Oude kat, laten inslapen of zelf laten sterven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Piera

Berichten: 647
Geregistreerd: 08-01-06
Woonplaats: Onbekend

Oude kat, laten inslapen of zelf laten sterven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 12:50

Ha bokkers,

ik post niet zo vaak wat maar ben nu toch wel erg benieuwd naar jullie mening. Mijn moeder heeft een oude kat genaamd Liv, die is inmiddels 17 jaar. Het beestje is echt oud, heeft al een jaar een schildklierprobleem (krijgt daarvoor medicijnen) maar ze begint steeds magerder te worden. Mijn moeder heeft regelmatig contact met de DA over haar gezondheid. Het is al een tijdje duidelijk dat het einde in zicht komt, maar ze at en dronk nog goed en hobbelde nog rond dus we lieten het nog even begaan.

Nu is ze sinds afgelopen vrijdag echt 'op'. Ze eet niet meer, drinkt nog amper, poept niet meer, plast nog een heel klein beetje en ligt 23 uur per dag in een soort holletje wat met dekens op de bank is gemaakt. Mijn moeder hoopt steeds dat ze uit zichzelf overlijdt omdat dr hartje er gewoon mee ophoudt. Toch duurt het nu alweer 2 dagen. Ik heb zojuist voorgesteld om dr morgen naar de DA te brengen om dr in te laten slapen, aangezien ik bang ben dat ze lijdt. Mijn moeder vindt echter dat sterven bij ouderdom hoort en ze wil het nog even aankijken. Ze belt morgen wel de DA om te overleggen. Mijn moeder (die erbij is, ik woon in een andere stad) denkt niet dat ze lijdt en vindt het zo een vredig proces. Ook ziet ze er erg tegenop om Liv in het reismandje te doen want daar raakt ze erg van in de stress en dat is natuurlijk niet zo fijn als je weet dat dat haar laatste half uurtje is...

Wat vinden jullie? Laat een kat uit zichzelf sterven of grijp je in en laat je haar inslapen? Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Re: Oude kat, laten inslapen of zelf laten sterven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:52

Er zijn ook dierenartsen die het dier thuis laten inslapen.

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:53

Persoonlijk had ik het risico niet genomen dat ze eventueel lijdt en had haar in laten slapen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:53

tja...een voordeel van een dier zijn is dat je als dier niet hoeft te lijden.....als je tenminste een eigenaar/baasje hebt die er tijdig een eind aan laat maken.
Uiteraard is het een natuurlijk proces,maar het is evengoed lijden.Is niet nodig.

future_vet
Berichten: 2623
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:55

zo te lezen is ze inderdaad bij het einde gekomen. Moeilijk om natuurlijk te beslissen hoe nu verder. je kunt nu eenmaal niet echt weten of ze lijdt. Katten zoeken meestal een donker plekje om te sterven.. op de bank zal dit niet snel gebeuren denk ik..... ik zou in ieder geval nog tot morgen wachten, wieweet slaapt ze vredig in.

sterkte met de keuze

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:56

Ik zou de dierenarts aan huis laten komen voor een spuitje. Hoeft ze niet meer de stress van het reismandje mee te maken, en weet je zeker dat je (verder) lijden voorkomt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-06-15 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:56

Ik zou 'm helpen. De dierenarts kan ook thuis komen om 'm in te laten slapen. Dan kan 'ie gewoon rustig op de bank op z'n eigen vertrouwde plekje inslapen.

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:57

Ik zou zelf kijken of er een dierenarts aan huis komt om haar te laten inslapen. Nu ze niet meer eet, zou ze best eens een hongerdood kunnen sterven en dat is toch net iets anders dan "vredig inslapen" wat je moeder zo graag zou willen.
Het mandje zou ik ook geen succes vinden. Dan laat je een kat niet op een fijne manier gaan... Kan er niet iemand met je moeder meerijden dat ze de poes even rustig op schoot houdt tijdens de autorit?

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:57

DA thuis laten komen om het diertje in te laten slapen. Kat kan nog wel een paar dagen zo door moeten gaan, dus gewoon thuis laten komen. Kat kan dan mooi op zn eigen veilige plekje geholpen worden.
Gewoon het verhaal uit leggen en geen da die niet wil komen.

edit; verder ben ik het geheel met Geerke eens.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 07-06-15 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

soloro

Berichten: 2303
Geregistreerd: 18-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:58

Niet eten en niet drinken is een lijdensweg.. mijn optie zou zijn om hem/haar in te laten slapen. Dan wel thuis door een dierenarts die thuis komt, dan naar da te gaan. Het kan nog erg lang duren voordat ze uit zichzelf overlijdt.. het dier vriendelijkste is om in te laten slapen.. sterkte ermee!

