Caafjes buiten laten nu

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Caafjes buiten laten nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 08:56

Nou ik heb al eerder caafjes gehad en die zaten altijd buiten, hooguit in de winter binnen.
Nu heb ik er twee uit de opvang van 5 jaar met ieder 1 oogje.
Toen ik ze uit de opvang haalde waren ze goed gezond en vroeg of ze meteen buiten konden en dat kon wel aangezien hun loodsje ook niet verwarmt was.
Na twee nachten begon het mannetje te snotteren waarop ik besloten heb ze toch even binnen te houden tot het weer wat beter werd.
Waarschijnlijk dat deze omschakelingen niet zo best zijn geweest en het mannetje begon te reutelen, naar de da geweest en kreeg AB.
Hierna stopte hij ook met eten, de da zag weinig hoop.
Toch na nog wat dierenartsbezoekjes, ab, pijnstilling en dwangvoeding met pijn en moeite er doorheen gekregen.
Inmiddels zijn we alweer een week of 5 verder en het gaat super met ze allebei en inmiddels gaan ze overdag lekker naar buiten (mit het weer en de temp dit toelaat), maar snachts nog steeds binnen.
Maar snachts buiten laten durf ik niet meer goed.
Ik was aan het denken om dat te doen als het rond de 15 graden snachts blijft.
Wat zouden jullie doen, ben gewoon bang dat hij of allebei ziek worden.

melody7

Re: Caafjes buiten laten nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 08:59

Inderdaad even wachten totdat de temperatuur 's nachts niet meer zoveel verschilt met overdag dan kan het prima :)

Daarna zou je ze ook gewoon in de winter buiten kunnen laten (mits beschutting natuurlijk) ze kunnen er gewoon tegen normaal gesproken, maar dan zal de overgang hem inderdaad toch wat zwaar zijn gevallen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 09:05

Ik heb een mooie grote ren buiten gemaakt, met zand en gras en daar staat een groot hok in met nachthok.
Snachts buiten zal ik ze opsluiten in het hok, vanwege de marter, doe ik ook met de konijnen.
Ik kan zelfs het nachthok helemaal dicht maken, hiervoor zou ik kunnen kijken dit te isoleren.

Mijn vorige caafjes zijn 6 en 8 jaar geworden en zaten echt altijd buiten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 09:07

Hier gaan de cavia's vanaf komend weekend ook weer opbouwen naar buiten toe en vanaf dat ze 12 uur per dag op het gras mogen, blijven ze waarschijnlijk gewoon weer 24/7 buiten. Maar opbouwen is inderdaad wel handig. Ik vind het niet zo'n tactische opmerking van de opvang dat er niet afgehard hoefde te worden.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:08

Mijn caafjes zitten sinds 2/3 weken terug buiten. Toen was het beter weer en de temperatuurverschillen waren overdag en 's nacht ook minder groot. Aangezien het nu terug iets kouder is zou ik inderdaad nog eventjes wachten om ze buiten te steken tot het weer ietsje warmer wordt.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:13

ik heb geen verstand van cavia's (heb alleen een konijn) maar bedenk wel dat het aan het einde van de week 28 graden wordt, misschien is het handiger om te wachten totdat dat is afgelopen. Anders moet je ze dan al weer naar binnen halen of allerlei ingewikkelde dingen bedenken om ze buiten koel te houden (en geloof me, dat is een drama)

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:16

Zijn dit Maggy en Rico heel toevallig? :) (De cavia's)

Ik zou gewoon rustig aan opbouwen met ze naar buiten doen..even wachten tot de temperatuur iets contanter wordt. Pas vooral heel erg op met de wind!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 10:27

Mizora schreef:
Hier gaan de cavia's vanaf komend weekend ook weer opbouwen naar buiten toe en vanaf dat ze 12 uur per dag op het gras mogen, blijven ze waarschijnlijk gewoon weer 24/7 buiten. Maar opbouwen is inderdaad wel handig. Ik vind het niet zo'n tactische opmerking van de opvang dat er niet afgehard hoefde te worden.

Nou de opvang zei dit omdat ze buiten gewend waren en verder ook niet verwarmt hadden gezeten en die dagen dat ik ze haalde was het super weer.
Maar misschien toch meer door de verhuizing en de nachten die misschien toch wat koud waren niet helemaal lekker.
Het vrouwtje heeft nergens last van gehad.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 10:27

Lienie_F schreef:
ik heb geen verstand van cavia's (heb alleen een konijn) maar bedenk wel dat het aan het einde van de week 28 graden wordt, misschien is het handiger om te wachten totdat dat is afgelopen. Anders moet je ze dan al weer naar binnen halen of allerlei ingewikkelde dingen bedenken om ze buiten koel te houden (en geloof me, dat is een drama)

Ze zitten op een vrij koel stuk met veel schaduw en verder staat er een grote parasol boven ze.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 10:29

Lienepien95 schreef:
Zijn dit Maggy en Rico heel toevallig? :) (De cavia's)

Ik zou gewoon rustig aan opbouwen met ze naar buiten doen..even wachten tot de temperatuur iets contanter wordt. Pas vooral heel erg op met de wind!

heyyy, ja dat zijn ze idd :D
Nu overdag zet ik ze met mooi weer lekker buiten en dan genieten ze echt van de zon.
Maar snachts idd nog naar binnen tot het constanter is.
Maar ik dacht misschien dat ik nu te zeikerig aan het worden was.
Wil ze gewoon niet ziek hebben.

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 11:30

Haha super toevallig! Ik ben vrijwilliger bij die opvang en heb zelf thuis ook heel veel cavia's bij hun vandaan zitten. Geen idee of je de Facebook pagina volgt...maar al die zwangere dames met baby's zitten bij mij :D.

Fijn om te horen dat het al beter met ze gaat!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 15:09

Jaja dat volg ik uiteraard.
Ja ben heel blij met maggy en rico en nu gaat het gelukkig heel goed maar was in het begin wel schrikken.
Hopelijk kunnen ze nog wat jaartjes genieten.
Net lagen ze ook weer lekker wat in het zonnetje.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 06:10

Afgelopen nacht buiten gelaten, zou niet kouder dan 12 graden worden.
Veel hooi in hun nachthokje gedaan.
Komende nacht blijft het tussen de 15 en de 17 graden dus dat zit wel goed.
Maar dan gaan de nachten weer naar 6/ 7 graden -O-
Ze zijn zo graag buiten, maar zo schiet dat niet op.
Wat zeggen jullie buiten laten of toch weer snachts naar binnen dan.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 06:32

geloof me buiten vinden ze het ook leuk, en het weer gaat nu ook de goede kant op.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 07:18

Ja alleen dat die nachten zo wisselen.
Buiten hebben ze lekker veel plaats en is meer te zien en heerlijk gras.