Konijn aanschaffen tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xDaninex

Konijn aanschaffen tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 07:22

Hoi allemaal,
Ik heb al eerder een konijntje gehad alleen die was vals geworden waarom weet ik niet en zouden we ook nooit weten. Ze leeft nu lekker op de boerderij van vrienden van ons, dat leek ons het beste omdat ze heel erg van vrijheid hield :j
Nou zou ik toch graag weer een nieuw konijn willen :) maar dan echt een knuffel binnen konijn die af en toe in de ren mag. Alleen mijn ouders vinden het geen top plan ,omdat ze vinden dat konijnen niet snel tam worden. Voor de rest is het geen probleem. Ik heb zin en tijd om hem/haar op te voeden ,heeft er iemand tips om zowel mijn ouders te overtuigen? En mij tips te geven voor het opvoeden?
Gr :)

MarlindeRooz

Re: Konijn aanschaffen tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 07:26

Een konijn hoort niet af en toe in de ren maar altijd, daarbij hoor je ze niet alleen te houden. Daar kan een konijn namelijk ook vals van worden.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 07:30

Weet dat konijntjes blijer zijn met z'n tweeën, konijntjes zeker acht jaar moeten worden (dus: acht jaar zorg) en je, in het opvoeden van een konijntje, bovenal consequent moet zijn. En dan komt daar nog bij dat konijntjes ziek kunnen worden, ook al is het maar een klein beestje: de dierenartskosten kunnen loeihoog oplopen. Plus dat je konijntje natuurlijk gesteriliseerd (tegen sproeien bij rammetjes en baarmoederkanker bij vrouwtjes) moet worden en ieder jaar een inenting hoort te krijgen. En hij heeft de ruimte nodig: als hij los in het huis of de tuin gaat, dan moet die omgeving wel konijnproef gemaakt worden. Een klein hok met een klein rennetje volstaat niet. :)

Ik denk dat je je ouders niet zozeer moet overtuigen, maar dat je eerlijk moet vertellen welke zorg en kosten een konijntje meebrengt. Als ze dat allemaal okee vinden, dan denk ik dat het helemaal goed moet komen! :j

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 07:32

Een konijn heeft een maatje nodig. Als je een nieuw konijn wilt kijk dan eens bij een konijnenopvang, daar kunnen ze je ook helpen bij het koppelen van het konijn. En inderdaad een konijn heeft de ruimte nodig. Dus hij moet minstens dagelijks meerdere uren in de ren kunnen lopen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 07:34

Puck94 schreef:
Een konijn heeft een maatje nodig. Als je een nieuw konijn wilt kijk dan eens bij een konijnenopvang, daar kunnen ze je ook helpen bij het koppelen van het konijn. En inderdaad een konijn heeft de ruimte nodig. Dus hij moet minstens dagelijks meerdere uren in de ren kunnen lopen.

Nee de hele dag + nacht, konijnen willen vooral 's nachts bewegen. :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 07:37

Konijnen zijn ook niet van nature knuffeldieren... het zijn prooidieren dus oppakken en aaien ... dan is hun eerste gedachte "ik word opgegeten!" Dat moet je dus altijd blijven trainen en rustig aanleren.

Ik denk dat je als je knuffelen wil met een dier je meer hebt aan een kat.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 07:39

Hou er rekening mee dat de meeste konijnen geen knuffeldieren zijn, maar veel wel genieten van aaien (als ze tam zijn) :)

Daarnaast horen konijnen met z'n tweeën te zitten en een leefruimte van minimaal 2m2 of uren, grootste deel van de dag, uit het hok.

Afbeelding
Deze knuffelen vooral met elkaar :D. Mocht je een echt knuffel-op-schoot dier willen, weet ik niet of een konijn is wat je zoekt.

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 07:42

Je kan naar een konijnenopvang gaan zodat je ook weet wat je aanschaft. Ook daar hebben ze kleintjes als je een kleintje wil. Alleen geven ze daar geen konijnen in hun eentje weg. Je moet thuis al een konijntje hebben waar hij/zij aan gekoppeld kan worden of je moet twee konijnen kopen. Dat betreft dan een gecastreerd rammetje en een vrouwtje (al dan niet gesteriliseerd) Een konijn is zijn eentje is niet gelukkig. Ook niet als hij binnen zit en als 'knuffelkonijn' gebruikt wordt. Daar worden sommige konijnen ook vals van (en geef ze eens ongelijk).