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:59

als de kat er rustig en 'tevreden' onder is,
is gewoon laten versterven zeker een optie hoor..

sterven hoort bij het leven en als ze gestopt is met eten en verder gewoon lekker rustig ligt te slapen,
dan is ze het zover het lijkt aan het 'afsluiten'.

je kunt zeggen en spuitje is humaner.. maar dan heb je toch altijd de stress van het verplaatsen (haar lijf is immers stram en misschien zelfs wat pijnlijk, klein kooitje lastig evenwicht in de auto inruilen voor de rust en warmte van de bank is misschien minder vriendelijk), of de stress van de dierenarts over de vloer (je kunt hem namelijk ook laten komen).

als ze lekker warm ligt, zou ik haar gewoon lekker warm houden wat vertroetelen en gewoon samen met je moeder van uur tot uur bekijken.. naar DA brengen zou ik niet doen, hooguit DA laten komen.

overigens, het kan ook zomaar zijn dat ze vanavond of morgen ineens weer begint te eten (kan dan te laat zijn hoor).. vergeet niet hoe warm het vrijdag was, dat is zwaar voor oude dieren. misschien komt ze daar toch nog even overheen, misschien is het teveel geweest.

ik denk dat we er zo vanaf een afstand weinig over kunnen zeggen.
zoals je het verteld, is het wel een geschikte kandidaat om te zeggen, laat haar rustig uit haarzelf gaan. wij zien niet eten en niet drinken natuurlijk als lijden. want het is een natuurlijke behoefte, maar uiteindelijk stopt die behoefte voor het hartje zal stoppen.. dat lijkt moeilijk, maar het is onderdeel van het proces.. als ze ook geen behoefte heeft aan eten of meer drinken, dan zal er op dat punt ook geen 'honger of dorst of lijden zijn'.

WillemYntJee
Berichten: 6305
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:59

Absoluut door een dierenarts in laten slapen, zo vredig is vanzelf laten sterven niet helaas.
Buiten dat kan dit nog dagen gaan duren en wordt de kat alleen maar slechter, waarom zou je moeder dat de kat en zichzelf aan willen doen? Geen fijne laatste herinneringen lijkt mij.

Pandora2
Berichten: 19869
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 13:03

Ik zou ook de DA laten komen voor het spuitje....als ze niet meer eet en drinkt, is dit wel een lijdensweg voor het diertje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 13:05

Ik denk ook dat je het beste de dierenarts aan huis kan laten komen of toch naar de dierenarts ermee. Hoe je het ook went of keert; zo'n dier kan het best nog een tijdje volhouden. Alhoewel ik het verdriet van je moeder ook wel snap, liefhebben is ook loslaten. Heb het zelf ook gehad met onze vorige kat en deze wilde ik eigenlijk ook niet meer naar de dierenarts brengen (meer omdat ik weet dat ze hem dan weer op probeerden te lappen) maar toen we 's avonds naar de dierenarts gingen met 'm zag de dierenarts (gelukkig!) ook dat het nu echt niet meer beter werd en was ie met een halve narcosespuit al weg. Kat vocht ook niet meer tegen het mandje of de spuit en dat was voor ons wel het teken dat het absoluut de goede keuze was. Nu kan ik die keuze natuurlijk niet voor jou of je moeder maken, en kan ik ook niet in de kat zelf kijken natuurlijk maar nog dagen laten liggen lijkt me voor de kat (en ook voor je moeder!) absoluut niet fijn.. :(

Piera

Berichten: 647
Geregistreerd: 08-01-06
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 13:06

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Ik ben het met veel van jullie eens, ik zou er zelf ook een einde aan willen maken, alleen al om het principe "je kan nooit te vroeg zijn, enkel te laat". Ik denk zelf dat sterven omdat je geen voeding binnenkrijgt geen prettig proces is..
Mijn moeder zit echter meer op de lijn van elenaMM77. De kat ligt inderdaad rustig te slapen op dr vertrouwde plekje, vandaar ook dat mijn moeder het als vredig ziet.

De DA laten langskomen had ik ook voorgesteld, daar ging mn moeder naar kijken. Onze huidige DA doet dat echter niet volgens mij, dus dat is wel een beetje een drempel. Sowieso belt ze morgen om te overleggen, dus ik ben benieuwd wat voor advies ze dan krijgt.

