Ik ben voor school bezig met een werkstuk over de training van honden en alles eromheen. Nu leek het mij erg interessant om met onze hond aan een soort cursus of training mee te doen. Hij heeft vroeger puppycursus gedaan maar daarna zijn we niet echt door gegaan. ik heb hem de afgelopen 2 jaar wel wat dingetjes geleerd zoals high five, pootje etc. Maar nu mijn vraag: Het is een kruising berner sennen en is in mei alweer 7 jaar geworden. Nu vraag ik mij af of er nog iets geschikts voor hem zou kunnen zijn gezien zijn leeftijd. Hij is nog redelijk vitaal maar het moet voor hem ook niet te veel worden natuurlijk. Wat zouden jullie aanraden? Ik heb tot nu toe nog niks geschikts kunnen vinden. Ik wil absoluut niet dat het voor hem te veel wordt of dat hij er niks aan vind, en kan me goed voorstellen dat er geen geschikte dingen zijn voor hem.
wat vinden jij en je hond leuk om te doen? Berner Senner vind ik wel een uitdaging om mee te trainen behendigheid ofzo kan, maar t kan ook dat hij dat door zijn grote lijf toch minder leuk vind.
Je kunt mss ook denken aan doggydance (geen idee of dat leuk is overigens, ik heb geen ervaring) of een gewone gehoorzaamheidscursus. Bij die laatste leren de honden beter onder appel te staan en bijvoorbeeld jou netjes te volgen aan de riem of zonder. Onze lab vond vooral mentaal de gehoorzaamheidscursus een uitdaging, omdat hij elke keer goed op moest letten.
Gewoon beginnen bij het begin zou ik zeggen, GG1 of zoals het vervolg op de puppycursus bij ons heet, gehoorzame huishond 1. Dan leren ze zit en wacht, af en blijf, aangelijnd volgen, hier komen. Het tempo waarop de cursus bij ons op de club gegeven wordt zou ook een hond van 7 nog makkelijk aan kunnen hoor.
Black_Devil
Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-15 15:54
@mirriez haha soms is het lastig om een goede motivatie voor hem te vinden, maar zodra hij doorheeft hoe hij iets lekkers kan verdienen gaat het heel goed het wordt met zijn lijf idd lastig want hij is ook best wel lomp met dat soort dingen maar een gewone gehoorzaamheidscursus zou niet te veel van hem vragen? Dan ga ik daar eens naar kijken!
@love_western ik heb ook wel eens aan speuren gedacht maar twijfelde toch aangezien ik een snoepje wat een halve meter naast m ligt nog duidlijk aan moet wijzen
@EmptyWords bedankt! ik zal eens kijken wat hier in de buurt wordt aangeboden!
@eva1969 onze berner kent de basis dingen wel. Maar ik ben blij om te horen dat hij met de meeste dingen dus nog wel mee kan doen!
annepaardoes
Geplaatst: 04-06-15 16:21
EmptyWords schreef:
speuren, doggydance, hoopers, sport en spel, balans en impulscontrole, hersenwerk? er is tegenwoordig zooooveel aanbod.
Dit dus. Er is echt wel genoeg te vinden TS. Ook treibbal is nog een optie.
TS een gehoorzaamheidscursus kan altijd, je hond hoeft alleen maar te kunnen zitten, liggen, staan en lopen voor een cursus. De uitdaging is om je hond zijn aandacht bij jou te houden (ook zonder koekjes) en hem te leren de opdracht perfect uit te voeren. (als ik t zo beschrijf lijkt t trouwens wel dressuur voor honden, maar dan met andere opdrachten)
Maar zoals je zegt: je hond kent de basisdingen al wel, bij de cursus ga je verder in hem perfect te laten zitten, op grote afstand (lang) te laten blijven, dat soort dingen. Een andere oefening die bij gehoorzaamheid hoort is het apport van een dummie. De vraag is dus of jij en je hondje dit echt leuk vinden. Ik heb de eerste en tweede cursus bij ons op de club doorlopen. De tweede heb ik halverwege afgebroken, want het was echt niks meer. Onze hond is erg sensitief en snel afgeleid. We hadden geen fijne omstandigheden thuis en ik was vaak erg moe tijdens de lessen. Waardoor het effect was: afgeleide hond, geirriteerde baas, sneller afgeleide hond, nog geirriteerdere baas. Had dus echt geen zin meer.
Hoopers schijnt erg look te zijn voor o.a. de wat oudere honden, je gaat ze leren zelf veel na denken en het is iets minder 'droge stof' dan gehoorzaamheid.