katten aan elkaar laten wennen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nimmy

katten aan elkaar laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 16:00

Ik heb 2 katten en deze zullen moeten wennen aan de 2 katten van mijn vriend. Eentje gaat makkelijk en levert geen enkel probleem op.

Die andere veranderd in een luchtalarm, uit nood zitten ze nu in de schuur als wij er niet zijn en mogen ze eruit als we erbij zijn. Ze is dermate fel dat de 3 andere inclusief haar broer in paniek raken.
Als ik erbij ben en ze kan op schoot zitten gaat t nog goed. Maar heb ook nog een leven naast mijn katten en dag en nacht erbij zijn is geen optie.

Wat zouden we kunnen doen om het ook voor haar wat makkelijker te maken. Zodat ze ook lekker kan rondscharrelen en niet noodgedwongen elke keer opgesloten moet worden.

Jasmijn159

Re: katten aan elkaar laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:07

Even een verstuiver van Felliway halen?

Het mooiste is als beiden groepjes een eigen domein hebben (bvb kamer) en om de kennismaking dan op neutraal terrein te doen (andere kamer).

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:11

Bijvoorbeeld 2 op de beneden verdieping en 2 op de gang+boven verdieping en dan met eten bij de deur de bakjes zetten, deur op een klein kiertje doen. Dan ruiken ze elkaar maar vormen geen bedreiging voor elkaar. Door het tijdens het eten te doen koppelen ze elkaars geur aan iets positief. En dan steeds verder gaan met deur verder open enzovoorts. Ik zou ze voorlopig wel gescheiden houden als er niemand thuis is en pas na een tijdje oefenen ze bij elkaar doen als jullie er zijn.

Ook zorgen dat er genoeg plekjes zijn voor elke kat en evenveel aandacht geven, dan worden ze niet jaloers.

Op deze manier is het bij iemand die ik ken met 2 onzekere katje gelukt :)

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 16:24

Zonder toezicht samen doen we pas als het geheel relaxed is. En dan Nog gaat zij eerst in een bench, om problemen te voorkomen.

We kunnen ze niet in huis in verschillende ruimtes houden, zij maakt deuren open. Niet echt handig, vandaar eerst in de schuur. Ook Zijn die van mij gewent aan altijd volle voerbak, eten wanneer ze zin hebben, niet op gezette tijden.

Haar broer was echt makkelijk makkelijk en kan zelfs met toezicht lekker mee naar buiten. Nu haar ook relaxed krijgen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:46

Nimmy schreef:
Zonder toezicht samen doen we pas als het geheel relaxed is. En dan Nog gaat zij eerst in een bench, om problemen te voorkomen.

We kunnen ze niet in huis in verschillende ruimtes houden, zij maakt deuren open. Niet echt handig, vandaar eerst in de schuur. Dan draai je de deurkruk een kwartslag of zet je er een ronde deurkruk op Ook Zijn die van mij gewent aan altijd volle voerbak, eten wanneer ze zin hebben, niet op gezette tijden. Dan zet je in de kamer waar ze zit toch gewoon nog een bakje voer?

Haar broer was echt makkelijk makkelijk en kan zelfs met toezicht lekker mee naar buiten. Nu haar ook relaxed krijgen.

Beetje in oplossingen denken TS :D

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 17:01

Thuis alle deurknoppen al gedraaid, werkt niet.

Het voeren met open deur is dus geen optie omdat ze in principe altijd voer hebben.

We hebben ze nu in de schuur als we er niet zijn en dan als we thuis zijn zoveel mogelijk in huis. Ook vaak zonder die van hem erbij, zodat ze in huis relaxed worden.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 17:18

Wij hebben ook een kat die deuren open kan maken (en hier ook een sport van maakt). Wij hebben tijdelijk een haakje aan de deur gemaakt, zo kon de deur gelijk op een kier blijven.
Het voer bakje kun je vlak bij die deur zetten. Of 1x per dag wat natvoer geven als ze dat lusten.
Hier hielp de feliway helaas niet. Maar dat komt ook omdat ik met het mooie weer de hele dag de tuindeur open heb staan.
Bij ons is het nog steeds niet helemaal rustig, maar ze accepteren elkaar als ze niet te dicht bij elkaar komen.
Ze liggen nu gewoon met z'n vieren in de huiskamer te slapen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 21:09

Die ene speelt al met de andere 2, extreem makkelijk. Nu nr. 2 nog.

Hebben ze nu weer binnen met zijn 2en. Dan is ze zichzelf. Het vreemde is, thuis is ze juist heel bitchy en niet bang voor andere beesten.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 21:07

Hebben ze nu samen in de bench erbij gehad. Dat ging erg goed. Wat blikvoer erin en gewoon even geen gegil, geblaas en gegrauw.

Nu bedenken hoe en wanneer we weer een volgend stapje kunnen maken.