Marjoleine89

Berichten: 1227
Geregistreerd: 15-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 13:08

In laten slapen, dit is lijden. En dan niet afwachten tot morgen....
Katten zijn van nature heel hard voor zichzelf.
Ik heb vorige week een kat in vergelijkbare toestand op tafel gehad. Beestje was in shock/coma en uitgedroogd en er was geen bloedvaatje meer duidelijk aanwezig, ik kan geen enkele optie bedenken waarom mensen dat een dier aan willen doen.

Jullie hebben zo'n diertje heel lang gehad, en probeer het einde voor zo'n beestje dan zo snel en vredig mogelijk te laten verlopen, hoe moeilijk die beslissing ook is.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 13:11

normaal ben ik overigens iemand die eerder te vlot zegt
niet aan willen sleutelen, geef het dier maar een spuitje..

slechts in zeer weinig gevallen geef ik een antwoord zoals gegeven..
dat even ter verduidelijking, voordat mensen denken dat ik voorstander ben van natuurlijk laten versterven.. over het algemeen zeg ik, spuitje, in dit geval gezien het verhaal van TS zou ik persoonlijk dus wellicht inderdaad kiezen zoals de moeder van TS. mede ook uit eigen ervaring.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 13:12

Versterving is geen hele vervelende dood... het gebeurt ook bij oude mensen. Ik zou het lekker laten gebeuren hoor. Zolang ze rustig slaapt lijkt het enorme lijden wel mee te vallen. Waarschijnlijk is heg toch snel gebeurd.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 13:15

Hmmm, ik vind het argument van je moeder niet zo heel gek.
Maar ik zou misschien toch kiezen voor het eerder beƫindigen, je weet niet of ze lijd en dan kan het soms net te lang duren.
En die paar uur extra doen t m dan ook niet meer.
Veel dierenartsen kun je vragen om thuis in te slapen, vraag dat even na.
Sterkte voor je moeder.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 13:31

Sheran schreef:
Versterving is geen hele vervelende dood... het gebeurt ook bij oude mensen. Ik zou het lekker laten gebeuren hoor. Zolang ze rustig slaapt lijkt het enorme lijden wel mee te vallen. Waarschijnlijk is heg toch snel gebeurd.



Heb je het weleens gedaan dan?
Nieren scheiden er mee uit door gebrek aan vocht en je vergiftigt jezelf.

tamary

Berichten: 29221
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 13:33

Sheran schreef:
Versterving is geen hele vervelende dood... het gebeurt ook bij oude mensen. Ik zou het lekker laten gebeuren hoor. Zolang ze rustig slaapt lijkt het enorme lijden wel mee te vallen. Waarschijnlijk is heg toch snel gebeurd.

Mij staat toch echt iets bij van ondersteuning met morfine in die periode (oude tante aantal jaar terug). Zonder pijnbestrijding lijkt mij dit geen vriendelijk, zacht einde, dan liever meteen die laatste spuit er in.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Oude kat, laten inslapen of zelf laten sterven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 13:44

Geerke en Tamary: natuurlijk niet, ik ben niet dood. Maar familieleden wel. En we hebben het daar echt uitgebreid met de dokter over gehad. De mensen hadden geen eetlust meer, we moesten gewoon ophouden met aandringen. Er was wel morfine in het spel, maar voor een andere kwaal. Natuurlijk gaat je maag enzo zeer doen, maar lang duurt het niet. Als de kat echt veel pijn heeft slaapt ze niet rustjg.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 13:46

Sheran schreef:
Geerke en Tamary: natuurlijk niet, ik ben niet dood. Maar familieleden wel. En we hebben het daar echt uitgebreid met de dokter over gehad. De mensen hadden geen eetlust meer, we moesten gewoon ophouden met aandringen. Er was wel morfine in het spel, maar voor een andere kwaal. Natuurlijk gaat je maag enzo zeer doen, maar lang duurt het niet. Als de kat echt veel pijn heeft slaapt ze niet rustjg.


Palliatieve sedatie word nooit zonder morfine pomp gedaan...maar volgens mij hebben we het hier over een kat.Dat is een dier,die hoeft niet te lijden.Mensen wel...

aman2002

Berichten: 737
Geregistreerd: 18-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 13:47

Ik zou het diertje uit haar lijden verlossen.

Sterkte :(:)

Goof

Berichten: 28941
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 13:48

geerke schreef:
tja...een voordeel van een dier zijn is dat je als dier niet hoeft te lijden.


+:)+
helemaal mee eens.
Ik zou het diertje laten inslapen.