Bij een opvang zijn de kleintjes vaak wel erg tam omdat ze altijd opgegroeid zijn in een pleeggezin met veel aandacht. Dus dat is een groot voordeel! Plus, je weet wat de karakters zijn. Bij een dierenwinkel weten ze niets van die konijnen en die kopen vaak hun konijnen op bij een groothandel waar de konijntjes amper mensen gewend zijn. Terwijl die eerste fase juist zo belangrijk is qua wennen aan mensen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:26

Alleen gehouden worden is voor een konijn een prima reden om vals te worden. Helemaal in combinatie met een te klein hok (ze moeten minimaal 2m2, ook als het één konijn is) en soms zelfs niet onbeperkt eten (ruwvoer).

Binnenkonijnen zitten vrijwel allemaal te klein. 2m2 betekent dat je 2 140x70 kooien aan elkaar maakt, dan pas hebben ze voldoende ruimte (of je bouwt met renrekken een hok).

Een konijn in een 100x50 kooi is eenzaam en gefrustreerd, zelfs als hij er 3 uur per dag uit mag.

Ik weet niet wat en hoe je voerde, maar konijnen moeten onbeperkt hooi en beperkt brok (die van ons krijgen een handje brok per dag per konijn van 2.5kg), qua brok is het beste om Science Selective te nemen.

xDaninex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 18:03

Dat is niet de reden ze mocht heel de dag los in de tijd en in de avond ging ze op schoot en kreeg ze aandacht ze lag dan samen mijn mijn hond (die doet niks deed of het z'n pup was) te slapen op het gras

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:10

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:10

xDaninex schreef:
Dat is niet de reden ze mocht heel de dag los in de tijd en in de avond ging ze op schoot en kreeg ze aandacht ze lag dan samen mijn mijn hond (die doet niks deed of het z'n pup was) te slapen op het gras

dat is wel de reden, dat gedrag hoor je veel vaker bij konijnen alleen. Een hond, kat, mens, het kan allemaal leuk zijn maar het is niet hetzelfde als een soortgenoot en kan dit ook nooit vervangen

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:22

Een ander dier dan een ander konijn kan het gemis niet minder maken. Mag je van je ouders 2 konijnen? Als je een beetje research doet, lees je dat een konijn in zn eentje eigenlijk gewoon niet kan. Ikzelf heb helaas ook die fout gemaakt en als ik zie hoe blij en gelukkig mijn konijn nu is met een maatje.. Echt fantastisch om te zien!

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 10:43

MarlindeRooz schreef:
Puck94 schreef:

Nee de hele dag + nacht, konijnen willen vooral 's nachts bewegen. :)

Dat is inderdaad de meest ideale situatie :j maar ik bedoel dat een aantal uren in een grote ren loslopen toch wel het minimum is, dus nog lang niet ideaal.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:35

xDaninex schreef:

Geloof me, konijnen kunnen behoorlijk gefrustreerd raken als ze alleen zitten en niet 24/7 hun energie kwijt kunnen. Heb er zelf ervaring mee :D Zelfs een konijn gehad die elke dag de tuin door moest rennen, ondanks de ruime ren waar ze altijd in zitten én met een maatje. Konijnen zijn geen makkelijke huisdieren wat dat betreft, ze hebben best veel nodig. Ruimte, een maatje, gezond eten etc. En dan nog tref je al snel een konijn wat helemaal niet gezellig op schoot wilt liggen. Van de 7 of 8 konijnen die ik nu heb gehad zijn er misschien twee die ik op kon pakken en op schoot kon nemen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:50

Nimfee schreef:
xDaninex schreef:

Geloof me, konijnen kunnen behoorlijk gefrustreerd raken als ze alleen zitten en niet 24/7 hun energie kwijt kunnen. Heb er zelf ervaring mee :D Zelfs een konijn gehad die elke dag de tuin door moest rennen, ondanks de ruime ren waar ze altijd in zitten én met een maatje. Konijnen zijn geen makkelijke huisdieren wat dat betreft, ze hebben best veel nodig. Ruimte, een maatje, gezond eten etc. En dan nog tref je al snel een konijn wat helemaal niet gezellig op schoot wilt liggen. Van de 7 of 8 konijnen die ik nu heb gehad zijn er misschien twee die ik op kon pakken en op schoot kon nemen.

Mooi verwoord.
Ik hier één, en dat was een fleskonijn :')