Nagels knippen bij een kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Nagels knippen bij een kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 12:08

Ik heb Loes te logeren, de kat van mijn ouders. Loes is 15, heeft diabetes en is grotendeels doof. Ze loopt niet zo hard meer, springt niet zo gemakkelijk meer en schrikt zich rot als je d'r aait, om er vervolgens ontzettend van te genieten. Ze loopt rondjes, ligt te slapen en roept op de meest onverwachte momenten ineens heel hard 'MRAAA'.

Tot zo ver leuk en aardig. Maar Loes d'r nagels zijn zo lang dat als ze rondloopt op mijn laminaat, ik haar nagels hoor tikken. En dat is me toch n irritant geluid!

Kun je bij een kat de nagels gewoon knippen?
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 03-06-15 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

savieralover

Re: Nagels knippen bij een kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:10

wij deden het wel altijd gewoon. de een hield de kat vast en de andere knipte :') als we ze niet knipte dan bleef ze altijd aan de bank hangen en kwam ze niet meer los dus knippen was gewoon de beste optie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:10

Dat kan :j
Meeste vinden het wel vervelend, maar het is te doen.
Wij knippen de nagels van beide katten hier ook, even op schoot nemen, op de kussentjes drukken zodat de nagels eruit komen en goed opletten dat je niet in het leven knipt.
Als je het niet vertrouwt kun je eerst een klein puntje eraf knippen met een speciaal schaartje ervoor :)

Edit: Even een plaatje van google.
Afbeelding

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:17

Nagels knippen hoort toch gewoon bij de standaard verzorging van een kat? :P Of ben ik nou gek?

Hier gebeurt het zeker maandelijk, soms vaker. Ik laat m'n vriend m'n katten vasthouden, gewoon normaal ontspannen vasthouden gaat het best. Dus niet in de houdgreep.. En dan rustig de nageltjes 1 voor 1 knippen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:18

Ik heb een kat met een raar achterpootje door een ongeluk, van dat pootje kan hij de nagels niet meer intrekken.
Die hoor je ook heen en weer lopen, dat is best irritant...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:19

Ik heb de mazzel dat mijn katten dit heel gewoon vinden. Van kitten af aan elke dag even gefriemeld aan de teentjes. Ik knip met een gewoon nagelknippertje de uiterste scherpe puntjes er van af.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:21

Onze kat mag niet naar buiten (aids) en heeft ook snel te lange nagels. Wij knippen ze als volgt:

Men neme een handdoek, een goeie dikke, en rolt die op tot een worst.
Men neme de kat, rug van kat tegen buik mens (terwijl je op de bank zit), kat in zittende positie met de vier pootjes naar voor gestoken
De handdoek-worst over de keel van de kat leggen (dwars), niet om hem te stikken :P maar als barrière
Het geheel zachtjes maar stevig vasthouden
Een tweede persoon knipt de nageltjes

Wij moeten het zo doen want onze kat bijt van zodra hij kan je handen aan flarden. Nu bijt hij in de handdoek :')

edit: is een asielkat, achtergrond onbekend en helaas met nogal diva neigingen, geen opvoeding gehad ;)
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 03-06-15 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:21

Ik moet het ook regelmatig. Mijn kat heeft reuzeklauwen en gebruikt deze ook graag om te melken op schoot.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 12:22

Dan heeft Loes zometeen een totaal nieuwe ervaring... Namelijk niet meer vast blijven hangen in alles waar ze op loopt!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:23

Ik knip mijn kat der nagels regelmatig met een speciaal schaartje. En idd goed kijken naar waar het leven loopt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:23

Bij ons gaat iemand op de kat zitten en met een hand het nekvel vasthouden en met de andere de poot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:26

Wat knippen een hoop mensen de nagels van hun katten zeg, ben ik echt verbaasd over haha!

Ik heb het ooit gedaan (omdat mn muren er aan gingen) maar vond het geen aanrader, de katten gingen alleen maar heel gefrustreerd extra vaak aan de krabpaal krabben en binnen no-time waren de nagels weer scherp. :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:32

Ik laat het altijd bij de assistente doen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:35

Iris82 schreef:
Bij ons gaat iemand op de kat zitten en met een hand het nekvel vasthouden en met de andere de poot.

Krijg je dan niet een hele platte kat (zonder scherpe nageltjes welliswaar, maar toch)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:36

Ik pak mevrouw op schoot en ben 10sec later klaar. Heb toen ze jong was echt gevechten gehad en halen in mn gezicht, maar nu vind ze er niks meer aan gelukkig. Erna een snoepje en ze is alles weer vergeten :)

Ik knip ze omdat ze nauwelijks buiten komt, muts wil niet. Alleen als ik in de tuin zit komt ze erbij liggen, maar meer niet. Tuin gaat ze nieteens uit.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:37

Shanna schreef:
Wat knippen een hoop mensen de nagels van hun katten zeg, ben ik echt verbaasd over haha!

Ja?
Ik vind het echt enorm vervelend als ze met hun nagels in mijn bank of kleding blijven hangen en er haken in trekken. Ik knip ze dus echt regelmatig. Doe het zelf, kat op de kont op schoot en even knippen. Prima zat.
Van de een knip ik ze trouwens wel minder vaak omdat ze veel buiten komt en ik wel wil dat ze goed over hekken etc kan klimmen met goede houvast.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:39

@Shanna: mijn kat scherpt haar nagels wel aan de krabpaal, is een binnenkat, echter groeien haar nagels ontzettend snel. Soms zo hard dat ze krom gaat staan en bijna gaan ingroeien.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:41

Ik heb nog nooit gehoord van het knippen van nagels bij katten :') we doen het wel eens bij onze hond, hebben het een keer gedaan bij de haan en toen we nog cavia's hadden gebeurde dat ook regelmatig... Maar de kat? Nooit _O-

Ik denk dat iemand even de kat vast moet houden (en evt, bij het nekvel pakken) en dan zacht op de kussentjes van de kat duwen, dan een klein stukje van de nagels knippen (niet te ver anders knip je in het leven)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:43

Ik knip de nagels van mijn kat ook regelmatig. Gewoon op haar rug op schoot leggen en met een paar seconde loopt ze alweer blij rond, hoe wel altijd alleen de voorpootjes te doen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:44

gerpiegorp schreef:
Ik heb nog nooit gehoord van het knippen van nagels bij katten :') we doen het wel eens bij onze hond, hebben het een keer gedaan bij de haan en toen we nog cavia's hadden gebeurde dat ook regelmatig... Maar de kat? Nooit _O-

Grappig. Ik heb nog nooit gehoord van nagels knippen bij de hond. Lijkt me dat als je daar voldoende mee loopt dat deze ook gewoon kort blijven? Bij die van mij wel iig.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 12:44

Gedaan. En oh de rust, de zalige rust!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:49

Amaris schreef:
Krijg je dan niet een hele platte kat (zonder scherpe nageltjes welliswaar, maar toch)

Ze presteert het alsnog om als een rodeostier te keer te gaan. Ik heb geen andere optie... :+

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:51

Haha! Fijn dat het gelukt is! Ik vind dat geluid van die tikkende nageltjes eigenlijk heel schattig. Maar ik knip de nageltjes ook, hij blijft anders zo makkelijk aan kleding hangen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 13:01

Ben je nog wel aan 1 stuk?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 13:11

Oh jawel. Poes vond me eventjes niet zo aardig meer (en was dat 3 seconden later alweer vergeten), maar ze bleef, afgezien van wat getrek met d'r pootjes, keurig zitten.
Het is nogal een muts.