heel stresserige kat, bang, plast in huis door stress

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SandravdB

heel stresserige kat, bang, plast in huis door stress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 11:41

Ik heb me kat nu al twee jaar, vanaf kitten gekocht op boerderij, helaas is ze heel erg bang, nu woon ik voort samen en hier komt meer bezoek, dit kan ze niet goed af, dit uit zich in in de spouwmuur kruipen en binnen plassen, weet iemand hier een oplossing voor, of heeft iemand voor haar plekje op boerderij waar ze minder stress zou ervaren?

jorretje

Re: heel stresserige kat, bang, plast in huis door stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:46

Veel plekjes creëren waar ze zich terug kan trekken, liefst hoge plekken, daar voelen ze het veiligst en prettigst. Alle deuren open laten staan als er bezoek is, zodat ze ook echt daadwerkelijk weg kan.
Feliway proberen. Vooral zorgen dat je gasten haar met rust laten en zelf ook met rust laten als ze stress heeft.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 11:48

niemand raakt haar aan en ze heeft de kans om weg te kruipen, enigste die haar ooit pakt ben ik, rest kan haar niet eens pakken tenzij ze haar vangen, is al vanaf dat ik haar heb zo

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 17:50

Je hebt haar al 2 jaar en ze is altijd zo geweest schrijf je. Plast ze al 2 jaar in huis? Verstopt ze zich al 2 jaar?

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 17:52

nee sinds samen wonen is dat begonnen, meer volk hier in huis, meer bezoek, verstoppen deed ze eerst ook stukken minder, nu dus een half jaar, zou lang genoeg zijn om te moeten wennen aan nieuwe situatie

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 17:54

Begrijp dat ze met kat verhuisd is naar haar vriend dus nieuw huis en veel meer bezoek. Klopt dat?

Feliway heb ik ook goede resultaten over gehoord maar zelf nooit gebruikt.

Mijn angstige kat (die al heel lang niet meer onder ons is) verschanste zich altijd op de hoge ijskast. Daar kon niemand hem zien en dat voelde prettig voor hem.

Verstoppen is juist goed want dan kan ze langzaam wennen. Het is natuurlijk nogal een omschakeling.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:02

Hmm ja klinkt dan idd of ze niet kan wennen aan de nieuwe situatie. Je kunt feliway proberen, maar als de drukte erg heftig is voor haar en dat niet zal veranderen denk ik niet dat dat je heel erg gaat helpen.
Het beste is als ze veilige plekjes in huis heeft waar ze zich rustig terug kan trekken, dat is heel belangrijk voor een kat. Dat soort plekken kun je makkelijk zelf maken in de vorm van een huisje of een hoge plek waar ze kan zitten. Zodat ze iig niet meer in de spouwmuur hoeft te gaan zitten.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:11

Een kat wil de hoogte in om zich veilig te voelen, ergens onder kruipen gaat de stress en de angst niet tegen. Misschien kun je met plankjes langs de muur hoogtes creëren en als de kat daar dan opzit mag je ze niet storen. Ook hoge krab/klimpalen zijn leuk. Bezoekers moeten haar ook gerust laten dus op geen enkele manier aandacht geven.
Daarnaast zou ik ook zoeken in spouwmuren of er geen geuren van andere dieren zijn, katten plassen vaak over de geur van een vreemd dier als territorium drift.
Ook zou ik zeker een uurtje (al dan niet opgedeeld in halve uurtjes) per dag qualitytime met haar doorbrengen, vooral spelletjes spelen en dan liefst jacht spelletjes zoals achter een balletje rennen of een veer aan een touwtje, vaak een nieuw speeltje introduceren (hoeft niets duur te zijn, mijne zijn al gelukkig met een plastic zak aan een touwtje). Zeker NIET met je handen spelen of te ruw spelen. Mijn man bouwt soms ook katten forten uit dozen die dan een dag of 2 blijven staan, die doen het hier goed. Met spelen en qualitytime kan je haar zelfvertrouwen echt vergroten. Hoe meer qualitytime hoe beter!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:15

Hoge krabpaal aanschaffen. En idd feliway

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 18:20

Lauratje_88 schreef:
Een kat wil de hoogte in om zich veilig te voelen, ergens onder kruipen gaat de stress en de angst niet tegen. Misschien kun je met plankjes langs de muur hoogtes creëren en als de kat daar dan opzit mag je ze niet storen. Ook hoge krab/klimpalen zijn leuk. Bezoekers moeten haar ook gerust laten dus op geen enkele manier aandacht geven.
Daarnaast zou ik ook zoeken in spouwmuren of er geen geuren van andere dieren zijn, katten plassen vaak over de geur van een vreemd dier als territorium drift.
Ook zou ik zeker een uurtje (al dan niet opgedeeld in halve uurtjes) per dag qualitytime met haar doorbrengen, vooral spelletjes spelen en dan liefst jacht spelletjes zoals achter een balletje rennen of een veer aan een touwtje, vaak een nieuw speeltje introduceren (hoeft niets duur te zijn, mijne zijn al gelukkig met een plastic zak aan een touwtje). Zeker NIET met je handen spelen of te ruw spelen. Mijn man bouwt soms ook katten forten uit dozen die dan een dag of 2 blijven staan, die doen het hier goed. Met spelen en qualitytime kan je haar zelfvertrouwen echt vergroten. Hoe meer qualitytime hoe beter!

