Poezen ruzie na dierenarts.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bowena_84

Poezen ruzie na dierenarts.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 22:04

Goedenavond bokkers,

Gisteren middag rond 4u ben ik met mijn 6 jarige poes naar de dierenarts geweest (buikpijn en bleef spugen) bij terugkomst het katten mandje in de woonkamer gezet en haar er op eigen beweging uit laten komen. 10 minuutjes daarna het mandje op de vaste plek gezet.

Beide poezen hebben gezamenlijk naast elkaar aan het mandje staan snuffelen waarna de 6 jarige weg liep naar de keuken. De 2 jarige liep haar achterna en begint uit het niets ontzettend geblazen en te grommen. Ik schrok hier nogal van :oo := ze zijn al 2 jaar dikke maatjes.

Ik heb ze uit elkaar gehaald en ze tot vanmiddag apart gehouden met eigen kattenbak en eten en drinken. Vanmiddag heb ik ze weer bij elkaar gelaten maar het is er niet minder op geworden. Ze vechten gelukkig niet maar de 2 jarige 'stelt zich ontzettend aan'.

Het vervelende vind ik dat de 2 jarige de 6 jarige wel steeds opzoekt en dan vervolgens voor/ bij haar gaat zitten en dan gaat zitten blazen en grommen. Ze zoekt haar keer op keer op, soms snuffelt ze zelfs maar is echt ontzettend gemeen. De arme 6 jarige durft zich haast niet te bewegen. Ik probeer me er zo min mogelijk mee te bemoeien maar heb ze vanavond toch 2x 'uit elkaat' gehaald.

Ik heb van google begrepen dat dit kan komen door de dierenarts geur. Moet ik dit zichzelf laten oplossen. Het doet me gewoon echt verdriet om ze zo te zien. De feliway is al ingezet en hoop ook dat die aanslaat!
Iemand nog tips?

picobello

Re: Poezen ruzie na dierenarts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:06

Ja zal inderdaad door DA bezoek komen. Geef het nog een dag of wat en het is weer over. katten zijn echt eikels soms tegen elkaar _-:(

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 22:07

He bah ja... Wist niet dat madam zo'n bitch kon zijn :\ word gewoon naar van de spanning die heerst. Arme babsi is al niet zo lekker en dan zit er ook nog zo'n kreng op je huid :roll:

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:08

Ik vermoed dat dit inderdaad vanzelf weer over gaat, maar niet als je ze keer op keer uit elkaar blijft halen. Laat ze het maar even uitvechten, dan is het daarna als het goed is weer oké.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:10

Je kunt van dr oetker van die flesjes met aroma kopen. Ik heb er thuis ook eentje staan als een van de twee naar de DA moet. Paar druppels in je hand en beide insmeren en ze ruiken weer gelijk. Kans is groot dat je zieke kat naar DA ruikt en de ander dat niet fijn vind

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 22:12

Dan zal ik mezelf streng toespreken en blijven zitten want alles in mij wil babsi 'helpen' :+ vind dat echt lastig

Krijg je die gewoon bij de drogist lyanne_Sanne?

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:14

In de supermarkt op bij de bak spulletjes. Ik heb zelf het vanille flesje, die ruikt het meest neutraal. Maar het is best sterk dus ik gebruik maar een paar druppels

Esther_1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:14

Ik heb 3 katten. De oudste is ook van slag als een van de anderen bij de DA is geweest. Hij gaat dan grommen en blazen omdat de ander naar de DA ruikt. Bij hem is het echt angst. Gewoon negeren en niet van elkaar scheiden. Het wordt minder na een dag en na een paar dagen is het over.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:15

Het gaat om de lucht. Ze ruikt nu anders dan anders.
Katten herkennen elkaar niet op uiterlijk maar puur op geur.
Heb je een mandje of iets waar de andere kat in gelegen heeft?
Iets wat niet in de kliniek is geweest?
Zo ja, wrijf een zacht mandje, kussen of kleedje over je kat die naar de kliniek is geweest.
Dan ruikt z weer naar "thuis"
Blijft het probleem, was dan de kat die op de kliniek is geweest en herhaal bovenstaande.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 22:43

Ik ga morgen eens naar de super, wrijf haar in met een dekentje en zal ze vanaf nu lekker negeren :j bedankt!!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:51

