ook overal overheen te plassen waar je bij stond en keek ze je nog net niet lachend aan. :+

Gister plaste ze over een zak houtskool die in de tuin stond omdat we aan het bbq'en waren en vandaag heeft ze dus onze witte gordijnen onder geplast. -O- Mijn ouders beginnen het ondertussen niet zo leuk meer te vinden.

Het zijn enorme buitenkatten, vandaar geen kattenbak. Ik denk ook niet dat dat de oplossing zou zijn, aangezien vandaag de deur naar buiten ook gewoon openstond en ze ook tegen het gordijn begon te plassen.

We denken dat ze dus gewoon aan m'n andere kat wil laten zien dat het haar territorium is. Maar hoe leer je zoiets af??

Verder is ze niet bang of gestrest oid. Het lijkt er juist meer op dat ze zo relaxt is hier dat ze denkt dat zij de baas is in huis. :+

Iemand die ook zoiets heeft gehad? Of iemand die weet hoe je zoiets af kan leren, als dat al te doen is.

Ik hoor het graag!

nine1987

Re: Poes plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:27

Het is überhaupt al verkeerd aangeleerd door geen kattenvak neer te zetten..

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 18:28

Oh vergeten neer te zetten: vroeger stond er wel altijd een kattenbak, maar omdat ze op een gegeven moment zovaak buiten waren en er nooit gebruik meer van maakte hebben we hem weggehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:29

Whut?! Je laat je kat de hele nacht binnen en verwacht dat ze hun plasje ophouden? :=

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:30

Katten doen het ook als ze blaasgruis of een blaasontsteking hebben, ik zou sowieso dat eens laten testen, dan weet je iig of de kat lichamelijk gezond is.

Een kattenbak hoeft echt niet perse als het echt buitenkatten zijn zoals je zegt. Als je ze een hele nacht binnenhoudt zou ik wel een bak neerzetten, ze moeten het toch kwijt kunnen als ze willen.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:30

Ben je ermee naar de dierenarts geweest om lichamelijke oorzaken uit te sluiten? Zo niet, dan zou ik dat alsnog doen.

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 18:31

Mijn vader werkt in ploegendiensten, dus die is soms laat thuis 's nachts dus dan gaan ze wel eens mee naar binnen en dan doe ik of mijn moeder ze er ' s ochtends vroeg weer uit. Ze blijven dus nooit een hele nacht binnen.

Maar het gebeurt niet alleen 's nachts, ze doet het ook gewoon overdag als ze naar buiten kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:32

Tja, ik zou toch een kattenbak neerzetten, al is het alleen maar om te kijken of het helpt.

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 18:34

Dierenarts staat inderdaad op de planning. Het is gewoon zo vreemd dat het soms weken lang achter elkaar niet gebeurd en dan ineens weer een aantal keer achter elkaar.

Ik zal de kattenbak eens uit de schuur halen, ik geef het een kleine kans, maar zoals je zegt kan alleen checken geen kwaad. :)

Paola33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:40

Ik heb er hier ook een rondlopen die in huis plast, ik heb nu alles medisch uit kunnen sluiten en moet het in gedrag zoeken. Ik zou zeker een da erna laten kijken. Het kan zoveel zijn. Die van mij lijkt heel relaxt maar doet dit echt uit stress. Ben ook druk bezig om de oorzaak te achterhalen. Zij is dit ook zo opeens gaan doen. Al hebben ze een heftig jaar achter de rug. De andere deed het in het vorige huis waar ik woonde extreem veel, bij haar wist ik de oorzaak, alleen kon ik die tot vorig jaar niet aanpassen. Nu dus wel en zij plast nog incidenteel in huis en meestal is het dan mijn eigen stomme fout geweest. Dus ja het kan stress zijn, maar ook iets medisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:43

Die van ons heeft dit ook gedaan, dit kwam door het klepje van de kattenbak!
Die kwam elke keer op haar staart terecht en dat vond ze zo vervelend, dat ze er niet meer op wilde.
Toen heb ik het klepje eraf gehaald en was het over. :)

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:49

Onze kater heeft dit ook gedaan, bleek uiteindelijk ook om het klepje van de kattenbak te gaan.
Maar aangezien jullie er geen hebben staan lijkt dit me heel onwaarschijnlijk. :+

Eerst zal ik een eventueel medisch probleem (laten) uitsluiten inderdaad, en een kattenbak neerzetten uitproberen. Als dit allemaal is uitgesloten lijkt het me inderdaad een gedragsprobleem, hoe je dit kan oplossen weet ik niet, daar kan ik je niet bij helpen.
Wel wil ik je veel succes wensen.