Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Comfortis werkt echter niet tegen teken en het gras staat weer huizenhoog dus ik overweeg ook om er een Bravecto in te gooien, maar ik heb (even afkloppen) nog geen teek gezien dit jaar dus ik stel het zo lang mogelijk uit. Blijft toch gif, enzo. Lianne schreef:Vind het inderdaad ook een beetje raar om alleen maar teken te verwijderen en er niks aan willen doen om het tegen te gaan want JA ze kunnen er zeker ziek van worden. Dat jij afwacht totdat hij eens ziek wordt vind ik een beetje nalatig, maargoed het is jouw hond, ik zou het zelf nooit riskeren maargoed....
Sky_Britt schreef:Niets geven en gewoon dagelijks checken op teken. Ik heb me uit interesse toevallig verdiept in de werking van vlooien middelen (ik werk als psychofarmaceutisch onderzoeker). Bravecto is een middel wat bepaalde chloride kanalen in cellen afsluit waardoor teken dood gaan, maar dit duurt 6 tot 48 uur! Tegen die tijd heb je de teek zelf allang eruit gehaald. Bovendien kan ik nergens vinden of er ooit is gecheckt of het de hersenen van honden kan bereiken want dit zou leiden tot hersenschade aangezien diezelfde kanalen zich in de hersencellen van zoogdieren bevinden. Iets wat tot 12 weken in het bloed blijft circuleren kan dus niet afgebroken worden door het lichaam en dat is sowieso ook niet gezond.
Ik geef het dus niet aan mijn dieren, ik check ze nu dagelijks op teken en haal ze weg. Mochten ze ooit vlooien hebben dan behandel ik pas daarvoor. Deze middelen werken toch niet echt preventief aangezien het het ongedierte niet afstoot maar slechts (langzaam) dood als ze je huisdier al gebeten hebben.