Hoe oud wordt een bruine legkip?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

D__S

Hoe oud wordt een bruine legkip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 16:33

Al vele jaren heb ik kipjes, waaronder ook een deel bruine legkippen. De ene leeft langer dan de andere, maar wat is nu eigenlijk een normale leeftijd van een bruine legkip om te sterven (als je ze niet vroegtijdig slacht natuurlijk)? En dan heb ik het niet over de legkippen die hun 1e levensjaar in de legbatterij hebben doorgebracht.
Wikipedia zegt dat bruine legkippen ongeveer een jaar of 3 worden, maar aangezien wikipedia nu niet de meest betrouwbare bron is ;) vraag ik het hier.
Dus, hoe oud zijn jullie bruine legkippen (geworden)?

Mizora

Re: Hoe oud wordt een bruine legkip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:47

Ik zou uitgaan van 6-8 jaar.

Gemiddeld worden kippen 8-10 jaar, en dieren die voor pittige producties gefokt worden wat minder oud.

Voor de productie zijn ze nu aan het fokken om een hoge productie aan te houden voor 100 weken (eventueel met 1 keer rui). Dan zijn de kippen dus al 120 weken oud als ze naar de slacht gaan en produceren ze nog uitstekend = 6 v.d. 7 dagen een ei gemiddeld (dat kunnen ze niet als ze "op" zijn).

De reden dat "red een legkip" kippen er altijd zo zielig uit zien is omdat ze bezig zijn met een uitgestelde rui. Dan heb je dus hele kale kippen die een fikse omschakeling moeten maken (van huisvesting, voer, vol in productie naar rui, veel kleinere groep). Deze kippen worden vaak maar 5-6 jaar omdat ze toch topsport hebben bedreven hun eerste anderhalf jaar (op het moment 60-80 weken productietijd, altijd 20 weken opfok).

http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=haoqGsHsuOnbPTEcBVLKJD

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:48

Als je de echte leghybride bedoelt, die worden meestal niet ouder dan een jaar of 5. Of ze nou wel in de industrie zijn gebruikt of niet. Ze zijn dusdanig gefokt om veel eieren te leggen, veel meer dan normaal is voor kippen. Hierdoor plegen ze roofbouw op hun lichaam. Maar met goede verzorging kun je ze met wat geluk best tot een jaar of 5 of zelfs ouder hebben. Mijn ex-batterij kippen worden doorgaans een jaar of 3,5/4…maar die hebben de eerste 1,5 jaar niet zo'n best leven gehad...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 18:41

Ik heb altijd geleerd dat gezonde kippen zo'n 12 jaar kunnen worden.
Nu is het inderdaad de vraag of je een legkip nog als gezonde kip kan tellen, nu ze zo ver doorgefokt zijn..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:03

Wij hebben hier een kriel lopen die al zeker tegen de 16 jaar aan loopt...
En nog steeds fit.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 22:24

Dat kippen tamelijk oud kunnen worden weet ik, daarom vraag ik specifiek naar de bruine legkippen. Aangezien deze echt intensief (kunnen) leggen en hierdoor minder oud worden dan sommige andere rassen. Ik ben gewoon benieuwd wat de gemiddelde leeftijd is van dit kippenras bij de bokkers :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:32

Heb je een barnevelder?

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 22:37

vuurneon schreef:
Heb je een barnevelder?

Geen idee of dat de officiële naam is van het ras :') . Ik noem het gewoon bruine legkippen.

HighVoltage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:38

één van de onze is zes geworden, daarna dood geprikt door de andere, ik gok dat ze nog 8 zou zijn geworden.

Nog een andere is zeven geworden, maar toen doodgevroren... (Ze vertikte het om overdag in haar hok te zitten, ook als het daar lekker warm was. 's Nachts was het dan weer geen probleem)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:39

Ik heb ook een stel van zulke kippen. Hebben eerst een jaar in legbedrijf gezeten. Het tweede jaar (bij mij) legden ze nog best. Nu zijn ze in hun derde jaar en leggen nog nauwelijks. Een paar zijn al dood en de helft loopt er rafelig bij. Ik houd ze als scharrelkip , dus ook los in de tuin. Laatst heb ik 1 voor de soep geslacht en die had een heel raar vergroeid en gedegenereerd skelet.

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:41

Ik had een bruine kneus met verlamde tenen en te kort afgebrande snavel uit een legkippen bedrijf die is 5/6 geworden.
De andere compleet gezonde kip (zo'n witte) uit hetzelfde bedrijf die al een poos daar had geleefd is 7/8 geworden.

Goede zorg en veel liefde doet een hoop :)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 23:13

Onze laatste bruine legkip was 9,nu hebben we nog een brahma van 6 en een dubbelgezoomde barnevelder van minstens 9 (wij hebben haar al 9 jaar, maar was volwassen toen we haar kochten).
ik heb wel meer kippen gehad die rond de 10 jaar werden, ook bruine legkippen.