Het zou ook kunnen dat de tweejarige nu haar kans schoon ziet om het heft in handen te nemen omdat de zesjarige verzwakt is. Zorg er wel voor dat de tweejarige niet de overhand krijgt want dan krijg je echt ellende. Liever voorkomen dan genezen, zorg dat die DA lucht weg is en dat de zesjarige z.s.m. herstelt en, zorg er desnoods voor dat ze even niet bij elkaar komen tot de oudste hersteld is en corrigeer de jongste.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 12:12

Ik kwam er vanochtend achter dat io nog wat homeopathische valeriaan druppeltjes had. Hier is de 2 jarige GEK op!
Ik heb een druppeltje in mijn handen gewreven en toen eerst de 6 jarige aangehaald en dit nog eens herhaald op de 2 jarige.

Helaas doet het weinig. Al heb ik wel het gevoel dat het minder word. Heb de 6 jarige gisteren ook nog ingewreven met een dekentje. Maar de 2 jarige blijft blazen. Aanstaller :\

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 12:36

Ik begrijp dat het aanstelleritus lijkt, maar voor de katten is dit een serieuze zaak. Het is namelijk puur dat de 2jarige de 6jarige niet herkent! Zoals er hierboven al is gezegd, katten herkennen elkaar voornamelijk op geur. Andere geur? Andere kat!
Probeer je eens in te leven in de 2jarige: haar maatje gaat weg, dus (lichte) stress. Dan komt baasje terug, maar met een andere kat! En het enige wat zij probeert te doen, is zichzelf verdedigen tegen de indringer. Maar dat mag niet, dan worden ze uit elkaar gehaald. Ik weet niet of je haar corrigeert, maar besef je dus dat je dan corrigeert op zelfverdediging en angst/stress. Daar zal het alleen maar erger van worden!
De 6jarige herkent haar juist wel, ze ruikt nog hetzelfde namelijk. Dat die zich normaal gedraagt is dus logisch. Het is een eenzijdig probleem. De 2 jarige gerust stellen is veel effectiever dan haar corrigeren. Ze doet namelijk niks fout...

Wat je moet doen, is zorgen dat ze zich allebei veilig voelen en de ruimte krijgen die ze nodig hebben. Laat ze bij elkaar, maar wel met voldoende mogelijkheden om elkaar te ontlopen, om escalaties te voorkomen. Ook alleen ingrijpen als het echt keihard knokken wordt!
Tegelijk is het zinvol om de groepsgeur weer zo goed mogelijk te krijgen. Laat ze allebei tegen doekjes of watten aankoppen of haal die langs de mondhoeken als ze het niet uit zichzelf doen. Wrijf met datzelfde doekje over de andere kat heen. Op die manier zorg je ervoor dat hun oude veilige geur weer terug komt, want dat bestaat uit een mengsel van beide katten (en jouw geur). Lekker veel aaien en afwisselen dus!
Na verloop van tijd herstelt dit meestal gewoon weer. Het gaat echter ook wel eens mis omdat ze teveel ruzie krijgen en dat verstoort de relatie. Gelukkig gebeurt dat niet vaak, terwijl jouw situatie wel vaak voorkomt. Maar het proces een beetje helpen en versnellen dmv bovenstaande tips kan dus geen kwaad! Met een paar dagen is dit meestal wel weer over.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 12:44

Oh nog vergeten te zeggen: volgende keer weet je dat jouw katten hier gevoelig voor zijn en gelukkig is het grotendeels te voorkomen. Op dezelfde manier: geur! Een dekentje of mandje mee vanuit huis, liefst waar ze beiden op gelegen hebben. Dan blijft de geur beter aanwezig bij de dierenarts. Omdat ze natuurlijk wel de geur van de dierenartspraktijk meenemen, is het verstandig om bij thuiskomst dat nog een keer te herhalen, wrijf de kat lekker in met de groepsgeur. Even een watje langs de mondhoek van de ander en dit afvegen en dikke kans dat het dan gewoon goed gaat!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 12:52

Zoals de anderen al zeggen: de ene poes draagt nu de geur bij zich van de dierenartsenpraktijk waardoor de ander zich nu zo kan gedragen. Wat ook mee kan spelen is dat jij op het moment niet lekker in je vel zit en dat er daardoor nog meer spanning aanwezig is in huis.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 16:52