Spelletjes en qualitytime zijn onmogelijk, ze vind geen een mens leuk, moet al blij zijn dat ik op anderhalve meter afstand langs mag lopen

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:50

SandravdB schreef:
Lauratje_88 schreef:
Ook zou ik zeker een uurtje (al dan niet opgedeeld in halve uurtjes) per dag qualitytime met haar doorbrengen, vooral spelletjes spelen en dan liefst jacht spelletjes zoals achter een balletje rennen veer aan een touwtje, vaak een nieuw speeltje introduceren (hoeft niets duur te zijn, mijne zijn al gelukkig met een plastic zak aan een touwtje). Zeker NIET met je handen spelen of te ruw spelen. Mijn man bouwt soms ook katten forten uit dozen die dan een dag of 2 blijven staan, die doen het hier goed. Met spelen en qualitytime kan je haar zelfvertrouwen echt vergroten. Hoe meer qualitytime hoe beter!

Spelletjes en qualitytime zijn onmogelijk, ze vind geen een mens leuk, moet al blij zijn dat ik op anderhalve meter afstand langs mag lopen

Een stok met touwtje aan en dan een veertje of wat dan ook aan het einde van dat touwtje en haar uit haar tent lokken. De volhouder wint en katten geven zich niet zomaar gewonnen! Elke dag proberen zonder te dicht bij komen en altijd positief afsluiten, laat haar naar jou toe komen.
Zeker ook niet gefrustreerd geraken. Dit kan echt opgelost worden door haar zelfvertrouwen te verhogen en dat doe je door met haar bezig te zijn. Praat tegen haar, speel met haar en als ze dicht genoeg komt aai haar. Ik vermoed dat ze het nooit leuk zal vinden om opgepakt te worden maar dat hoeft toch niet?
Ook de manier waarop je het speeltje beweegt is belangrijk, probeer een prooidier na te bootsen. Traag bewegen en dan opeens snel of snel en dan abrupt stoppen, van de ene naar de andere kant bewegen, op en neer hupsen. De absolute favoriet hier is het speeltje opeens laten verdwijnen onder de zetel en dan razendsnel er terug vanonder en dan terug eronder, vinden ze alle drie even geweldig.
Blijf op een voor haar veilige afstand zodat ze zich niet bedreigt voelt, speeltje laten dansen of over de vloer bewegen met snelle en trage bewegingen, uiteindelijk zal haar instinct het wel overnemen.
Laatst bijgewerkt door Lauratje_88 op 08-06-15 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 19:01

Oo, zo 1 heb ik hier ook, enige waar ie niet bang voor is, ben ik.
Mijn man en alle anderen die hier komen, nee, dat uit zich in verstoppen op de raarste plekken.
Uiteindelijk mochten ze naar buiten, los. (Hij en zijn broer).
Dit leverdere nog meer stress op voor hem, en toen ging ie sproeien in huis.

Ik laat hem gewoon gaan, als er visite komt mag ie naar buiten, en hij komt pas weer terug als de visite ook weg is, prima toch.

Heeft een hoge krabpaal (tot aan plafond), tot beschikking, maar maakt hier alleen gebruik van als het rustig is in huis en hij wil slapen.

Uiteindelijk heb ik vanwege het sproeien feliway opgehangen, dit heeft hem goed geholpen, zowel sproeien als het hele onrustige ging eraf.

Een enkele keer ging het nogal eens mis, en dan had ie weer gesproeid.

Maar nu zijn ze beide laatst een weekend op proef nieuwe geweest bij een pension i.v.m. eventuele vakantie, en dit heeft hem best wel veranderd.
Ze hadden het daar helemaal niet naar hun zin, hebben zich een paar dagen niet laten zien, en toch is ie veranderd.
Sinds ie terug is heeft ie niet weer gesproeid, hij loopt nu ook buiten op straat, heel relaxt, in huis en buiten gewoon rustig ipv continue binnen en buiten sjezen en doen.

Hij is nu 5 jaar, maar hij is altijd zo geweest, als kitten al, zit er gewoon in.
Plus een onzeker gevoelig type, dan zit je er maar mooi mee.
Heb er weleens aan zitten denken om een gedragsdeskundige in te schakelen, maar uiteindelijk nooit door gezet.

Wat ik met mijn verhaal wil, tsja laten weten dat je niet de enige bent met zo'n kat.

Noortje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 19:21

Je zou eens een voeding kunnen proberen met kruiden die helpen tegen stress, bijvoorbeeld de Prins VitalCare Resist Calm. Ook kan je contact opnemen met het Prins CareTeam voor advies.
Ik hoop dat je een goede oplossing vindt.