Hartstikke bedankt voor je uitgebreide antwoord Zwerte. Zo is alles een stuk duidelijker voor me! Ik dacht idd dat het een beetje aanstelleritis was.
Een hele fijne toevoeging! Ruimte en veiligheid krijgen ze. Ik heb ze niet gecorrigeerd en ook niet meer uit elkaar gehaald. Ik ben op het moment even niet thuis maar zal ze bij thuiskomst veelvuldig aanhalen en de oude geur terug brengen! Babsi is gelukkig weer de oude en trekt zich niet veel van Mila godzijdank. Vind het sneu dat Mila zo uit haar huisje is.
Wat Meggiemeg zegt kan ook kloppen, ik zit zelf ook totaal niet lekker in mijn vel dat helpt natuurlijk ook totaal niet.
Ik zal ze beide de rust en veiligheid geven om weer aan elkaar te wennen!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 19:01

Mijn katten is er ook drie dagen aan het blazen als ze bij de dierenarts geweest zijn. Handige tips hier,

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 21:53

Mag ik wat heel doms zeggen misschien? Als je de 2 jarige nu niet eens mee neemt naar de DA? voor entingen of iets?zo is het allebei DA geur. Of is dat nu dom wat ik zeg?

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 22:04

De 2 jarige ia een ongelofelijke stress kip. Ze is ontzettend bangig en schichtig ( nu gezien ook logisch dat ze nu zo van streek is) alleen in het mandje krijgen is al drama. Dus ik neem haar liever alleen mee als het echt hoognodig is. Dit Zijn natuurlijk gelukkig sporadische bezoekjes. De dames zijn al een stuk rustiger. Ik ben nu met een washandje beide koppies aan het inwrijven. Babsi vind dat niet zo leuk :') maar mila zoekt al meer toenadering em blaast al een stuk minder. Ze hebben zelfs naast elkaar gedronken. Dus ik denk dat het met een dag wel voorbij zal zijn. Super bedankt voor alle nuttige tips!

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 16:46

Hallo dames,

Zoals eerder aangegeven ben ik ziek en zit dus niet zo lekker in mijn vel.
Maar ik word langzaam een beetje moedeloos :(

Ik heb serieus alle tips gebruikt en gedaan, ingewreven met vanille en valeriaan ben ze nu al anderhalve dag met hetzelfde washandje aan het inwrijven, over hun hoofd en mondhoeken en geef ze de ruimte.
En nog blaast mila naar Babsi. Er komt wel steeds meer toenadering maar daar tegenover staat dat ze Babsi ook begint op/weg te jagen.

Ben ik nu gewoon ongeduldig of maak ik me onnodig ongerust. Mila is queen of tie house en Babs ligt maar zielig in de hal in haar mandje :n

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 17:02

Geef het een paar dagen tijd.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 17:31

Ik denk dat je idd te ongeduldig bent. Sowieso kan je ook teveel doen, ze moeten beiden ook hun rust krijgen. Laat het voor nu gewoon zoals het is! Blazen is sowieso niet zo'n ramp, dat is gewoon zelfverdediging.
Dat er toenadering is en ze hebben gedronken naast elkaar, is een teken dat het goed gaat. Ze moeten echter ook hun onderlinge afspraken opnieuw bevestigen, dus een beetje gedoe hoort er wel bij. Dat is namelijk wat katten doen. Ze hebben geen hierarchie, maar door trial and error spreken ze onderling af wie wanneer wat doet. Zolang het bij wat blazen blijft met evt hier en daar een tikje, is er nog niks aan de hand hoor. Lekker laten gaan.

Ik denk dat je nog erg het beeld in je hoofd hebt van 2 intieme katten en dan lijkt deze situatie al snel erger dan het is! Vooral een wat angstige kat kan echt wel een tijdje nodig hebben, een paar dagen is dan echt niet veel. Laat ze vanavond gewoon lekker hun gang gaan en geef ze aandacht als ze willen. Even de druk van de ketel en laat het ze zelf verder oplossen. En stel jezelf een maximum in van bijv 3x per dag de geuruitwisseling. Mochten ze morgen alweer iets meer naar elkaar toetrekken, dan kan je het ook helemaal achterwege laten. Ze leven nu weer in dezelfde ruimte en die groepsgeur wordt met elk uur sterker. Waarschijnlijk hebben ze nu geen hulp meer nodig maar heeft de kleine nog wel wat meer tijd nodig.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 17:37

Pfoeh, okee bedankt!

Je hebt gelijk Zwerte, ze waren zo close dat ik dit naar vind om te zien.
Ik zal het nu echt proberen lis te laten en hun te laten!